Permalänk
Medlem

Konstruktion av Släpbar dator.

Håller på att bygga en släpbar-dator.
Har nu stött på ett problem

Jag skulle vilja använda ett laptop-tangentbord med ett mini-itx moderkort. Det jag undrar är helt enkelt om det finns några konverters från den platta "ribbon cable" till en PS2 eller USB.
Det jag hittade angående det här på nätet är:

"Nope, the ribbon cables are present on all laptop keyboards, because laptop keyboards use Parallel (PS/2) technology, not Serial like USB.

Hense why, in device manager, a laptop keyboard and a laptop mouse will probably show up as PS/2 Compatible Keyboard and PS/2 Compatible Mouse if no manufacturer drivers are installed. You can convert Parallel signals to Serial, but it requires a bit more than just an adapter. Take PATA to SATA converters for example, though i don't think one exists (or ever will exist) that does PS/2 laptop keyboard to USB." -DArkseeker.

Så min fråga är, hur convertar jag en Ribbon Cable till en PS/2 cable? så att jag sedan kan kolla in den i mitt mini-itx moderkort

Mvh Max

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jo självklart. Dock har jag inga bra alternativ. Personligen har jag inte haft så bra erfarenhet med Deltaco...

Har ett Logitech Illuminated, fast det är lite för stort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macatonia:

Jo självklart. Dock har jag inga bra alternativ. Personligen har jag inte haft så bra erfarenhet med Deltaco...

Med lite grävande på Prisjakt.nu och googlingar så är jag säker på att du hittar liknande alternativ av andra märken.