Zenbook Prime. MBA eller MBP?

Permalänk
Medlem

Zenbook Prime. MBA eller MBP?

Hej!

Har sedan länge varit ganska säker på att min nästa dator ska vara en MBP men pga av högt pris om man vill ha SSD (vilket nästan är ett krav) så har jag dock fått lite kalla fötter och börjat snegla på en Zenbook Prime och MBA. Jag har inte kört Mac innan men tilltalas av varumärke och enkelheten, mindre virus etc. Vad skulle ni säga vore bästa valet? Vad jag är ute efter är:

Portabelt format (jag tycker en 13" MBP är tillräckligt portabel)
Snygg design (för en vuxen person)
Bra skärm (viktigt)
OK prestanda (ska gå att köra diablo 3 på )

Vilka är fördelarna/nackdelarna med de olika alternativen?

Tack på förhand / davgus

Permalänk

Jag går i samma tankar förutom att SSD inte är avgörande för mig. Skulle vara trevligt att få klämma på en Asus UX31A men det finns ingenstans vad jag vet?
Elgiganten hade just nu Macbook Pro 13" för 8990, det trista med den är upplösningen och att den känns lite väl bulkig.

Om vi jämför UX31A som går loss för 11 990:- hos Inet mot MBA som går för 11 795:- på Apple Store så Asusen är aningen vassare då den har bättre upplösning (1920 x 1080 vs 1440 x 900), bättre CPU där den har i7 vs MBAs i5. Annars verkar de vara liknande, rätta mig gärna om det är något jag missat.

Permalänk
Medlem

Har gått i samma tankar men efter att Apple inte lanserat några 1920x1080 laptops till rimliga priser lutar jag mer och mer åt Zenbook Primen. Den verkar vara en av de få ultrabooksen som faktist inser att konsumenterna (iallafall jag) vill ha 1920x1080 upplösning.

Permalänk
Medlem

Valde precis mellan dessa modeller själv och gjorde idag en beställning på Zenbook pga den usla upplösningen i nya Macbook Pro och Macbook air (menar inte den svindyra retineversionen för den har jag inte råd med).

Sen bara anmäla sig till windows upgrade program så får man windows 8 för 200kr när det väl släpps.
Nu hoppas jag bara att Zenbooken kommer in i lager.

Visa signatur

Xbox series x

Permalänk
Skrivet av sorksat:

Nu hoppas jag bara att Zenbooken kommer in i lager.

Är datumen hos återförsäljarna något att lita på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wowbagged:

Är datumen hos återförsäljarna något att lita på?

Vet faktiskt inte. Jag snackade iaf med Dustin och dom trodde att dom skulle få in i lager om ca 2v. Deras leverantör hade inte fått in några alls än.

Visa signatur

Xbox series x

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av davgus:

Hej!

Du vill ha ett dedikerat grafikkort i datorn, inte bara Intels inbyggda HD3000/4000 grafikkort. Förrförra generationen MBA med en liten nVidia 320M eller vad det nu var är tillräckligt för att köra D3, om än med lägsta inställningar och inte så jättebra framerate. Däremot generationen efter med endast Intel HD3000 går D3 inte att köra på.

Nya MBP 13" saknar också riktigt grafikkort utan du behöver komma upp till MBP 15" för att få ett vettigt grafikkort.

Tror en Zenbook med nVidia 620m är ditt bästa alternativ för att få med D3 på ett litet format i dag, alternativt få tag på en begagnad MBA med 320m och leva med lite kompromisser.

Edit, finns en rad versioner av Zenbooken, jag syftar på UX32VD

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Skrivet av Fluf:

Du vill ha ett dedikerat grafikkort i datorn, inte bara Intels inbyggda HD3000/4000 grafikkort. Förrförra generationen MBA med en liten nVidia 320M eller vad det nu var är tillräckligt för att köra D3, om än med lägsta inställningar och inte så jättebra framerate. Däremot generationen efter med endast Intel HD3000 går D3 inte att köra på.

Nya MBP 13" saknar också riktigt grafikkort utan du behöver komma upp till MBP 15" för att få ett vettigt grafikkort.

Tror en Zenbook med nVidia 620m är ditt bästa alternativ för att få med D3 på ett litet format i dag, alternativt få tag på en begagnad MBA med 320m och leva med lite kompromisser.

Edit, finns en rad versioner av Zenbooken, jag syftar på UX32VD

Det går att spela diablo 3 på macbook pro med intel hd 3000, man kan få det till att flyta bra. Det funkar mycket bra på hd 4000, du är uppe runt 50 fps vad jag har hört

Visa signatur

|Silverstone Fortress II|Intel i5 2500k @ stock|Asus Maximus IV Extreme B3 Intel P67|CM V8|Gainward GTX 570 Phantom|Corsair Vengeance 2x4|Corsair HX 750|Iphone 4 16 Gb|Nokia Lumia 920|Macbook Air 13" 2012 8 gb|

Permalänk
Medlem
Skrivet av philip_BNF:

Det går att spela diablo 3 på macbook pro med intel hd 3000, man kan få det till att flyta bra. Det funkar mycket bra på hd 4000, du är uppe runt 50 fps vad jag har hört

Låter väldigt bra. Kan man lira lite Diablo 3 på semestern förutsatt att den hunnit dimpa ner i lådan innan dess.

Visa signatur

Xbox series x

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av philip_BNF:

Skrivet av sorksat:

Låter väldigt bra. Kan man lira lite Diablo 3 på semestern förutsatt att den hunnit dimpa ner i lådan innan dess.

Sweet, hade fått för mig att D3 inte gillade Intels grafikchip alls. Men verkar vara fixat då

Gottit.

Fan, då får man ju habegär på nya MBA 11,6" då.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk

Hur väl presterar en i5:a/i7:a på 1.8ghz då, kommer den kunna driva tex Photoshop och andra "tyngre" program bra?

Permalänk
Medlem

Zenbook Prime ska ha en fantastisk skärm enligt de tester jag läst på nätet. Känns som den ger betydligt mer hårdvara för pengarna jämfört med MB Pro och MB Air. Enda nackdelen jag kan komma på är att du inte får Mac OS samt att trackpaden antagligen är sämre på Zenbooken.

Permalänk
Skrivet av flipp:

Zenbook Prime ska ha en fantastisk skärm enligt de tester jag läst på nätet. Känns som den ger betydligt mer hårdvara för pengarna jämfört med MB Pro och MB Air. Enda nackdelen jag kan komma på är att du inte får Mac OS samt att trackpaden antagligen är sämre på Zenbooken.

Paden var förskräcklig på första zenbooken men jag har hört att det ska vara fixat på de nya nu, det är en fin dator men om jag var du så skulle jag helt klart känna på den först.

Visa signatur

|Silverstone Fortress II|Intel i5 2500k @ stock|Asus Maximus IV Extreme B3 Intel P67|CM V8|Gainward GTX 570 Phantom|Corsair Vengeance 2x4|Corsair HX 750|Iphone 4 16 Gb|Nokia Lumia 920|Macbook Air 13" 2012 8 gb|

Permalänk
Medlem

Idag fick inet.se in ett par av Zenbook prime i lager.

Visa signatur

Xbox series x

Permalänk
Medlem
Skrivet av sorksat:

Idag fick inet.se in ett par av Zenbook prime i lager.

Vilka modeller, mer specifikt? UX32VD? UX32A?

Jag antar att de sålde slut väldigt snabbt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnigelMF:

Vilka modeller, mer specifikt? UX32VD? UX32A?

Jag antar att de sålde slut väldigt snabbt?

http://www.inet.se/produkt/1969474/asus-zenbook-ux31a-r4004v
den modellen hade dom i lager ett tag. Fick tag i 2 stycken.

Visa signatur

Xbox series x

Permalänk
Medlem
Skrivet av davgus:

Kan man verkligen köra Diablo 3 på rimliga inställningar med en rimlig FPS på den integrerade grafiken i en Ivy Bridge CPU (det som en Zenbook prime har)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murloc:

Kan man verkligen köra Diablo 3 på rimliga inställningar med en rimlig FPS på den integrerade grafiken i en Ivy Bridge CPU (det som en Zenbook prime har)?

Testar det imorgon och återkommer med resultat.

Visa signatur

Xbox series x

Permalänk
Medlem
Skrivet av philip_BNF:

Syftar du bara på grafikkretsen eller på macbooken då? Diablo 3 ska flyta på 30% snabbare på windows jämfört med Mac OS med samma hårdvara så frågan är om det ens funkar på macbook pro

Permalänk
Medlem

Diablo 3
1280 upplösning med/high grafik 45-60fps.
1920 upplösning med low grafik 20-30fps. Dimper ner till 15 i vissa större fighter.

Visa signatur

Xbox series x

Permalänk
Skrivet av sorksat:

Diablo 3
1920 upplösning med low grafik 20-30fps. Dimper ner till 15 i vissa större fighter.

Ser ju fin-fint ut, glatt överraskad. Tack för infon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sorksat:

Diablo 3

Är dessa resultat från en ULV processor som de som sitter i Ultrabooks eller är det från en vanlig processor? En ULV processor presterar markant sämre på GPU delen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murloc:

Är dessa resultat från en ULV processor som de som sitter i Ultrabooks eller är det från en vanlig processor? En ULV processor presterar markant sämre på GPU delen.

Det är resultat från min Zenbook Prime UX31A med ULV cpu

Visa signatur

Xbox series x

Permalänk

Ser bra ut. Kolla också så du har dom senaste drivarna till HD 4000 / WiFi / WiDi / Chipset via http://www.intel.com/p/en_US/support/detect