Hjälp! Can inte komma in i UEFI BIOS med display kopplad via grafikkortet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2012

Hjälp! Can inte komma in i UEFI BIOS med display kopplad via grafikkortet.

Tjena har ett riktigt udda problem där jag kan inte komma åt UEFI BIOS skärmen när min skärm är kopplad till mit AMD Radeon HD 6970 grafikkort.

Jag har kunnat komma åt BIOSet utan fel upp tills att jag bytte SATA port på min SSD när jag felsökte ett fel med att det inte gick att installera Windows (kunde inte starta Windows efter att installeraren var klar och datorn startade om).

Nu kan jag boota till Windows (installationen slutfördes när jag bytte plats på SSDn) och grafikkortet verkar funka fint där men jag ser ingen BIOS laddningsskärm och jag kan inte gå in i BIOS inställningar gennom att tracka på Del utan den hoppart direkt till Windows.

Jag KAN komma in i BIOS om jag kopplar bort mitt grafikkort och ansluter via HDMI till moderkortet och använder CPUn integrerade grafikkort istället.

Felsökning som jag har provat:
* Bytte tillbaks till orginal SATA configurationen, ingen skilnad.
* Tog ut grafikkortet och satte i det igen, ingen skilnad.
* Kopplade bort alla SATA enheter, ingen skilnad.
* Bytte minnes configurationen (tog ut två RAM-brickor), ingen skilnad.
* Rensade CMOS, får upp skärmen där den ber mig att trycka på F1 för att ställa in BIOS men efter att ha tryckt F1 blir skärmen bara svart.
* Flashade mitt BIOS med senaste versionen, ingen skilnad.

Ska kolla om jag har ett annat grafikkort liggande som jag kan prova med när jag kommer hem från jobbet.

Så här ser mitt bygge ut:
ASUS P8Z77-Deluxe moderkort
Intel Core i7-3770K CPU
XFX ATI HD6970 2GB XXX Edition grafikkort
Corsair Vengeance 1600MHz 16GB kit (4x4GB)
Corsair VX 550W PSU
Apple branded Toshiba THNSNC256GBSJ 256GB SSD

Känner mig helt lost här, har någon några förslag på vad som har gått fel eller några andra felsökningssteg. Funtar på att retunera moderkortet men är osäker på pom det är lösningen.

Intel Core i7-3770K CPU @ 4.7GHz | Phanteks PH-TC14PE | P8Z77-Deluxe | Corsair Vengeance LP 1600MHz 16GB (4x4GB) | ASUS GeForce GTX 680 DirectCU II TOP | Samsung 23" LED S23A700D (120Hz) | Fractal Design Newton R2, 800W PSU | Toshiba THNSNC256GBSJ 256GB SSD | Fractal Design Define R3 | Windows 7 Ultimate x64

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2012

Verkar som om det är mitt grafikkort ändå. Provade att slänga in ett gammat GeForce 9500GT kort och det funkar utmärkt.

Är fortfarande lite skeptisk dock, kortet funkade fint med mitt gamla moderkort och CPU bara några dagar sen. Jag borde inte stekt kortet när jag installerade det heller, jag använde både antistat armband, matta och stor försiktighet. Jävligt segt om jag måste byta kortet på garanti, köpte det på JME Data som har konkat så det kommer ta en jävla tid att få det bytt :/

Ingen har hört om något problem med att använda ATI HD6970 kort med ASUS P8Z77-Deluxe moderkortet?

Intel Core i7-3770K CPU @ 4.7GHz | Phanteks PH-TC14PE | P8Z77-Deluxe | Corsair Vengeance LP 1600MHz 16GB (4x4GB) | ASUS GeForce GTX 680 DirectCU II TOP | Samsung 23" LED S23A700D (120Hz) | Fractal Design Newton R2, 800W PSU | Toshiba THNSNC256GBSJ 256GB SSD | Fractal Design Define R3 | Windows 7 Ultimate x64

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2012

Gamla tråd jag vet men kom på att jag aldrig skrev hur jag löste felet, visade sig vara skärmen som hade några år på nacken och orsakade det hela, fick köpa en ny helt enkelt.