Ifixit öppnar Macbook Pro med Retina-skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av TTEX:

Det jag undrar lite över nu när Apple har gjort sina datorer så oreparerbara, borde det inte betyda att det blir jävligt dyrt för dom när man lämnar in på garanti t.ex.? Dom måste ju behöva byta ut bra mycket mer än nödvändigt om något går sönder.

Dom har förmodligen räknat på det hit och dit men överlag blir det ju lättare för dom att reparera en dator, tid/kostnad för felsökning försvinner i princip och dom behöver bara lagerhålla en "reservdel" typ.

Det här är väl mer en dator för företag skulle jag tro, efter tre år beställer man en ny och lägger den gamla i shreddern.

Citat:

Exempel: bokföra förbrukningsinventarie som tillgång (fakturametoden)
En redovisningsenhet har anskaffat en dator för 12 500 SEK inklusive moms som dels är en inventarie av mindre värde och dels en korttidsinventarie. Momsen är 2 500 SEK (25 %) och datorvärdet är 10 000 SEK. Datorn bokförs som en materiell anläggningstillgång med en planenlig avskrivningstid om tre år. I samband med anskaffningen av datorn görs en skattemässig avskrivning på hela utgiften exklusive moms.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av onegiantleap:

Garanti är helt frivilligt för en återförsäljare eller tillverkare att lämna, således regleras den inte i KKL som sådan. Det enda som står om garanti i KKL är vad en sådan innebär. Det är ett vanligt missförstånd bland icke insatta personer att man har en lagstadgad garantirätt.

Däremot finns en lagstadgad reklamationsrätt, som dessutom är på 3 år. Den ger dig rätt att reklamera fel på en vara upp till 3 år från dagen du köpte den. Det som skiljer reklamationsrätt från garanti är att det efter 6 månader är du som köpare som ska kunna styrka att felet är ursprungligt ,dvs att varan är behäftad med felet redan vid köptillfället. Inom 6 månader anses samtliga fel som uppstår vara ursprungliga om inte säljaren kan påvisa att det beror på yttre åverkan eller felaktigt handhavande, etc. Exempelvis havererade hårddiskar anses ej vara ett ursprungligt fel efter denna tid.

Jag menar reklamationsrätten eftersom det är den som menas när folk i forumet skriver att man alltid har två års garanti. Istället för att mästra om även detta fel så talade jag med bönder på bönders vis. Reklamationsrätten gäller bara för konsumenten, inte för företagaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Jag håller med om att den både är dyr och begränsad. Men vanlig och ful?

ja, vanlig då det finns alltför mycket folk i detta land/denna värld som inte tänker till och köper Apples produkter, därav så blir den vanlig..

Skrivet av Bennystreetracer:

Ja det är så MYCKET snyggare med en laptop i plast!
Sen när fick vanliga laptops 2880x1800 i upplösning?

Köper hellre en laptop i plast för X antal tusenlappar mindre som har bättre hårdvara och som är uppgraderbar.
2880x1800 skärmar kommer i fler laptops med ska du se och som nu då 1080-skärmar finns så är de flesta nöjda där redan iomed att priset är bättre och hårdvaran som sagt..

Skrivet av PowerNet:

En ovanlig laptop, billig, snabb, och snygg

Allt är ju billigt beroende på hur mycket man tjänar eller hur stor plånka pappsen har..

Visa signatur

Mobil > OnePlus 8T Surfplatta > Lenovo Laptop > ASUS G750JZ
Media-PC > Bitfenix Prodigy M mITX | Corsair CX 500M 80+ Bronze Modulärt | Asus H87I-Plus mITX | 8 GB ddr3 | i3 4340 @ 3.6Ghz | Corsair Hydro H60 | Kingston V300 SSD 120GB | 9TB Lagring |

Permalänk
Medlem

Kan någon länka till en PC-laptop med samma specs?

Nä just det, det finns inga. Så sluta gnäll om pris.

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Jag är förvånad över mängden rage, eller egentligen inte.

Att de använder pentalobeskruvar är egentligen inte särskilt konstigt, det handlar inte om att hålla de motiverade och kunniga användarna ute ur datorn, det handlar om att se till att Conny, Bengt-Lars och Stig-Helmer som alla nyss köpt "en sån där data" inte ska rota fram en philips-mejsel i verktygslådan, ha sönder maskinen och sen försöka få en ny på garantin.

Att delarna i just den här datorn inte går att serva själv är trist men med tanke på formfaktorn och prestandan så är det egentligen inte förvånande. Om jag själv skulle köpa en Retina-MBP så skulle det vara för att ha den som primär arbetsstation och jag pillar av princip inte runt med hårdvaran i min primära arbetsstation (eftersom jag inte är 14 längre, när jag ska betala räkningarna, logga in på ett jobbsystem tre på morgonen efter att någon ringt upp mig och skrikit, kolla mailen eller bara spela lite Urban Terror så vill jag att det ska fungera direkt, jag vill inte sitta där och inse att något jag gjorde tidigare på dagen har försatt maskinen i ett tillstånd som hindrar min användning av den). Och jag vet att jag inte är ensam om detta, många av de Mac-användare jag personligen känner är "*nix-killar", utvecklar och sysadmins. De må ha "lek-/labmaskiner" hemma men datorn de använder för viktiga saker sitter de inte och bygger om, den använder de.

Och ja, jag hade uppskattat om det enkelt hade gått att byta både SSD och RAM men såvida den inte går sönder på något sätt så borde de mängder som inkluderas räcka 2-3 år, det duger.

Visa signatur

“This is the Unix philosophy: Write programs that do one thing and do it well. Write programs to work together. Write programs to handle text streams, because that is a universal interface.” -- Douglas McIlroy

Permalänk
Medlem

Det som stör mig själv lite är detta som jag såg när jag läste engadgets review.

'Disappointingly, you can't add the higher-capacity SSD to the lower-spec CPU. And, since the storage is proprietary, swapping in your own will not be a particularly easy task. If you want more than 256GB of storage, you'll just have to step up to the 2.6GHz model.'

Så det betyder om man vill uppgradera vid köp 256GB -> 512GB hårddisk eller större måste man lägga till minst 5500kr. 256GB kan vara tillräckligt för de flesta, men om man gör någonting med media, där denna skärm skiner, så känns det lite dyrt. Tyvärr jobbar jag inte med det, men vill ändå ha en vettig dator med bra upplösning, och det här är för dyrt för mig.

Har stört mig på vissa detaljer i osx, men de flesta har löst sig sen jag skaffade path finder(finder ersättare), så nu känns det helt okay att göra saker i osx.

Är faktiskt riktigt besviken på att dom inte gjorde envretina 13" och priset på 15". Det läckte väl information att skärmen skulle vara 50$ dyrare i inköp och då trodde de flesta sajterna att retina skulle vara $100-$200 dyrare.

Permalänk
Medlem

Vad är nästa steg, limma fast tangenterna på tangentbordet?

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av cardeci:

Menar du allvarligt att man ska sitta och jobba med tunga program på en tre år gammal laptop?

De jag känner som använder laptop i jobbet byter oftare än så. Det är även en väldigt liten kostnad för ett företag med hårdvara, jämfört med t.ex. arbetskraft och lön.

KAN det bero på att de oftast har en form av leasingavtal?
Iaf de större bolagen (så som Volvo mfl.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av chila:

Nu är du faktiskt ute och cyklar. Det finns inget som säger att du har en rättighet till 2 års garanti i Sverige. Det borde DU veta Butiker och tillverkare kan sätta i stort sett vilken garanti-tid som helst på sina produkter, dom är inte ens skyldiga att ge dig någon garanti alls. Sedan kan du även ha en viss tids garanti hos butik men kanske en längre tid hos själva tillverkaren.

2år va fel, ja..

Det jag tydligen menar (efter googlande) är: Konsumentköplagen

"Utöver garanti så gäller konsumentköplagen enligt vilken du har tre år på dig att reklamera ett ursprungligt fel på en vara. Ett ursprungligt fel kan vara ett fabrikationsfel eller något annat fel som varan hade innan du fick den. Sådana fel kan visa sig ganska lång tid efter köpet. Att du får en garanti med kortare giltighetstid betyder inte att reklamationstiden förkortas. Skillnaden är att när garantin gått ut är det du som måste bevisa att felet fanns där från början." - http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument...

Så helt ute och cycklade var jag inte chila

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Kul är hur varenda ajfån jag ser har en sprucken skärm/baksida.

Har bara tappat min iPhone i marken 6-7 gånger utan att få en spricka någonstans, duktiga idioter du måste känna! Kan tillägga att jag inte heller äger någon form av skydd utan kör helt originale för att det är mycket snyggare.

OnT: Stör mig precis som andra på att de ser till att användaren själv inte kan sätta i mer minne eller bättre ssd, vidrigt gjort och de förtjänar att få en knäpp på näsan för det också. Hoppas att någon ser till att de inser hur dålig stil detta är emot de som faktiskt vet hur de kan tjäna en hacka på att ha lärt sig någonting om datorer.

Visa signatur

Rolig signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Operatören:

Köper hellre en laptop i plast för X antal tusenlappar mindre som har bättre hårdvara och som är uppgraderbar.
2880x1800 skärmar kommer i fler laptops med ska du se och som nu då 1080-skärmar finns så är de flesta nöjda där redan iomed att priset är bättre och hårdvaran som sagt..

Så skärm är inte hårdvara..? Mjuk-/programvara kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

http://www.apple.com/support/products/mac.html
3år med Apple-Care

Dessutom har man rätt till 2 års garanti i Sverige, det borde du veta? (självklart måste du kunna bevisa att problemet är ifrån fabrik)

2 års garani i Sverige? Visa gärna vart det står att man har det (du kanske tänker på reklamationsrätten som är på 3 år)

Går minnet sönder i datorn så bör det täckas av reklamatinsrätten (3år). Däremot går en battericell sönder, då blir det dyrt kan jag tänka mig (bör rimligtvis ej täckas av reklamationsrätt).

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Moriquende:

Eh, det där händer inte med LiPo batterier nu för tiden. Vet inte exakt hur laptop batterier är konstruerade, men LiPon brukar i regel ha någon form av brytkrets som förhindrar explosion.

Det har blivit bättre med LiPo men det är fortfarande inte ohört med LiPo i datorer som har svällt upp och/eller självantänt.

Datorer börjar komma till den nivå som det är på moderna bilar, öppna huven och du får se ett plastlock. Du kan inte meka med bilden/datorn, du skall inte heller göra det. Risken att något går katastrofalt fel om du inte har rätt verktyg och utbildning är överhängande.

Det gäller nya MBP samtliga MBA och så gott som alla Ultrabooks.

Deal with it.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Skulle hellre köpa en sån här:
http://www.samsung.com/se/current/campaign/9serien/site/index...
Verkar bra nice

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

2år va fel, ja..

Det jag tydligen menar (efter googlande) är: Konsumentköplagen

"Utöver garanti så gäller konsumentköplagen enligt vilken du har tre år på dig att reklamera ett ursprungligt fel på en vara. Ett ursprungligt fel kan vara ett fabrikationsfel eller något annat fel som varan hade innan du fick den. Sådana fel kan visa sig ganska lång tid efter köpet. Att du får en garanti med kortare giltighetstid betyder inte att reklamationstiden förkortas. Skillnaden är att när garantin gått ut är det du som måste bevisa att felet fanns där från början." - http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument...

Så helt ute och cycklade var jag inte chila

Skrivet av HMB:

2 års garani i Sverige? Visa gärna vart det står att man har det (du kanske tänker på reklamationsrätten som är på 3 år)

Går minnet sönder i datorn så bör det täckas av reklamatinsrätten (3år). Däremot går en battericell sönder, då blir det dyrt kan jag tänka mig (bör rimligtvis ej täckas av reklamationsrätt).

skrev tre inlägg över ditt

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av xpanterx:

"404 .."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pletron:

Jag älskar apple och allt dom står för men jag kan definitivt hålla med om att det var otroligt korkat att limma fast batteriet...
Det kommer ju släppas någon form av 3'e parts SSD till den här på eBay så jag oroar mig inte över lagringen.

Till alla er som säger "apple är så giriga", "det ända dom vill är att tjäna pengar" o.s.v. ni borde läsa det ni skriver innan det postas...

Eftersom ssdn är fastlödad på moderkortet så tror jag faktiskt inte det

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon96120:

Så skärm är inte hårdvara..? Mjuk-/programvara kanske?

Hysteriskt roligt; Jag antar, med mitt oändliga intellekt, att han föreställer sig en dator där bildskärmen är en separat utenhet.

Permalänk
Skrivet av _NsMs_:

Eftersom ssdn är fastlödad på moderkortet så tror jag faktiskt inte det

Skickades från m.sweclockers.com

Uhm...?

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem
Skrivet av _NsMs_:

Eftersom ssdn är fastlödad på moderkortet så tror jag faktiskt inte det

Skickades från m.sweclockers.com

den är inte fastlött på moderkortet, är ett instickskort, som är proprietärt. Men det kommer troligtvis kopior osv. Föreslår att du läser igenom ifixits artikel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zalasta:

Jag skulle faktiskt tro att du har fel på den här punkten. Medelsvensken som köper en bärbar dator tror inte jag gör det för att ändra någonting på den. Ex. uppgradera minnen eller HDD etc. Man köper en komplett dator för att man vill ha den som den är. Hade man ex. velat ha mer RAM så köper majoriteten en dator som har mer RAM i grundutförande. Det är dock inte medelsvensken som hänger på swec. så det är förståeligt att folk här blir pissed på att next gen. mbp är rätt låst.

Medelsvensken kommer fortfarande att fråga sin datorkunniga släkting om det går att göra något åt att datorn är långsam och om det går att uppgradera efter 1-2 år.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lontarus:

Då får man köpa apples care protection plan så löser dom det om någonting går sönder istället? Om dom har byggt den sådär omöjlig att byta ut delar i så är dom nog jävligt säkra på att den håller.

I Sverige har vi något som heter reklamationsrätt. Den är tre år och innebär att tillverkaren ska ersätta fabrikationsfel under den tiden. Visst, det är inte garanti utan bevisbördan ligger på köparen men i grund och botten täcker de samma saker dvs fabrikationsfel. Apple Care är med andra ord ganska onödigt att köpa.

Har själv aldrig haft några problem med Apple när jag har velat reklamera saker men ibland får man stå på sig. Hårddisk och batteri är sådant som ses som förslitningskomponenter och täcks i regel inte men moderkortet ska helt klart inte gå sönder under reklamationstiden. Lämnar man in datorn till en auktoriserad verkstad så kan de avgöra om komponenterna varit utsatta för yttre påverkan. Hittar de inga spår från det så ska tillverkaren enligt lag ersätta.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Ska man ha en dator som är knappt tjockare än 3.5mm uttaget på sidan så blir det sådana här lösningar!
Att dem har sina specalskruvar förstår jag det också. Så slipper dem att korkade svenssons och fjortisar "bara ska uppgradera" och pajjar datorn helt och hållet.

Som det är sagt tidigare i tråden, varför gnälla? Händer det nåt så lagar man det ju inte själv ändå. Åhnej, RAM-minnet gick i sönder, ska man köpa nytt och mecka i? Nä man betalar självrisken och får en ny dator istället.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Johnart:

Hysteriskt roligt; Jag antar, med mitt oändliga intellekt, att han föreställer sig en dator där bildskärmen är en separat utenhet.

Hade det hela handlat om en stationär dator kan jag gå med på att bildskärm räknas som utenhet/tillbehör. Men i en bärbar.. Där namnet dessutom antyder att just skärmen är något utöver det vanliga.. Känns konstigt att hävda att den är 'separat'?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

I Sverige har vi något som heter reklamationsrätt. Den är tre år och innebär att tillverkaren ska ersätta fabrikationsfel under den tiden. Visst, det är inte garanti utan bevisbördan ligger på köparen men i grund och botten täcker de samma saker dvs fabrikationsfel. Apple Care är med andra ord ganska onödigt att köpa.

Jag köpte applecare med min 4s när jag var i USA.. gäller i två år! för 700 spänn så får jag ny iPhone ifall jag: tappar den och glaset går isönder, fuktskada, eller något annat som kan orsakas av mig. Detta gäller annars ej.

Så det där med onödigt vet jag inte, kanske till MBP. Har en själv som är ett år gammal, använder den bara hemma, så det är nog onödigt då, men för dom som reser är det nog en bra deal

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Samsung S22

Permalänk
Skrivet av MartenKL:

Jag menar reklamationsrätten eftersom det är den som menas när folk i forumet skriver att man alltid har två års garanti. Istället för att mästra om även detta fel så talade jag med bönder på bönders vis. Reklamationsrätten gäller bara för konsumenten, inte för företagaren.

Inte helt rätt. Företag emellan behandlas ju i Köplagen och där finns också en lagstadgad reklamationsrätt, dock på 2 år. Kruxet är att KöpL är dispositiv och kan därför avtalas bort.

Permalänk
Medlem

Mac känns lite som konsoler om man ska dra paralleller från gaming-världen.

Det är otroligt synd att det är Apple som är i framkant när det gäller utformning utav bärbart, då många efterliknar sina datorer efter Apple på ett eller annat sätt, leder till en mer instängd standard, alltså inte bra för framtiden. Fast det gör väl inte mig så mycket antar jag, länge leve stationärt!

Sen är det ju trevlig hårdvara i den, möjligtvis lite dyr, speciellt den uppgraderade versionen.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Jag hade lätt kunnat tänka mig att köpa en sån också, men största problemet för mig är att den inte ens har 1080p-skärm och att den framför allt inte har ett diskret grafikkort så den är värdelös till spel haha.

Skrivet av mfm:

Medelsvensken kommer fortfarande att fråga sin datorkunniga släkting om det går att göra något åt att datorn är långsam och om det går att uppgradera efter 1-2 år.

Det får allt va en jävligt kräsen medelsvensk om han ska klaga efter 1-2 år! Min dator jag sitter på för tillfället är lite drygt två år och den är inte nämnvärt seg. Inte segare än den var när jag köpte den och då använder jag ändå Windows som är mer krävande än OS X. Retina MBP har dessutom inte en lågpresterande processor och ett helt rätt bra mobilt grafikkort (jämfört med the competition), så jag tror inte det kommer va många som klagar på den efter bara 1-2 år. Brukar du tycka att din dator blir seg på ett år? Klockar du ner den eller vad gör du med den?

Visa signatur

Dell Studio XPS 1640 -> C2D P8600 || Radeon HD4670 1GB || 4GB DDR3 RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imdak:

den är inte fastlött på moderkortet, är ett instickskort, som är proprietärt. Men det kommer troligtvis kopior osv. Föreslår att du läser igenom ifixits artikel.

Oj det blev fel i mitt huvud någonstans jag menade ramminnen

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Ska man ha en dator som är knappt tjockare än 3.5mm uttaget på sidan så blir det sådana här lösningar!
Att dem har sina specalskruvar förstår jag det också. Så slipper dem att korkade svenssons och fjortisar "bara ska uppgradera" och pajjar datorn helt och hållet.

Som det är sagt tidigare i tråden, varför gnälla? Händer det nåt så lagar man det ju inte själv ändå. Åhnej, RAM-minnet gick i sönder, ska man köpa nytt och mecka i? Nä man betalar självrisken och får en ny dator istället.

Den blir inte tunnare av att man limmar fast batteriet i stället för att bara lägga dit det Dessutom tjänar de bara på om folk har sönder datorerna för det går inte på garantin och de får köpa en ny eller lämna in den på lagning, och att betala självrisk för att ramminnet gick sönder är bara dumt när man lika gärna kan (eller kunde på tidigare modeller) skruva upp den och byta ut minnerna mot nya för 400kr från ebay. Jag känner många som har bytt ut minnet i sina 2010 bara för att få mer, och det behöver man inte vara särskilt kunnig för att göra. Bara skruva upp, hitta delarna som är likadana som de nya man köpte och byta ut dem.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2