Permalänk
Medlem
Skrivet av nae0:

Wordpress eller Tumblr.
Två bloggportaler i toppklass. Prova gärna. Dina inlägg funkar bättre i en blogg än i denna tråd.

Back on topic: Henrik B bjöd upp till en jävel till fest i lördags.
http://25.media.tumblr.com/tumblr_m7xm0tldBU1rw9c86o1_1280.jp...

Utbrända ansikten (de ser ut som dockor!!!) och en stor vit blaffa som ska föreställa rök... Dina bilder passar bättre på stureplan.se!

Känslan är som bortblåst med din efterbehandling. Tråkigt, det var en bra komposition.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

Mer sommarbilder! Tagna med bl.a Canon 5D Mark II och Canon 70-200 2.8L IS II
Elite Sweden

Permalänk
Medlem

Satt brevid vägen på väg hem idag:

IMGP0108a by NeXur, on Flickr

IMGP0111a by NeXur, on Flickr

Visa signatur

Burken : | PhII x6 1055T @ 4.2GHz | Corsair H50 PnP Scythe SL12SH | Asus Crosshair IV F | 4GB Dominator 1600 CL8 | Corsair HX520W | CM HAF932 | Dell 2405FPW | Creative 5.1 THX |

Permalänk
Medlem

slotte@flickr slotte@500px

Visa signatur

Kamera: Nikon D810 & D800, DJI Mavic 2 Pro, Nikon 14-24, Nikon 28-300
Hemsida Instagram Facebook

Permalänk
Medlem
Skrivet av ficklampa:

Utbrända ansikten (de ser ut som dockor!!!) och en stor vit blaffa som ska föreställa rök... Dina bilder passar bättre på stureplan.se!

Känslan är som bortblåst med din efterbehandling. Tråkigt, det var en bra komposition.

visste inte att det fanns några regler för hurdana bilder man får posta här och vilka som ska postas på andra sidor?

Permalänk
Medlem

Lite cross i kvällssolen! Tagna med Canon 5D Mark II och Canon 70-200 2.8L IS II
Elite Sweden

Permalänk
Medlem

Mellan Tjörn och Orust på en liten ö som heter Lilla Askerön

Visa signatur

Intel Core i7 12700K, 64GB RAM, 2TB SSD, RTX3080

Permalänk
Medlem

Sommar på vintern? Vinter på sommarn?

Aiguille du Midi - 3842m - Mt Blanc Massivet, Frankrike

Toppen av Mt Blanc du Tacul - 4258m - Mt Blanc Massivet, Frankrike

Le Lac Blanc - 2358m - Mt Blanc Massivet, Frankrike

Korp? - Mt Blanc Massivet, Frankrike

Visa signatur

Asus N56VZ + 256 GB Samsung SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoz:

visste inte att det fanns några regler för hurdana bilder man får posta här och vilka som ska postas på andra sidor?

Det samma gällande var folk ska posta textinlägg.

----

Skrivet av chazzi:

http://img138.imageshack.us/img138/2751/aiguilledumidifrnmtbl...

Aiguille du Midi - 3842m - Mt Blanc Massivet, Frankrike

http://img69.imageshack.us/img69/4233/kantnm.jpg

Toppen av Mt Blanc du Tacul - 4258m - Mt Blanc Massivet, Frankrike

http://img19.imageshack.us/img19/5875/panoramalelacdumtblanc....

Le Lac Blanc - 2358m - Mt Blanc Massivet, Frankrike

http://img837.imageshack.us/img837/152/piipiiflaxbwfrg.jpg

Korp? - Mt Blanc Massivet, Frankrike

Om nom nom! Grymt man!

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk

Cokesmurf, många snygga bilder! Dina vitbalans preferenser påminner mycket om naes.

Här är en bild från igårnatt när jag tog lite luft på balkonge och såg att det var fullmåne och gick in och hämtade kameran. Vare sig skärpedjupet eller exponeringen blev helt rätt men ändå hyfsat trevlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aristotele:

Cokesmurf, många snygga bilder! Dina vitbalans preferenser påminner mycket om naes.

Här är en bild från igårnatt när jag tog lite luft på balkonge och såg att det var fullmåne och gick in och hämtade kameran. Vare sig skärpedjupet eller exponeringen blev helt rätt men ändå hyfsat trevlig.
http://img402.imageshack.us/img402/8687/dsc535701.jpg

Gillart. Tycker både skärpedjupet och exponering funkar alldeles utmärkt.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aristotele:

Cokesmurf, många snygga bilder! Dina vitbalans preferenser påminner mycket om naes.

Här är en bild från igårnatt när jag tog lite luft på balkonge och såg att det var fullmåne och gick in och hämtade kameran. Vare sig skärpedjupet eller exponeringen blev helt rätt men ändå hyfsat trevlig.
http://img402.imageshack.us/img402/8687/dsc535701.jpg

Är balkongen ovanför molnen? Har lite svårt att greppa i vilken riktning bilden tagits men vid första anblicken såg det ut som en horisont med moln nedanför och det gav känslan att man var över molnen. Härlig bild i alla fall!

Jättefina bilder ni tar allihopa, jag kan inte klaga på någon av dem jag får inte alls så bra bilder själv.

Permalänk
Medlem

Precis börjat fota slänger upp några bilder!

Permalänk
Medlem

Regn

Permalänk
Medlem

Otter by NeXur, on Flickr

Visa signatur

Burken : | PhII x6 1055T @ 4.2GHz | Corsair H50 PnP Scythe SL12SH | Asus Crosshair IV F | 4GB Dominator 1600 CL8 | Corsair HX520W | CM HAF932 | Dell 2405FPW | Creative 5.1 THX |

Permalänk
Medlem

Ahh, vilken bra bild Nex_73.
Älskar djur, och den där råkar vara väldigt söt

Kunde ha varit minus något grässtrå, men man kan inte få allt

Permalänk
Medlem

Tack adfi!

Går ju så snabbt när det händer. Satt vid vattnet och fika, när man kikar åt vänster kommer den närmare.
Grabbar tag i kameran och trycker av. Hann få 2 bilder innan den skuttade ner i vattnet, varav den andra bilden är med ännu mer grässtrån
Men glad att ens fått se en "live" än mindre få en bild på den

Visa signatur

Burken : | PhII x6 1055T @ 4.2GHz | Corsair H50 PnP Scythe SL12SH | Asus Crosshair IV F | 4GB Dominator 1600 CL8 | Corsair HX520W | CM HAF932 | Dell 2405FPW | Creative 5.1 THX |

Permalänk
Medlem

Det blev lite fotande ikväll :DD

Visa signatur

Kamera: Nikon D810 & D800, DJI Mavic 2 Pro, Nikon 14-24, Nikon 28-300
Hemsida Instagram Facebook

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Är balkongen ovanför molnen? Har lite svårt att greppa i vilken riktning bilden tagits men vid första anblicken såg det ut som en horisont med moln nedanför och det gav känslan att man var över molnen. Härlig bild i alla fall!

Jovisst jag har toppvåningen 200m över molnen med usikt över månen

Nä bilden är tagen med 200mm brännvidd, och bara komponerad så att balkongräcken eller annat ovidkommande inte kommer med.
Det är massa träd i vägen så det är bara ca 10 minuter som jag ser månen innan det åker bakom träden. Den lilla "gluggen" blev i dett falla en naturligt och trevlig inramning. Sen slumpade det sig så att det var lite moln nedanför månen på himlen. En ganska enkel bild egentligen. Det är ju kompositionen med månen molnen och inramning samt färgerna som jag tycker gör bilden lite drömlik.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Ganska nöjd faktiskt, som den nybörjarfotograf jag är.
Tagen med Nikon D5100 och 18-55mm kitobjektivet.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Mitt bidrag
Olympus E-510

Permalänk

En sak jag haft svårt för är att fota hus eller stadsbilder och få det att se det minsta intressant ut. Ett försök från idag där det iallafall uppenbarade sig lite trevligt ljus & skuggor kring ett annars i mitt tycke tråkigt motiv.

Permalänk
Medlem

Håller på att utvärdera Lightroom, så om efterbehandlingen ser konstig ut eller så så kan det bero på det. Inte van vid alla reglage ännu...

Skrivet av slotte:

Det blev lite fotande ikväll :DD

Utan att gå in på enskilda bilder:
Nu är det ju en smaksak, detta, men JAG tycker att du har lite ojämn kvalitet på bilderna du postar. En del är bra och andra är inte så bra alls. Nu kanske du själv är nöjd med alla bilderna du postar, men ibland kan det vara bra att rannsaka sig själv och fråga sig ÄR denhär bilden verkligen bra.
Sen är man ju inte på topp jämt. Det är ju långt ifrån att alla bilder man tar blir 10-poängare.

Skrivet av Kalium:

http://i.imgur.com/DgcHy.jpg
Ganska nöjd faktiskt, som den nybörjarfotograf jag är.
Tagen med Nikon D5100 och 18-55mm kitobjektivet.

Fin himmel. Rätt trist förgrund. Antingen lite siluetter i vattnet eller en trädgren in från sidan eller rent av två sammanslagna exponeringar (fast fortfarande med något intressantare i förgrunden). Med ett teleobjektiv hade ju kanske rent av båten kunnat bli förgrund.
Som bilden är nu hade jag nog beskurit lite upptill och till vänster.

Edit:

Skrivet av Aristotele:

En sak jag haft svårt för är att fota hus eller stadsbilder och få det att se det minsta intressant ut. Ett försök från idag där det iallafall uppenbarade sig lite trevligt ljus & skuggor kring ett annars i mitt tycke tråkigt motiv.
http://img801.imageshack.us/img801/4239/dsc5525001.jpg

Rätt mycket JPEG-artifakter i den bilden. Ser inte alls "krisp" ut, utan rätt dassig skärpa, antagligen pga det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Utan att gå in på enskilda bilder:
Nu är det ju en smaksak, detta, men JAG tycker att du har lite ojämn kvalitet på bilderna du postar. En del är bra och andra är inte så bra alls. Nu kanske du själv är nöjd med alla bilderna du postar, men ibland kan det vara bra att rannsaka sig själv och fråga sig ÄR denhär bilden verkligen bra.
Sen är man ju inte på topp jämt. Det är ju långt ifrån att alla bilder man tar blir 10-poängare.

Jag vet och jag förstår mig inte på mig själv ibland , jag laddar upp bilderna oftast samma dag när jag tagit dom och då känns det bra. Sen dan efter när jag kollar igenom dom så förstår jag inte varför jag ens la upp dom. Sen så har jag bara hållt på med foto i typ 1 månad så jag vet inte hur bra jag egentligen borde vara. Men jag håller med dig

Visa signatur

Kamera: Nikon D810 & D800, DJI Mavic 2 Pro, Nikon 14-24, Nikon 28-300
Hemsida Instagram Facebook

Permalänk
Inaktiv

Lite bilder från mina fjällvandringar i sommar (en kort tur kring Saltoluokta samt en 8-dagars Kebnekaisetur). Jag har funnit att HDR (vanligtvis 3 bilder, +-2 och 0 EV) avhjälper avsaknad av dynamiskt omfång på kompaktkameror, dessutom gör Photomatix att stativ för det mesta inte behövs. Jag funderar dock på att köpa en begagnad D700, D800 eller liknande inom några månader, då foto har blivit ett allt större intresse för mig.

Looking up Kugghjulskammen (Cogwheel Ridge) by Nuukeer, on Flickr

The Siehtagas Tower by Nuukeer, on Flickr

Close up on Nállu by Nuukeer, on Flickr

The massive rock wall of Bossosčohkka by Nuukeer, on Flickr

View towards Reaiddáčohkka by Nuukeer, on Flickr

View NW from Rásek by Nuukeer, on Flickr

Lulep Gierkav seen from Kebnats by Nuukeer, on Flickr

The Sealggá glacier by Nuukeer, on Flickr

The east face of Sealggá by Nuukeer, on Flickr

View towards Darfálvággi by Nuukeer, on Flickr

Skárttoaivi by Nuukeer, on Flickr

Giebmegáisi by Nuukeer, on Flickr

View towards Stetinden by Nuukeer, on Flickr

Niibbaš by Nuukeer, on Flickr

The sharp peak of Guobirčohkka by Nuukeer, on Flickr

Synd dock att vädret för det mesta har varit värdelöst i sommar.

Permalänk
Medlem

-------

Visa signatur

Kamera: Nikon D810 & D800, DJI Mavic 2 Pro, Nikon 14-24, Nikon 28-300
Hemsida Instagram Facebook

Permalänk
Skrivet av dumbo:

Rätt mycket JPEG-artifakter i den bilden. Ser inte alls "krisp" ut, utan rätt dassig skärpa, antagligen pga det.

Aha, det har du helt rätt u. Kom på nu att jag medvetet tog bort skärpan och sedan glömde lägga tillbaks den, för originalbilden var överskärpt. Det bör dock inte haft något med JPEG att göra, det var mina picture controls där jag tog bort skärpan. Sedan drog jag ned jpeg kvaliteten innna jag la upp den av storleksskäl, men det är inget som syns vad jag ser.

Eller så kanske du ser något som inte jag gör. Vad exakt är de som skulle vara jpeg artifkater? oskärpan som sagt beror på att jag drog ned skärpan i skärpekontrollerna redan på RAW stadiet och glömde dra tillbaks det. Sen var det nästan så den "mjuka" oskärpan framhävde ljuset, snarare än marken och husen eftersom för mig var ljuset huvudmotive i bilded snarar än husen.

Dock var det inte det jag syftade på i huvudsak. Jag vet inte vad som fattas, eller så är det så att jag inte förstår mig på estetiken med arkitektur. Även nrä jag tittar på bilder som andr tagit som "borde" vara bra tycker jag det är lite tråkigt. Det enda som gjorde att jag tog denna bild var solens position och skuggorna.
En uppskärpt radie 1.0

bättre? eller sämre? fortfarande JPEG artifkats?

(Kan tilläggas att denna bild där solen i princip går in i linsen är taget med ett hoya uv filter som jag numera har på och det verkar inte på signifikant sätt orsaka flares eller liknanden som jag var lite oroligt för först) Så numera har jag skrotat objektivskyddet och kör enbart uv skydd. Underlättar när man ska i och ur men kameran)

Permalänk
Medlem

Long lost tennisball by Floberg83, on Flickr

Visa signatur

Game : FD Meshify S2 Blackout, CPU : Intel Core i7 10700K
MB : ASUS ROG STRIX Z490-E GAMING, GFX : Asus RTX2070 Strix.
RAM : Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16
Leksaker: Canon 6D, Canon G7X MKII. DJI Mavic Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Fin himmel. Rätt trist förgrund. Antingen lite siluetter i vattnet eller en trädgren in från sidan eller rent av två sammanslagna exponeringar (fast fortfarande med något intressantare i förgrunden). Med ett teleobjektiv hade ju kanske rent av båten kunnat bli förgrund.
Som bilden är nu hade jag nog beskurit lite upptill och till vänster.

Sådär kanske? Hur gör man två sammanslagna exponeringar?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare