Hur viktigt är grafikkortet, om man vill ha bra prestanda

Permalänk
Avstängd

Hur viktigt är grafikkortet, om man vill ha bra prestanda

Tja, har en 4kärnig processor 3,6ghz, 4 GB RAM, och jag ska köpa nytt grafikkort, då jag antar att det är mitt gamla Nvidia GeForce 9500 GT som släpar efter i spel, det laggar lite om man säger.

Är det viktigt med grafikkort när det gäller bättre prestanda? Jag hoppas att det ger resultat i prestanda med ett nytt grafikkort, och att jag kan lira EFLC utan lagg, just nu laggar det jättelite, inte allt för mkt men det är lite ryckigt, skönhetsfel. Grafikkortet jag tänkte köpa: http://www.dustinhome.se/product/5010600845/asus-radeon-hd667...

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Köp absolut inte det grafikkortet!
Säg istället en budget så hittar vi något bra till dig:)
Kolla annars in Swecs tester på grafikkort.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Enkelt formulerat, så är grafikkortet den komponent som gör den största skillnaden i spelen. Det är det som "ritar upp" det du ser, så ju snabbare graffe desto snabbare ritar den.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Avstängd

Ok tack

Ok, jag vill ha ett för typ, max 1300 spänn Ska passa i PCI e 2.0 x16 slot, och det ska gå bra ihop med mitt RAM minne, DDR3 SDRAM

Permalänk

Köpt ett begangnat geforce 560 ti ifall din psu klarar av ett sådant kort. Ifall du har ett sämre psu så kan du satsa på kort som radeon 5770 som går att hitta för 350 kr på tradera och kommer vara väldigt myckte bättre än geforce 9500 som du sitter på nu

Permalänk
Medlem

Håller med ovanstående talare. Om du vill ha prestanda för liten peng så kolla begagnatmarknaden, det är värt det i slutändan. Jag köpte två HD6950 för 2800 spänn på Tradera, köpta separat. Du borde kunna hitta ett sådant rätt lätt med seriös säljare om du kollar runt lite, särskilt när HD7xxx-serien kom och folk bytte ut sina gamla kort.

Permalänk
Avstängd

Ahh ok.

Vad menas med pci e 3.0? Kan jag ha det i mitt moderkort: GA-970A-UD3?

Permalänk
Medlem

Jag vet inte vad du har för quad men om den är samtidigt med grafikkortet är det inget kraftpaket med dagens mått mätt, men ditt grafikkort är helt klart den svaga länken, det var inte snabbt när det kom och har inte blivit snabbare med åren.

Med 1300:- i potten skall du nog sikta på Nvidia GTX 550ti eller AMD radeon HD6850, 6850 är nog det snabbare alternativet av dom två

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Avstängd

Ok Franklof tack

Den har ju mindre klockfrekvens än grafikkortet jag länkade, lika mkt minne, aja, köper väl ett sånt då, men finns det ngn version av det som har VGA anslutning, har sån skärm

Permalänk

Den bästa uppgraderingen du kan göra är grafikkortet.
Men det skulle vara bra om du sa exakt vilken processor du har, bara så att vi är på den säkra sidan.

Ett GTX 570 för 1.100kr kanske? http://www.sweclockers.com/annons/68080-gainward-gtx-570 Det är budgivning så det är bara att du ger ett bud.

Permalänk
Medlem

Här http://www.sweclockers.com/artikel/15190-grafikkort-prestanda... har du ett bra verktyg för att jämför prestanda mellan olika modeller. Sedan kan du kolla på till exempel http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=350 för dagspriser

Permalänk
Avstängd

Processor

AMD FX 4100 Black Edition, 4 kärnig 3,6 GHZ, den processorn har jag.

Det är svårt att hitta grafikkort med VGA anslutningar (Står iaf inte, står typ bara HDMI DVI bla bla bla).

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasteone:

Den har ju mindre klockfrekvens än grafikkortet jag länkade, lika mkt minne, aja, köper väl ett sånt då, men finns det ngn version av det som har VGA anslutning, har sån skärm

Det går inte att jämföra så. 6850 är ett mycket bättre kort. Brukar nästan alltid följa med en adapter från dvi till vga men kolla med butiken så du är säker. I värsta fall får du väl köpa en http://www.inet.se/produkt/8602631/adapter-vga-analog-till-dv...

Permalänk
Medlem

Det är svårt att hitta grafikkort med VGA anslutningar (Står iaf inte, står typ bara HDMI DVI bla bla bla).[/QUOTE]

Det medföljer en DVI till VGA adapter till dom flesta grafikkort. Annars kostar en sådan inte mycket att köpa separat.

Permalänk
Medlem

Bara köpa en adapter som gör signalen från DVI-VGA istället. Kostar väll runt 100Kr max ?
Sen brukar man få med sådana vissa gånger när man köper grafikkort men där lovar jag inget för det skiljer sig väldigt mellan dom olika
fabrikaten.

http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/vga/...

Edit: Som ovan redan nämnt, var väll några sekunder för seeg ;D

Visa signatur

CPU: I7 8086K MOBO: Asus Rog Strix Z370-F GAMING PSU: Corsair HX850i 850W GFX: ASUS eForce RTX 2080 Ti 11GB DUAL OC DISC: M.2 960 RAM: 16 Gig Corsair 2666Mhz DISP: Predator XB1 27" gaming XB271HU CASE: Fractal Design Define R6 OS: Win 10 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasteone:

AMD FX 4100 Black Edition, 4 kärnig 3,6 GHZ, den processorn har jag.

Det är svårt att hitta grafikkort med VGA anslutningar (Står iaf inte, står typ bara HDMI DVI bla bla bla).

Det kan du enkelt fixa med en VGA -> DVI adapter.

*EDIT* suck lite seg jag också.

Permalänk
Avstängd

GTX 550 TI är väl bättre.

Jag tror GTX 550 TI e bättre då de flesta har mer i kärnklocka, och jag letar inte grafik, utan jag letar efter att spelet ska flyta på bra, då e det väl bättre med GTX 550 TI som har bättre i kärnklocka? hitta ett GTX 550 TI för 1079 kr, 900 MHZ kärnklocka, medans 6850 kostar runt 1300, med 775 MHZ kärnklocka, jag vet inte om jag har rätt, men för ett bättre påflyt när jag spelar e nog GTX 550 TI bättre!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasteone:

Den har ju mindre klockfrekvens än grafikkortet jag länkade, lika mkt minne, aja, köper väl ett sånt då, men finns det ngn version av det som har VGA anslutning, har sån skärm

Som andra har varit inne på, det är inte intressant att jämföra klockfrekvens över olika arkitekturer då det "händer" olika saker i varje cykel.
Jag skulle kunna dra någon flummig jämförelse med motorer och varvtal, men jag tro du hänger med ändå

Edit: tydligen inte;)

Klockfrekvens säger i sig inte ett skit om prestanda, det enda du kan få ut av det värdet är om du jämför två kort från samma familj där det som tickar fortast kommer att prestera bättre om det annars är identiskt.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Skrivet av hasteone:

Jag tror GTX 550 TI e bättre då de flesta har mer i kärnklocka, och jag letar inte grafik, utan jag letar efter att spelet ska flyta på bra, då e det väl bättre med GTX 550 TI som har bättre i kärnklocka? hitta ett GTX 550 TI för 1079 kr, 900 MHZ kärnklocka, medans 6850 kostar runt 1300, med 775 MHZ kärnklocka, jag vet inte om jag har rätt, men för ett bättre påflyt när jag spelar e nog GTX 550 TI bättre!

Tycker du att GTX 550 Ti verkar bra?
Då tycker jag du ska titta på GTX 570 för 1.100kr för det kortet är ungefär 80% bättre än ett GTX 550 Ti. http://www.sweclockers.com/annons/68...inward-gtx-570
Alltså, ett GTX 550 Ti är absolut inget bra kort, det är tom bättre att du köper ett begagnat GTX 460 än ett GTX 550 Ti.

Om du vill köpa ett nytt grafikkort så är detta ett riktigt bra köp.http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/142078-sapphire_radeo... Presterar ungefär 50% bättre än GTX 550 Ti.

http://www.sweclockers.com/recension/13657-nvidia-geforce-gtx...

Permalänk
Medlem

nja det är inte riktigt så det funkar faktiskt det är mer på hur gpun är byggd med cores osv... tänker inte rabla upp allt nu då det även är två olika fabrikat som tillverkar korten dvs amd och nvidia

http://www.hwcompare.com/9711/geforce-gtx-550-ti-vs-radeon-hd...

Detta kan ge en fingervisning på prestanda skillnaden på korten de skiljer ett fåtal fps och det spelar inte så stor roll om du väljer ett med högre klock.
tycker dock du ska leta på ett begagnat kort om du kan få tag på ett lite äldre hd 5870 då ligger du bra till om du får tag på ett sånt kort under 1000 kr

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk

KOlla runt här på sweclocks jag har sett flera erbjuda geforce 560 ti för runt 1000 kr kanske någon hundring mer men din budget på 1300 räcker för ett sånt kort och är betydligt bättre än 550 ti. Var mer frågan om vad du har för psu om det orkar driva ett 560ti, behöver 2 6 pin för det och ett psu på ca 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasteone:

Jag tror GTX 550 TI e bättre då de flesta har mer i kärnklocka, och jag letar inte grafik, utan jag letar efter att spelet ska flyta på bra, då e det väl bättre med GTX 550 TI som har bättre i kärnklocka? hitta ett GTX 550 TI för 1079 kr, 900 MHZ kärnklocka, medans 6850 kostar runt 1300, med 775 MHZ kärnklocka, jag vet inte om jag har rätt, men för ett bättre påflyt när jag spelar e nog GTX 550 TI bättre!

Kolla inte på GPU klock. De är byggda på helt olika sätt. Ett Radeon 6850 presterar bättre än ett GTX 550ti oavsett vad klockfrekvenserna säger. Men kostar också lite mer.

Om du hade jämnfört två st 550ti med varandra och ett hade högre gpu frekvens skulle ditt resonemang fungera. Tyvärr kan man inte jämnföra olika modeller på det sättet.

Permalänk
Medlem

Som jag fattar det är ett 550Ti som ett klockat 8800GT så det går ju fetbort. Jag säger också som de flesta. GTX560Ti eller ett HD6850.

Fundera inte ens på något sämre tycker jag om du har 1300kr att röra dig med. I spel kommer du märka jättestor skillnad jämfört mot det du har idag.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av hasteone:

Jag tror GTX 550 TI e bättre då de flesta har mer i kärnklocka, och jag letar inte grafik, utan jag letar efter att spelet ska flyta på bra, då e det väl bättre med GTX 550 TI som har bättre i kärnklocka? hitta ett GTX 550 TI för 1079 kr, 900 MHZ kärnklocka, medans 6850 kostar runt 1300, med 775 MHZ kärnklocka, jag vet inte om jag har rätt, men för ett bättre påflyt när jag spelar e nog GTX 550 TI bättre!

Du tänker fel. Det finns flera andra saker som är mycket viktigare för prestandan än klockfrekvensen. 550 Ti är ett bra kontorskort. Du vill ha ett gamingkort, och där är 6850 ett mycket bättre alternativ. Om du kan tänka dig begagnat finns det, som andra redan nämnt, bra mid- och high-end-kort för under 1500 kr!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers