Precis startat enskild firma, hjälp med moms?

Permalänk

Precis startat enskild firma, hjälp med moms?

Hej,

jag har precis startat en enskild firma. Inkomst och så är jag på det klara med, men undrat lite vad som gäller när man handlar, då personnummer är samma som organisationsnummer? Jag kan ju inte registrera mig hos en affär tex Inet eller Webhallen som både privatperson och företag? Går det att ansöka om separat organisationsnummer fast man bara har enskild firma?

Anledningen är att jag helt och hållet vill hålla isär min egen och firmas ekonomi.

Några tips?

Visa signatur

"As I went up the stair, I met a man who wasn't there
He wasn't there again today, I wish, I wish he'd go away"

Permalänk
Föredetting

Om du beställer mot faktura är det ju bara att välja om du vill bokföra den i firman eller inte, inte svårare än så.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheTriumpH:

Anledningen är att jag helt och hållet vill hålla isär min egen och firmas ekonomi.

Några tips?

Då blir det till att välja en annan företagsform.

Din firmas ekonomi och din privata ekonomi är den samma.
Får din firma en skuld, så har du en skuld osv.
Går firman i konkurs, går du privat i konkurs.
Därav att ditt personnummer är firmans organisationsnummer.

Visa signatur

"Problemet med socialism är att till sist tar alla andras pengar slut" - Margaret Thatcher

Permalänk
Skrivet av EyEr0n:

Då blir det till att välja en annan företagsform.

Din firmas ekonomi och din privata ekonomi är den samma.
Får din firma en skuld, så har du en skuld osv.
Går firman i konkurs, går du privat i konkurs.
Därav att ditt personnummer är firmans organisationsnummer.

Ja självklart, tanken är ju så klart att ekonomin ska vara delad för mig personligen, inte för staten.
Även om jag och företaget i deras ögon är samma sak, så kan jag för mig själv ha en klar gräns mellan min inkomst från mitt fasta jobb och mina "privata" utgifter kontra mitt företags inkomster och utgifter. Det är det enda sättet jag ser att inte slarva med skatt eller ta ut för mycket lön till sig själv.

Visa signatur

"As I went up the stair, I met a man who wasn't there
He wasn't there again today, I wish, I wish he'd go away"

Permalänk
Medlem

Jag blev bara lite nyfiken här, kanske behöver förtydliga någonting? Du skrev att du behövde hjälp med momsen, vad var det egentligen du undrade?

Fick du rätt på... förlåt, isär på företagets ekonomi och privatekonomin? Jag förstår hur EyEr0n tänker men jag vill ändå förtydliga lite att du faktiskt inte behöver någon annan företagsform än enskild firma för att enkelt kunna hålla isär företagets ekonomi och din privata ekonomi, privat sett, utan hänsyn till skatteverket.

Om du har några fler frågor, var inte blyg. (:

Permalänk
Skrivet av Ako:

Jag blev bara lite nyfiken här, kanske behöver förtydliga någonting? Du skrev att du behövde hjälp med momsen, vad var det egentligen du undrade?

Fick du rätt på... förlåt, isär på företagets ekonomi och privatekonomin? Jag förstår hur EyEr0n tänker men jag vill ändå förtydliga lite att du faktiskt inte behöver någon annan företagsform än enskild firma för att enkelt kunna hålla isär företagets ekonomi och din privata ekonomi, privat sett, utan hänsyn till skatteverket.

Om du har några fler frågor, var inte blyg. (:

Oj, ser att rubriken blev lite skum så här i efterhand. Då jag inte frågade något om momsen!

Jag har nu gjort så att jag startat ett separat bank-konto dit kunder betalar in till mig, och jag har sett skapat en separat pärm där jag kan spara eventuella pappersfakturor/kvitton osv. Så det borde gå rätt lätt att hålla reda på det nu.
Det jag vill undvika är ju att hamna i situationen att jag plockar ut för mkt pengar från firmans förtjänst innan jag betalat skatt. Men är 50% en rimlig måttstock för att vara på den säkra sidan? Med andra ord: borde det vara okej att plocka ut upp till 50% av det jag får in till firmakontot?

Läste även att man kan dra av vissa kostnader som är nödvändiga för uppstarten av ett företag om de sker under första året firman startas, är det någon som har erfarenhet av det? Innebär det att jag kan köpa till exempel en bärbar dator (känns som viktigt för firman då jag hyr ut mig själv som programmerare), det första året och sedan första deklarationen dra av en del av kostnaden för den?

Ang momsen
Har jag förstått det rätt så här:
Jag betalar ingen moms för inköp till firman, men istället så lägger jag på moms på priset på min produkt/tjänst som jag säljer till mina kunder. Och då går det på något sätt jämnt ut i skatteverkets ögon?

Följdfrågan blir då för mig, om jag lägger på moms på min produkt/tjänst, drar företaget som betalar mig av den momsen i sin tur då? Anledningen att jag undrar, är ju att det blir lättare att sätta vad jag ska ta i betalt om jag vet hur mycket mina kunder betalar. Säg att jag tar 100 kr i timme och lägger på moms till min kund, då kommer de i verkligheten ändå bara att se det som en kostnad på 100kr i timmen?
Förlåt om jag uttrycker mig krångligt, är mycket tydligare i mitt huvud än vad det blev här i ord. Hoppas ni förstår vad jag menar!

Visa signatur

"As I went up the stair, I met a man who wasn't there
He wasn't there again today, I wish, I wish he'd go away"