Varför kostar tandläkaren så sjukt mycket?

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Trosa
Registrerad
Okt 2009

Varför kostar tandläkaren så sjukt mycket?

Hej
Tråden jag har bakom mina tänder har lossnat på ett ställe och jag måste åka in och få det limmat (har lossnat innan och det tar ca 1 minut att fixa det). Men för detta kommer jag att få punga ut 300-600 kr. Hur kan det egentligen vara så dyrt? Min mors sambo ska få ett nytt knä och det kommer kosta 150 kr.

Har googlat lite om varför det är så dyrt men ingen verkar komma fram till något vettigt.

För mitt lilla ingrepp på en minut så betyder det att tandläkaren tar 18000-36000 per timma! Helt åt helvete vad sjukt det är egentligen! De borde ha livstids garanti på de jävla trådarna som de vill att man ska ha hela livet när man måste åka till tandläkaren med några års mellanrum för att laga skiten. Dock tror jag att den var under mitt senaste besök när tandläkaren som har ett dåligt ryckte skulle ta bort tandsten vid den tråden, tror nästan att han har slipat bort en del lim men vad vet jag.

Hade inte stört mig om idioterna inte hade tagit den sjuka timlönen för mitt ingrepp!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trelleborgen
Registrerad
Jul 2001

Har med en tråd bakom dom undre framtänderna, sattes in i högstadiet och har suttit där sen dess (12 år nu). Inte lossnat en enda gång. Samlas mycket tandsten just under den tråden med som tandläkaren rensar bort vid varje rutin undersökning 1 gång om året men den sitter kvar ändå. Så antingen har du mycket otur eller måndags ex på limmet eller någe

Dock att det skulle kosta så mycket är rätt galet, i alla fall om man har tråden kvar. Måste dom göra ny hade jag förstått kostnaden mer..

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2003
Skrivet av Gizmoduck:

Hej
Tråden jag har bakom mina tänder har lossnat på ett ställe och jag måste åka in och få det limmat (har lossnat innan och det tar ca 1 minut att fixa det). Men för detta kommer jag att få punga ut 300-600 kr. Hur kan det egentligen vara så dyrt? Min mors sambo ska få ett nytt knä och det kommer kosta 150 kr.

Har googlat lite om varför det är så dyrt men ingen verkar komma fram till något vettigt.

För mitt lilla ingrepp på en minut så betyder det att tandläkaren tar 18000-36000 per timma! Helt åt helvete vad sjukt det är egentligen! De borde ha livstids garanti på de jävla trådarna som de vill att man ska ha hela livet när man måste åka till tandläkaren med några års mellanrum för att laga skiten. Dock tror jag att den var under mitt senaste besök när tandläkaren som har ett dåligt ryckte skulle ta bort tandsten vid den tråden, tror nästan att han har slipat bort en del lim men vad vet jag.

Hade inte stört mig om idioterna inte hade tagit den sjuka timlönen för mitt ingrepp!

Du vet mycket väl om att det tar mer än 1minut för läkaren att boka tid med dig, få dig att slå ner, säga några ord, göra undersökning, sedan laga tanden och säga några andra ord innan du går o.s.v.
Alltså jag tror mer en rimlig uppskattning är 20minuter om inte 30minuter, då tandläkaren måste ha lite tid mellan varje patient, så att dens schema inte förskjuts för mycket om något jobb skulle ta lite mer tid än beräknat. Detta kan med ett finare ord kallas för ställtid och man måste alltid ta med denna ställtid när man gör kostnadsberäkningar.

Och då plötsligt blir inte timkostnaden 18000-36000 per timma utan snarare 600 - 1200kr per timma. Och då har troligen läkaren även en assistent som hjälper den under tiden, plus att material till din tand kostar pengar, sedan är tandläkarens utrustning inte helt gratis och viss avkastning måste gå till att betala denna.

Då tycker jag snarare frågan är hur kommer det sig att tandläkaren är så förbaskat billig? Jo staten subventionerar tandvård. På frågan hur kommer det sig att övrig sjukvård är ännu billigare? Jo staten subventionerar denna vård ännu mer.

För oss som håller på med djuruppfödning, så får vi betala lite mer än så vid våra besök med djuren hos veterinären. Nu har jag ej veterinärpriserna i huvudet, men en enkel mekaniker kostar ofta runt 1000kr exkl moms och denna har bra mycket mindre utbildning är en tandläkare. När mekanikern kör bil till och från platsen, så tar den runt 700-800kr/h exkl moms plus reseersättning på runt 50kr/milen.
Så min slutsats är att vården i sverige är billig om man jämför emot allt annat. Nu tycker jag dock att folk ej ska betala vården själv..

Sist så har jag inte på något sätt sagt att dagens subventionering av sjukvård är dålig och jag tycker det är märkligt att de så kraftigt skiljer på tand och övrig sjukvård. Visst tänderna kan man lätt själv påverka, men man kan själv påverka hälsan på övriga kroppen också. Alla har dessutom inte heller lika bra tänder. Jag menar inte med det att tandvården ska vara gratis, bara det att jag tycker det ibland är lite överdrivet dyrt för vissa.

*edit*
Att "alla" arbetskostnader i sverige är så höga beror i sin tur på en mängd faktorer. Såsom många mellanhänder, hög skatt och liten konkurrens, visst hög arbetslöshet inom många områden men de lönekonkurrerar ej så mycket.
Och jag vet folk som har gjort tandoperationer i billigare länder som Thailand, vilket jag ej skulle våga. De såg tandläkarbesöket som en delförtjänst till resan, men att vara nylagad i käften på en semester är att vara för snål för ens eget bästa..

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Trosa
Registrerad
Okt 2009

Boka tid över telefonen tar inte mer än några minuter. Gå till receptionen och anmäla mig tar max en minut, Gå in och sätta sig och han kollar datorn tar någon minut, kolla vad som är fel tar 30 sekunder max och lagningen tar ca en minut vilket det gjorde sist den släppte. Så jag skulle säga max 10 minuter. Kan inte tänka mig att ett par plasthandskar, en tvätt i diskmaskinen för verktygen och en droppe lim kostar speciellt mycket.
Låter fortfarande som ett riktigt saftigt pris för det korta ingreppet om man ska räkna in telefontiden och all annan skit som du säger.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2003
Skrivet av Gizmoduck:

Boka tid över telefonen tar inte mer än några minuter. Gå till receptionen och anmäla mig tar max en minut, Gå in och sätta sig och han kollar datorn tar någon minut, kolla vad som är fel tar 30 sekunder max och lagningen tar ca en minut vilket det gjorde sist den släppte. Så jag skulle säga max 10 minuter. Kan inte tänka mig att ett par plasthandskar, en tvätt i diskmaskinen för verktygen och en droppe lim kostar speciellt mycket.
Låter fortfarande som ett riktigt saftigt pris för det korta ingreppet om man ska räkna in telefontiden och all annan skit som du säger.

10minuter är väldigt kort tid om man ska räkna med ställ och dötid. Skulle ditt ingrepp bara ta 10minuter så skulle tandläkaren kunna göra 6 såna ingrepp i timman, på en 8h dag blir det 48 såna ingrepp. Det är inte troligt att tandläkaren kan göra detta, varvid din uppskattning av tiden ej verkar vara rimlig. Och när man uppskattar så bör man i sverige räkna med en vanlig arbetsvecka på 40timmar.

Ett liknande tydligt exempel kan man göra genom att se på de överpriser butiker tar, själva affären tar ofta inte många sekunder ändå kan butiken tjäna någon tusenlapp på en enda affär. Ändå så kan butiken gå mycket dåligt, då de inte säljer hela tiden.

Så man måste uppskatta tiderna rätt och det är väldigt vanligt att man får mer ställ och dötid än vad man hade räknat med.

Sist så har tandläkare om jag inte minns fel ofta väldigt bra betalt. Jag tycker dock inte tandläkare verkar ta överpriser (jämfört mot vad andra tar för deras tjänster), men jag ifrågasätter om staten inte borde betala mer i tandvården?

*edit*
Marknadsekonomin borde dock se till så att priserna sjönk och det borde vara extrema straff på tandläkare som gör extrema brott, de skulle t.ex. i värsta fall kunna dömas för grov misshandel. Om de med flit rotfyller en frisk tand bara för att få mer kosing. (dock svårt att bevisa)

*edit2*
Så om du kritiserar hur dyr tandvården i sverige är och att vissa inte har råd med den tandvård som de "behöver" så håller jag med, även om du är för att staten ska gå in och betala mer för att lösa problemet.
Jag tror dock inte det är så mycket mer fuffens i tandläkarbranschen än någon annan servicebransch. Dyra som satan är de, inte ovanligt att de byter ut hela delar och fuskar med tider etc.

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".