MSI Geforce GTX 680 Twin Frozr III OC

Permalänk
Melding Plague

MSI Geforce GTX 680 Twin Frozr III OC

Den berömda kylaren Twin Frozr återkommer i ett nytt Geforce GTX 680, som inte bara ska tilltala prestandajägare utan även vara ett tystare alternativ till Nvidias referensmodell. SweClockers testar en nykomling från MSI.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Det här har jag väntat på, tack Nu en 670 TF version också tack, sen blir det nog några köp

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Medlem

Skulle vara intressant att se ett test på icke-referenskort vs referenskort vad gäller temperaturer i SLI/CF, dom flesta rekommenderar ju referenskort när man kör fler än ett kort, men skulle vara kul att få en siffra på det

Permalänk
Medlem

Mmmmm coilwhine, kan man vara utan ja.. Konstigt att minnena klockade så dåligt

Visa signatur

Jag äger en dator... Den är svart med några sladdar som sticker ut på baksidan... Kan även sticka in ett usb-minne på sidan... Det gillar jag. Skärmen är i samma färg som Musen.

Permalänk
Konsolgrävare

Så Asus DCII grafikkorten är fortfarande bäst! inte undra på att alla väljer dom när man ska köra med ett grafikkort!

Skrivet av voro12:

Skulle vara intressant att se ett test på icke-referenskort vs referenskort vad gäller temperaturer i SLI/CF, dom flesta rekommenderar ju referenskort när man kör fler än ett kort, men skulle vara kul att få en siffra på det

Det skulle vara riktigt roligt att se! jag valde två st referenskort eftersom värmen åker ut ur chassit istället för innuti chassit, då blir det inte lika varmt för det översta kortet!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk
Medlem

Hm, hur låter "coilwhine" egentligen? Jag har aldrig riktigt förstått det Är det så irriterande som det låter också?

Visa signatur

Moderkort: ASUS Prime B650M-A CPU: Ryzen 7 7800X3D CPU kylare: Corsair H60v3 GPU: MSI GeForce RTX 4090 GAMING X SLIM RAM: 32GB Corsair Vengeance DDR5 6000 mhz Nätagg: MSI MAG A850GL Lagring: Samsung 250gb SSD + M.2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Fractal Design Focus G Mini

Permalänk
Medlem

Haha brandbil/polis/ambulans w/e @ 2:20

OnT så ser det lovande ut, synd på coilwhinet bara..

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av WardonE:

Hm, hur låter "coilwhine" egentligen? Jag har aldrig riktigt förstått det Är det så irriterande som det låter också?

Så här ungefär http://www.youtube.com/watch?v=TdaI65gauTQ

Visa signatur

Nikon Z8 - Nikon 14-24 - Nikon 24-120 - Nikon 180-600
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av WardonE:

Finns olika sorters coilwhine, hade ett GeForce 8800gt som pep när jag spelade Crysis, ett högfrekvent oljud som ändrade ton beroende på hur grafiktungt det var, hade man inte hörlurar på sig så kunde det bli grymt irriterande efter ett tag.
Sen hade jag jag en gammal Samsung skärm som pep när den var avstängd så jag var tvungen att dra ut kabeln varje gång för att kunna sova i samma rum

Var glad för att du inte råkat ut för det än.

Visa signatur

Jag äger en dator... Den är svart med några sladdar som sticker ut på baksidan... Kan även sticka in ett usb-minne på sidan... Det gillar jag. Skärmen är i samma färg som Musen.

Permalänk
Föredetting

Coil whine varierar från kort till kort, precis som överklockningspotential. Vi skickar inte ut handplockade grafikkort för test, vissa exemplar har dessvärre en del coil whine, medan de flesta inte har det.

Däremot blir man alltid glad när man hör Emil mala på om Twin Frozr III-kylaren, mycket fin video och artikel!

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Konstigt att ni måste skriva coil-whine som en nackdel. Alla MSI-kort kan liksom inte ha coil-whine.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Meantek:

Coil whine varierar från kort till kort, precis som överklockningspotential. Vi skickar inte ut handplockade grafikkort för test, vissa exemplar har dessvärre en del coil whine, medan de flesta inte har det.

Däremot blir man alltid glad när man hör Emil mala på om Twin Frozr III-kylaren, mycket fin video och artikel!

Skrivet av Superlight:

Konstigt att ni måste skriva coil-whine som en nackdel. Alla MSI-kort kan liksom inte ha coil-whine.

Vi måste bedöma utifrån den hårdvara vi har inne för test, vilket jag är övertygad om att Jonas och MSI förstår. Att INTE nämna kortets "coil whine" skulle jag personligen snarast se som tjänstefel, sedan är det upp till var och en att lägga vikt vid frågan. Som det står i artikeln är det inte den mer jobbiga "tjutande" varianten, utan borde gå bra att dämpa bort med ett hyfsat chassi.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Föredetting

Precis som Emil skriver, man måste trots allt påpeka det aktuella exemplarets brister, det är svårt att sia om alla kort om man bara testar ett. I slutändan vet jag (och de flesta som läser artikeln, antar jag) att coil whine kan uppstå på alla kort, mer eller mindre, dessutom kan vi ha i åtanke att kortet i fråga i princip är ett referenskort med samma komponenter som alla tillverkare av GTX 680 bygger sina kort av, vilket betyder att kort från vem som helst kan ha samma problem.

Personligen har jag inga som helst problem med att brister påpekas; finns de, ska de rättas till i möjligaste mån.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Vadå? Skulle det vara en fördel eller?

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Tandborste:

Vadå? Skulle det vara en fördel eller?

nä men dom kunde sagt att deras exeplar hade att skriva det som en nackdel låter det som om alla korten har det

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

nä men dom kunde sagt att deras exeplar hade att skriva det som en nackdel låter det som om alla korten har det

Dom kan ju bara betygssätta det kort dom får in. Har det coilwhine kan dom ju inte nonchalera det. Har det coilwhine har det coilwhine.
Det går ju varken säga bu eller bä om andra MSI-kort i samma modell.

Som vanligt går det göra en hel del jämförelser där det skulle vara konstigt att inte nämna något om en nackdel som en produkt har.
Klassiska bilexemplet: Låt säga att motorn ger ifrån sig ett vibrerande och irriterande ljud på tomgång i ett test. Ska man inte nämna det så eftersom man själv gissar på att inte alla andra bilar av samma modell har det?

Det man borde göra är väl att kontakta tillverkaren och be om några fler exemplar eller fråga rakt ut om det finns ett coilwhine. Då får man reda på fakta istället för att själv göra antaganden som inte har något värde.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av voro12:

+1

Och såklart då i ett "vanligt" chassi (läs Antec P280). Att testa i Antec Skeleton ger inte så mycket.

Permalänk
Medlem

Asus 670 DCII verkar ju vara väldigt tystgående i jämförelse med allt annat av liknande kaliber ;o

Visa signatur

i9 10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition
R7 5700X | 64 GB DDR4-3200 | Gigabyte B550 Gaming X V2 | RTX 2080 Ti Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av WongFeiHung:

Det här har jag väntat på, tack Nu en 670 TF version också tack, sen blir det nog några köp

Du menar som N670GTX PE 2GD5/OC (Twin Frozr IV)?
Tyvärr tror jag inte den har kommit till Sverige ännu, men den ser läcker ut.

Har vi tur kanske Jonas ser den i Taiwan?

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem

Hade ett MSI 8800GT med coil whine och helvete vad det lät. Hör jag ordet coil whine igen köper jag inte produkten, bara skräp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goosen:

+1

Och såklart då i ett "vanligt" chassi (läs Antec P280). Att testa i Antec Skeleton ger inte så mycket.

------------------------------
Det där tycker jag också vore intressant, särskilt då med ett kort som detta, som dessutom bara tar upp två stycken kortplatser med sin kylare och om det skulle krävas fläktar på sidoplåten för att hålla en temp/ljudnivå som är bra

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Vad tror ni? Två sånna här istället för GTX 690? Skulle det bli tystare? Eller bör jag låta mig skrämmas av cole-wine? Två ASUS-kort verkar trångt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WardonE:

Fyller på här...

Mitt 275 "whinar" bara när det kör lätta program eller menyer i program, när fps:en rusar upp mot 1000 bilder per sekund. Avhjälps gemom att alltid ha en fps limiter på.

Fin recension och kortet verkar lite mer tyskt än amerikanarDC2-asus.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av MoonerX:

Vad tror ni? Två sånna här istället för GTX 690? Skulle det bli tystare? Eller bör jag låta mig skrämmas av cole-wine? Två ASUS-kort verkar trångt.

Med rätt moderkort och chassi fungerar det kanon

Permalänk

kan ni inte ha med gigabyte kost i testresultaten?

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus VI Hero CPU: i7 4770k RAM: G.Skill Ares 16GB
PSU: Corsair TX Series 650W GPU: GIGABYTE GTX670 OC
Chassi: Antec P280 Cpu-Kylare: Stock SSD: Samsung 840 EVO Series 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Vi måste bedöma utifrån den hårdvara vi har inne för test, vilket jag är övertygad om att Jonas och MSI förstår. Att INTE nämna kortets "coil whine" skulle jag personligen snarast se som tjänstefel, sedan är det upp till var och en att lägga vikt vid frågan. Som det står i artikeln är det inte den mer jobbiga "tjutande" varianten, utan borde gå bra att dämpa bort med ett hyfsat chassi.

Hur kommer det sig att vid nästan varje "review" så ändrar ni referenskortens test fps i spel? Testar ni om dom korten ni har inne med nyare drivrutiner eller chansar ni på en viss prestandaökning varje gång(detta lär ni ju inte göra..). Är lite sugen på att veta då det är lite halv irriterande när man ska försöka relatera till era tester när dom "ändrar" sig hela tiden;)

Permalänk
Medlem

Hade 2st MSI 460 TF i ett Antec P182. Inget coilwhine på dom. Dock så gillade dom inte SLI och ett "svårventilerat" chassi. Det blev höga temperaturer och därmed gick båda kortens fläktar på högvarv.

Är EXTREMT känslig mot coilwhine, min sambos gamla samsung skärm piper något fruktansvärt när idle ledsen runt powerknappen blinkar, trots att skärmen står 2m från mig.

Så frågan är om man ska chansa på en modell med refersns pcb/komponenter och riskera coilwhine eller gå på ett kort med "special" (läs Asus dc2). Ja mena orka springa fram och tillbaka till butiken och byta och sen så vet man ju inte hur butiker ställer sig till byte då det rent tekniskt sätt inte är fel på kortet vid coilwhine.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Curemylife:

Hur kommer det sig att vid nästan varje "review" så ändrar ni referenskortens test fps i spel? Testar ni om dom korten ni har inne med nyare drivrutiner eller chansar ni på en viss prestandaökning varje gång(detta lär ni ju inte göra..). Är lite sugen på att veta då det är lite halv irriterande när man ska försöka relatera till era tester när dom "ändrar" sig hela tiden;)

En gång i tiden testade vi om alla kort för varje test, men det visade sig vara helt ohållbart i längden. Numera uppdaterar vi normalt "databasen" med några månaders mellanrum för att få alla kort på samma mjukvara, eller då testsviten byts ut/uppdateras. Det gör givetvis att nya kort kan ha lite fördel av färskare drivrutiner, men facit visar att det i slutänden blir extremt små skillnader som sällan gör varken från eller till.

Just den här gången kommer siffrorna från testet av Geforce GTX 670 samt GTX 690 om jag minns rätt (har inte källdokumentet här), då vi även uppdaterade GTX 680. Asus-kortet fick även det nya värden, helt enkelt eftersom vissa tester blivit utbytta/modiferade sedan den recensionen. Målet är att hålla siffrorna relevanta, utan att för den skull plöja ner onödig tid som kan gå till andra testprojekt. Du kan i alla fall vara säker på att värdena är riktiga, vi "höftar" inga förändringar.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

En gång i tiden testade vi om alla kort för varje test, men det visade sig vara helt ohållbart i längden. Numera uppdaterar vi normalt "databasen" med några månaders mellanrum för att få alla kort på samma mjukvara, eller då testsviten byts ut/uppdateras. Det gör givetvis att nya kort kan ha lite fördel av färskare drivrutiner, men facit visar att det i slutänden blir extremt små skillnader som sällan gör varken från eller till.

Just den här gången kommer siffrorna från testet av Geforce GTX 670 samt GTX 690 om jag minns rätt (har inte källdokumentet här), då vi även uppdaterade GTX 680. Asus-kortet fick även det nya värden, helt enkelt eftersom vissa tester blivit utbytta/modiferade sedan den recensionen. Du kan i alla fall vara säker på att värdena är riktiga, vi "höftar" inga förändringar.

Tack för svaret, då vet jag och som alltid, tack för recensionen:) Trevlig resa hem till sverige?;)

Nu kanske ni gör det men annars kan ni väl liänka till era "uppdaterade" tester när ni recenserar enskilda kort så som nu när ni bara går igenom en upplösning med ett förinställt grafikläge:)

Permalänk
Medlem

Väldigt ofta man hör en ambulans i bakrunden xP

OnT: Annars trevlig kylare, 80mm fläktar ser mycket litet ut i verkligheten men värkar dock kyla riktigt bra endå

Visa signatur