Nytt nätagg i gammal låda, tänka på?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norge
Registrerad
Mar 2006

Nytt nätagg i gammal låda, tänka på?

Tänkte köpa ett Corsair AX 850W PSU nättagg o sätta i min gamla Antec P-150 låda. Nätagget som kom med lådan är 15cm(B) x 8.6cm(H) x 15cm(L) o Corsair är 15cm(B) x 8.6cm(H) x 18cm(L), dvs 3cm längre än det gamla. Det ser ut som om detta inte skulle skapa några problem. Är det nåt annat jag ska tänka på?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gnosjö
Registrerad
Maj 2011

Nej, jag tror att det bör fungera bra:P
Vad har du för övriga komponenter?
Kan vara värt att ställa sig frågan om du verkligen behöver 850w.

Desktop:| NZXT Switch 810 (vitt) | 4670K @ 4,3GHz | ASUS Maximus VI Hero | Corsair Vengeance LP 8GB |Samsung 830 128GB | Samsung 840 250GB Basic | Samsung F4 EG 2TB | Gigabyte GTX970 G1 | NZXT hale90 650w |
( För att garanterat svar skicka PM)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norge
Registrerad
Mar 2006

CPU= Intel Core2 2.4GHz
PSU= Antec Neo HE430 430W
Moderkort= Intel P965 Platinum (socket 775 Core 2) PCI-E
Minnen=Corsair TWIN2X PC6400C4DHX DDR2 4GB KIT
Graph=Sapphire Radeon HD 7770 1GB GDDR5
Ett par interna o en extern hd

Tänkte föra över nya PSUn till nästa dator.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stenungsund
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av Drummer:

CPU= Intel Core2 2.4GHz

Hoppas du har större framtidsplaner för det nätagget, för det där behöver du inte 850W till

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Sverige
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av Drummer:

CPU= Intel Core2 2.4GHz

AX650 eller AX750 är precis lika bra men billigare och räcker till i princip allt utom värstingsystem. Du hade klarat dig med ett 300W i dagsläget.

Synpunkter på min moderering? Hör av dig via PM eller mail.

W7, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Huawei P20 Pro
* Stolt paragrafryttare *

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2004

Som andra sagt skulle jag satsa på ett lite lättare agg, t ex AX650.

Har själv mycket klenar agg, men på en tyngre rigg

EDIT: Och för att besvara din ursprungliga fråga: Det bör funka helt utan problem att bara byta agg rakt av i din gamla låda.

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Okt 2008
Skrivet av isak88:

Som andra sagt skulle jag satsa på ett lite lättare agg, t ex AX650.

Har själv mycket klenar agg, men på en tyngre rigg

EDIT: Och för att besvara din ursprungliga fråga: Det bör funka helt utan problem att bara byta agg rakt av i din gamla låda.

Helt klart. Som exempel så räcker mitt 400W nätagg finfint till i7 3770K och HD 7970, men då är det förstås inte vilket nätagg som helst heller (över 90% effektivitet).

Den här är bra:

http://extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp

1800X, 1080 SLI, 4K

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norge
Registrerad
Mar 2006

Hm, ok, kanske siktade lite högt Gjorde en sån där kalkylatorgrej o hamnade på 530W eller nåt. Hur stor skillnad är det på bronze, silver o gold. På komplett i Norge har de endast gold som 850W o 750W.

När jag nån gång bytar dator så kommer skillnaden kanske inte att bli revolutoinerande, ett fetare grafikkort, men kollar man tex backfeeds rig i förhållande till W så säger det en del!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gnosjö
Registrerad
Maj 2011

Kolla in ett 650w som är 80+ gold, till exempel http://www.inet.se/produkt/6909601/nzxt-hale90-650w-80-gold-m... (måste tillägga att detta nätagg är tyst som en mus.)

Med tanke på att man kan i princip driva 2st gtx680 på ett sådant så är det rätt framtidssäkert eftersom nya grafikkort hela tiden drar mindre ström.

Skillnaden mellan bronze, silver, gold är hur energi effektiva de är, t.ex att gold nätaggen använder energin bättre så de alstrar mindre värme (om jag inte är helt ute och cycklar). Detta resulterar i att fläktar på nätagg slipper varva upp lika mycket eftersom de blir svalare.

Och nätagg är något du kan behålla i 5 år+ om de är av bra kvalité så snåla inte på de säger jag:)

Desktop:| NZXT Switch 810 (vitt) | 4670K @ 4,3GHz | ASUS Maximus VI Hero | Corsair Vengeance LP 8GB |Samsung 830 128GB | Samsung 840 250GB Basic | Samsung F4 EG 2TB | Gigabyte GTX970 G1 | NZXT hale90 650w |
( För att garanterat svar skicka PM)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norge
Registrerad
Mar 2006

Ok, komplett här i Norge har dessvärre inte 650W gold inne, närmst är ett på 750W. Har nämligen en pick up point i närheten av där jag bor, så jag brukar köpa från komplett. Ska kolla upp alternativ. Tänkte lägga lite kulor på det eftersom jag vill ha så tyst som möjligt.
Tackar för all input!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2004
Skrivet av Drummer:

Ok, komplett här i Norge har dessvärre inte 650W gold inne, närmst är ett på 750W. Har nämligen en pick up point i närheten av där jag bor, så jag brukar köpa från komplett. Ska kolla upp alternativ. Tänkte lägga lite kulor på det eftersom jag vill ha så tyst som möjligt.
Tackar för all input!

Många nätbutiker har frifrakt, t ex Dustin och Inet, så då behöver du inte använda kompletts pickup-point!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av Drummer:

Tackar för all input!

Har du gott om pengar (som väl alla i Norge har ) kan du ju köpa ett AX750, sjuk overkill iofs men du vill ju ha det tyst och det lär ju gå i sin "passiva mode" större delen av tiden med din setup....

Också bra Corsair-agg som räcker och blir över men antagligen inte fullt så tyst http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=492649

Ytterligare ett bra alternativ http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=604781

Skrivet av isak88:

Många nätbutiker har frifrakt, t ex Dustin och Inet, så då behöver du inte använda kompletts pickup-point!

Men de skickar väl inte till norge?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2004

Sant, my bad.