Glömde distanser till moderkort.. Svara på mina frågor please.

Permalänk
Avstängd

Glömde distanser till moderkort.. Svara på mina frågor please.

Tja, jag köpte ett uppgraderingspaket, men inga distanser följde med, visste inte att jag skulle ha distanser, antar att det är kortslutning i med att datorn inte startar, även med distanser, garanti gäller inte heller när man glömt distanser, men jag funderar på att köpa ett nytt moderkort, och hoppas på att allt annat klarat sig, T.ex hårddiskar, DVD läsare, Grafikkort, Processor, RAM-Minne, nät-aggregat OSV, är det värt att köpa ett nytt moderkort och testa, är chansen stor att andra delar också kortslutits?

Köpte detta: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=746508

Har ett OCZ nätagg på 500w

Ska jag testa med ett nytt moderkort? moderkort för 800 spänn, kanske värt det ifall min AMD 4-core 3,6 GHZ processor 900 spänn och mitt RAM-minne 4 GB corsair för 265 spänn kanske funkar, men är chansen stor att andra komponenter också drabbats av kortslutning?

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Har du någon annan dator du kan testa delarna i?

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Distanser följer med chassi och inte moderkort :/
Är det några synliga skador på moderkortet? Om inte, var helt säker på att du kopplat in alla sladdar och att allting annat är kopplat helt korrekt så att du inte slänger pengar i sjön med ett nytt moderkort.
Har hört många där moderkortet överlevt trots att man glömt distanser.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem

När jag skulle montera ihop min första självbyggda dator en gång i forntiden, var ett Asus A7V och en 600MHz AMD Duron så gjorde jag såsom du, jag glömde mina distanser. Datorn startade inte. Jag kom dock inte på det utan trodde moderkortet var dött och skickade tillbaka det till affären. De fann inget fel på det, men påminde mig om distanser.

I det fallet så klarade sig således allt utan problem. För lite data att gå på såklart, men med lite tur är det nog kanske bara ditt moderkort som fått sig en känga

Permalänk
Medlem

antagligen är det bara moderkortet Men om man ser det så här, det måste ju inte va som du kortslutit det(även om det är troligast) men det kan ju ha varit kasst när du fått det. så varför inte skicka in det o se vad dom säger. har du tur kanske du kan få ett nytt av dom

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem

Har du kollat att du får spänning från nätagget? Om du hade full kortslutning kan det ju ha gått en säkring i det. Annars är det nog mest troligt bara moderkortet som är paj, ska vara maximal otur för att komponenterna ska gå sönder.

Permalänk
Medlem

Distanser kommer ej med moderkort utan chassin.

Ingen här kan med 100% säkerhet säga om alla dina delar klarat sig eller ej. Däremot kan jag bidra med vad som skedde när samma problem drabbade min bror. Han köpte nytt moderkort och datorn fungerade felfritt efter detta.

Visa signatur

Nikken: Dont waste ze brain cellzzzzz
Tigimon: But I need to lower myself to walkers level.

Permalänk
Medlem

Prova starta datorn utanför chassit t.ex lägga moderkortet ovanför moderkortslådan.

https://www.inet.se/gfx/servicefelsok_00.html

Permalänk
Medlem

OffTopic: När jag var noob körde jag utan distanser i cirkus ett halvår. Hade jag jävligt med tur, eller kan man klara sig?

Permalänk
Medlem

Det kan ju som sagt vara så att annat också har gått sönder men det behöver inte vara så.

Jag hade ett chassi med inbyggda upphöjningar så när jag byte chassi hade jag ingen aning om att man skulle ha distanser, det resulterade i ett trasigt moderkort OCH nätaggregat. Men allting annat klarade sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zebrra3:

OffTopic: När jag var noob körde jag utan distanser i cirkus ett halvår. Hade jag jävligt med tur, eller kan man klara sig?

En del chassin brukar vara något upphöjda där distanserna ska sitta, kan ha med det och göra?

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Avstängd

Ahh

Jag tror jag kopplat stat kablar fel kanske, t.ex Power SW, HDD LED, Power led, reset SW.. Spelar det ngn roll vilket håll man sätter de åt? Borde det göra, de står ju + och -, men står inte vilken utav de två små sladdarna som är + och - ngn som har ett moderkort Ga-970a-ud3 som kan ta kort och skicka på dessa kablar, köper fan en helt ny dator, en ihopbyggd jävel om jag inte fixar detta snart!

Permalänk
Skrivet av hasteone:

Jag tror jag kopplat stat kablar fel kanske, t.ex Power SW, HDD LED, Power led, reset SW.. Spelar det ngn roll vilket håll man sätter de åt? Borde det göra, de står ju + och -, men står inte vilken utav de två små sladdarna som är + och - ngn som har ett moderkort Ga-970a-ud3 som kan ta kort och skicka på dessa kablar, köper fan en helt ny dator, en ihopbyggd jävel om jag inte fixar detta snart!

det är väldigt viktigt att strömmen kommer på rätt sida via moderkortet annars funkar det inte.
det står i manualen som följde med ditt moderkort hur dessa ska sitta med just ditt moderkort.
alltså start knappens sladdar som sitter i chassit.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hasteone:

Jag tror jag kopplat stat kablar fel kanske, t.ex Power SW, HDD LED, Power led, reset SW.. Spelar det ngn roll vilket håll man sätter de åt? Borde det göra, de står ju + och -, men står inte vilken utav de två små sladdarna som är + och - ngn som har ett moderkort Ga-970a-ud3 som kan ta kort och skicka på dessa kablar, köper fan en helt ny dator, en ihopbyggd jävel om jag inte fixar detta snart!

Om du bor runtom Eskilstuna (+/- 1mil) så bygger jag ihop skiten åt dig för ett cigarettpaket.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem

OffT:

Skrivet av simme300:

Du behöver inte säga att du glömde distanserna

Detta är inte bra att rekommendera. Rätta mig gärna om jag har fel men kan inte det betraktas som bedrägeri?

OnT: Har du haft otur så kan mer än moderkortet ha drabbats. Enligt min erfarenhet så kan även trasiga produkter slå ut fungerande så antingen lämnar man in alla saker för genomsökning eller så kanske man får chansa. Har nog inget vettigare förslag att ge...

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasteone:

Jag tror jag kopplat stat kablar fel kanske, t.ex Power SW, HDD LED, Power led, reset SW.. Spelar det ngn roll vilket håll man sätter de åt? Borde det göra, de står ju + och -, men står inte vilken utav de två små sladdarna som är + och - ngn som har ett moderkort Ga-970a-ud3 som kan ta kort och skicka på dessa kablar, köper fan en helt ny dator, en ihopbyggd jävel om jag inte fixar detta snart!

Ledsen spelar roll om de ska lysa. Men inte för att datorn ska starta.Pwr-sw spelar inte roll vilket håll.

Mitt standardinlägg:

Citat:

Har du monterat moderkortsdistanser? http://archive.64bits.se/guider/pcbyggarskola/distans_nara.jp...
Monterat 4 eller 8-pin strömkontakt vid cpun?
Alla strömkontakter är monterade i grafikkortet?
Har du monterat ram-minnet rätt enligt moderkortsmanualen? (prova olika konfigurationer)
Prova med att bara ha (och ström till det) moderkort, cpu(kylaren), ett minne och ett grafikkort(sladd till skärm) för att utesluta möjliga felkällor. Glöm därför inte att plocka bort saker som usb, nätverk och kontakter till frontpanelen (pwr-knappen får dispens).

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av simme300:

Du behöver inte säga att du glömde distanserna

Skrivet av SideWinder86:

Ingen behöver veta ;D

Skärpning. Vi rekommenderar INTE bedrägeri på SweClockers.

Citat:

§ 8 Brott
Det är inte tillåtet att uppmana till brott eller sprida uppmaningar till brottsliga handlingar. Allt innehåll regleras av svensk lagstiftning.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

Jag skulle gjort som Superlight rekommenderade att testa att bygga upp datorn utanför chassit och kollat vad som hade hänt, även testat resterande saker förutom moderkortet i en annan dator om du har chansen till det.

MVH
jensen.

Permalänk
Medlem

Som någon sa, plocka ur allting ur chassit och koppla ihop det utanför, se till att alla strömkablar är ikopplade. kortslut pwr-on pinsen nere i högra hörnet på moderkortet med en skruvmejsel eller dylikt. Händer det inget då så är det kaputt.

Permalänk
Medlem

Jag brukar använda sockervadd istället för distanser...funkar mycket bättre imo;) Nej men kolla i moderkorts manualen och sätt dit alla power leds osv i lugn och ro så ska du nog se att de löser sig!

Visa signatur

Jag har T igen!:D
Citera tack!

Permalänk
Medlem

Prova byta batteri på brädan och se om det funkar. Givetvis efter att du först åtgärdat bygget med distanser.

Visa signatur

Underskatta inte Citera-funktionen

Permalänk
Medlem

Glöm inte att koppla in strömkabeln som går till CPU också.
Många gör det felet och kliar sig i skallen när inte datorn startar.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av hasteone:

Tja, jag köpte ett uppgraderingspaket, men inga distanser följde med, visste inte att jag skulle ha distanser, antar att det är kortslutning i med att datorn inte startar, även med distanser, garanti gäller inte heller när man glömt distanser, men jag funderar på att köpa ett nytt moderkort, och hoppas på att allt annat klarat sig, T.ex hårddiskar, DVD läsare, Grafikkort, Processor, RAM-Minne, nät-aggregat OSV, är det värt att köpa ett nytt moderkort och testa, är chansen stor att andra delar också kortslutits?

Köpte detta: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=746508

Har ett OCZ nätagg på 500w

Ska jag testa med ett nytt moderkort? moderkort för 800 spänn, kanske värt det ifall min AMD 4-core 3,6 GHZ processor 900 spänn och mitt RAM-minne 4 GB corsair för 265 spänn kanske funkar, men är chansen stor att andra komponenter också drabbats av kortslutning?

Tacksam för svar!

Tipps till två bra länkar;
Hur man bygger - http://www.komplett.se/k/k.aspx?action=custserv&topic=buildyo... Det är den som Komplett länkade till på hemsidan där du köpte paketet.
Enkel felsökning - http://www.komplett.se/k/k.aspx?action=custserv&topic=trouble...

EDIT;
PS. Ring butiken och berätta precis som det är och se vad de har för förslag på hur du skall gå vidare. Oftast kommer man längst med öppna kort och rent mjöl.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Moderator
Moderator

Vi diskuterar inte moderering i forumet, har ni synpunkter? Titta i min signatur.

Inget mer offtopic utan fortsätt med att hjälpa TS.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

Om man inte förstår att något behövs för att lyfta moderkortet från den ledande metalliska ytan så kanske man inte ska ge sig på att bygga datorer..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortal1ty:

Om man inte förstår att något behövs för att lyfta moderkortet från den ledande metalliska ytan så kanske man inte ska ge sig på att bygga datorer..

Föddes du med all kunskap?

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Föddes du med all kunskap?

Ligger dock en poäng i det han säger. Man skaffar sig såklart kunskap först.. Speciellt när det handlar om dyrgripar.

OT: Som andra har sagt kan du ju testa skicka in moderkortet och se om du får någon ersättning för det (om ditt samvete tillåter).

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem

Glöm inte att testa nätagget i en annan dator, har du tur var det fel på det från början och således har du inte kortat moderkortet alls.