Går inte att installera windows 7 i AHCI-mode ,Vertex 4

Permalänk
Medlem

Går inte att installera windows 7 i AHCI-mode ,Vertex 4

Hej, hoppas det kom rätt annars får någon gärna flytta tråden!

Jag har precis fått hem min första SSD, en Vertex 4 Jag uppdaterade firmwaren till nyaste (1.4.1.3) genom min gamla HDD. Det gick då bra att ändra i BIOS till ahci-mode, och boota in i windows (efter lite ändring i regedit). När jag sedan skulle göra en "clean install" av Windows på SSD;n så säger den följande "Windows cannot be installed to this disk. This computer's hardware may not support booting to this disk". Efter ett x antal försök med olika inställningar så installerade jag i IDE-mode istället, vilket gick bra.

Min fråga är då hur ska jag få det att funka i AHCI-mode, eller behövs det?

Mitt moderkort är ett Gigabyte GA-MA790GPT-UD3H (SATA2)

Tacksam för svar!

Visa signatur

Rigg: En brödrost och en kopp kaffe

Permalänk
Medlem

Du behöver nog drivrutiner på en USB-sticka eller liknande för det (Trycka F6 innan installationen börjar om jag minns rätt). Men det är ju lättare att bara installera i IDE-mode och sen ändra till AHCI efter installation och installera Intel RST etc. Det förlorar man inget på vad jag vet.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Du behöver nog drivrutiner på en USB-sticka eller liknande för det (Trycka F6 innan installationen börjar om jag minns rätt). Men det är ju lättare att bara installera i IDE-mode och sen ändra till AHCI efter installation och installera Intel RST etc. Det förlorar man inget på vad jag vet.

Okej, tack för snabbt svar Grejen är ju den att jag inte kan boota Windows i AHCI nu när de är installerat på SSD;n. Löser Intel RST detta? och hur installerar man de isf?

Visa signatur

Rigg: En brödrost och en kopp kaffe

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Du behöver nog drivrutiner på en USB-sticka eller liknande för det (Trycka F6 innan installationen börjar om jag minns rätt). Men det är ju lättare att bara installera i IDE-mode och sen ändra till AHCI efter installation och installera Intel RST etc. Det förlorar man inget på vad jag vet.

Öhm, det var väl med windows xp man behövde köra med diskett och F6 för att få det att fungera?

Skrivet av asken999:

Okej, tack för snabbt svar Grejen är ju den att jag inte kan boota Windows i AHCI nu när de är installerat på SSD;n. Löser Intel RST detta? och hur installerar man de isf?

Det är bara att göra den registerändring som behövs och sedan ändra i bios. Windows 7 har egna drivrutiner för ahci som fungerar alldeles utmärkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Öhm, det var väl med windows xp man behövde köra med diskett och F6 för att få det att fungera?

Det är bara att göra den registerändring som behövs och sedan ändra i bios. Windows 7 har egna drivrutiner för ahci som fungerar alldeles utmärkt.

Om jag gör det så bootar den inte windows Jag får felmeddelandet: DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER.

Mina Bios inställningar ser då ut såhär om någon blir nå klockare, antar att LS120 är SSD;n? :
http://img198.imageshack.us/img198/706/bios2j.jpg
http://img41.imageshack.us/img41/2436/bios1c.jpg

Visa signatur

Rigg: En brödrost och en kopp kaffe

Permalänk

Du får ladda ner "AMD SATA AHCI Driver (Preinstall driver, press F6 during Windows* setup to read from floppy)" från Gigabyte och lägga den den på en usb-sticka. Ta sen bort alla hårddiskar utom din SSD, tryck i usb-stickan och gör en ren win7 installation.

Såg just dina bios inställningar: sätt harddisk (ssd) som första bootdevice, LS120 är en gammal superfloppy enhet. Ta även bort smart capability (inte alla hd/ssd stöder detta så säkrast är att avbocka och sedan slå på när allt är installerat).

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

Du får ladda ner "AMD SATA AHCI Driver (Preinstall driver, press F6 during Windows* setup to read from floppy)" från Gigabyte och lägga den den på en usb-sticka. Ta sen bort alla hårddiskar utom din SSD, tryck i usb-stickan och gör en ren win7 installation.

Såg just dina bios inställningar: sätt harddisk (ssd) som första bootdevice, LS120 är en gammal superfloppy enhet. Ta även bort smart capability (inte alla hd/ssd stöder detta så säkrast är att avbocka och sedan slå på när allt är installerat).

Tack för ett utförligt svar! Jag laddade ner denna: "AMD SATA AHCI Driver (Preinstall driver, press F6 during Windows* setup to read from floppy)
OS:Windows 7 64bit" härifrån http://ee.gigabyte.com/products/page/mb/ga-ma790gpt-ud3h_10/d... . Jag får dock fortfarande Windows cannot be installed to Disk0..

Måste jag göra en secure clean innan de funkar? Tacksam för svar!

Visa signatur

Rigg: En brödrost och en kopp kaffe

Permalänk

Jag fick samma sak på min dator innan jag stoppade in ett usb minne med Intel Preinstall driver. Kan det vara så att windows install program inte kan läsa din usb sticka, pröva följande:

1. Koppla ur alla andra hårddiskar
2. Stoppa in SSD'n i SATA port1
3. Anslut usb-minnet med de uppackade drivarna en usb1 eller usb2 port (usb3 går inte)
4. Boota från windows7 dvd'n

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

Jag fick samma sak på min dator innan jag stoppade in ett usb minne med Intel Preinstall driver. Kan det vara så att windows install program inte kan läsa din usb sticka, pröva följande:

1. Koppla ur alla andra hårddiskar
2. Stoppa in SSD'n i SATA port1
3. Anslut usb-minnet med de uppackade drivarna en usb1 eller usb2 port (usb3 går inte)
4. Boota från windows7 dvd'n

Okej, tack för svar. Det var precis så jag gjorde förut, när de inte fungerade. Alltså windows klagar inte på drivrutinerna, den lägger till dem men jag får fortfarande felmeddelandet om att windows inte kan installerars på SSD;n

Ska felmeddelandet försvinna? eller e de bara o installera ändå? Kan de vara så att den behöver någon annan drivrutin, men var hittar jag den då?

Visa signatur

Rigg: En brödrost och en kopp kaffe

Permalänk

Prova med den andra preinstall drivern dvs raid om du testade ahci tidigare eller ahci om du testade raid tidigare - någon av dom ska fungera:

RAID Preinstall: http://download.gigabyte.eu/FileList/Driver/motherboard_drive...

AHCI Preinstall: http://download.gigabyte.eu/FileList/Driver/motherboard_drive...

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

Prova med den andra preinstall drivern dvs raid om du testade ahci tidigare eller ahci om du testade raid tidigare - någon av dom ska fungera:

RAID Preinstall: http://download.gigabyte.eu/FileList/Driver/motherboard_drive...

AHCI Preinstall: http://download.gigabyte.eu/FileList/Driver/motherboard_drive...

Ingen av dom fungerade :cry: Vet inte vad det är fel på? Gjorde en total återställning av SSD;n och testade igen med båda drivrutinerna, ingen fungerade dock så måste jag väl ändra till RAID i Bios om jag ska använda de drivrutinerna? men då kör jag ju inte med AHCI som det var tänkt.. aja

Testade för övrigt att installera Windows på HDD med exakt samma inställnignar (fast då HDD;n istället för SDD;n som andra i Bios så klart) o de funkade fin fint. :annoyed:

Vad tror ni, är det SDD;n som de e fel på eller moderkortet?

Ska man få något okejfönster att drivrutinerna har installerats? för de får jag inte nu, jag bara kommer tillbaka till hårddiskarna efter ett tag.

Visa signatur

Rigg: En brödrost och en kopp kaffe

Permalänk

Funkar ssd'n om du ansluter den som som disk 2 dvs går det att skapa partitioner, formattera, kopiera data till?

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Det finns en quickfix från microsoft som tillåter ändring från ide till ahci i efterhand, jag använde den själv. Googla!

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

Funkar ssd'n om du ansluter den som som disk 2 dvs går det att skapa partitioner, formattera, kopiera data till?

Japp det fungerar utmärkt! Om jag t.ex. installerar windows på HDD;n så fungerar det bra att skapa nya partitioner på SSD;n och kopiera filer till den..

Skrivet av HawkHo:

Det finns en quickfix från microsoft som tillåter ändring från ide till ahci i efterhand, jag använde den själv. Googla!

Tror det var den jag använde förut, bara det att Windows vägrade att boota då Ska testa att installera i IDE + att jag installerar AHCI drivrutinerna o testa igen

Annars blir det väl att köra i IDE-mode då Någon som vet exakta nackdelar med det? Jag har ändå bara Sata2 så hastigheten blir väl inte jättemycke högre med AHCI? och TRIM ska väl fungera i IDE också nu för tiden?

Visa signatur

Rigg: En brödrost och en kopp kaffe

Permalänk
Medlem

Föresten så kom jag på att jag har BIOS-version "F4J" vilket är en Beta BIOS. Kan det vara därför jag får problem?

Visa signatur

Rigg: En brödrost och en kopp kaffe

Permalänk
Medlem

Ähum det var Bios-versionen som ställde till det verkar det som! Nedgraderade Bios till F3. Håller nu på att installera Windows i AHCI-mode på SSD;n Funkar bra än så länge

YEEEEES! Tack alla för hjälp!

Visa signatur

Rigg: En brödrost och en kopp kaffe

Permalänk
Medlem

Gött att det löste sig! Hade själv problem med att windows setupen inte hittade min ssd i ahci. Fruktansvärt drygt när drivarna sata drivarna från mb tillverkaren dessutom inte fungerade.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av HawkHo:

Gött att det löste sig! Hade själv problem med att windows setupen inte hittade min ssd i ahci. Fruktansvärt drygt när drivarna sata drivarna från mb tillverkaren dessutom inte fungerade.

Ja riktigt härligt! Inte kul när man får problem med nya saker!

Men nu fungerar allt och Windows är installerat o uppdaterat! SSDn har nu 7.5 i windows index experience om man jämför med 7.0 när jag körde i Ide-mode
Har även testat en benchmark, ser detta bra ut? lite väl lågt på 4K tycker jag? (Jag kör Sata2) : http://img703.imageshack.us/img703/6666/asssdvertex4.jpg

Annars är jag nöjd och kan rekommendera SSDn, det var ju trors allt moderkortet det var fel på (eller min dumhet att updatera till beta Bios )

Visa signatur

Rigg: En brödrost och en kopp kaffe

Permalänk
Medlem

Ser riktigt bra ut IMO för att vara SATA2.
Min agility 3 får 7.8 i WEI i SATA3-läge, men mina 4K-writes ser identiska ut dina.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slabb^:

Ser riktigt bra ut IMO för att vara SATA2.
Min agility 3 får 7.8 i WEI i SATA3-läge, men mina 4K-writes ser identiska ut dina.

Det var trevligt att höra!

Visa signatur

Rigg: En brödrost och en kopp kaffe

Permalänk
Hedersmedlem

Glöm inte att Windows Experience Index är den sämsta prestandatestmetoden som finns. Du kan lika gärna kasta SSD:n över ett fotbollsfält och den som kommer längst sägs vara snabbast - i princip.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Glöm inte att Windows Experience Index är den sämsta prestandatestmetoden som finns. Du kan lika gärna kasta SSD:n över ett fotbollsfält och den som kommer längst sägs vara snabbast - i princip.

Haha javet därför jag körde en benchmark också Tips på något annat program som sammanfattar hela datorn på liknande sätt, fast bättre?

Visa signatur

Rigg: En brödrost och en kopp kaffe