Apple lanserar ny generation Macbook Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Men det ÄR ju bakåtkompatibelt om man har en adapter!
Det är dags att gå vidare från VGA. Om inte någon börjar blir det ju aldrig av.
Vad ska Apple har i sina bärbara för att folk ska vara nöjda? En DVI-port, en VGA-port, en DisplayPort och en HDMI-port – verkar det rimligt?

Låter som min jobb-laptop. En "mobile workstation" från Dell, med VGA-port naturligtvis. Hade hellre haft DP eller TB men men, man ska väl inte förvänta sig allt för mycket när man bara betalat drygt 20k för laptopen, har ju trots allt 1440x900 på den.

(Om någon missade den drypande sarkasmen så är det här alltså en "mobil arbetsstation" på 15" med upplösningen 1440x900 på skärmen som för inte så värst länge sedan kostade mer än baseline-modellen av nya retina-MBP).

Visa signatur

“This is the Unix philosophy: Write programs that do one thing and do it well. Write programs to work together. Write programs to handle text streams, because that is a universal interface.” -- Douglas McIlroy

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wully:

Klämde någon på en mac fanbois tå?
Du inser att förutom skärmen (som jag måste medge är sjukt nice) är det inget specielt, eftersom jag också kan trycka in en 800GBs ssd, en quadcore ivy bridge och 16GB ram

Du har rätt i att det går att trycka i det där i en PC. Det du inte verkar förstå är att det kostar pengar, även om du sätter ihop det själv. Att få det levererat komplett är dyrare, men så dyrt som ni fattiglappar på sweclockers gnäller om är det inte. Har aldrig ägt en Mac själv och planerar än idag inte att köpa en, men säger som de andra; Haters gonna hate.

Visa signatur

Rolig signatur

Permalänk
Medlem

Apple tar alltid överpriser för hårdvaran, det vore intressant att veta exakt hur mycket de tar i överpris denna gång jämfört med andra bärbara.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Har suttit och funderat på hur deras nya 13" skulle se ut. Jag blev besviken som de flesta andra.

Vill ha en 13" med vettig upplösning (16:10) helst 1920x1200+, quad ivy, minst 8 gb ram, ssd, thunderbolt, ethernet port, vettig batteri tid, vikt under 2kg och inget diskret grafikkort som äter ström. Helst även med en "styrpinne" aka IBM thinkpad.

De gånger man behöver grafikkraft så skulle grafikkort över thunderbolt fungera ypperligt.

Lär dock få vänta ett tag för att man ska kunna få tag i något liknande.

Mvh Mattias

Permalänk
Medlem

Riktigt besviken. Hade de släppt en ny 13-tummare hade det varit ett givet köp efter sommaren, nu får jag tänka om...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i5-11400F | Gigabyte Z590I Aorus Ultra | ASUS RTX 3060 Dual V2 OC | Corsair Vengeance LPX 16 GB
Samsung 980 Pro 1 TB | Seagate Exos 7E8 8 TB | WD Red 2 TB | Fractal Design Define Nano S | Fractal Design Ion+ 660W

Permalänk
Medlem

Har svårt att se hur de kan ta överpris när de erbjuder något som ingen annan erbjuder. Tyvärr så kommer jag nog personligen att välja något annat märke då Apple av flera anledningar inte intresserar mig, men jag tycker fortfarande att datorn verkar intressant. Vi får väl se hur den presterar i tester helt enkelt.

Visa signatur

Alienware 14| 14,0" FHD IPS| Intel Core i7-4700MQ 2,4-3,4 GHz| Nvidia GTX 765M 2 GB GDDR5| 8 GB DDR3L 1600 MHz| 256 GB mSATA SSD + 750 GB HDD (7200 rpm)| MIN RECENSION AV ALIENWARE 14
För närvarande student på KTH. Har ni några frågor är det bara att skicka ett meddelande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Prestationen blir att trycka in det i samma tunna skal med bibehållen batteritid och ljudnivå. Apple hade utan problem kunnat använda sig av mer kraftfulla komponenter men då hade de fått ge avkall på annat. Hade de gjort datorn 1 cm tjockare hade det inte varit några som helst problem med ännu saftigare hårdvara.

Acer aspire m5 klämmer in nästan samma saker i ett tunnare och lättare skal, samt bibehåller DVD läsaren. Samsung 7 serien är minimalt tjockare men gör samma konststycke och har dessutom bättre batteritid. Kan fortsätta rada upp om du vill...

Visa signatur

"Du vet väl att fildelning är förbjudet! Köp en till frugan också"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomhas:

Acer aspire m5 klämmer in nästan samma saker i ett tunnare och lättare skal, samt bibehåller DVD läsaren. Samsung 7 serien är minimalt tjockare men gör samma konststycke och har dessutom bättre batteritid. Kan fortsätta rada upp om du vill...

Men en upplösning som hör hemma i 2006.

Permalänk
Medlem

Gillar verkligen inte att de lägger in begränsningar utan någon annan anledning än att kunna mjölka kunder på pengar. Att folk går på det fortfarande? Betala extra för ethernet? Hade det varit så att kontakten bara var för tjock för att få plats i datorn så hade de väl bara kunnat göra en smalare kontakt med en konverterare till normal kontakt som man sätter på vid behov. Hade bara kostat några få kronor.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av IceDread:

Apple tar alltid överpriser för hårdvaran, det vore intressant att veta exakt hur mycket de tar i överpris denna gång jämfört med andra bärbara.

Vad betyder "överpris"?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tomhas:

Acer aspire m5 klämmer in nästan samma saker i ett tunnare och lättare skal, samt bibehåller DVD läsaren. Samsung 7 serien är minimalt tjockare men gör samma konststycke och har dessutom bättre batteritid. Kan fortsätta rada upp om du vill...

Okej, då kan vi fortsätta rabbla upp på Samsung 7 serien:

Sämre prestanda på cpu, grafik, mindre minneskapacitet, skärm som hör hemma på 1990 talet (ja, min gamla HP laptop från 2006 klår Samsung 7 seriens skärm med råge), sämre trådlösa uppkopplingsmöjligeter, inte Bluetooth 4, inte USB3, saknar thunderbolt etc, sämre disk så ja

Alla företagen försöker efterlikna Apple, på både datorsidan och mobilsidan (se bara på Samsung Galaxy som är rena kopian av iPhone 3G/3GS)

Apple did it again

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Gillar verkligen inte att de lägger in begränsningar utan någon annan anledning än att kunna mjölka kunder på pengar. Att folk går på det fortfarande? Betala extra för ethernet? Hade det varit så att kontakten bara var för tjock för att få plats i datorn så hade de väl bara kunnat göra en smalare kontakt med en konverterare till normal kontakt som man sätter på vid behov. Hade bara kostat några få kronor.

Det är ju precis så det är, att kontakten är för tjock för att få plats i datorn. Smalare kontakt (thunderbolt) med konverterare till normal kontakt säljs som tillbehör för 279:- så jag förstår inte vad problemet är? Hur skulle de ha gjort annars menar du? En mini ethernet när man kan få det via thunderbolt som dessutom kan användas till en massa annat?

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Det är ju precis så det är, att kontakten är för tjock för att få plats i datorn. Smalare kontakt (thunderbolt) med konverterare till normal kontakt säljs som tillbehör för 279:- så jag förstår inte vad problemet är? Hur skulle de ha gjort annars menar du? En mini ethernet när man kan få det via thunderbolt som dessutom kan användas till en massa annat?

De byter till ett helt annat gränssnitt, det är mer eller mindre ett externt nätverkskort med andra ord. Det är en helt annat sak än en vanlig nätverkssladd med smalare kontakt i ena änden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aleshi:

Gillar verkligen inte att de lägger in begränsningar utan någon annan anledning än att kunna mjölka kunder på pengar. Att folk går på det fortfarande? Betala extra för ethernet? Hade det varit så att kontakten bara var för tjock för att få plats i datorn så hade de väl bara kunnat göra en smalare kontakt med en konverterare till normal kontakt som man sätter på vid behov. Hade bara kostat några få kronor.

Dem 2 billigare/enklare modellerna har fortfarande ethernet/RJ45, den modellen som saknar är dem med Retina Display,och seriöst, vem behöver ethernet på en laptop idag så trådlösa är lika bra/stabila, om man är tvungen att ha Gigabit ethernet så köper man gärna en sådan adapter utan att säga något, men dem flesta klarar sig med trådlösa då det ger fullt tillräcklig prestanda för det mesta.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Vilket bara gäller dem 2 billigare modellerna, men den modellen med Retina Display har inbyggt ethernet/RJ45 uttag, och seriöst, vem behöver ethernet på en laptop idag så trådlösa är lika bra/stabila, om man är tvungen att ha Gigabit ethernet så köper man gärna en sådan adapter utan att säga något, men dem flesta klarar sig med trådlösa då det ger fullt tillräcklig prestanda för det mesta.

Det är inte sällan jag är på platser där det enda nätverket är trådburet. Eller vill du att jag ska släpa runt på en trådlös router och koppla in vart än jag kommer?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aleshi:

Det är inte sällan jag är på platser där det enda nätverket är trådburet. Eller vill du att jag ska släpa runt på en trådlös router och koppla in vart än jag kommer?

WLAN uppkoppling till mobilens 3G, alternativt om du måste ha trådbundet så köp en adapter, den är inte dyrare än ett vanligt nätverkskort till en vanlig desktop, eller vanligt usb nätverkskort till vilken dator som helst.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

WLAN uppkoppling till mobilens 3G, alternativt om du måste ha trådbundet så köp en adapter, den är inte dyrare än ett vanligt nätverkskort till en vanlig desktop, eller vanligt usb nätverkskort till vilken dator som helst.

Precis. Köpa extra, när det inte finns någon anledning till varför det ska vara så. Det jag sa i första inlägget.

Permalänk
Medlem

Vill ha skärmen på pc bärbar, resten är inte alls intressant.

Visa signatur

WINDOWS 11 X64 | ASUS X570 | AMD RYZEN 3950X | RX 7900 XTX | G.SKILL 3600MHZ 32GB | SAMSUNG 980 PRO 2TB | WD 16TB | NZXT KRAKEN X73 | RAZER ORNATA CHROMA | EVGA SUPERNOVA T2 850W | LOGITECH G604 MUS | PHANTEKS NV7 | LG 34GK950F | LG OLED77G1 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Vad sägs om att jobba på en sådan laptop? Min arbetslaptop kostade 16k (19k med alla tillbehör) och den är en Dell med 13" 1280x800 men en byggkvalité som inte är närheten av en MBP. Vägrar använda den när jag jobbar hemifrån då MBP:n är så mycket bättre.

Vill själv ha en "retina" skärm därför att jag läser väldigt mycket direkt på skärmen och en hög PPI leder till att bokstäverna närmar sig tryckta bokstäver. Det är framförallt när man läser e-books som man lider av dåligt PPI på dagens skärmar och läser väldigt mycket e-books då företaget jag jobbar, likt många andra företag inom IT, betalar för en tjänst där man får tillgång till de flesta datorböcker i något e-format.

Skiter fullständigt i om det går att spela eller liknande, OSX är ju inte precis världens bästa spel-OS... För mig hade det räckt med HD4000. Men sitter ofta och programmerar endera som ren hobby eller p.g.a. hem-arbete (och då kör jag även en del simulatorer och liknande), vill därför har en så snabb CPU som är rimligt att stoppa in i en laptop. De dyrare MBP ska inte jämföras med billiga hemma-PC, de ska jämföras med "företagslaptops" och då hittar man knappast någon vettig modell under 10k och normalt ligger man på runt 15k till 25k. Frugans jobb-laptop ligger på ~23k och hon kör mest word och surfar på den, men det är den laptop alla tjänstemän får på hennes arbetsplats.

MBA är för trendiga lattesörplande personer som använder dator till surf och facebook. MBP är ett arbetsredskap.

Det behövs absolut inga laptops för 23k för att det ska vara en företagslaptop, hoppas det inte är mina skattepengar som slösas på sånt. 17k kostar en Thinkpad X220 med IPS-skärm, klarar man sig utan IPS (vilket de flesta gör) eller med i3/i5 går den på 10K eller ännu mindre.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Då vet vi vad ThunderBolts användningsområde kommer vara, så mac kan ha ethernetuttag, blir lite dyrt förståss men vad bryr sig en mactaliban om det.

Du verkar ha missat att LaCie har externa diskar som nyttjar TB? Även externa grafikkort och dylikt. Läs på lite innan kanske?

Dessutom kostar en TB -> rj45-dongle hela 249 spänn. JÄVLAR VAD DYRT. (ironi)

---

Det många verkar missa är den fantastiska byggkvaliteten som appledatorer har, det är inte någon billig kinaplast man hittar i random IT-produkt. Det är aluminium för fasen. Har ni ens släpat på en laptop dagligen och sett hur mycket misshandel de tar? Inte bara disken som kan dö utan även chassit. Har haft flera PC-laptops som i stort sett rasar isär efter något års släpande. Har en MBP från 2005 som fortfarande ser ny ut, och fortfarande rullar utan större problem. Visst, man kan inte spela något direkt på den pga sitt åldrade Radeon X1600, men ändå. Torchlight rullar relativt OK.

Mac-burkar är inte riktade till gaming, därför har de inte dubbla GTX590 i sli.

--

Jobbar på en spelutvecklare och vi har många som rullar macbook pros och iMacs där några har SSD och resten mekaniska diskar. Ingen verkar anse att deras datorer suger och är det sämsta som skådat denna värld som vissa verkar tycka i den här tråden...

Kan säga att det är mer strul med PC-maskinerna än Macarna.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem
Skrivet av ficklampa:

Du verkar ha missat att LaCie har externa diskar som nyttjar TB? Även externa grafikkort och dylikt. Läs på lite innan kanske?

Dessutom kostar en TB -> rj45-dongle hela 249 spänn. JÄVLAR VAD DYRT. (ironi)

Det är inte så dyrt, men det är onödiga pengar, framförallt när det inte är enda dongeln man behöver köpa till.

Permalänk
Skrivet av mfm:

Det behövs absolut inga laptops för 23k för att det ska vara en företagslaptop, hoppas det inte är mina skattepengar som slösas på sånt. 17k kostar en Thinkpad X220 med IPS-skärm, klarar man sig utan IPS (vilket de flesta gör) eller med i3/i5 går den på 10K eller ännu mindre.

Beroende på vad man gör i företaget så kan det behövas, allt är relativt.

Visa signatur

|Silverstone Fortress II|Intel i5 2500k @ stock|Asus Maximus IV Extreme B3 Intel P67|CM V8|Gainward GTX 570 Phantom|Corsair Vengeance 2x4|Corsair HX 750|Iphone 4 16 Gb|Nokia Lumia 920|Macbook Air 13" 2012 8 gb|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aleshi:

Precis. Köpa extra, när det inte finns någon anledning till varför det ska vara så. Det jag sa i första inlägget.

Jo det finns anledningar:
1. Spara utrymme, göra maskinen både lättare, tunnare, smidigare etc.
2. Större delen av befolkningen har tillgång till WiFi vart dem än är, så det är egentligen inget problem.
3. Macbook Pro är en laptop, dvs i första hand inriktad för mobilitet och kunna tas med/flyttas utan att hålla på med en massa kablar, men ändå ha bättre prestanda än Macbook Air som i första han är inriktad till att var fullt mobil, lätt, liten, smidig, ta liten plats etc, men ändå räcka till det som man ska bruka den till (surf, kolla på film etc).

En motsvarande USB - nätverksuttag kostar ungefär lika mycket oavsett plattform, eller om man ska ha som i stationära PCI-e kort, så 279 kr är småpengar i jämförelse.

Skrivet av Djinn1982:

Vill ha skärmen på pc bärbar, resten är inte alls intressant.

Den dagen en display på 15,4" med LED, IPS och upplösningen 2880x1800 så har redan Apple gått vidare i utvecklingen av nya skärmar, datorer etc

Skrivet av mfm:

Det behövs absolut inga laptops för 23k för att det ska vara en företagslaptop, hoppas det inte är mina skattepengar som slösas på sånt. 17k kostar en Thinkpad X220 med IPS-skärm, klarar man sig utan IPS (vilket de flesta gör) eller med i3/i5 går den på 10K eller ännu mindre.

ja med Storlek / upplösning 12,5 " / 1366 x 768
4 GB minne, sämre cpu, sämre grafikkort, saknar thunderbolt etc etc, så nej, inte värt det för den skräpdatorn

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av IceDread:

Apple tar alltid överpriser för hårdvaran, det vore intressant att veta exakt hur mycket de tar i överpris denna gång jämfört med andra bärbara.

Överpris? Är det vad de flesta brukar kalla vinstmarginal du menar? Förklara gärna hur du tänker. När det gäller retina-MBP:n så erbjuder de ju något som ingen konkurrent kommer i närheten av, så det känns ju ganska rimligt att de utnyttjar sitt försprång.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Det är inte så dyrt, men det är onödiga pengar, framförallt när det inte är enda dongeln man behöver köpa till.

Vilken dongle mer behöver du menar du?

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Avstängd
Skrivet av IceDread:

Apple tar alltid överpriser för hårdvaran, det vore intressant att veta exakt hur mycket de tar i överpris denna gång jämfört med andra bärbara.

Hahahha, sämsta ursäkten jag hört på länge, nej Apple tar inte överpris för sina saker, dem levererar produkter med högre kvalité, service, support, stabilitet, till lika "dyrt" pris som det kostar hos övriga, eller mindre. Räkna med att Apple inte har skräpat ner sitt OSX med massa reklam från massor olika företag som det är i Windows maskiner man köper, som bekostar en del av datorns egentliga kostnad.
Du tror väll inte att programmen ligger där bara för att dem vill ge dig dem utan att få något tillbaka? Nej, M$/datortillverkarna säljer in "annonsplats" åt olika mjukvaruföretag och på så vis betalar en del av datorns kostnad.

Och alla företag har rätt att ha vinstmarginal så, du ser väll inget annat företag som släpper sitt operativ fört 150 kr till alla dina datorer?
Microsoft tar ca 1000 kr/ Windows licens/dator, vilket du hos Apple betalar 150 kr för att få lägga in det på dem datorerna du har i hemmet, en stor skillnad.

Skrivet av widL:

Överpris? Är det vad de flesta brukar kalla vinstmarginal du menar? Förklara gärna hur du tänker. När det gäller retina-MBP:n så erbjuder de ju något som ingen konkurrent kommer i närheten av, så det känns ju ganska rimligt att de utnyttjar sitt försprång.

Skickades från m.sweclockers.com

Precis, ingen kommer ens i närheten av Apple, dem flesta av laptops leveras än idag med 1366x768 skärm ,vilket är helt otroligt att det ens sker i dagens samhälle då tekniken finns tillgänglig att sätta i.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Jo det finns anledningar:
1. Spara utrymme, göra maskinen både lättare, tunnare, smidigare etc.
2. Större delen av befolkningen har tillgång till WiFi vart dem än är, så det är egentligen inget problem.
3. Macbook Pro är en laptop, dvs i första hand inriktad för mobilitet och kunna tas med/flyttas utan att hålla på med en massa kablar, men ändå ha bättre prestanda än Macbook Air som i första han är inriktad till att var fullt mobil, lätt, liten, smidig, ta liten plats etc, men ändå räcka till det som man ska bruka den till (surf, kolla på film etc).

1. Fortfarande inte ett giltigt argument som jag visat tidigare.
2. De allra flesta behöver inte 2 thunderbolt och 2 USB 3.0, ändå har den det? Varför? Jo, för att man brukar leverera lite mer än absoluta bas-utbudet. Nästan alla datorer där ute har några fler kontakter som inte används så ofta. Just för att när man behöver dem så är de jäkligt bra att ha. Om man måste köpa till en dongle är risken stor att man inte köper den, och sedan behöver den vid ett tillfälle.
3. Ovidkommande. Då kan man lika gärna stryka de flesta av kontakterna. Trodde pro modellen var den man köpte om man ville ha lite funktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Överpris? Är det vad de flesta brukar kalla vinstmarginal du menar? Förklara gärna hur du tänker. När det gäller retina-MBP:n så erbjuder de ju något som ingen konkurrent kommer i närheten av, så det känns ju ganska rimligt att de utnyttjar sitt försprång.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror de har betydligt mindre vinstmarginal på den än på sina andra modeller.
Bäst marginal borde ju vara på MBP 13".

Läste en uträkning för ett tag sedan om ipad 2 vs "new" ipad, minns inte siffrorna men de hade rejält lägre vinst på den nya.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av ficklampa:

Vilken dongle mer behöver du menar du?

Om man har en Appleskärm så kanske displayport är på sin plats. Hade de inte krånglat med det från början så hade det ju räckt med HDMI och Thunderbolt, men nu gör det inte det. Sedan behöver jag mer än 2 USB-portar ganska ofta. Jag ser inte en bärbar dator som något man sätter sig visar upp på ett café. Jag ser den som något som man faktiskt gör saker med på mer än en plats. Ska inte behöva släpa runt på en fullstor arbetsstation för det, så istället blir det donglar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aleshi:

1. Fortfarande inte ett giltigt argument som jag visat tidigare.
2. De allra flesta behöver inte 2 thunderbolt och 2 USB 3.0, ändå har den det? Varför? Jo, för att man brukar leverera lite mer än absoluta bas-utbudet. Nästan alla datorer där ute har några fler kontakter som inte används så ofta. Just för att när man behöver dem så är de jäkligt bra att ha. Om man måste köpa till en dongle är risken stor att man inte köper den, och sedan behöver den vid ett tillfälle.
3. Ovidkommande. Då kan man lika gärna stryka de flesta av kontakterna. Trodde pro modellen var den man köpte om man ville ha lite funktion.

Ja den har funktion, den har all in/utgångar man behöver, och det erbjuds om man vill ha vanligt trådbundet nätverk en adapter som går från thunderbolt till RJ45 uttag, kostar 279 kr, vilket där en droppe i havet mot vad en motsvarande adapter kostar till en stationär dator (PCI-e) eller laptop (som inte finns i motsvarande).

Finns inga kontakter som saknas på den, det ända är ethernet, men där funkar adaptern utmärkt, vilket är en liten summa om du jämför motsvarande till stationär.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||