AMD Sea Islands redo för tillverkning

Permalänk
Melding Plague

AMD Sea Islands redo för tillverkning

Nästa generation Radeon är i antågande med grafikprocessorer ur generation Sea Islands, som nu nått tape-out och därmed är redo att tillverkas.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hjälpsam

Är inte förtjust i detta att grafikkorten skall användas till annat än grafik.
Skall man vara bra, gäller det att specialicera sig, titta tex på HD7970 med sina goda GPGPU egenskaper och GTX680 som "bara" är bra på grafik, vilket kort anses vara den största succen?
Nviida gjorde detta misstag med Fermi, tråkigt att AMD upprepar samma misstag.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hedersmedlem

Spännande, men jag tar nog med flytvästen på färden dit.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd

De släpper nog ut korten i marknaden mellan Q4 och Q1 nästa år. Det blir spännande å se vad ati har att komma med som svar mot nvidia.

Permalänk

Heja AMD, ska bli spännande!

Visa signatur

|Silverstone Fortress II|Intel i5 2500k @ stock|Asus Maximus IV Extreme B3 Intel P67|CM V8|Gainward GTX 570 Phantom|Corsair Vengeance 2x4|Corsair HX 750|Iphone 4 16 Gb|Nokia Lumia 920|Macbook Air 13" 2012 8 gb|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Är inte förtjust i detta att grafikkorten skall användas till annat än grafik.
Skall man vara bra, gäller det att specialicera sig, titta tex på HD7970 med sina goda GPGPU egenskaper och GTX680 som "bara" är bra på grafik, vilket kort anses vara den största succen?
Nviida gjorde detta misstag med Fermi, tråkigt att AMD upprepar samma misstag.

Jag tycker tvärt om att det är en mycket intressant utveckling som ligger rätt i tiden. Applikationer utvecklas i allt större utsträckning för att dra nytta av parallelisering vilket passar grafikkort väldigt bra.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem

Hoppas amd får comeback i nästa generation. Just nu går det ju dåligt på två fronter, grafikkort och processor, så det vore kul ifall de kunde "vinna" grafikkampen nästa gång!

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Är inte förtjust i detta att grafikkorten skall användas till annat än grafik.
Skall man vara bra, gäller det att specialicera sig, titta tex på HD7970 med sina goda GPGPU egenskaper och GTX680 som "bara" är bra på grafik, vilket kort anses vara den största succen?
Nviida gjorde detta misstag med Fermi, tråkigt att AMD upprepar samma misstag.

Det blir nog bra när program börjar dra nytta av detta. Men först måste hårdvaran finnas ute bland folk, nånstans måste man börja.
Dock så verkar Tahiti XT2 ta igen försprånget med GTX 680 på papper, återstår att se om det blir lika bra i praktiken.

Permalänk
Medlem

Kan de inte stabilisera drivrutinerna för 7000 serien innan de kommer med 8000 serien?! Hittar något nytt fel i varje ny driver.

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk
Medlem

Fan vad tiden går fort! Tyckte inte alls att det var så fruktansvärt länge sedan jag köpte mitt radeon 5770, men det var det tydligen. Är visserligen ingen harcore gamer heller, så en Core i5 sandy bridge och 5770 funkar faktiskt bra för mig än.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blupparen:

Hoppas amd får comeback i nästa generation. Just nu går det ju dåligt på två fronter, grafikkort och processor, så det vore kul ifall de kunde "vinna" grafikkampen nästa gång!

Bortsett från drivrutinsfelen många verkar ha är det ju ändå bra prestanda i 7970.

Tycker det ska bli spännande att se vad de kokar ihop
till nästa generation!

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kare:

Kan de inte stabilisera drivrutinerna för 7000 serien innan de kommer med 8000 serien?! Hittar något nytt fel i varje ny driver.

Hur tycker du att deras hårvarudesign-team ska hjälpa till med att skriva drivrutiner, något de antagligen inte kan något om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Fan vad tiden går fort! Tyckte inte alls att det var så fruktansvärt länge sedan jag köpte mitt radeon 5770, men det var det tydligen. Är visserligen ingen harcore gamer heller, så en Core i5 sandy bridge och 5770 funkar faktiskt bra för mig än.

Hade mitt 5770 i två år och uppgraderade förra veckan till ett 670. Amd kändes inte som det bästa valet för mej denna generation även fast jag gillar amd :/

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blupparen:

Hade mitt 5770 i två år och uppgraderade förra veckan till ett 670. Amd kändes inte som det bästa valet för mej denna generation även fast jag gillar amd :/

Jag gillar AMD för att dom generellt håller låga temperaturer och drar lite ström jämfört med nvidia. Låter inte heller som ett flygplan när man spelar.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Skrivet av ajp_anton:

Hur tycker du att deras hårvarudesign-team ska hjälpa till med att skriva drivrutiner, något de antagligen inte kan något om?

Desvärre är hårdvaran i grafikkort relativt buggiga, därav skriver man drivrutiner för att avhjälpa beräkningsfel osv.
Så ifall hårdvaru-utvecklarna kvalitétssäkrar sina kort lite hårdare, så kanske vi dessutom får dem att fungera vettigt i linux:]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bejje:

Fan vad tiden går fort! Tyckte inte alls att det var så fruktansvärt länge sedan jag köpte mitt radeon 5770, men det var det tydligen. Är visserligen ingen harcore gamer heller, så en Core i5 sandy bridge och 5770 funkar faktiskt bra för mig än.

Jag känner ju mig efter med ett 6850 i burken.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MulleEng:

Jag känner ju mig efter med ett 6850 i burken.

Ja fast jag tycker inte det händer så mycket mellan varje generation så att det är värt att byta upp sig. Då menar jag t.ex. att gå från 5770 till 6770 osv.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Hur tycker du att deras hårvarudesign-team ska hjälpa till med att skriva drivrutiner, något de antagligen inte kan något om?

Skrivet av longercat:

Desvärre är hårdvaran i grafikkort relativt buggiga, därav skriver man drivrutiner för att avhjälpa beräkningsfel osv.
Så ifall hårdvaru-utvecklarna kvalitétssäkrar sina kort lite hårdare, så kanske vi dessutom får dem att fungera vettigt i linux:]

This.

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Jag gillar AMD för att dom generellt håller låga temperaturer och drar lite ström jämfört med nvidia. Låter inte heller som ett flygplan när man spelar.

Gtx 480 lät en del ja, men amd's 6990 slog ju rekord i ljudnivå, sen leder faktiskt nvidia prestanda / watt just nu och värmeutvecklungen är löjlig, tror inte gtx 680 har nått 50 grader än

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

Gtx 480 lät en del ja, men amd's 6990 slog ju rekord i ljudnivå, sen leder faktiskt nvidia prestanda / watt just nu och värmeutvecklungen är löjlig, tror inte gtx 680 har nått 50 grader än

Skickades från m.sweclockers.com

Iofs så köper jag nästan alltid kort i mellanklassen, så prestandakorten är det säkert skillnad på.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bejje:

Ja fast jag tycker inte det händer så mycket mellan varje generation så att det är värt att byta upp sig. Då menar jag t.ex. att gå från 5770 till 6770 osv.

Nej om man inte anser sig ha behovet att byta upp sig är det onödigt, men jag gillar ju att köpa nya grejer

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Blupparen:

Hoppas amd får comeback i nästa generation. Just nu går det ju dåligt på två fronter, grafikkort och processor, så det vore kul ifall de kunde "vinna" grafikkampen nästa gång!

AMD har fått ut hela sin HD7000 serie som trots allt presterar bra, det verkar inte vara att gå dåligt.
AMD Trinity CPU ger mer än 15% högre prestande per clockcykel än Bulldozer, enligt test hos TomsH, det trots avsaknad av L3 cache, så det ser väldigt lovande ut både för Trinity och Vishera (Vishera är efterföljaren till Bulldozer).

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MulleEng:

Nej om man inte anser sig ha behovet att byta upp sig är det onödigt, men jag gillar ju att köpa nya grejer

Ja jo det gör jag också, men jag får spö av sambon om jag bara köper teknikprylar Måste ju handla inredning och sånt krafs också

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Det blir nog bra när program börjar dra nytta av detta. Men först måste hårdvaran finnas ute bland folk, nånstans måste man börja.
Dock så verkar Tahiti XT2 ta igen försprånget med GTX 680 på papper, återstår att se om det blir lika bra i praktiken.

Återstår bara att se hur välpolerad den är när den kommer eller om den ärver 7970's alla dricrutinsproblem. En spontan känsla säger att så är fallet

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Ja jo det gör jag också, men jag får spö av sambon om jag bara köper teknikprylar Måste ju handla inredning och sånt krafs också

Haha förstår preciiis vad du menar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Batman:

Återstår bara att se hur välpolerad den är när den kommer eller om den ärver 7970's alla dricrutinsproblem. En spontan känsla säger att så är fallet

Klart det finns drivrutinsproblem då 7000 serien faktiskt är en helt ny arkitektur och inte bara en vidareutveckling av gamla vliw som mer eller mindre varit med oss sedan 2900 serien. varje större arkitekturbyte kommer alltid att drabba oss kunder oavsett vi vill det eller ej.
Nvidia klarade sig dock relativt bra vid lanseringen av gtx480 men då fanns kort som nästan inte gick att tillverka att tillgå för drivrutinsteamet, och även då fanns barnsjukdomar vid release.

Det är helt klart tråkigt att det fortfarande finns problem vid CF med 7k serien, dock kommer även detta rättas till framöver och då 8k -serien är en vidareutveckling av 7:an så kommer även drivrutinerna att vara bättre från start.

Visa signatur

Chassi: Antec 300 ][ CPU: AMD FX 8320 4,2Ghz ][ Kylning: Zalman CNPS14X ][ Ram:8,00 Gb DDR3 1600 ][
Moderkort: ASUS M5A99 ][ Skärm: ASUS MX279H ][ Grafik: ______ ][ Psu: Corsair CX600M ][
SSD:OCZ Vertex plus 120gb

Permalänk

Gissar på att Sea Island gör samma utveckling som HD6*** över HD5***, bättre wattprestanda, högre core och minnesklock.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Oldvikingschool:

Gissar på att Sea Island gör samma utveckling som HD6*** över HD5***, bättre wattprestanda, högre core och minnesklock.

Ja en utveckling av en arkitektur brukar göra den bättre på allt. Ska bli intressant att se vad GCN går för när de filat lite på den. Nvidia är ju uppe i tredje iterationen av Fermi nu och den är ju bevisligen riktigt bra.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Ja en utveckling av en arkitektur brukar göra den bättre på allt. Ska bli intressant att se vad GCN går för när de filat lite på den. Nvidia är ju uppe i tredje iterationen av Fermi nu och den är ju bevisligen riktigt bra.

Jag tror dock inte att AMD satsar på mer ren spelprestanda, utan hellre fortsätter med sin FermiCUDA liknande GPGPU prestanda om AMDs grafikfront ska även fokusera mer på HSA konceptet. Ganska säker på att nVidia kommer att utöka avståndet mellan parterna i spel.

Permalänk
Medlem

På sätt och vis kan man säga att spelprestandan som krävs redan finns idag, så det är väl mer intressant att se lägre strömförbrukning och tystare kylning. Finns knappast mer än ett eller två spel som verkligen ställer HD7970 eller GTX680 på prov och det lär inte ändras innan nya PS och Xbox dyker upp.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10