Apple tar 199 EUR för nytt batteri till Macbook Pro med Retina-skärm

Permalänk
Melding Plague

Apple tar 199 EUR för nytt batteri till Macbook Pro med Retina-skärm

Säkerhetsskruvar och lim hindrar användare från att själva byta batterierna i nya Macbook Pro. Nu framkommer det att Apple tar hela 199 EUR för att utföra tjänsten.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Inte alls farligt! hur mycket tar Dell tex för att byta batteri?

Kanske inte ingår batteri, men fortfarande helt OK pris för jobbet. jag menar också, hur ofta byter man batteri? en gång i månaden?

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk

Seriöst? kostar juh nästan lika mycket som en billig e-350 bärbar, som också är nästintill gratis att byta batteri på till skillnad från Apple.

Som ovan säger... Dell är inte lika gulliga på den fronten heller (Kräver 1800kr för att byta fläkt på en 5 år gammal modell jag har här hemma)

Permalänk

Seriöst vad fan håller de på med? Snart behöver man väl gå till en Apple Store och betala en hundralapp för att få ladda batteriet, eller installera ett program.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

En av många anledningar till att bojkotta Apple...

Permalänk
Medlem

Apple listar själva grejer som gör att man väljer bort dem...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Som Linus Torvalds skulle sagt...Fuck you!

Visa signatur

Jag har T igen!:D
Citera tack!

Permalänk
Medlem

Vanligtvist hade jag skrivit något i stil med 'Sörjer med de som sitter med nya Macbook Pro' ..
Men med tanke på att Apple verkar vara det enda företaget som vill driva framåt ett par saker som är för intresse av mig (1080P RÄCKER FÖR IN I HELSKOTTA!) så kan jag nog säga att om pengarna fanns så hade man nog införskaffat detta och installerat Win7 på den.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Apple har alltid varit bra på att ta betalt och leverera helhets lösningar för folk som inte kan, vill eller orkar fixa själva. Är ingen Apple användare men är väl bra att alternativet finns för dem som känner att det är för dem?

Permalänk

Apple i ett nötskal...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

Inte alls farligt! hur mycket tar Dell tex för att byta batteri?

Kanske inte ingår batteri, men fortfarande helt OK pris för jobbet.

Dell? Gratis under garatin?

Efter, samma pris som ett nytt kostar. Hur lång tid det tar? Så lång tid du tar på dig att byta det själv.

Permalänk
Medlem

Helt sinnessjukt!
Jag fattar inte hur man kan limma fast en sådan viktig komponent som batteriet, är det nåt som byts ofta är det ta mig fan batteriet.
Och ytterligare än en gång blir vi i europa fistade upp i älvdalen när det kommer till den logiska och enkla valuta omvandligen:

Byta batteri i USA = 199$ (DOLLAR) = 1393,24kr
Byta batteri inom EU = 199€ (Euro) = 1759,50kr
Räknat med dagens kurs hos www.valuta.se

Steam logik all over the place.

Visa signatur

ROG Strix Z370-E | Intel 8700K | RTX 3080 TUF OC | G.Skill 16GB 3200Mhz | Samsung Evo 500GB | Corsair 550D | Corsair RM750X

Permalänk
Medlem

Börjar bli lite tjatigt med den här typen av "nyheter" som så uppenbart bara skrivs för att skapa flame war.
Lite lågt, kan jag känna som gammal Sweclockersmedlem.

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pewtah:

Dell? Gratis under garatin?

Efter, samma pris som ett nytt kostar. Hur lång tid det tar? Så lång tid du tar på dig att byta det själv.

Och Apple byter också batteriet gratis under garantin? vart vill du komma med den idiotiska kommentaren?

Nu är det iofs inte samma uppbyggnad av hårdvaran, och om det skulle vart lika svårt och byta batteri på Dell dator skulle priset varit saftigt också..

Skrivet av Forbidden:

Helt sinnessjukt!
Jag fattar inte hur man kan limma fast en sådan viktig komponent som batteriet, är det nåt som byts ofta är det ta mig fan batteriet.

Hur ofta har du bytt ett batteri på en Mac om jag får fråga?

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem

Detta är ju helt ok, det finns aldrig någon anledning att klaga på kära apple! Religion FTW!

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Tror aldrig jag har bytt batteriet utan när det slutar fungera då är det ändå dags att byta dator, likaså med min iphone.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

Och Apple byter också batteriet gratis under garantin? vart vill du komma med den idiotiska kommentaren?

Nu är det iofs inte samma uppbyggnad av hårdvaran, och om det skulle vart lika svårt och byta batteri på Dell dator skulle priset varit saftigt också..

Precis! Det är dit jag ville komma, gratis under garantin för apple också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomjut:

Börjar bli lite tjatigt med den här typen av "nyheter" som så uppenbart bara skrivs för att skapa flame war.
Lite lågt, kan jag känna som gammal Sweclockersmedlem.

Hur menar du? Ska man inte publicera de negativa nyheterna? Detta är väll bra att veta för de som funderar på att köpa?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Skrivet av Rawet:

Och Apple byter också batteriet gratis under garantin? vart vill du komma med den idiotiska kommentaren?

Nu är det iofs inte samma uppbyggnad av hårdvaran, och om det skulle vart lika svårt och byta batteri på Dell dator skulle priset varit saftigt också..

Fast det är väl skillnad på att ta betalt för ett svårt jobb och att ta ett skitenkelt jobb, och göra det svårt bara för att kunna ta hutlöst betalt för det?
Hade de inte limmat och skruvat fast skiten så skulle vem som helst kunna göra det i stort sett.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

Och Apple byter också batteriet gratis under garantin? vart vill du komma med den idiotiska kommentaren?

Nu är det iofs inte samma uppbyggnad av hårdvaran, och om det skulle vart lika svårt och byta batteri på Dell dator skulle priset varit saftigt också..

Hur ofta har du bytt ett batteri på en Mac om jag får fråga?

Batteri och laddkablar anses vara "förbrukningsvara" av de flesta datortillverkare. Därav enbart 6 månaders garanti på dessa delar. Batteri innefattas med andra ord inte av den "allmänna" garantin på datorn - oberoende av hur lång den är.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem

Hur lång garanti är det på batteriet då? Jag kommer ihåg en väldigt gammal Dell som jag hade, där var det 1 år på batteriet och 3 på datorn. Anledningen var helt enkelt att batteriet anses vara en förbrukningsvara och då bör det väll inte vara omöjligt att byta det?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Hur menar du? Ska man inte publicera de negativa nyheterna? Detta är väll bra att veta för de som funderar på att köpa?

Jag ser inte riktigt nyhetsvärdet i det. Om du läser formuleringarna i nyhetsinlägget och lägger till de givna reaktionerna som genast följer ett inlägg av den här typen så förstår du nog vart jag vill komma.

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

Inte alls farligt! hur mycket tar Dell tex för att byta batteri?

Kanske inte ingår batteri, men fortfarande helt OK pris för jobbet. jag menar också, hur ofta byter man batteri? en gång i månaden?

DELL skickar ett nytt på posten till dig så du själv kan byta..

Visa signatur

"Du vet väl att fildelning är förbjudet! Köp en till frugan också"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SnowJim:

Hur menar du? Ska man inte publicera de negativa nyheterna? Detta är väll bra att veta för de som funderar på att köpa?

Du säger ju själv att det är en negativ nyhet, trots att det varken är negativt eller en nyhet. Det är därför det skapas flamewars, kan du inte lista ut det själv?

När batteriet gjort sitt så kostar det 10% av inköpspriset för att ett proffs ska fixa ett nytt. Perfekt, kan jag njuta av livet istället för att mecka med datorn. Ni som gillar att göra oavlönat arbete kanske blir lite sura, men whatever.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forbidden:

Helt sinnessjukt!
Jag fattar inte hur man kan limma fast en sådan viktig komponent som batteriet, är det nåt som byts ofta är det ta mig fan batteriet.
Och ytterligare än en gång blir vi i europa fistade upp i älvdalen när det kommer till den logiska och enkla valuta omvandligen:

Byta batteri i USA = 199$ (DOLLAR) = 1393,24kr
Byta batteri inom EU = 199€ (Euro) = 1759,50kr
Räknat med dagens kurs hos www.valuta.se

Steam logik all over the place.

Det står dock "pre taxes" på dollarpriset och "including VAT" på Euro priset.

Visa signatur

Är du snabbare än en gris? AnimalSpeeder ger dig svaret:
http://itunes.apple.com/se/app/animalspeeder/id551490974?l=en...

Permalänk
Medlem

Ni kommer inte behöva byte batteriet under tiden den är modern iaf.

Dåligt med nyheter på swec?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Hedersmedlem

Ganska billigt egentligen, speciellt om frakt och allt annat ingår. Får ge drygt en tusenlapp för ett batteri till min kamera, då är det ett relativt standardiserat batteri som sitter i många modeller.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av GalenStork:

Okej, jag vet att ni Apple-haters ägnar era liv om att prata om datordelar ni inte äger eller vill köpa, men här kommer en guide som kan vara användbar i livet;

1. Tänker jag köpa datorn? Om nej, gå vidare med livet.
2. Äger jag datorn? Om nej, gå vidare med livet.

Varför bryr ni er så helvetiskt intensivt om andra människors produkter? Vad spelar det för roll för er hur batteriet ser ut i andra människors datorer? Ni är sjukligt besatta.

Hade det handlat om en person hade ni varit föremål för psykiatrisk vård. Just sayin'.

Varför är ni så intresserade av andra människors ägodelar? Varför blir ni så provocerade?

Har btw lagt en beställning på två retina-books, en till mig och en till bruden.

Snarare är apple fanboys som visar upp ett sjukligt beteende, det här är en oroande och farlig utveckling vi ser.

- Man får aldrig kritisera Apple, dom som gör det ska angripas direkt
- Man får aldrig ifrågasätta vad Apple gör, även om dom lurar sina kunder så är det på något märkligt sätt "bra", det är ju trots allt Apple.

Den här sortens blind acceptans (som gäller alla företag men som är störst/tydligast kring Apple) försvagar konsumentens roll men bidrar även till en försämrad teknisk förståelse.

Permalänk
Skrivet av GalenStork:

Okej, jag vet att ni Apple-haters ägnar era liv om att prata om datordelar ni inte äger eller vill köpa, men här kommer en guide som kan vara användbar i livet;

1. Tänker jag köpa datorn? Om nej, gå vidare med livet.
2. Äger jag datorn? Om nej, gå vidare med livet.

Varför bryr ni er så helvetiskt intensivt om andra människors produkter? Vad spelar det för roll för er hur batteriet ser ut i andra människors datorer? Ni är sjukligt besatta.

Hade det handlat om en person hade ni varit föremål för psykiatrisk vård. Just sayin'.

Varför är ni så intresserade av andra människors ägodelar? Varför blir ni så provocerade?

Har btw lagt en beställning på två retina-books, en till mig och en till bruden.

Så du menar om man inte planerar att köpa datorn eller äger datorn så ska man inte kunna ifråga sätta eller tycka det är fel?
Bra där!!

Skrivet av GalenStork:

Du säger ju själv att det är en negativ nyhet, trots att det varken är negativt eller en nyhet. Det är därför det skapas flamewars, kan du inte lista ut det själv?

När batteriet gjort sitt så kostar det 10% av inköpspriset för att ett proffs ska fixa ett nytt. Perfekt, kan jag njuta av livet istället för att mecka med datorn. Ni som gillar att göra oavlönat arbete kanske blir lite sura, men whatever.

Men varför betala någon som du kan göra själv? Det beror ju helt på vem det är som betalar självfallet.

Visa signatur

CPU: i5-200k @3.30GHz, HDD SSD OCZ Agilty... boot failer........
Technical information:
*** STOP: 0x00000019 (0x00000000, 0xC00E0FF0, 0xFFFFEFD4, 0xC0000000) BAD_SSD_DISK
Ps. Alla grammatik polis ombeds ej att hava ett föreskrivit svar, då något ej kommer ges till handa tillbaks.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GalenStork:

Okej, jag vet att ni Apple-haters ägnar era liv om att prata om datordelar ni inte äger eller vill köpa, men här kommer en guide som kan vara användbar i livet;

1. Tänker jag köpa datorn? Om nej, gå vidare med livet.
2. Äger jag datorn? Om nej, gå vidare med livet.

Varför bryr ni er så helvetiskt intensivt om andra människors produkter? Vad spelar det för roll för er hur batteriet ser ut i andra människors datorer? Ni är sjukligt besatta.

Hade det handlat om en person hade ni varit föremål för psykiatrisk vård. Just sayin'.

Varför är ni så intresserade av andra människors ägodelar? Varför blir ni så provocerade?

Har btw lagt en beställning på två retina-books, en till mig och en till bruden.

Vi blir arga för att Apple kör med en riktigt ful stil.
Och det är väl klart som fan att folk ska få uttrycka sitt missnöje över dåligt beteende?

Sluta vara så defensiv bara för att du äger deras produkter, att limma fast ett batteri och sen ta betalt för att få loss den är inte okej hur man än vrider på det.

(och nej, hade det handlat om en person så hade vi fått jobb på se&hör)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield