Permalänk
Avstängd

120mhz 7970 problem

Har ett asus 7970 top och har de problemet att jag inte kan ställa in skärmen på 120hz, har tidigare kört denna skärm på ett gtx 560 i 120hz så vet att de inte är nå problem på skärmen, om jag ställer in skärmen på 120hz så går den ner till 1024x768 upplösning i ccc, i windows så finns inte 1080p 120hz som alternativ.

Har de senaste drivarna och har provat många metoder för att få de att fungera men ingenting verkar funka.

Det är en DVI-D kabel och jag kör endast 1skärm, har googlat runt på problemet och många har samma problem fast oftast är de med crossfire, eye infinity riggar och inte bara med 1skärm.

skärmen är en BenQ 24 LED XL2410T

Någon som har liknande problem eller lösning?

Permalänk
Avstängd

så de är ingen som är haft detta problem eller vet en lösning på både sweclockers och tomshardware =/?, känns inte så kul att de är ett sånt unikt problem.

Permalänk

Kolla om du använder rätt Dual-Link DVI kabel

Permalänk
Medlem

120mhz? Du menar HZ va

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wully:

120mhz? Du menar HZ va

ops, borde ändra de. Tack för att du påpeka

Permalänk
Medlem

har själv nästan samma setup.
skillnaden är att jag har XL2420T.
här funkar det prima.

se till så att du inte bockat för "reduce DVI frequency on high-resolution displays" i ccc > my digital flat-panels > properties

prova även att installera om drivers för skrämen om du inte redan gjort det.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk

koppla in kabeln i den andra dvi porten om du har nån mer

Visa signatur

pc 1: i7 4770k ----- 6970 cf (unlockat sapphire hd 6950 och ett msi lightning hd 6970) ----- 8gb ram 1333mhz ----- gigabyte g1.sniper z87 ----- corsair tx 650 -------- coolermaster hyper 212+ -------- samsung 2233rz
pc 2(bärbar): cpu i3 2310m ---- gpu intel hd 3000 ---- ram 4gb drr3 1333mhz ---- hdd 250gb ---- skärm 13tum tn 1366x768 :(

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av ultimadriver:

koppla in kabeln i den andra dvi porten om du har nån mer

Jupp, oftast har AMD grafikkort av någon anledning endast en DVI-D port samt en singel link DVI port.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Edit: Läs kommentaren ovan. Har också för mig att det var en speciellt DVI-kontakt man var tvungen att koppla i på grafikkortet.

Hej

Jag har exakt samma setup, med XL2410T och ett Asus 7970 Top och för mig är det inga problem.
Jag kör just nu Catelyst 12.3. Kör du med den DVI-kabeln som kom med skärmen, Dual-Link DVI?
Annars kommer den inte upp i 120Hz.

Hoppas det löser sig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BrutalOddball:

Kolla om du använder rätt Dual-Link DVI kabel

http://static.ddmcdn.com/gif/dual-dvi.jpg

jag har den som är på den nedre bilden, de funkade fint på den gamla datorn och gamla grafikkortet, så tror att de är drivarna eller något som spökar.

Testade till och med att stoppa i 560't i den nya datorn och dra in nvidia drivarna, 120hz funkade direkt

Permalänk
Medlem

Har du DCII modellen eller referens?

EDIT: Såg nu att du ändrade första inlägget,

Visa signatur

RTS :D

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wess4n:

Edit: Läs kommentaren ovan. Har också för mig att det var en speciellt DVI-kontakt man var tvungen att koppla i på grafikkortet.

Hej

Jag har exakt samma setup, med XL2410T och ett Asus 7970 Top och för mig är det inga problem.
Jag kör just nu Catelyst 12.3. Kör du med den DVI-kabeln som kom med skärmen, Dual-Link DVI?
Annars kommer den inte upp i 120Hz.

Hoppas det löser sig.

tror har dock 12.4

jag ska testa ladda hem 12.3 och flytta på kabel för att se om de funkar. Återkommer senare under kvällen med resultat.

vart är de du stoppar in din kabel btw?, är de någon skillnad ens, har min i den högra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zelxi:

Har du DCII modellen eller referens?

EDIT: Såg nu att du ändrade första inlägget, http://www.asus.com/websites/global/products/0MltKGsARClFuQZQ...

vet att de är någon switch som sitter nära där crossfire kabeln ska sitta, testa swapa runt på den men endast när kabeln var på vänstra sidan, ska testa när den sitter i högra också.

Permalänk
Master of Overkill

Så nu får du kolla på baksidan av ditt kort.

Sen ska du ha denna kabeln,

DVI - I Kabeln,tror du fick med den med skärmen jag har likadan skärm.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

http://forumbilder.se/images/ce2201243231P084f.jpg

Så nu får du kolla på baksidan av ditt kort.

Sen ska du ha denna kabeln,
http://forumbilder.se/images/592201243520Pba12.jpg

DVI - I Kabeln,tror du fick med den med skärmen jag har likadan skärm.

kom precis hem och inspekterade kabeln, de är en DVI-D.

ska prova allt folk ger förslag på att göra senare ikväll då jag har tid.

tack för hjälpen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Devildoll:

har själv nästan samma setup.
skillnaden är att jag har XL2420T.
här funkar det prima.

se till så att du inte bockat för "reduce DVI frequency on high-resolution displays" i ccc > my digital flat-panels > properties

prova även att installera om drivers för skrämen om du inte redan gjort det.

gjorde de här, var tydligen från 2006 de gamla.

Skrivet av ultimadriver:

koppla in kabeln i den andra dvi porten om du har nån mer

Skrivet av Fluf:

Jupp, oftast har AMD grafikkort av någon anledning endast en DVI-D port samt en singel link DVI port.

Detta löste mitt problem!, fast de funkade inte helt först, var tvungen att ändra den här lilla switchen som sitter brevid där crossfire kabeln ska sitta.

Ganska underligt tänkt av asus/amd? då jag inte förstår meningen med de här.

tack för hjälpen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

var tvungen att ändra den här lilla switchen som sitter brevid där crossfire kabeln ska sitta.

denna?

det enda den gör är att ändra bios från ett som är skrivskyddat, till ett som går att flasha.
bör alltså inte påverka frekvensomfång och upplösningar.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

Ganska underligt tänkt av asus/amd? då jag inte förstår meningen med de här.

tack för hjälpen.

Är inte referens PCB så det är Asus egen design. Deras val var för att klämma in möjligheten till 6 skärmar, dock finns det klart någon viss begränsning med detta... i detta fallet avaktiveras displayporten under för att möjliggöra dual link.

Visa signatur

RTS :D

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Devildoll:

denna?
http://i.minus.com/jIrqLwDCvNi5S.jpg

det enda den gör är att ändra bios från ett som är skrivskyddat, till ett som går att flasha.
bör alltså inte påverka frekvensomfång och upplösningar.

just den där, den efter att jag swappa över den till "2" så fungera de, funka inte utan.

edit, provade de igen, när den är på höger sida så funkar de inte, vänster så funkar de fint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

just den där, den efter att jag swappa över den till "2" så fungera de, funka inte utan.

edit, provade de igen, när den är på höger sida så funkar de inte, vänster så funkar de fint.

Skumt, bör inte vara så :/

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Fluf:

Jupp, oftast har AMD grafikkort av någon anledning endast en DVI-D port samt en singel link DVI port.

DVI-D och Single Link är inte ömsesidigt uteslutande, som du kan se i tvelanders inlägg.

DVI-D betyder att signalen endast kan vara digital – "motsatsen" är DVI-I, som har stöd för både digital och analog signal.

Single Link, däremot, betyder att bandbredden är begränsad, så att upplösningen högst kan vara 2,75 Mpx @ 60 Hz – "motsatsen" är Dual Link.

Det kan finnas DVI-D DL, DVI-D SL, DVI-I DL och DVI-I SL. Alltså kan man inte kategorisera i "DVI-D" och "Single Link".

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

just den där, den efter att jag swappa över den till "2" så fungera de, funka inte utan.

edit, provade de igen, när den är på höger sida så funkar de inte, vänster så funkar de fint.

Intressant.

Kom att tänka på att du har just en TOP modell.
Den har gissningsvis ett modifierat bios som på nått vänster sätter käppar i hjulet för 120 Hz.

Just läge 2 är factory default, verkar som om det skiljer sig från det överskrivbara bioset, kan t.o.m vara så att det är ett standardbios från amd i läge 2, Som tillintetgör allt som har med TOP modellen att göra.

Tror asus kommer vara väldigt tacksamma om du uppmärksammar dem om detta.
Måste faktiskt ge dig en eloge för att ens komma att på att leka med switchen.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |