Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Aug 2003

Behöver jag byta bromsskiva?

När jag bromsar låter högre frambroms som tusan, vilket får mig att misstänka att bromsbeläggen är helt slut. Pga tidsbrist har jag varit tvungen att köra med detta ett par dagar vilket lett till att bromsskivan slitits en del. Nu till frågan, ett visst slitage har uppstått på bromsskivan som inte fanns där innan, spårbildning har skapats och skivan är ganska matt och inte glänsig som den var innan, se fotot. Behöver jag byta bromsskivan eller kan jag köra vidare med den? (Givetvis efter att jag bytt bromsbelägg). Om jag behöver byta den, måste även bromsskivan på vänstra hjulet bytas? Den är i förövrigt bra skick. Tänker på obalans osv. Är inte särskilt bil- eller mekkunnig.

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Jan 2008

Jag har blivit lärd att om man byter broms på ena sidan bör man fixa andra samtidigt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Aug 2003
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag har blivit lärd att om man byter broms på ena sidan bör man fixa andra samtidigt.

Tänkte byta beläggen på båda sidorna, men frågan är om jag bheöver byta ut bromsskivan?

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2005

Går alltid att svarva skivorna annars. Ring någon verkstad och fråga om det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Aug 2003

Det där såg inte alls farligt ut byt belägg så kommer det lösa sig.

Asus Z97 Pro Gamer | 4690k@4,5 ghz | 8GB Corsair XMS3 1600 CL8@2000 CL9 | EVGA 980ti FE | 2x280mm radiatorer | Samsung 850 Evo 500gb | EVGA G2 1000W | Func MS3 R2 | Tt eSports Meka G1 | Samsung S24D390 60hz@75hz |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Aug 2003
Skrivet av PeNMaX:

Det där såg inte alls farligt ut byt belägg så kommer det lösa sig.

Är du helt hundra? Kanske inte syns på bilden så tidligt, men när man känner med fingret har det bildas spår och glansen har försvunnit. Tidigare kunde man ju typ spegla sig i den. Här är en bild på vänstra skivan som är oskadd som jämförelse, i den ser man ju fälgens baksida speglas.

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Fjugesta
Registrerad
Aug 2005

Att skivan har glans betyder inte att den då är bättre än en utan glans.
Utan det är mer åt andra hållet den är så pass välpolerad att bromskraften försämras en liten anning dvs du behöver trycka lite hårdare på pedalen för samma bromsverkan (dock är det knappt märkbart oftas).
Är det en bil som körs försiktigt och du aldrig bromsar hårt på så kan det bildas en bellägning,yta som kan försämmra bromskraften ganska mycket och ger även då en glans.
Hur djupa är reporna? tycker det ser ut som 1-2mm max vilket inte är någon fara alls frågan är ju hur baksidan ser ut?

Det bästa är att lite då och då bromsa kraftigt (utan att låsa hjulen och titta i bakspegeln innan) för att slita bort denna yta på skivan (kan även bildas på klossar med men det är mer ovanligt) och få upp värmen lite.
Gör man det så förhindrar man detta, det är samtidigt nyttigt för bromsoken när det blir lite värme och dom rör sig lite mer och även för bakbromsarna som knappt används alls när man bromsar försiktigt och kan då fastna,rosta.
Visst sliter det på klossarna lite men oftas jämnar det ut sig du sliter mer på dom just då men slipper att bromsoken fastnar,tjärvar,etc senare vilket kan leda till mer slitage på klossarna.

Börjar dom se ut så här är det dags att byta.

Denna bör bytas med då ganska stor del av slitbanan på insidan är dålig.

Men tex den här är helt ok att köra med då rosten slits bort på några bromsningar

Och som din skiva ser ut (om baksidan är lika bra,bättre) så är det bara att byta klossar och köra sen när du provar bilen så bör du slita in bromsarna lite tex upp i 50 och bromsa hårt (till stillastående) 5-6 gånger så är dom inslitna heller upp i 90 bromsa hårt 2-3gånger.

Det du ska titta på är så att hela slitytan är lika tjock.
dvs så här ||
och inte som någon av dessa här /\ , \/ , () , )(
Sen om det är en heller två djupa repor (över 2-3mm) som bara är 1mm bred så gör det inte så mycket först när det är många djupa heller få breda repor är det dags att byta men många små (som din bild) gör inget.
Hur stor slitytan är kan ibland vara mindre än man tror då en del klossar är mycket mindre än vad skivorna är och då spelar det ju inte så stor roll hur skivorna ser ut utanför slitytan (vilket kan vara fallet i bild nr2 jag länkade ovanför).

Det är alltid reekomenderat att byta båda skivorna då du kan få en ojämn bromsverkan mellan hjulen om dom är olika slitna men även om det är olika material tex en skiva med mjukare material (oftas billigare) och en med hårdare så får den med mjukt bättre bromsverkan än den andra och bilen kan dra åt ett håll (även besiktningen kan klaga på ojämn broms).

Tex biltemas skivor och klossar har ganska mjuka material och är väldigt lättbromsade MEN dom slits ju fortare och dom har lättare för fading vilket är när bromsarna blir för varma så det knappt finns någon broms kvar alls.
Vilket jag har erfarenhet av då jag kört ut tidningar och fick då byta ut klossar efter bara nån månad och väldigt få mil och skivorna efter 3mån och bara några hundra mil.
Men för en vanlig svensson så är det ju inte lika allvarligt men räkna med att du får byta klossar efter 3år istället för 5år tex om du köper biltema.

Den ABSOLUT viktigaste delen i en dator är NÄTDELEN varför spara 200-300:- och ta en chans på att dina nya dator delar för x antal tusen ska hålla?????????
Den hemliga polisens anfader, Armand Jean du Plessis de Richelieu a.k.a. Cardinal-Duc de Richelieu, sa en gång så här om sitt arbete... "Ge mig sex rader skrivna av den hederligaste man som finns och jag ska hitta en förevändning i dem att hänga honom."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Aug 2003
Skrivet av grizzly666:

Att skivan har glans betyder inte att den då är bättre än en utan glans.
Utan det är mer åt andra hållet den är så pass välpolerad att bromskraften försämras en liten anning dvs du behöver trycka lite hårdare på pedalen för samma bromsverkan (dock är det knappt märkbart oftas).
Är det en bil som körs försiktigt och du aldrig bromsar hårt på så kan det bildas en bellägning,yta som kan försämmra bromskraften ganska mycket och ger även då en glans.
Hur djupa är reporna? tycker det ser ut som 1-2mm max vilket inte är någon fara alls frågan är ju hur baksidan ser ut?

Det bästa är att lite då och då bromsa kraftigt (utan att låsa hjulen och titta i bakspegeln innan) för att slita bort denna yta på skivan (kan även bildas på klossar med men det är mer ovanligt) och få upp värmen lite.
Gör man det så förhindrar man detta, det är samtidigt nyttigt för bromsoken när det blir lite värme och dom rör sig lite mer och även för bakbromsarna som knappt används alls när man bromsar försiktigt och kan då fastna,rosta.
Visst sliter det på klossarna lite men oftas jämnar det ut sig du sliter mer på dom just då men slipper att bromsoken fastnar,tjärvar,etc senare vilket kan leda till mer slitage på klossarna.

Börjar dom se ut så här är det dags att byta.
http://towerofpower.blogg.se/images/2011/img_1285_resize_1403...

Denna bör bytas med då ganska stor del av slitbanan på insidan är dålig.
http://forumbilder.se/images/2a22012111950012f.jpg

Men tex den här är helt ok att köra med då rosten slits bort på några bromsningar
http://gallery.voodoo-people.com/albums/album1535/IMG_5286_10...

Och som din skiva ser ut (om baksidan är lika bra,bättre) så är det bara att byta klossar och köra sen när du provar bilen så bör du slita in bromsarna lite tex upp i 50 och bromsa hårt (till stillastående) 5-6 gånger så är dom inslitna heller upp i 90 bromsa hårt 2-3gånger.

Det du ska titta på är så att hela slitytan är lika tjock.
dvs så här ||
och inte som någon av dessa här /\ , \/ , () , )(
Sen om det är en heller två djupa repor (över 2-3mm) som bara är 1mm bred så gör det inte så mycket först när det är många djupa heller få breda repor är det dags att byta men många små (som din bild) gör inget.
Hur stor slitytan är kan ibland vara mindre än man tror då en del klossar är mycket mindre än vad skivorna är och då spelar det ju inte så stor roll hur skivorna ser ut utanför slitytan (vilket kan vara fallet i bild nr2 jag länkade ovanför).

Det är alltid reekomenderat att byta båda skivorna då du kan få en ojämn bromsverkan mellan hjulen om dom är olika slitna men även om det är olika material tex en skiva med mjukare material (oftas billigare) och en med hårdare så får den med mjukt bättre bromsverkan än den andra och bilen kan dra åt ett håll (även besiktningen kan klaga på ojämn broms).

Tex biltemas skivor och klossar har ganska mjuka material och är väldigt lättbromsade MEN dom slits ju fortare och dom har lättare för fading vilket är när bromsarna blir för varma så det knappt finns någon broms kvar alls.
Vilket jag har erfarenhet av då jag kört ut tidningar och fick då byta ut klossar efter bara nån månad och väldigt få mil och skivorna efter 3mån och bara några hundra mil.
Men för en vanlig svensson så är det ju inte lika allvarligt men räkna med att du får byta klossar efter 3år istället för 5år tex om du köper biltema.

Tack för ett väldigt utförligt svar! Bytet gick förövrigt bra, men har ytterligare några frågor.

Hur vet jag om jag behöver lufta bromsarna? Fick öppna nipplarna nere vid bromsen för att minska på trycket genom att släppa ut lite bromsvätska för att kunna trycka in bromskolven (eller var den kallas). När jag gjorde detta finns det väl risk att jag släppte in luft i systemet? Har kört med bilen i några dagar och har inte märkt av några konstigheter dock. Ytterligare en fråga: På locket till bromsvätska står det att man inte ska öppna, är detta för att man inte ska släppa in luft i systemet? Verkar konstigt då luft vill stiga och inte sjunka, särskilt om det är bromsvätska ivägen. Lär ju behöva fylla på med bromsvätska om jag luftar systemet. Bör väl inte va några problem att fylla på med biltemas bromsvätska i den nuvarande bromsvätskan?

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Fjugesta
Registrerad
Aug 2005

Hmmm!
Du ska absolut inte behöva öppna luftnippeln för att trycka tillbaks kolven,kolvarna i bromsok.
Man ska ta ett byrtjärn,kofot,stor mejsel,polygrip,etc att trycka tillbaks dom med tex http://www.verktygsboden.se/daeckjaern/daeckjaern-300-mm och man ska inte behöva ta i alls mycket.

Det finns då två olika orsaker om det går trögt,inte alls 1, Kolven sitter fast (rost,skit) 2, Bromsslangen är dålig inuti.
Och med inuti menar jag att det inte finns ett hål längre och när man bromsar får man ju stor kraft och oljan trycks igenom i alla fall men kommer inte att gå tillbaks åt andra hållet då slangen nu är en backventil och därmed orsakar att bromsarna ligger på.
Slangen kan fortfarande vara fin och hel på utsidan dock.

Du kan kolla detta när du ska nånstans och du tar bilen så starta motorn (så du får vaccum hjälp) och bromsa hårt 1-2 gånger sen åker du dit du ska (halvmil till mil är lagom) och när du bromsar under färden försök att bromsa så lite som möjligt (för att minimera värme utvecklingen) så planera och rulla,motorbromsa till korsningar,rödljus,etc så mycket det går.

Sen går du ut och känner på fälgarna först (så du inte bränner dig på skivorna) och sen skivorna hur varma dom är och har du inte bromsat mycket alls ska dom (skivorna) nästan vara lika kalla som tempen är ute har du bromsat lite kan dom vara lite ljumna (30-40°) är dom varmare (så länge du inte bromsat mycket) så ligger bromsarna på (kolv går trögt,sitter fast heller dålig slang)

Alternativt är att stanna,stå med bilen på plant underlag bromsa hårt (med motorn igång för vaccum hjälp) sen gå ur bilen och prova att skjuta den fram,bakåt en bit (utan handbroms,växel i) det ska gå ganska lätt.
Du kan även hissa upp fram,bak på bilen och bromsa hårt (med vaccum hjälp så du får mer kraft) sen gå ut och snurra på hjulen (utan vxl,hbroms) dom ska gå lätt och snurrar du till kraftigt på hjulet ska det inte stanna direkt utan gå i alla fall nåt varv innan det stannar.
Tänk dock på att drivhjulen kommer driva runt lite av växellådan heller det andra hjulet samtidigt som du snurrar (även utan vxl i) för det är så en diffrential fungerar så det kan vara vänster hjulet som går trögt när du snurrar höger.
Det behövs inte att bromsarna ligger på alls mycket innan dom börjar generera värme (vilket ofta inebär att det går trögare och trögare ju varmare det blir) och slits fort

Det ska räcka att trycker handflatan mot sidan av däcket och snurra det går det trögare än det så ligger bromsarna troligen på.

Och har du öppnat luftnippeln tryckt tillbaks kolven lagt ner brytjärnet och sen skruvat åt nippeln så är det väldigt stor risk att du har fått in lite luft.
Luft gör att bromsarna känns svampiga och inte lika exakta som dom gör utan luft (lite luft kan vara väldigt svårt att märka) sen expanderar ju luft vid hetta och om tex slangen är dålig så kommer ju bromsarna att ligga på mer och mer ju varmare dom blir.
Och har du fått in mycket luft finns ju risken att pedalen kan gå i botten innan man når full bromsverkan (men då är det mycket luft det handlar om).

Att dom skriver inte öppna är mestadels för att dom vill ju få in bilen på verkstad för påfyllning av deras dyra "orginal olja" (som är samma skit som du köper på biltema) sen liten del för att det inte ska komma in vatten (som gör att det rostar) och skit (kan sätta igen rören,slangar) och antagligen lite för att du inte ska glömma att skruva dit locket igen.

SÅ ta och kolla så att bromsarna inte ligger på.

Den ABSOLUT viktigaste delen i en dator är NÄTDELEN varför spara 200-300:- och ta en chans på att dina nya dator delar för x antal tusen ska hålla?????????
Den hemliga polisens anfader, Armand Jean du Plessis de Richelieu a.k.a. Cardinal-Duc de Richelieu, sa en gång så här om sitt arbete... "Ge mig sex rader skrivna av den hederligaste man som finns och jag ska hitta en förevändning i dem att hänga honom."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gislaved
Registrerad
Jan 2003

Har du bara lossat nippeln för att trycka tillbaka kolven är det nog inte så stor fara, känn så bromsen tar stumt och inte svampigt. Skillnad är om nippeln är öppen och du pumpar på pedalen, då drar man lätt in luft på returen.

Hade bara slängt dit nya belägg om jag vore du o provat.

Ang bromsvätska så är det viktigt att det är samma eller kompatibel klassning, samma "DOT".

Det som är lurigt med bromsvätska är att de flesta typerna är hygroskopiska och när de åldras så drar de åt sig vatten, om man sen bromsar mycket hårt eller länge (kör ner för ett berg ex vis, OBS motorbroms !) så kokar vattnet och du får skumbildning i bromsvätskan, då blir bromsarna helt utslagna om du har otur.

Även om man tror att hydraulik är tätt så får man in föroreningar o fukt vid kolvtätningar mm.

Om du kollar tjockleken på beläggen när du byter vinter/sommardäck så blir du inte lika överraskad när de tar slut

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gislaved
Registrerad
Jan 2003

Finns siliconbaserade som inte är hygroskopiska ?

Vart annat år är väl i "överkant", räcker gott lite mer sällan om man inte har bilen i extremt fuktigt klimat. Men tillverkaren garderar sig nog med tanke på säkerheten.

Har faktiskt inte sett på någon av mina "gamla bilar" att det är rost innuti bromssystemet, bara från utsidan, vatten räcker inte för rostangrepp, även syre krävs.

På äldre bilar skadar det dock inte att pumpa igenom lite färsk vätska i systemet om man ändå byter belägg. Dock skall flaskan stå still upprätt ett tag innan man fyller så man inte får luftbubblor i vätskan som man sedan häller ned i behållaren.

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Aug 2003
Skrivet av grizzly666:

Hmmm!
Du ska absolut inte behöva öppna luftnippeln för att trycka tillbaks kolven,kolvarna i bromsok.
Man ska ta ett byrtjärn,kofot,stor mejsel,polygrip,etc att trycka tillbaks dom med tex http://www.verktygsboden.se/daeckjaern/daeckjaern-300-mm och man ska inte behöva ta i alls mycket.

Det finns då två olika orsaker om det går trögt,inte alls 1, Kolven sitter fast (rost,skit) 2, Bromsslangen är dålig inuti.
Och med inuti menar jag att det inte finns ett hål längre och när man bromsar får man ju stor kraft och oljan trycks igenom i alla fall men kommer inte att gå tillbaks åt andra hållet då slangen nu är en backventil och därmed orsakar att bromsarna ligger på.
Slangen kan fortfarande vara fin och hel på utsidan dock.

Du kan kolla detta när du ska nånstans och du tar bilen så starta motorn (så du får vaccum hjälp) och bromsa hårt 1-2 gånger sen åker du dit du ska (halvmil till mil är lagom) och när du bromsar under färden försök att bromsa så lite som möjligt (för att minimera värme utvecklingen) så planera och rulla,motorbromsa till korsningar,rödljus,etc så mycket det går.

Sen går du ut och känner på fälgarna först (så du inte bränner dig på skivorna) och sen skivorna hur varma dom är och har du inte bromsat mycket alls ska dom (skivorna) nästan vara lika kalla som tempen är ute har du bromsat lite kan dom vara lite ljumna (30-40°) är dom varmare (så länge du inte bromsat mycket) så ligger bromsarna på (kolv går trögt,sitter fast heller dålig slang)

Alternativt är att stanna,stå med bilen på plant underlag bromsa hårt (med motorn igång för vaccum hjälp) sen gå ur bilen och prova att skjuta den fram,bakåt en bit (utan handbroms,växel i) det ska gå ganska lätt.
Du kan även hissa upp fram,bak på bilen och bromsa hårt (med vaccum hjälp så du får mer kraft) sen gå ut och snurra på hjulen (utan vxl,hbroms) dom ska gå lätt och snurrar du till kraftigt på hjulet ska det inte stanna direkt utan gå i alla fall nåt varv innan det stannar.
Tänk dock på att drivhjulen kommer driva runt lite av växellådan heller det andra hjulet samtidigt som du snurrar (även utan vxl i) för det är så en diffrential fungerar så det kan vara vänster hjulet som går trögt när du snurrar höger.
Det behövs inte att bromsarna ligger på alls mycket innan dom börjar generera värme (vilket ofta inebär att det går trögare och trögare ju varmare det blir) och slits fort

Det ska räcka att trycker handflatan mot sidan av däcket och snurra det går det trögare än det så ligger bromsarna troligen på.

Och har du öppnat luftnippeln tryckt tillbaks kolven lagt ner brytjärnet och sen skruvat åt nippeln så är det väldigt stor risk att du har fått in lite luft.
Luft gör att bromsarna känns svampiga och inte lika exakta som dom gör utan luft (lite luft kan vara väldigt svårt att märka) sen expanderar ju luft vid hetta och om tex slangen är dålig så kommer ju bromsarna att ligga på mer och mer ju varmare dom blir.
Och har du fått in mycket luft finns ju risken att pedalen kan gå i botten innan man når full bromsverkan (men då är det mycket luft det handlar om).

Att dom skriver inte öppna är mestadels för att dom vill ju få in bilen på verkstad för påfyllning av deras dyra "orginal olja" (som är samma skit som du köper på biltema) sen liten del för att det inte ska komma in vatten (som gör att det rostar) och skit (kan sätta igen rören,slangar) och antagligen lite för att du inte ska glömma att skruva dit locket igen.

SÅ ta och kolla så att bromsarna inte ligger på.

Tack för ett bra inlägg! Jag har gjort som du sagt, varit ute o kört lite, bromsat en del som vid normal stadskörning i någon mil, sen stannat bilen och kännt på bromsskivorna. Dom var då så varma att man brännde sig på dom. Provade dock att putta fram bilen vilket inte var några problem. Jag lät därefter bilen stå till så att skivorna fick samma temperatur som ute. Då testade jag att någon halvmil och använde inte bromsarna alls förutom precis i början av färden, hyffsat löst dock, då behåll bromsarna samma temperatur som luften. Anledningen till att jag öppnade nippeln på ena bromsen när jag bytte belägg var för att kolven inte gick att rubba inåt. Provade man polygrip och sedan med en tving men det var stört omöjligt. Såg sedan på ett youtube klipp där killen öppnade nippeln o släppte ut bromsvätska för att kunna trycka tillbaks kolven. Notera att jag inte var tvungen att släppa ut någon bromsvätska vid hjul nummer två. Hur som helst mina frågor är då om du tror att bromsarna ligger på vid körning (jag tror inte dom gör det) och sedan om jag behöver fylla på med mer bromsvätska, nivån ligger mellan min och max, dock kan jag trycka ner bromspedalen ända ner till golvet, dock med en del ansträngning. Eller är det så att jag måste lufta bromsarna?

Skrivet av Karaff:

På äldre bilar skadar det dock inte att pumpa igenom lite färsk vätska i systemet om man ändå byter belägg. Dock skall flaskan stå still upprätt ett tag innan man fyller så man inte får luftbubblor i vätskan som man sedan häller ned i behållaren.

Får man bättre bromsprestanda då? Jag kan som sagt trycka ner bromspedalen nästan eller ända ner till golvet. Kan detta vara ett symptom på att det behövs mer bromsvätska?

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Fjugesta
Registrerad
Aug 2005

Normal stads körning borde ej göra så att du bränner dig på skivorna.
Visst dom blir varma men du ska inte bränna dig så jag tippar på att det ligger på lite sen om det beror på luft heller dåliga slangar är jag inte säker på.

När du provade med kalla skivor bromsade du hårt 1-2 gånger innan du åkte? dvs när du stod still.
Detta för att trycka ut kolvarna för är det dålig slang så kan det vara så att trycket sakta släpps igenom så att när bilen stått ett tag ligger bromsarna ej på längre.

Det är exakt så det brukar vara när en slang är dålig att man får öppna nippeln för att få tillbaks kolven och när slangen väl är dålig så hade du fått pressa tillbaks kolven med så stor kraft (dvs oerhört mycket mer än polygrip,tving kan ge) att slangen gått sönder (heller packningen runt kolven) innan kolven rört sig.

Jag tycker du ska hissa upp bilen och bromsa hårt och sen gå ut och känna på hjulen hur dom snurrar sen kanske även vänta ett tag och prova snurra igen och se om dom går lättare.
Annars kan en annan sitta och bromsa och du snurrar hjulen det ska ju släppa samtidigt som pedalen släpps ett tips är att släppa pedalen så att det hörs dvs fort heller glida av med foten så den slår i när den kommer längst upp (både när du snurrar och luftar så slipper man sitta och tala om när man släpper plus att det blir mer exakt).
Ett annat sätt att kolla om en slang är dålig är att bromsa hårt släppa sen gå ut och öppna luft nippeln kommer det ut olja så är slangen troligen dålig och bromsarna ligger på (fast du får ju då troligen in luft med).

Att du kan trycka ner pedalen i golvet är inte bra det finns då tre olika fel.
1,Luft 2,Dålig slang 3,Läckage.
Luft har du med ganska sor säkerhet lite då du öppnade nippeln men det borde vara för lite luft för att få pedalen till golvet.
Och som jag sa i tidigare inlägg så expanderar ju luft vid värme och om slangen är lite dålig så att bromsarna ligger på lite i nån minut så ger ju detta värme och luften gör då att det bara blir mer och mer tryck.

Och JA du bör med all säkerhet lufta vilket du gör genom att en trycker ner pedalen och håller tryck och den andra öppnar nippeln då sjunker pedalen ner i golvet och den ska då hållas kvar där tills nippeln är stängd.
Efter det så behöver man behöva pumpa på pedalen ett par gånger för att få tryck igen och upprepa pedal ner,öppna nippel,stäng släpp pedal.
När det är luft så syns och hörs det tydligt när man luftar och efter att all luft tagit slut så bör man köra minst 3-4 gånger till för att vara säker då luft stiger och kan finnas en bit upp i rör,etc.
Och det är alltid bra att lufta alla hjlu samtidigt då det kan ha gått luft från ett hjul upp i röret till en t koppling (heller huvudcylindern) och sen ut till ett annat hjul.
Se bara till att det inte tar slut slut på olja i behållaren!!!!!

En slang kan vara dålig så att den bular ut sig när man bromsar tex likadant som ett däck kan göra om det är dåligt och det kan vara svårt att se.
Ibland har jag sett att hela slangen kan vara dålig och då blir det inte en bula utan diametern på hela slangen blir större istället och det är nästan helt omöjligt att se.
Man måste då vara två en som bromsar och en som håller i slangen för att känna om den blir större heller inte (även om en slang är bra så känner man att den rör sig lite när man bromsar fast mestadels att den blir lite hårdare och försöker räta ut sig (men inte att den blir större)).

Är det läckage så försvinner det nästan alltid olja och det ganska fort.
Det kan vara dåliga packningar i huvudcylindern pch då försvinner ingen olja för den går då tillbaks till behållaren.
Men är det något av dessa fel så är det lätt att kolla ställ dig i en backe (gärna brant) och bromsa så att du står still men helst inte hårdare än vad som krävs för att stå still och sen håller du detta ett tag märker du att pedalen sjunker efter ett tag så är det läckage nånstans.
Oftas så är pedalen nere i golvet på mindre än en minut men det kan ta något längre ibland (dock ovanligt och det blir ganska fort värre och värre).

Så länge det finns olja i behållaren (även om det är under min) så finns det tillräckligt med olja för att pedalen inte ska gå ner i golvet och min finns egentligen enbart för att det ska finnas lite olja i reserv vid ett eventuellt läckage då man då kan pumpa ett par gånger innan all olja är slut (och förhoppningsviss hunnit stanna).
Nivån mellan max och min finns för att kompensera för slitage på klossar,skivor har du nya kossar,skivor och har nivån på max och sen sliter ner alla klossar,skivor till minsta mått (skivor får ej vara under ett visst mått och klossar ska ha x antal mm kvar av slityta) så kommer nivån att vara på min.

Och fyller man då på olja med slitna klossar,skivor för att sen byta så finns det stor risk att man får för mycket olja och även att behållaren blir full och rinner över så det är något att tänka på innan man fyller på.
Sen att det kan vara bra att trycka igenom lite färsk vätska beror främst på att nästan all bromsolja tar upp vatten ur luften och till slut finns ganska mycket vatten i oljan som då kan orsaka rost och även att vattnet kan koka och då övergå till gas form som är lika illla som luft och pedalen kan gå i golvet.

Den ABSOLUT viktigaste delen i en dator är NÄTDELEN varför spara 200-300:- och ta en chans på att dina nya dator delar för x antal tusen ska hålla?????????
Den hemliga polisens anfader, Armand Jean du Plessis de Richelieu a.k.a. Cardinal-Duc de Richelieu, sa en gång så här om sitt arbete... "Ge mig sex rader skrivna av den hederligaste man som finns och jag ska hitta en förevändning i dem att hänga honom."