Grafikkort som ger god bildkvalíté och som lämpar sig för videoredigering

Permalänk
Medlem

Grafikkort som ger god bildkvalíté och som lämpar sig för videoredigering

Söker efter ett prisvärt grafikkort som ger god bildkvalité och som lämpar sig för videoredigering samt även har goda egenskaper när det gäller att hjälpa till vid videokomprimering och dyligt. Jag är INTE intresserad av dataspel men vill att hantering av bla HD-video flyter på bra och att kompatibliteten mot olika programvaror är god. Grafikkortet ska ha komponenter av hög kvalité inte bara när det gäller prestanda men framförallt när det gäller hållbarhet. Det ska även vara ett någorlunda "tyst" grafikkort och eventuellt monterade fläktar ska vara av god kvalité. Föredrar lågvarviga lite större fläktar med dovt ljud framför små ettriga fläktar med skrikigt ljud.

Ska sätta ihop en helt ny dator där jag valt nedanstående delar

Moderkort: ASUS P8Z77-V DELUXE
Processor: Intel Core i7-3770K 3,5 GHz (ivy bridge)
Internminne: G.skill TridentX 2x4 GB DDR3 2400 MHz
Bootdisk: SSD Intel 520 series 240 GB 2,5" sata 3
Lagrings disk: WD Caviar Black 3,5", 7200 rpm, 2TB sata 3
Nätdel: XFX 750W (P1-750B-NL69)
Låda: Antec Three Hundred Two
Blu-ray brännare: ASUS BW-12B1LT
Operativsystem: Windows 7 Home Premium 64-bit.

Vilket grafikkort som jag ska välja är dock oklart. Tycker att ASUS GeForce GTX680 Direct Cu II OC verkar vara ett bra alternativ rent prestandamässigt men priset är i högsta laget. Har sett en del "märkesdatorer" med grafikkort som bygger på Nvidia:s GTX660 vilket förmodligen hade räckt och varit mera prisvärt för min del men hittar ingen som säljer dessa grafikkort separat. Det låter bra när man läser om Nvidia arkitekturen Kepler vilket endast tycks finnas i GTX680 och GTX660 för närvarande. Har inte kollat så mycket på grafikkort som bygger på AMD Radeon men funderar lite på ASUS HD7850 DirectCU II 2GB eftersom priset ligger på en betydligt behagligare nivå men frågan är om man blir nöjd med prestandan? Framför gärna bra tips och råd när det gäller grafikkort till ovanstående datorkonfiguration.

Permalänk
Medlem

Vad använder du för redigeringsprogram..? Om programmet använder sig av CUDA för att jobba snabbare, är nVidia-grafikkort ett bra val.
Annars spelar det ingen roll om du köper AMD eller nVidia..
Själv gick jag på ett GTX 580 då det var nytt, då jag tyckte att Quadro-korten var för dyra. I dagsläget skulle jag gått på ett 670/680.

Sen så trodde jag att det var bildskärmen som gav god bildkvalité.. men, men.. man lär sig alltid något nytt.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Vad använder du för redigeringsprogram..? Om programmet använder sig av CUDA för att jobba snabbare, är nVidia-grafikkort ett bra val.
Annars spelar det ingen roll om du köper AMD eller nVidia..
Själv gick jag på ett GTX 580 då det var nytt, då jag tyckte att Quadro-korten var för dyra. I dagsläget skulle jag gått på ett 670/680.

Sen så trodde jag att det var bildskärmen som gav god bildkvalité.. men, men.. man lär sig alltid något nytt.

När det gäller videoredigering använder jag Pinnacle studio samt Ulead när det gäller kopiering och komprimering brukar jag använda Nero recode. Men det kan tänkas att jag väljer något annat till den nya datorn. När man läser om CUDA verkar det ge bra prestanda förbättringar och enligt ett gammalt pressmeddelande från LoiLo kan prestandan förbättras med upp till 10 gånger vid videoredigering då NVIDIA CUDA används jämfört med då datorns cpu får göra hela jobbet själv, se nedanstående länkar. Låter nästan för bra för att vara sant

http://loilo.tv/vpo/download/SuperLoiLoScopeMARSwithCUDA_ww.p...
http://developer.nvidia.com/what-cuda

Ja, får se vad det blir för grafikkort, har inte bestämt mig än.

Ja, en bra bildskärm är en förutsättning för att få bra bildkvalité men kvalitén på den inkommande bildsignalen är väl så viktig, även då det rör sig om helt digital signalbearbetning kan skillnaden mellan olika grafikkort vara klart märkbar speciellt när det gäller färgskala men också rendering. Vissa grafikkort kan även vara mer störningskänsliga än andra bla på grund av att vitala komponenter saknar skärmning. Detta är något som sällan omnämns i tester varför det är svårt att i förväg få information om vilka grafikkort som är bra i dessa avseenden.

Permalänk
Medlem

FireWire anslutning saknas på moderkortet ASUS P8Z77-V DELUXE

Upptäckte att moderkortet ASUS P8Z77-V DELUXE saknar väsentliga anslutningar som tex Firewire vilket krävs för att bla kunna ansluta miniDV kamera, det saknas även vanlig seriell anslutning vilket är mycket användbart vid uppdatering av programvara till diverse elektronikprylar som tex satellitmottagare, markboxar etc. Tog först för givet att dessa anslutningar fanns eftersom det varit mer eller mindre "standard" tidigare. Tycker det är dåligt att ett "DELUXE" moderkort saknar grundläggande anslutningar. Får se om jag hittar något annat, annars får jag väl köpa separata kontrollerkort för FireWire och seriell anslutning. Inte så stor extra kostnad men onödigt att ta upp två kortplatser för något som borde ingå i moderkortet från början.

Permalänk
Medlem

serieanslutningar finns via USB annars, bör funka för det du skriver iaf. såvida du inte även planerar nått mer esoteriskt upplägg som kräver basal hårdvarukommunikation då, för hastighetsbegränsningen USB tillför är ju knappast ett hinder menar jag.

ang grafikkortet kanske det kan vara en idé att diskutera saken på nått foto eller videoforum? jag trodde faktiskt frågan var lite förbi tiden då alla som var det minsta proffsinriktade använde speciella kort från Matrox eller vad det var, men där ser man..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Rekordmedlem

Firewire och usb är mycket olika när det gäller hur de kommunicerar, det är därför man ofta har firewire till mediabruk, det ger möjlighet till ett mer strömmande dataflöde än usb som skickar data stötvis.
Serieporten är däremot borta på de flesta moderna prylar, men det finns kablar med usb i en änden och serieport i den andra.
Ska man hålla på redigera med adobeprogram så bör man läsa deras lista över kort som stöds, ska man inte ha cuda så spelar det inte särskilt stor roll i övrigt, tom integrerad grafiken funkar bra i så fall.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Firewire har fallit bort till fördel för USB som numera finns på nyare kameror. Firewire blev inte så populärt som Apple hade hoppats på. Seriellportar är antikt och har fasats ut för att ge plats för nyare saker på moderkort. Man kan dock på vissa moderkort ha interna headers.

Skall du ha snabb och bra komprimering så kolla in Intel Quick Sync. Det stödjs av de flesta okej mjukvaror och är sjukt snabbt. Handbreak är ett smidigt och bra program som stödjer detta bl.a. http://handbrake.fr/

Du kan läsa om bildkvalitet här. Det är minimal skillnad mellan kortens kvalitet om man inte kolla proffskort möjligtvis.
http://www.tomshardware.com/reviews/video-transcoding-amd-app...

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

CDON höjer priset på Asus Radeon HD7870 2GB DDR5 PCIe

Tack för tips och råd!

Funderar fortfarande på vilket grafikkort som jag ska välja men det lutar åt Asus Radeon HD7870 2GB DDR5 PCIe, se länk nedan.

http://www.asus.se/Graphics_Cards/AMD_Series/HD7870DC22GD5/

Tyvärr höjde dock CDON priset på detta grafikkort idag från 2795:- till 2990:- kr samtidigt höjdes även priset på det ASUS moderkort som jag tänkt köpa. Ett antal andra komponenter som jag tänkt köpa var slutsålda så det blev ingen beställning då jag vill vänta med köp tills att allt går att få hem samtidigt.

Någon som har erfarenheter när det gäller HD7870-DC2-2GD5 vad gäller prestanda, funktionalitet och drivrutiner? Jag vill inte köpa något problemfyllt grafikkort utan vill ha ett som är stabilt och flexibelt i olika programvarumiljöer.

Hade det funnits ett grafikkort med Nvidia arkitekturen Kepler i samma prisklass dvs max 3000:- kr hade jag nog valt det istället. Nvidia:s CUDA verkar intressant men vill inte köpa Nvidia kort med den gamla fermi arkitekturen.

Även ASUS HD7850 DirectCU II 2GB (HD7850-DC2-2GD5) känns som ett prisvärt alternativ speciellt nu när priset har höjts på ASUS HD7870, någon som har erfarenhet av båda dessa grafikkort och vet om det är värt att betala drygt 800 kr mer för HD7870-DC2-2GD5 (2990:-) jämfört med HD7850-DC2-2GD5 (2179:-), priser hos CDON (2012-06-14).

Permalänk
Medlem
Skrivet av track:

Ja, en bra bildskärm är en förutsättning för att få bra bildkvalité men kvalitén på den inkommande bildsignalen är väl så viktig, även då det rör sig om helt digital signalbearbetning kan skillnaden mellan olika grafikkort vara klart märkbar speciellt när det gäller färgskala men också rendering. Vissa grafikkort kan även vara mer störningskänsliga än andra bla på grund av att vitala komponenter saknar skärmning. Detta är något som sällan omnämns i tester varför det är svårt att i förväg få information om vilka grafikkort som är bra i dessa avseenden.

Ursäkta mig för off topic, men det här lät väldigt intressant.
Själv har jag aldrig ens tänkt i dom banorna när det gäller grafikkort så det hade varit trevligt att läsa lite om saken. Du råkar inte veta av någon hemsida där det skrivs om ämnet?

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Ett 560Ti eller 6950 alt ett 570 eller 6970 borde vara fullt tillräckligt för dina behov.