Borde jag få mer fps i Shogun 2 med mitt 7970 ?

Permalänk
Skrivet av punchline82:

Nu har jag kollat detta och vid processor användning så går den i taket. Kollade även GPUn och den går i full klock.
Så slutsattsen måste ju bli att den inte flaskar mitt system, eller hur ?

Kolla på GPU-användning (GPU usage) istället för klockfrekvensen.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

Nu har jag kollat detta och vid processor användning så går den i taket. Kollade även GPUn och den går i full klock.
Så slutsattsen måste ju bli att den inte flaskar mitt system, eller hur ?

Om processorn går i taket så flaskar den ner systemet, grafikkortet ska alltid gå på full klock om du spelar ett 3d-spel.

Permalänk
Skrivet av simme300:

Om processorn går i taket så flaskar den ner systemet, grafikkortet ska alltid gå på full klock om du spelar ett 3d-spel.

Okej.
Jag trodde det var tvärt om. Så arbetar en processor 100% då flaskar den ?

Permalänk
Skrivet av punchline82:

Ursäkta, sa fel. I GPU-Z heter den "GPU Load".
Den är under "Fan Speed (RPM)".

Permalänk
Skrivet av Lullebulle:

Ursäkta, sa fel. I GPU-Z heter den "GPU Load".
Den är under "Fan Speed (RPM)".

Ja men det är den jag kollade på men så fort jag trycker ner spelet så går den till noll igen.
Men hur är det igentligen.
Borde inte processorn flaska om den arbetar i tex 60% ?

Permalänk
Inaktiv

ah så det är utrycket "flaskar" du inte förstår.. om processorn står i 100% betyder det att spelet suger ut max kraft ur den. Varför gör den det? 100%? för att spelet vill ha mer. Men en processor kan inte gå över 100% på grund av hur procent fungerar. http://sv.wikipedia.org/wiki/Procent

enda sättet att få mer kraft ur "processor-delen" i datorn, är att byta ut den mot en som ger mer kraft per % av möjlig kraft

Permalänk
Skrivet av anon146897:

ah så det är utrycket "flaskar" du inte förstår.. om processorn står i 100% betyder det att spelet suger ut max kraft ur den. Varför gör den det? 100%? för att spelet vill ha mer. Men en processor kan inte gå över 100% på grund av hur procent fungerar. http://sv.wikipedia.org/wiki/Procent

enda sättet att få mer kraft ur "processor-delen" i datorn, är att byta ut den mot en som ger mer kraft per % av möjlig kraft

Men då kan man ju seja att ingen av AMDs processorer duger att spela med.
Varför rekomenderar tillverkarna av Shogun en Intel i5 eller AMDs motsvariga ?
Vilken AMD processor skulle funka i Shogun 2 ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

Nu har jag kollat detta och vid processor användning så går den i taket. Kollade även GPUn och den går i full klock.
Så slutsattsen måste ju bli att den inte flaskar mitt system, eller hur ?

Om processor användningen går i taket så måste väll det ändå betyda att den arbetar för fullt och kraften räcker förmodligen inte till. Dock ej säker ni får rätta mig.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Skrivet av punchline82:

Ja men det är den jag kollade på men så fort jag trycker ner spelet så går den till noll igen.
Men hur är det igentligen.
Borde inte processorn flaska om den arbetar i tex 60% ?

Det är därför du ska titta på grafen, för att få ett exakt värde håller du muspekaren över grafen så kommer den visa t ex "GPU Load @ 15%".

Permalänk

Kollade lite snabbt bara för att testa och körde på kartan. GPU jobbade i ca 70%. Menas de att den inte körs fullt ut eftersom processorn håller den tillbaka ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

Kollade lite snabbt bara för att testa och körde på kartan. GPU jobbade i ca 70%. Menas de att den inte körs fullt ut eftersom processorn håller den tillbaka ?

Precis så GPU skall ligga på 98-100% och CPU skall ligga en bra bit under 100% jobbar din processor på 100 nu så är det den som flaskar ditt system, min 2600k@4,5Ghz ligger på ca 40% i shogun 2.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oggaaaa:

Processorn som håller dig tillbaka i detta spel.

Inte en chans att en PII på 4 ghz flaskar i spelet..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Inte en chans att en PII på 4 ghz flaskar i spelet..

lol...

Till TS: Sänk grafiken lite och var glad, förstår inte hysterin med att behöva maxa allting. Din CPU flaskar nog lite men jag tycker inte du behöver byta den för det. Börja med att sänka skuggor, fysik och unit size så kommer du nog ganska snabbt se en stor skillnad.

Permalänk
Medlem

Jag sitter och spelar på min dumburk i sign och min PII är oklockad med nästan samma settings som TS dock använder jag inte AA utan FXAA jag droppar minst till 50 i stora strider men förövrit ligger det på 60 (A-VSYNC)

Visa signatur

CPU: I5 4690K @ 4.8GHZ Vcore 1,32 Temp max load: 76c | KYLARE: Phanteks PH-TC14PE MODERKORT: ASUS Z97-A | PSU: FSP Hyper 700W
MINNE:16GB HyperX Black @ 1866mhz |SSD: PNY Optima 240 GB
GRAFIK KORT: Gigabyte 970 GTX WFx3 | BURK: Phanteks Enthoo Pro, windowed edition
Ja jag vet att jag särskriver och jag skyller på engelskan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Inte en chans att en PII på 4 ghz flaskar i spelet..

Det är väl klart den gör det, grafikkortet orkar att mata ut fler fps, men processorn håller tillbaka den. De ser du ju på sweclockerstestet.

Visa signatur

I9 12900K|Asus Prime Z690-P WIFI D4|Noctua NH-D14|Samsung 850 1000gb|Asus RTX 3080 TUF|HyperX Fury 3600mhz CL17 32GB|EVGA Supernova 850w|Corsair 650D|Acer XB270HU

Permalänk

Men hörni, vilken av alla AMD CPUs rekomenderar ni mej att köpa då ?
Om den ska funka bra i spel plus vara något sånär framtidssäker

Permalänk
Skrivet av punchline82:

Men hörni, vilken av alla AMD CPUs rekomenderar ni mej att köpa då ?
Om den ska funka bra i spel plus vara något sånär framtidssäker

AMD är inte så bra på att göra processorer jämfört med konkurrenten Intel. Dom ligger en hel tillverkningscykel bakom. AMD är dock bra på grafikkort (om än inte drivrutiner) och det är bara för att dom köpte upp ATI. Om du vill ha en bra AMD processor så är det en AM3+ octa-core, den är jämförbar i prestanda med Intels quad-core i5:or. Jag har alltid kört AMD förut men gick över till intel 2009 då jag skaffade min i7-920 som med en 4,2ghz överklockning fortfarande presterar ypperligt i tandem med ett 7970.

Permalänk
Skrivet av Zeuxlarsson:

AMD är inte så bra på att göra processorer jämfört med konkurrenten Intel. Dom ligger en hel tillverkningscykel bakom. AMD är dock bra på grafikkort (om än inte drivrutiner) och det är bara för att dom köpte upp ATI. Om du vill ha en bra AMD processor så är det en AM3+ octa-core, den är jämförbar i prestanda med Intels quad-core i5:or. Jag har alltid kört AMD förut men gick över till intel 2009 då jag skaffade min i7-920 som med en 4,2ghz överklockning fortfarande presterar ypperligt i tandem med ett 7970.

Så du rekomenderar AMDs 8150 FX 8 core ?
Fan vill ju helst inte gå över till Intel då jag brinner för AMD. Men kan dom inte tillverka dugliga
processorer då får det snart bli ett byte tror jag. Vilken CPU av Intel rekomenderar du för spel
som håller några år ?
Inte för dyrt heller. Max 2500kr. Och ett Mobo, som passar denna processor.

Permalänk
Skrivet av punchline82:

Så du rekomenderar AMDs 8150 FX 8 core ?
Fan vill ju helst inte gå över till Intel då jag brinner för AMD. Men kan dom inte tillverka dugliga
processorer då får det snart bli ett byte tror jag. Vilken CPU av Intel rekomenderar du för spel
som håller några år ?
Inte för dyrt heller. Max 2500kr. Och ett Mobo, som passar denna processor.

Core i7-3820 kostar bra precis 2500kr i de flesta butikerna och är ett bra val. Vad gäller moderkort för denna så har jag ingen koll men allt över 2000kr bör fungera bra.

EDIT: Jag skulle gissa att Core i7-3820 är motsvarande för vad i7-920 som jag har, var 2009 och min rullar på än utan problem att driva några spel, visserligen med en kraftig överklockning. En Core i7-3820 håller nog länge, speciellt med överklock.