Retur av grafikkort - Får tillbaka 75% av summan?

Permalänk
Medlem

Retur av grafikkort - Får tillbaka 75% av summan?

Hejsan SweC,

Jo det är så att jag behöver hjälp att avgöra detta ärende så låt mig börja från början.

I slutet av maj-månad köper jag ett Asus DCII Radeon 7970 kort från CDON.com.
Jag får hem det någon dag senare då jag testar på kortet vilket fungerar utan problem.
Ungefär en och en halv vecka senare börjar jag söka på OC-guider för kortet, man har ju köpt en förvuxen kylare av en anledning, eller hur?
Efter en massa hårslitande och tandgnisslande på grund av att kortet vägrar att bli stabilt så finner jag att Asus har börjar låsa volten i sina kort(!)
Kontaktar genast CDON.com om detta då det stod inget som helst om denna låsning på deras hemsida, blev lovad att "Det skulle försöka lösas".
Nu fick jag precis svar hos deras kundsupport att jag får skicka in kortet och "Om det är i fint skick" så får jag tillbaka 75% av summan.

Jag anar personligen ugglor i mossen här. Varför ska jag behöva stå för 25% av kostnaden av 4265 Kr när det är CDON som har totalt missat att skriva in informationen om något sådant viktigt om just ett överklockings-anpassat kort?

Hjälp behövs här, jag är inte van vid sådant här strul!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Står det tydligt att du ska kunna överklocka kortet eller är det ett antagande?

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

De står väl inte någonstans att "Detta kort kan du överklocka hur du vill"?

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem

Att inte kunna överklockat ett grafikkort är väl fan inget skäl till att reklamera. Att kortet funkar i stockfrekvenser är det enda du kan kräva, allt annat är en bonus. Var glad att de är så generösa och erbjuder dig 75%

Permalänk
Medlem

Har svårt att tro att du kan kräva att cdon ens ska behöva ta tillbaka kortet för något sånt, schysst av de ens tar tillbaka kortet.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Har du inte haft kortet i mer än 14 dagar så kan de inte neka en retur. Och du ska få hela summan tillbaka.
Är det mer än 14 dagar som har gått ska du vara väldigt glad över de 75% som du får tillbaks om du väljer att lämna tillbaks kortet.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem

Tycker det är schysst av dem att ta tillbaka kortet och erbjuda 75% av summan till dig då det inte är något som helst fel det. Undrar om BMW skulle göra samma sak om man inte kan trimma deras M3

Visa signatur

ASUS Z270H, i5 7600K, 16GB DDR4, 2X Samsung 850 EVO 250GB SSD,Sennheiser U320, Asus 1060 6GB, AOC 2460fQ

Chassi: HAF XB EVO
Xiaomi 9T pro 128GB
HTPC = Lenovo L440

Permalänk

CDON är schyssta som vanligt (:
Men, synd att kortet var låst :/

Kanske går att lösa med flashning av kortet eller något? I dunno..
Min polare lyckas inte voltage tweaka mitt gamla Asus 6870 som jag själv kunde överklocka utan problem.. Men nu vägrar Afterburner osv att låta den ändra volt O_o

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Har du läst på Asus hemsida att volten är låst eller hur har du kommit fram till det? Kollade lite snabbt på Inet och Komplett och där står inget om att det är volt-låst. Däremot fanns program som man kunde använda, t ex GPU Tweak.

Sen håller jag med de andra att CDON är väldigt generösa mot dig och är det ett stort problem för dig så var glad att de erbjuder dig 75 %.
Jag kan köpa det för 40 % alternativt kan vi byta rakt av. jag har ett 570 dcII

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden12:

Har du inte haft kortet i mer än 14 dagar så kan de inte neka en retur. Och du ska få hela summan tillbaka.
Är det mer än 14 dagar som har gått ska du vara väldigt glad över de 75% som du får tillbaks om du väljer att lämna tillbaks kortet.

Gäller knappast om man överklockat kortet. Man har rätt att testa varan, men överklockning tillhör inte vad man har rätt att göra om man vill returnera ett grafikkort!

Permalänk
Medlem

Som sagt, jag vill endast kolla up med vad folk anser här.

Dock så ja, det står på Asus hemsida:

*Överklockat med 75 MHz över referenskonfigurationen för att ge totalt 1 000 MHz.
*Ny DirectCU-design som använder sex värmeavledningsrör helt i koppar och har 20 % större värmeavledningsområde, vilket ger 20 % svalare och 14 dB tystare prestanda än referensdesignen.
*Hyllade DIGI+ VRM med 12 fasers Super Alloy Power-teknik ger exakt digital ström och ökad hållbarhet för stabil överklockning.
*Med VGA Hotwire kan du ansluta och löda kablar till kortets strömregleringsenheter samt exakt avläsa och justera Vcore, Vmem samt PLL direkt i maskinvaran.
*Med GPU Tweak kan du justera hastighet, spänningsnivåer och fläktfunktion via ett intuitivt gränssnitt.
*Ett kort kan driva upp till sex skärmar med AMD Eyefinity 6.

Källa: http://www.asus.se/Graphics_Cards/AMD_Series/HD7970DC2T3GD5/

På CDON's produkt sida står det följande:
• 20% Cooler and 14dB Quieter with exclusive DirectCU II thermal solution
• Proprietary VGA Hotwire allows you to plug and solder wires on the card’s voltage regulators and accurately read and control Vcore, Vmem, and PLL voltages from ASUS ROG MBs on a hardware level
• Acclaimed DIGI+ VRM with 12-phase Super Alloy Power technology delivers precise Digital Power and Enhance Durability for stable overlocking

Jag anser att det är därför "gjort" för att överklockas och att det står tydligt att det ska gå att öka spänningen på kortet, vilket det EJ gör.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Tror inte nån ÅF skriver nått om varken CPU eller grafikkort om dom kan eller inte kan klockas, OC är ju att betrakta som användning utanför sina specar, så du kan inte hävda just detta som en anledning till vilka pengar du ska ha, kortet funkar inom sin spec..period

Lite surt att asus har låst volten dock, men bör ju finnas en anledning till detta också, tex många som får problem, eller hög RMA när folk lätt kör sönder nått på korten.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Som nån svarade, har du inte modifierat det utan bara använt det så kan du nog köra ångerrätten, förutsatt att du inte har haft det mer än 14 dagar, läsa om överklockning får man göra. Har du däremot trixat med att klocka osv så får du nog nöja dig med 75% eller behålla kortet.

Visa signatur

E det så?

Permalänk

Vilken öveklockningsprogramvara använder du?:)

Visa signatur

Lian Li PC-B25FB | Gigabyte P67A-D3-B3 | i5 2500k @ 4.3GHz | Vengeance 8GB | Asus 970 Strix DirectCu II | Corsair AX 750W | Crucial m4 64GB | DarkRock Pro C1 | O2+ODAC portable mod | Beyerdynamic DT 880 Pro 600Ω

Permalänk
Medlem

En sak att tänka på kanske:

Tänk er att ni ska beställa en Sandy Bridge-E CPU för 5000 Kr och köper en till exempel Corsair H100 för att överklocka den (Eftersom det står på hemsidam att multipeln är upplåst), ni installerar allt i datorn och så visar det sig att multipeln är låst. Då tror jag de allra flesta här på SweClockers hade slagit bakut, inte sant?

Skrivet av erikssonown:

Vilken öveklockningsprogramvara använder du?:)

Har provat MSI Afterburner och Asus GPU Tweak. Med olika drivrutiner, både officiella och beta.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Har inte emil o jonas testat denna modell utan problem? Ska ju va chill liksom vad använder du för programm, afterburner eller de där voltage tweak eller va de hette? I afterburner vet ja att de finns en knapp för att låsa upp spännings reglaget, så var det iaf för mej nångång förlänge sedan med mitt 5770

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The geek way of life #1: Living on the edge - porrsurfa utan brandvägg.
CPU i5 750 2,66GHz @ 4.1 GHz | Thermalright Silver Arrow GPU 6950 upplåst BIOS | 930/1350 RAM Corsair XMS3 4 GB 1600 @ 1560 Ljudkort Creative Sound Blaster Audigy (fr.2001, bättre än mobo:s krets) MoBo ASUS P7P55D P PSU Fractal Newton R2 800W (overkill? Ja, tänkte uppgradera t CF men så blev de inte) HDD 500 GB intern + tot. 3 TB extern Chassi LianLi A05FNB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vippan:

Har inte emil o jonas testat denna modell utan problem? Ska ju va chill liksom vad använder du för programm, afterburner eller de där voltage tweak eller va de hette? I afterburner vet ja att de finns en knapp för att låsa upp spännings reglaget, så var det iaf för mej nångång förlänge sedan med mitt 5770

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, tyvär har de inte det. Det var Asus DCII GTX 680 de provade som gick fint.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Det står tydligt att det är med anslutna och ditlödda kablar du kan ändra volten till att börja med.
För det andra har de fortfarande ingen skyldighet till någonting när det gäller överklockning. Det är alltid utan garantier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Det står tydligt att det är med anslutna och ditlödda kablar du kan ändra volten till att börja med.
För det andra har de fortfarande ingen skyldighet till någonting när det gäller överklockning. Det är alltid utan garantier.

Det står att man kan använda gpu tweak för att ändra volten, behövs ingen lödning för det.

Från asus hemsida, info om 7970

GPU Tweak utility helps you modify and tune clock speeds, voltages, and fan performance via an intuitive interface

Permalänk
Entusiast

Man måste skriva in någon form av godkännande i en cfg-fil i MSI Afterburner, det har du gjort va?

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Med tanke på att både ASUS och CDON skriver detta i beskrivningen:

Citat:

*Med GPU Tweak kan du justera hastighet, spänningsnivåer och fläktfunktion via ett intuitivt gränssnitt.

Så är det enligt min uppfattning falsk marknadsföring om det inte går att justera spänningen i GPU Tweak programmet.

Permalänk

VGA hotwire
Propreitary VGA hotwire allows you to plug and solder wires on the card's voltage regulators and accurately read and control Vcore, Vmem, and PLL voltages from ASS ROG MBs on a hardware level

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Nu ska vi se:

Ja, MSI Afterburner har "Unofficial OC" accepterad.
Jo, det ska visst gå att äntra volten utan att löda på kortet, den funktionen är endast till för extrem-överklockare med flytande kväve eller liknande.
Som sagt, Asus GPU Tweak fungerar inte heller.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Kontakta Asus kundtjänst och fråga vad som pågår, det verkar ärligt talat röra sig mer om ett ärende för deras support än ett reklamationsärende.

Skulle det vara så att det inte går att lösa:

Om Asus skriver att det ska och reglera volten och det sedan inte går att reglera volten så fungerar inte produkten som angivets, vilket ger dig reklamationsskäl. Det innebär hela summan, exklusive fraktavgifter om annat inte angivets, och inte 75%.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Entusiast

Nu var det mycket förvirring och felaktigheter som cirkulerar.

För det första DET HETER SPÄNNINGEN OCH INTE VOLTEN! Så, med det ur vägen kan vi gå vidare till vad som faktiskt gäller.

Distansköplagen ger dig rätt att lämna tillbaks grafikkortet i 14 dagar efter köp. Du har rätt att öppna och inspektera varan. Är du inte nöjd har du rätt att lämna tillbaks den och få pengarna tillbaks. Du behöver inte motivera varför du vill lämna tillbaks den. Returfrakt får du dock stå för själv.

Om det nu står att det ska gå att ändra spänningen på kortet och det inte fungerar så är det skäl för en reklamation. I så fall ska du vända dig till CDON och be att få häva köpet. Hänvisa till att kortet inte matchar beskrivningen. I fallet reklamation har du rätt att få tillbaks alla pengar, få gratis frakt samt få ersättning för eventuella kostanader.

Det där med 75 % är något vissa butiker gör för att vara snälla. Vet att Inet har kört något liknande. Alltså man kan få ångra ett köp utan motivering och få tillbaks mycket av pengarna. Sedan säljer de prylarna igen i fyndhörnan och får tillbaks de där sista 75 % av pengarna den vägen.

Så för att sammanfatta. Om det är så att du inte kan ändra spänningen på kortet trots att det står att det ska gå, vilket det verkar göra, så är det ett solklart reklamationsärende. Enligt Asus hemsida ska det gå att ändra spänningen på ett 7970 DCII. Tittar man lite i intruktionsboken till GPU Tweak så måste du gå in i Advance Mode för att det ska gå, annars är spänningen mycket riktigt låst. Se sidan 18 i instruktionsboken till GPU Tweak för mer information.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24