Tredje pinnen på en fläkt, va gör den?

Permalänk
Medlem

Tredje pinnen på en fläkt, va gör den?

Hej. Har kopplat en 4-pins datorfläkt till min arduino. Jag kan nu kontrollera hastigheten på fläkten genom en pwm utgång. Men den tredje pinnen, den gula i mitt fall, hur funkar den? Om jag fattat rätt så säger den hur fort fläkten snurrar, men hur? Hade varit kul att ta in den signalen i min arduino och använda den.

Permalänk

Du kan se den i bios tror jag.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

en pulsgivare så att datorn kan läsa av varvtalet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Men hur kan man läsa av pulserna?

Permalänk
Medlem

Är det en +5v puls per 100varv eller hur funkar det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av himym:

Men hur kan man läsa av pulserna?

Antagligen så kommer de pulser som ger en potentialskillnad alltså att kabeln är jordad hela tiden, men när fläktbladen passerar ett visst läge så skickar den en puls på några volt (samma volt som fläkten står på antagligen). Detta registreras då i moderkortet. Kan nog rita upp något påhittat kopplingsschema om du vill
Edit.
Och det lär inte vara en puls per 100 varv eller liknande då det känns lättare att låta moderkortet "tänka" ut saker än att låta elektronik i fläkten göra det. Men jag gissar som sagt mest nu.

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Medlem

Så min 5v fläkt skulle då skicka en 5v puls varje varv typ. Så då får jag programera min arduino att typ räkna pulserna. Eller smartare kanske tiden emellan. Va tror ni max antal varv är på en cpufläkt från en amd laptop.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av himym:

Så min 5v fläkt skulle då skicka en 5v puls varje varv typ. Så då får jag programera min arduino att typ räkna pulserna. Eller smartare kanske tiden emellan. Va tror ni max antal varv är på en cpufläkt från en amd laptop.

Skickades från m.sweclockers.com

Skulle gissa på max 4000rpm. Och som sagt har jag bara gissat än så länge, men känns som det är så det borde vara

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Medlem

Men det konstiga är att när jag mäter på det så får jag ingen spännings puls. Och om jag summrar, så när fläkten står still så är det kontakt med jord hela tiden, men om fläkten går så växlar kontakten till och från.

Permalänk
Medlem

Jag har nu gjort en lite koppling så att en lysdiod blinkar i takt med när den fjärde pinnen har kontakt med jord eller inte. Och blinkandet går väldigt upp och ner även om man bara ökar farten. Från långsamt till snabbt till att den knappt blinkar till super långsamt till snabbt igen. Blir inte riktigt klok på det.

Permalänk
Medlem

1+2 pin för sträm
3 pin för varvtal
4 pin för att kunna ställa in hastigheten själv

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Jo jag vet. Men hur funkar det egentligen. Det är väldigt konstigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PCBHeaven:

A very common type of PC fan. These fans introduced the "tacho" for the first time. The first two wires are the power supply of the fan. The third wire, comes directly from the output of the Hall sensor. This output generates 2 pulses per one revolution of a fan. The fan is then connected to the motherboard. From the third wire, the motherboard can "read" the tacho of the fan and see if the fan is running and with how many RPMs! It is a great innovation! If the motherboard sees no pulses or very low rpm, then the characteristic buzzer sounds to inform the operator that something is not ok. The internal diagram of a typical three-wire fan is as follows:
http://pcbheaven.com/wikipages/images/howpcfanswork_126987596...

Källa:http://pcbheaven.com/wikipages/How_PC_Fans_Work/

Så den tredje sladden skickar ut två pulser per varv på fläkten. Finns instruktion hur de med 4st sladdar funkar.

I korthet funkar 4st sladdar precis som 3, bara att spänningspulserna som visar varvtalet är lika starka oavsett volten till fläkten, så det är lättare att läsa av dom. Alltså är det därför du fick så konstiga läsningar på den 4:e sladden, då den används för att korrigera spänningen till 3:e pinnen. Så rätt ska vara att ta hälften av alla pulser på 3:e pinnen för att få fram varvtalet på fläkten. Detta då du använder en normalt kopplat 4-pins fläkt så läsningen blir korrekt o fin
Edit.
Citera gärna btw så att jag märker att du svarat på mig

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Entusiast

signalen du talar om ger en puls per varv, och är väldigt kortvarig.
Pulsen är inte direkt digital och tydlig, utan du får se den som en analog signal som ger en svag "bump" för varje varv fläkten tar.
Kretsen i fläkten är väldigt enkel och det är en sensor som känner av fläktens egna magnet.
Enklast att se signalen gör du med hjälp av ett oscilloskop.

För att kunna läsa av signalen, bör du förstärka signalen först, och anpassa den antigen för läsning via en analog ingång, och räka topparna, eller läsa den via en TTL-ingång.
Analog avläsning vore det bästa då man får bästa tänkbara precisionen (Inom mikroprocessorns begränsning förstås).

TTL-avläsning fungerar det också, men är begränsad till TTL-ingångens egna tidsparametrar och fullt beroende av microprocessorns klockfrekvens. Fördelen är att det är mycket enklare att implementera i programkoden, då man slipper tyda den analoga signalen och skriva separata rutiner enbart för att hantera den analoga biten.

För att svara på frågan: -"är det en 5 volts puls?"
Svaret: Nej, det är en analog puls baserad på fläktens matningsspänning. Signalens peak-värden kan variera mellan olika fläktar och fabrikat. Jag skulle rekommendera att man läser signalen redan på millivolts-nivå, då peak-värdet ändras med varvtalet.

Jag själv hade valt en mycket enkel transistor-krets för att "konvertera" signalen för en 5 volts TTL-ingång och sedan i programkoden räkna antalet pulser under en sekund och spara resultatet i en variabel.
Variabeln komemr då att "uppdateras" en gång i sekunden och därefter är det enkel matematik att få fram ett lämpligt värde, beroende på vart signalen skall användas.
För presentation i en display är det enkelt att räkna om signalen till RPM (Rounds per minute).

Här är ett "grovt" exempel framställt i paintbrush: (Icke korrekt, men en fingervisning om vad det handlar om)

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Jösses vad många kan mycket här....:o)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

signalen du talar om ger en puls per varv, och är väldigt kortvarig.
Pulsen är inte direkt digital och tydlig, utan du får se den som en analog signal som ger en svag "bump" för varje varv fläkten tar.
Kretsen i fläkten är väldigt enkel och det är en sensor som känner av fläktens egna magnet.
Enklast att se signalen gör du med hjälp av ett oscilloskop.

För att kunna läsa av signalen, bör du förstärka signalen först, och anpassa den antigen för läsning via en analog ingång, och räka topparna, eller läsa den via en TTL-ingång.
Analog avläsning vore det bästa då man får bästa tänkbara precisionen (Inom mikroprocessorns begränsning förstås).

TTL-avläsning fungerar det också, men är begränsad till TTL-ingångens egna tidsparametrar och fullt beroende av microprocessorns klockfrekvens. Fördelen är att det är mycket enklare att implementera i programkoden, då man slipper tyda den analoga signalen och skriva separata rutiner enbart för att hantera den analoga biten.

För att svara på frågan: -"är det en 5 volts puls?"
Svaret: Nej, det är en analog puls baserad på fläktens matningsspänning. Signalens peak-värden kan variera mellan olika fläktar och fabrikat. Jag skulle rekommendera att man läser signalen redan på millivolts-nivå, då peak-värdet ändras med varvtalet.

Jag själv hade valt en mycket enkel transistor-krets för att "konvertera" signalen för en 5 volts TTL-ingång och sedan i programkoden räkna antalet pulser under en sekund och spara resultatet i en variabel.
Variabeln komemr då att "uppdateras" en gång i sekunden och därefter är det enkel matematik att få fram ett lämpligt värde, beroende på vart signalen skall användas.
För presentation i en display är det enkelt att räkna om signalen till RPM (Rounds per minute).

Här är ett "grovt" exempel framställt i paintbrush: (Icke korrekt, men en fingervisning om vad det handlar om)
http://ghostnet.sytes.net/_Various/images/RPM-Signal.png

Jag gjorde en koppling med en transistor och en lysdiod, så att när den slöt mot jord så lös lysdioden. Men det funkade sisådär för blinkandet steg inte linjärt utan gick upp och ner när jag ökade varvtalet. Kanske ska jag koppla in den tredje pinnen på fläkten in på basen på transistorn, så att det är själva pulsen som får den att lysa inte när den inte ger puls. Fast då måste ju pulsen vara över 0,6V också.

Permalänk
Medlem

Min koppling ovan fungerade inte. För låg spänning, eller för kort puls. Men nu fick min arduino läsa av den analogt. Och visst kommer det pulser. Men de var ju extremt svårt att läsa av, för värdena gick ju bara upp och ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av himym:

Min koppling ovan fungerade inte. För låg spänning, eller för kort puls. Men nu fick min arduino läsa av den analogt. Och visst kommer det pulser. Men de var ju extremt svårt att läsa av, för värdena gick ju bara upp och ner.

När du gör dessa tester, har du fjärde pinnen ansluten då?

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Medlem

Ja. Jag styr fläkten med PWM. Så den är inkopplad som styre.

Permalänk
Medlem

Okay, strange att spänningen blir så olika då :S
Anyhow så var sidan
http://pcbheaven.com/wikipages/How_PC_Fans_Work/
ganska bra ifall du vill kolla själv

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Medlem

Tack så mycket.