Nåt av det sjukaste stuntet jag sett! Galna grabbar på tåg

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Malmö
Registrerad
Dec 2004

Nåt av det sjukaste stuntet jag sett! Galna grabbar på tåg

Ohoj! Det finns ingen riktig "övrigt övrigt bland allt övrigt" forumdel här på Sweclockers, men jag kände mig tvungen att lägga upp detta.
http://www.liveleak.com/view?i=611_1338136772
Några ryska pojkar ägnar sig åt stunts, eller snarare bus, på ett tåg i farten, involverande både strömavtagaren och kontaktledningen! Helt sjukt!

Jag skulle kunna utveckla det vidare till någon slags diskussion om ämnet för att legitimera tråden. Hurdan folks kunskaper är och vad ni tycker om regelverket.

Ja. There you go...

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
~
Registrerad
Jul 2001

Bara att vänta på att någon dumjävel försöker sig på detsamma i ett land med högspänningsledningar istället för de lågspänningsledningar som de har i Ryssland.

Fedora, i3wm, Ansible, Vim, git, LaTeX - allt som behövs för att göra mig nöjd.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2004
Skrivet av Crazy Ferret:

Bara att vänta på att någon dumjävel försöker sig på detsamma i ett land med högspänningsledningar istället för de lågspänningsledningar som de har i Ryssland.

http://nt.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=7747786
De två männen som under natten till onsdagen blev allvarligt skadade när de klättrat upp på ett tågtak är elever på De Geergymnasiet och ska ta studenten på fredag. Nu är de allvarlig skadade, men läget anses stabilt.

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2005

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Malmö
Registrerad
Dec 2004
Skrivet av Crazy Ferret:

Haha, ja. Jag tänkte på det, att det måste vara lägra spänning där, men kollade aldrig upp det innan jag postade. Det blev ju knappt nån ljusbåge när de höll på att gunga med strömavtagaren, och rent allmänt rörde de sig väldigt fritt. I Sverige hade det knappast gått. Ledningen hade bränts av för längesen och ungarna varit toast. I Ryssland har de i huvudsak 3000V likspänning, men arbete pågår med att konvertera till 25000V 50Hz... I Sverige 15000V 16 2/3 Hz.

Skrivet av Recall:

http://nt.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=7747786
De två männen som under natten till onsdagen blev allvarligt skadade när de klättrat upp på ett tågtak är elever på De Geergymnasiet och ska ta studenten på fredag. Nu är de allvarlig skadade, men läget anses stabilt.

Tänkte på det, men var för trött för att dra dit länk.

I samband med det uppstod det på annat håll (minns ej var) en debatt om huruvida säkerheten var tillräcklig eller om man skulle kräva att ledningen på uppställningsspår ska kunna göras spänningslös. Vad tycker ni?

Tack!

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2002

Sanslöst idiotiskt...
Hoppas verkligen inte det inspirerar kids att prova, oavsätt vart eller spänningsnivåer.

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2005

Only in Russia!

Eeeeeeh.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
~
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av Gibbe:

I samband med det uppstod det på annat håll (minns ej var) en debatt om huruvida säkerheten var tillräcklig eller om man skulle kräva att ledningen på uppställningsspår ska kunna göras spänningslös. Vad tycker ni?

Äh, låt evolutionen göra sitt.

Fedora, i3wm, Ansible, Vim, git, LaTeX - allt som behövs för att göra mig nöjd.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nässjö
Registrerad
Apr 2005

På vissa uppställningsspår görs kontaktledningen spänningslös, dock långt ifrån på alla. Jag vet inte exakt hur regelverket ser ut för var/när det måste göras, men så vitt jag vet har det i alla fall delvis att göra med vilket sorts fordon som ska ställas upp.

Vissa fordon är klassade som "ej klättringsbara" (den som verkligen anstränger sig lär dock lyckas klättra upp även på dessa) och de får då som regel ställas upp med kontaktledningen inkopplad och strömavtagaren uppe (behöver knappast påpeka att bara för att ett fordon har strömavtagaren nedfälld, så betyder det inte att kontaktledningen över inte är inkopplad!!). Alternativet är att koppla in fordonet mot en s.k. tågvärmepost mha en kabel, spänningen i en sådan är 1000V, 16 2/3Hz.

Jag har jobbat som lokförare i två år och under den tiden har jag endast vid ett enda tillfälle behövt ställa upp ett fordon kopplad mot en tågvärmepost istället för med strömavtagren uppe, och den gången berodde det inte på att kontaktledningen var frånkopplad utan på ett fel på fordonet.

Min erfarenhet är alltså att kontaktledningen på alla spår i princip alltid är inkopplad - och i vilket fall som helst måste man alltid räkna med att den är det!

EDIT: Kan tillägga att om ett fordon med två strömavtagare bara har den ena uppe (vilket oftast är fallet) så är ändå båda strömavtagarna spänningsförande! Många ledningar på taket är sammankopplade, och att vidröra någon av dessa är lika farligt som att vidröra själva kontaktledningen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Jan 2008

Ett bra tips är att ge fan i att leka vid järnvägen och vid vagnar och tåg och allt som har med det att göra. Det har funkat ypperligt bra för mig och lär nog fungera minst lika bra för alla andra också.

O2+ODAC - Denon AH-D2000
NAD D 1050 - S.A.T Amplifix - Had Oy högtalare

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Andra sidan järnvägen
Registrerad
Jul 2001

Detta är dumt nog för att tråden ska låsas.

Det är både fullständigt livsfarligt och förbjudet att beträda järnvägsområden.

*tråd låst*

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||