ÖVERKLOCKA - hur mycket gör det i mitt fall?

Permalänk
Medlem

ÖVERKLOCKA - hur mycket gör det i mitt fall?

HEJ!

Så, i mitt fall (i brist på andra aktiviteter för tillfället) sitter jag och funderar på följande:

- Hur stor nytta gör det att överklocka min fina prolle (AMD Phenom2 X6 1055T @ 2.8GHz stock)?

- Är det fullt möjligt med mitt budget-moderkort att överhuvudtaget ta sig an detta?

Tack sålänge. <3

Visa signatur

Moderkort: TUF GAMING X570-PLUS (WI-FI)
CPU: AMD Ryzen 7 3700X 8-Core
GPU: GTX 2070 Super
Skärm: Samsung Odyssey G9 49" 240Hz

Permalänk
Hedersmedlem

1. Beror på massa saker, vad du ska göra med datorn, hur högt du kommer osv. Att det gör nytta är det inget snack om dock, det gör det.
2. Jadå, hade samma kort tidigare, och det fungerade fint.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Ganska exakt så här mycket

<------------------------>

Hur långt är ett snöre?

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Skrivet av Kaljo:

HEJ!

Så, i mitt fall (i brist på andra aktiviteter för tillfället) sitter jag och funderar på följande:

- Hur stor nytta gör det att överklocka min fina prolle (AMD Phenom2 X6 1055T @ 2.8GHz stock)?

- Är det fullt möjligt med mitt budget-moderkort att överhuvudtaget ta sig an detta?

Tack sålänge. <3

Svar ja, 2.8GHz är inte så fasligt mycket, du tjänar mycket på en överklockning, speciellt med tanke på att många program och spel inte använder alla sex kärnor så effektivt

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Permalänk
Medlem

Tack grabbar/flickor, ska titta igenom den länken Superlight skickade. )))

Visa signatur

Moderkort: TUF GAMING X570-PLUS (WI-FI)
CPU: AMD Ryzen 7 3700X 8-Core
GPU: GTX 2070 Super
Skärm: Samsung Odyssey G9 49" 240Hz

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Den processorn kan du få upp i 4Ghz med lite skicklighet och tur, annars runt en 3.6-3.8Ghz utan problem, och det är en jävla skillnad om du behöver processorkraft ^^