Permalänk

Vilket moderkort ?

Tja !
Jag har ett HD7950 men mitt moderkort stödjer ju inte PCIe 3.0 (tror jag iaf). Då undrar jag vilket moderkort som gör det som man kan köpa ?
Märket spelar mindre roll men vore ju ett plus om det är ASUS eller Gigabyte. Är öppen för förslag.
Länka gärna det vore schysst !
Tänkte uppgradera processorn också så ett AMD AM3+ skulle sitta fint.

Permalänk
Medlem

Varför skulle du vilja ha PCIe 3.0? Finns ingen som helst anledning.

Sen så vitt jag vet är det bara Intel som har det, och det är totalt onödigt eftersom att PCIe 2.0 funkgerar galant och perfekt med dagens expansionskort.
Grafikkorten använder sig inte ens av det maximala som PCIe 2.0 har att erbjuda, så det enda som är bättre med PCIe 3.0 är framtidssäkerheten, men tills PCIe 3.0 kommer vara användbart har ditt moderkort redan rostat sönder av ålder.

http://www.overclock.net/t/1188376/hardwarecanucks-hd-7970-pc...

Permalänk

okej då vet jag

Permalänk
Medlem

Hej, om jag bara får bumpa lite. Jag måste då bara fråga varför AMDs grafikkort använder PCIe 3.0? Borde inte företaget hålla fast på samma standard för både moderkort och grafikkort om det nu inte spelar roll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Constant:

Hej, om jag bara får bumpa lite. Jag måste då bara fråga varför AMDs grafikkort använder PCIe 3.0? Borde inte företaget hålla fast på samma standard för både moderkort och grafikkort om det nu inte spelar roll?

Om det inte är svårare eller dyrare att slänga på stöd för snabbare port, så kan de lika gärna göra det, oavsett om du utnyttjar det eller inte. Då är kortet framtidssäkrare helt enkelt.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Om det inte är svårare eller dyrare att slänga på stöd för snabbare port, så kan de lika gärna göra det, oavsett om du utnyttjar det eller inte. Då är kortet framtidssäkrare helt enkelt.

Ja fast det är ju en sanning med modifikation då ett grafikkort oavsett om det är rött eller grönt kan komma upp i PCIe 2.0 hastigheter, än mindre PCIe 3.0 hastighet och just PCIe 3.0 är ju bakåtkompatibelt med 2.0 då det inte är en ny port rent fysiskt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av milla_66:

Ja fast det är ju en sanning med modifikation då ett grafikkort oavsett om det är rött eller grönt kan komma upp i PCIe 2.0 hastigheter, än mindre PCIe 3.0 hastighet och just PCIe 3.0 är ju bakåtkompatibelt med 2.0 då det inte är en ny port rent fysiskt...

Vad menar du? Det du skriver motsäger ju inte det jag skrev på något sätt?

Oavsett om korten idag inte ens maxar bandbredden på PCI-E 2.0, så är det väl bättre att som sagt stöda en nyare standard om det inte blir märkbart dyrare och är bakåtkompatibelt?

Det är ju inte bara bandbredden som förbättras när man gör en ny standard, utan signalmetoder, klockhantering, kodning m.m. som har med t.ex. GPGPU-prestanda att göra.

Från Wikipedia
"Initial reviews suggest that the new interface would not improve graphic performance compared to earlier PCIe 2.0, which, at the time of writing, is still under-utilized. However, the new interface would prove advantageous when used for general purpose computing with technologies like OpenCL, CUDA and C++ AMP."

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX