ingen boost what a fuck :/ hjälp

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Lidköping
Registrerad
Maj 2010

ingen boost what a fuck :/ hjälp

Hej innan ni börjar gnälla så lyssna nu för det här är nytt för mig med mitt nya kort inte att överklocka! har skaffat ett HD 6970 2GB och ska nu överklocka det eller rättare sagt håller på med det och jag tycker inte kortet presterar bättre dvs igen boost, är nu uppe i 920 på core klock och memory 1415 men inget märkbarare resultat :/ har jag missat nått eller måste jag ändra något mer på msi afterburner? jag har något som heter power limit som står på +0 vad är det? nått man borde öka på mer eller? Mvh.

Moderkort Asus crosshair V formula 990FX|Shassi Antec twelve hundred|Nätagg XFX 750W 80+ silver|Processor AMD phenom2 x4 970 BE 4.1|Cpu kylare Corsair hydro H80|ram minnen Corsair VENGEANCE 8GB 1600 DDR3|Grafikkort XFX HD 6970 2GB|Grafikkortkylare ARCTIC COOLING ACCELERO XTREME| SSD Corsair force F60|Hårddisk WD green caviar 1TB|Bildskärm ACER G245H LCD HDMI| W7 ultimate 64| Razer Imperator BF3 edition|Ljudkort Asus xonar D2|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
regnvm Helsingia regio
Registrerad
Dec 2009

920/880=1,045. Du har överklockat kortet 4,5%. Du lär inte märka av någon skillnad, däremot kan du nog se en skillnad i poäng i resultat på benchmarks. Ett exempel, säg att du lirar BF3 med maxade inställningar på 40fps, lägg på 4,5% så kommer du upp i 41,8 fps. En normal person känner inte skillnad mellan 40fps och 41,8fps. För att direkt märka av överklockning så lär du nog komma upp i 20% överklockning eller mer.

EDIT: Notera att detta är en grovt förenklad förklaring, givetvis så finns det fler variabler att ta hänsyn till om man vill göra en fullständig analys. Jag har själv överklockat mitt kort med mer än 30%, jag märker en stor skillnad i prestanda i ett flertal spel.

Laptop: ASUS-G751JY

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sala
Registrerad
Okt 2009
Skrivet av Zeuxlarsson:

920/880=1,045. Du har överklockat kortet 4,5%. Du lär inte märka av någon skillnad, däremot kan du nog se en skillnad i poäng i resultat på benchmarks. Ett exempel, säg att du lirar BF3 med maxade inställningar på 40fps, lägg på 4,5% så kommer du upp i 41,8 fps. En normal person känner inte skillnad mellan 40fps och 41,8fps. För att direkt märka av överklockning så lär du nog komma upp i 20% överklockning eller mer.

EDIT: Notera att detta är en grovt förenklad förklaring, givetvis så finns det fler variabler att ta hänsyn till om man vill göra en fullständig analys. Jag har själv överklockat mitt kort med mer än 30%, jag märker en stor skillnad i prestanda i ett flertal spel.

Shit !
Hur fan bar du dej åt så du maxa upp det yttligare i 30% ?
Brukar som bäst få bara 15% prestandaökning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
regnvm Helsingia regio
Registrerad
Dec 2009
Skrivet av punchline82:

Shit !
Hur fan bar du dej åt så du maxa upp det yttligare i 30% ?
Brukar som bäst få bara 15% prestandaökning.

- upplåst ASUS-bios (tvivlar dock att det gav något)
- ökad spänning på gpu-kärnan från 1,075 till 1,3v
- Eftermarknadskylning (se signatur) För att hantera den stora värmeutveckling som kraftig överklockning ger.
- powerslider i CCC på 20%+.

Högsta stabila överklockning jag nått är 1235/1750 dock har dåliga drivrutiner gjort den instabil igen. Med dåliga drivrutiner klarar jag i nuläget av 1215/1700 vilket motsvarar 31% överklock.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Lidköping
Registrerad
Maj 2010
Skrivet av Zeuxlarsson:

okej väldigt lite då alltså men om du ser på swe test om 6950 och 6970 så får 6970 som max ut 940 och 1445 Mhz och jag är nära därpå snart, ska jag dra upp power limit på max eller? 20% på afterburner, har blivit skillnad nu i många spel, Bf3 texempell men bör jag öka powerlimit till max ?

Moderkort Asus crosshair V formula 990FX|Shassi Antec twelve hundred|Nätagg XFX 750W 80+ silver|Processor AMD phenom2 x4 970 BE 4.1|Cpu kylare Corsair hydro H80|ram minnen Corsair VENGEANCE 8GB 1600 DDR3|Grafikkort XFX HD 6970 2GB|Grafikkortkylare ARCTIC COOLING ACCELERO XTREME| SSD Corsair force F60|Hårddisk WD green caviar 1TB|Bildskärm ACER G245H LCD HDMI| W7 ultimate 64| Razer Imperator BF3 edition|Ljudkort Asus xonar D2|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
regnvm Helsingia regio
Registrerad
Dec 2009
Skrivet av DeathAdder89:

okej väldigt lite då alltså men om du ser på swe test om 6950 och 6970 så får 6970 som max ut 940 och 1445 Mhz och jag är nära därpå snart, ska jag dra upp power limit på max eller? 20% på afterburner, har blivit skillnad nu i många spel, Bf3 texempell men bör jag öka powerlimit till max ?

Powerlimit ska inte vara någon som helst fara. Däremot så kan det vara riskabelt att dra upp vcore till kärnan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma
Registrerad
Okt 2005
Skrivet av Zeuxlarsson:

Högsta stabila överklockning jag nått är 1235/1750 dock har dåliga drivrutiner gjort den instabil igen. Med dåliga drivrutiner klarar jag i nuläget av 1215/1700 vilket motsvarar 31% överklock.

Har du undersökt om det är någon prestandaskillnad mellan drivarna?
Kan ju vara så att den "dåliga" drivern utnyttjar kortet bättre, vilket belastar kortet mer och därför gör det instabilt vid en lägre klockfrekvens.
Samtidigt som det kanske ändå presterar likvärdigt tidigare drivers.

| HAF932 | Xeon X5675 @ 4 GHz | ASUS P6T Deluxe V2 | 18 GB @ 1391 MHz | R9 290X | O2 + ODAC | Samsung 850 500 GB + 2x WD Black 640 GB @ raid 0 + 2x Samsung 500 GB @ raid 0 | Win10 Pro 64-bit |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av DeathAdder89:

var det inte 6950 och 70 som inte gick att låsa upp och öka volten när sweclockers testade dom?

FX-8350 | 290 Tri-x | 2x8GB | Asus Crosshair V Formula-z | Corsair TX 650W 80+

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Lidköping
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av Laggzor:

var det inte 6950 och 70 som inte gick att låsa upp och öka volten när sweclockers testade dom?

Men man kan väll klocka ett 6970 om man köper ett 6970 ? jag har 6970 och klockar det men ibland ballar det ur och bilden på skärmen flyttar sig så det ser ut som man kör eyefinity :/ varför blir det så? Mvh.

ska jag flasha om kortet till annat bättre bios för att få bort det?
och det är jag som är TS!!

MODERKORT - CROSSHAIR V FORMULA 990FX| LJUDKORT - ASUS XONAR D2| CPU - AMD PHENOM2 970BE X4 4.1 GHZ| CPU KYLARE CORSAIR HYDRO H80| NÄTAGG - XFX 750W PRO SERIES| GRAFIKKORT - AMD RADEON HD 6970 2GB| SSD - CORSAIR FORCE F60| WD GREEN CAVIAR 1TB| SHASSI - ANTEC TWELVE HUNDRED| MÖSS - RAZER IMPERATOR BF3 EDITION| HEADSET - STEELSERIES SIBERIA V2| SKÄRM - ACER G245H HDMI| TANGENTBORD - LOGITECH G110| HÖGTALARE M-AUDIO AV 40|

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Lidköping
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av Zeuxlarsson:

Powerlimit ska inte vara någon som helst fara. Däremot så kan det vara riskabelt att dra upp vcore till kärnan.

varför är det riskabelt att dra upp vcore till kärnan? och det heter inte vcore det heter voltage för grafikkort och vcore för cpu!

MODERKORT - CROSSHAIR V FORMULA 990FX| LJUDKORT - ASUS XONAR D2| CPU - AMD PHENOM2 970BE X4 4.1 GHZ| CPU KYLARE CORSAIR HYDRO H80| NÄTAGG - XFX 750W PRO SERIES| GRAFIKKORT - AMD RADEON HD 6970 2GB| SSD - CORSAIR FORCE F60| WD GREEN CAVIAR 1TB| SHASSI - ANTEC TWELVE HUNDRED| MÖSS - RAZER IMPERATOR BF3 EDITION| HEADSET - STEELSERIES SIBERIA V2| SKÄRM - ACER G245H HDMI| TANGENTBORD - LOGITECH G110| HÖGTALARE M-AUDIO AV 40|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av gamerguy:

Men man kan väll klocka ett 6970 om man köper ett 6970 ? jag har 6970 och klockar det men ibland ballar det ur och bilden på skärmen flyttar sig så det ser ut som man kör eyefinity :/ varför blir det så? Mvh.

ska jag flasha om kortet till annat bättre bios för att få bort det?
och det är jag som är TS!!

så det är du som är deathadder89 eller vad menar du? hade du ett reservaccoutn för när du blev avstängd på första då eller?

man kan klocka ett 6970 ja, varför bilden flyttar som som om man kör eyefinity har jag ingen aning om

och volten är det som är farligt för om man kör med för mycket kan det gå sönder, blir även mer värme ju högre volt, har för mig högsta säkra volten för 24/7 på 6970 är 1.3, ju högre volt desto mer kan man klocka kortet

FX-8350 | 290 Tri-x | 2x8GB | Asus Crosshair V Formula-z | Corsair TX 650W 80+

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
regnvm Helsingia regio
Registrerad
Dec 2009
Skrivet av gamerguy:

varför är det riskabelt att dra upp vcore till kärnan? och det heter inte vcore det heter voltage för grafikkort och vcore för cpu!

Mer ström till kärnan innebär mer värme. Mer värme medför absolut en risk om den inte kan mitigeras med adekvat kylning. Vad gäller användandet av termen vcore så ser jag ingen anledning till varför man inte kan använda den även för grafikkärnan.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Lidköping
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av Zeuxlarsson:

Mer ström till kärnan innebär mer värme. Mer värme medför absolut en risk om den inte kan mitigeras med adekvat kylning. Vad gäller användandet av termen vcore så ser jag ingen anledning till varför man inte kan använda den även för grafikkärnan.

Jo men alltså soppas kan jag om överklockning, har klockat alla kort jag har ägt utan problem, näe eftersom många säger vcore till cpu så blir det en vana vid det men skitsamma spela roll liksom:) Ett HD 6970 som mitt klarar iaf av en överklock på 945 Mhz (gpu) minnet på 1445 Mhz utan problem
kör det ihop med arctic coolings nya kylare för 7970 som passar alla 6970 idag