GA-MA770-UD3 tänker inskaffa en SSD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skogen
Registrerad
Aug 2005

GA-MA770-UD3 tänker inskaffa en SSD

God afton mitt herr och damsällskap!

Det är såhär att jag har fått SSD på huvudet och hade tänkt köpa en A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, och det är såhär att jag kollade lite snabbt på specifikationerna på mitt moderkort och står bara "supporting up to 6 SATA 3Gb/s devices". Är detta bara skita i eller är det ett nono för mig?

Hade varit trevligt om någon har detta moderkort och en ssd eller någon som vet mer överhuvudtaget.
Är sämst på moderkort och vad dem stödjer.

Skulle det vara något, fråga på bara.
Ha en trevlig kväll!

Dator: i5-3570K@Stock | ASRock Z77 Extreme4 | Corsair 2x8GB DDR3 1600Mhz | EVGA 1070 SC ACX 3.0

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma
Registrerad
Maj 2010

Har en kompis som har det moderkortet och äger en SSD. Jag tror det funkade bra. Har inte nån koll på det där själv egentligen. Vänta tills nån mer erfaren angående det svarar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skogen
Registrerad
Aug 2005
Skrivet av 24467125:

Har en kompis som har det moderkortet och äger en SSD. Jag tror det funkade bra. Har inte nån koll på det där själv egentligen. Vänta tills nån mer erfaren angående det svarar

Okey, det låter ju super. Jag tror inte det borde vara några problem, mest att man inte får ut vad en SSD kan ge ut.

Men gör som du, väntar på mer svar.

Dator: i5-3570K@Stock | ASRock Z77 Extreme4 | Corsair 2x8GB DDR3 1600Mhz | EVGA 1070 SC ACX 3.0

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av Goteborgan:

God afton mitt herr och damsällskap!

Det är såhär att jag har fått SSD på huvudet och hade tänkt köpa en A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, och det är såhär att jag kollade lite snabbt på specifikationerna på mitt moderkort och står bara "supporting up to 6 SATA 3Gb/s devices". Är detta bara skita i eller är det ett nono för mig?

Hade varit trevligt om någon har detta moderkort och en ssd eller någon som vet mer överhuvudtaget.
Är sämst på moderkort och vad dem stödjer.

Skulle det vara något, fråga på bara.
Ha en trevlig kväll!

Klart du kan köra en SSD Det som står där "supporting up to 6 SATA 3Gb/s devices" spelar ingen roll, både 3/6 Gb Sata har stöd för SSD.
och SATA6 SSD´er är bakåtkompatibla och går att köra på SATA3 och det är även kablarna.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skogen
Registrerad
Aug 2005
Skrivet av Rogga67:

Klart du kan köra en SSD Det som står där "supporting up to 6 SATA 3Gb/s devices" spelar ingen roll, både 3/6 Gb Sata har stöd för SSD.
och SATA6 SSD´er är bakåtkompatibla och går att köra på SATA3 och det är även kablarna.

Tusen tack, va mest små orolig eftersom SSD är en del pengar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av Goteborgan:

Tusen tack, va mest små orolig eftersom SSD är en del pengar.

jag förstår det, antar att du ska ha ditt OP på den?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skogen
Registrerad
Aug 2005
Skrivet av Rogga67:

jag förstår det, antar att du ska ha ditt OP på den?

Ja, jag hade tänkt ha mitt windows 7 på den.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av Goteborgan:

Ja, jag hade tänkt ha mitt windows 7 på den.

Din nya SSD kommer ha en max överföringshastighet på 250Mb/sek på SATA 3, Hade du haft SATA 6 kan du räkna med mer än det dubbla.

Kom bara ihåg att Ställa in Hdd läget på AHCI i Bios innan du installerar dit OP bara.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skogen
Registrerad
Aug 2005
Skrivet av Rogga67:

Din nya SSD kommer ha en max överföringshastighet på 250Mb/sek på SATA 3, Hade du haft SATA 6 kan du räkna med mer än det dubbla.

Kom bara ihåg att Ställa in Hdd läget på AHCI i Bios innan du installerar dit OP bara.

Jo, har små läst om AHCI och Trim. Trim funkar det på alla SSD eller är det bara vissa?
Jo men 250 mbits är lite mer än vad min vanliga hdd har för speed nu.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Och när du installerar OP på SSD´n så se till att den disken är den enda som sitter i datorn.
Du kan montera i lagringsdiskar efter installation av OP

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skogen
Registrerad
Aug 2005
Skrivet av Rogga67:

Och när du installerar OP på SSD´n så se till att den disken är den enda som sitter i datorn.
Du kan montera i lagringsdiskar efter installation av OP

Det brukar jag alltid göra, är alltid rädd att någon av mina lager diskar blir formaterade av misstag. haha

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av Goteborgan:

Jo, har små läst om AHCI och Trim. Trim funkar det på alla SSD eller är det bara vissa?

Många märken stödjer TRIM, det beror på vilken kontroller som används.
Din SSD stödjer TRIM.
här har du en länk till din ssd.

http://www.adata-group.com/index.php?action=product_specifica...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skogen
Registrerad
Aug 2005
Skrivet av Rogga67:

Många märken stödjer TRIM, det beror på vilken kontroller som används.
Din SSD stödjer TRIM.
här har du en länk till din ssd.

http://www.adata-group.com/index.php?action=product_specifica...

Så jäkla bra!
Detta kommer nog göra en jävla skillnad sen när man har skaffat en sån.

Igen tusen tack!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av Goteborgan:

Så jäkla bra!
Detta kommer nog göra en jävla skillnad sen när man har skaffat en sån.

Igen tusen tack!

Ja det blir en Jäääkla skillnad kan man lugnt säga.

Den dator jag har i sign körde jag Intel smart respons på, och använde en 60Gb SSD (OCZ VERTEX3) som cache till en 2TB Seagate Barracuda 7200Rpm Hdd, och bara det blev en enorm skillnad mot bara en vanlig Hdd.

Men nu kör jag med en 240Gb OCZ VERTEX3 MAX IOPS istället och det steget blev ändå större och köra OP direkt på SSD, så du kommer garanterat att bli nöjd.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Mar 2011

För att förtydliga eventuella missförstånd i denna tråden. Det finns inget som heter sata 6. Däremot finns det 2 vanliga SATA varianter. SATA 2 och SATA 3.

SATA 2 = 3 Gbit/s
SATA 3 = 6 Gbit/s

Din hårddisk kommer att ha en max läshastighet på 375 MB/s antar jag ( 3 Gbit / 8 * 1000 = 375 MB )

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skogen
Registrerad
Aug 2005
Skrivet av Rogga67:

Ja det blir en Jäääkla skillnad kan man lugnt säga.

Den dator jag har i sign körde jag Intel smart respons på, och använde en 60Gb SSD (OCZ VERTEX3) som cache till en 2TB Seagate Barracuda 7200Rpm Hdd, och bara det blev en enorm skillnad mot bara en vanlig Hdd.

Men nu kör jag med en 240Gb OCZ VERTEX3 MAX IOPS istället och det steget blev ändå större och köra OP direkt på SSD, så du kommer garanterat att bli nöjd.

Jo.
Synd jag inte kunde köra som en cache istället.
Jag är super nöjd med din hjälp och det blir nu att köpa en ssd!

Skrivet av amius:

För att förtydliga eventuella missförstånd i denna tråden. Det finns inget som heter sata 6. Däremot finns det 2 vanliga SATA varianter. SATA 2 och SATA 3.

SATA 2 = 3 Gbit/s
SATA 3 = 6 Gbit/s

Din hårddisk kommer att ha en max läshastighet på 375 MB/s antar jag ( 3 Gbit / 8 * 1000 = 375 MB )

Kanske det blir ja, men fyfan ändå skillnad från den hdd jag kör nu. Den har väl en speed på 60 eller något max typ.

Orkade inte vänta tills den är klar men som ni ser, den är inte så jätte snabb
http://puu.sh/Cckw

Trädvy Permalänk
Entusiast
Testpilot
Plats
Chalmers
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av Rogga67:

Nej, han kommer få ungefär 300 MB/s. Och SATA 6 Gbit/s ger inte mer än det dubbla, utan (i teorin) exakt det dubbla.

Skrivet av Goteborgan:

Det låter lite väl långsamt. En vanlig hårddisk brukar ligga runt 100 MB/s, dvs 800 Mbit/s.

Till alla som tänker skriva i den här tråden: Skilj på bit (b) och byte (B), och om ni inte kan det, skriv ingenting om det!

5930K • Corsair DP 32 GiB • EVGA GTX 980 • 2x Swift PG278Q
Better SweClockersDisplayPort över USB-C

Köp processor för framtiden™, men inte grafikkort.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skogen
Registrerad
Aug 2005
Skrivet av Zuggmate:

Det låter lite väl långsamt. En vanlig hårddisk brukar ligga runt 100 MB/s, dvs 800 Mbit/s.

Det var bara en missförstånd av enhetsbeteckningarna. Så det är inget att bry sig om.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av Zuggmate:

Nej, han kommer få ungefär 300 MB/s. Och SATA 6 Gbit/s ger inte mer än det dubbla, utan (i teorin) exakt det dubbla.

Till alla som tänker skriva i den här tråden: Skilj på bit (b) och byte (B), och om ni inte kan det, skriv ingenting om det!

Det var väl ändå huvudsaken att Goteborgarn blev hjälpt med sin huvudfråga va?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skogen
Registrerad
Aug 2005

Yes, jag har fått min hjälp och jag är mer än nöjd. Om en mod vill låsa tex, så är det bara fritt fram.

Trädvy Permalänk
Entusiast
Testpilot
Plats
Chalmers
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av Rogga67:

Det var väl ändå huvudsaken att Goteborgarn blev hjälpt med sin huvudfråga va?

Ja, det var huvudsaken, men det betyder inte att man inte kan skriva andra saker också. Om jag så bara hjälper en enda person att skriva rätt enhet är jag nöjd.

5930K • Corsair DP 32 GiB • EVGA GTX 980 • 2x Swift PG278Q
Better SweClockersDisplayPort över USB-C

Köp processor för framtiden™, men inte grafikkort.