Bekant lyckades kleta kylpasta i sockeln och böja pins på sin CPUn

Permalänk
Medlem

Bekant lyckades kleta kylpasta i sockeln och böja pins på sin CPUn

Tjena SweClockers,

brorsans (knappt datorkunnige) polare skulle med sin farsa byta ut CPU-kylaren och de fattade inte att processorn fastnade och följde med kylaren upp. Den ställdes på bordet med processorn neråt, därav flertalet böjda pins. Sedan monterar de då ovetandes den nya kylaren direkt på socketen, kylpasta och allt, och undrar varför datorn inte POSTar.

Nu till frågan, hur löses detta bäst (om alls)? Ska försöka se om det går att böja tillbaka pinsen på processorn men vet riktigt hur man ska bära sig åt med moderkortet?

Tur i oturen är i alla fall att det var förapplicerad pasta på kylaren så verkar inte ha tagit sig ner så värst i hålen som om man skulle smetat dit det själv. Länkar till två bilder nedan då de är rätt stora, en på processorpinsen och en på socketen.

http://img545.imageshack.us/img545/3452/processorn.jpg

http://img221.imageshack.us/img221/8245/sockeln.jpg

Tack på förhand!

/Johan

Permalänk
Medlem

Sockeln kanske går att rengöra med kemisk ren bensin på en topz, bara att rpova.
Stiften kan du försiktigt böja tillbaka med en lite näbbtång eller liknande:)

Visa signatur

Citera.

Permalänk
Medlem

Kanske kan vara bra att ta en titt på, det är inte lätt. Men man kan ju hoppas. Han fixar bara en, ni har ju lite fler att fixa. Huruvida socketen har tagit skada kan jag inte svara på.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem

LOL..... Kvällens skratt!

Skadeglädjen är den enda sanna glädjen, eller vad säger man?

Tror nog att det är rätt kört med processorn, men moderkortet borde gå att fixa.
Ni får ju tänka på att ha ESD-skydd när ni pillar med processorn.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

haha

Permalänk
Medlem

HAHA! Man kanske ska ta reda på hur en dator ser ut inuti och veta vart alla delar är och gör INNAN man börjar mecka?

Rent spontant känns det som att lite pasta i hålen inte gör speciellt mycket. Så länge pastan inte kan föra över någon spänning till ett annat hål borde det gå bra.

Böjda pins är en annan historia, och NCIX-videon tidigare länkad är nog den bästa guiden.

Permalänk
Medlem

Aj aj aj tråkigt tråkigt men inte ens min farfar skulle göra de misstaget:P.. Bara rengöra/böja tillbaka pinnsen försiktigt och testa . Lycka till:P

Visa signatur

[i7 930@3,7] [Corsair H70] [1x500GB] [4x1TB] [1x1,5TB] [GA-X58A-UD3R][Corsair 6GB 1333MHz] [Win7x64 Ultimate]

Permalänk
Medlem

Hur lyckas man med detta, CPU:n är ju fastspänd och lär ju inte följa med när man tar bort kylaren. Kvällens skratt, sorry att man inte va till hjälp:P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Hur lyckas man med detta, CPU:n är ju fastspänd och lär ju inte följa med när man tar bort kylaren. Kvällens skratt, sorry att man inte va till hjälp:P

Om det är en AMD standardkylare med den medföljande kylpastan är det inte alls ovanligt xD Man ska starta datorn några sec innan man bytar en AMD CPU kylare ^^

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk

Tja!

När jag byte min processor för första gången råkade jag också böja ca 5st pinnar. Jag tog bara en liten tång och sakta och säkert drog tillbaka dom. Så det fungerar att dra tillbaka dem. Bara man gör det försiktigt.

Permalänk
Medlem

Trevligt med ett gott skratt så här på kvällskvisten,
angående sockeln så känns det som någon annan också skrev att det inte borde göra så mycket, försök få bort det som går och testa (inte mycket annat man kan göra heller ;P)

Det med pinsen är något som även jag gjort när jag skulle byta kylare på mitt första datorbygge, detta pågrund av att AMD's CPUer inte sitter fast så hårt i sockeln, och har man inte varmkört datorn innan man försöker ta loss kylaren så kan detta hända (sen att de ställde den på bordet är väl en annan femma). Bara att böja tillbaka pinsen med en tång av mindre slag. Min Phenom2 överlevde iaf efter en sådan bravad.

Permalänk
Medlem

Sockeln är ingen fara så länge den blir hyfsat ren. Det viktiga är att det inte ska kunna krypa ström mellan de olika pinsen genom kylpastan, eller att det ska isolera för mycket nere i hålen. Så det borde bara vara att torka rent så gott det går, har du bensin eller annat så se till att det är ordentligt torrt innan det är rent, och att du inte råkar lösa upp plast eller dylikt.

Angående processorn så brukar det gå att med ett tunnare kreditkort eller liknande böja tillbaka pinsen, då kan du med hjälp av de pinsen som fortfarande är raka får rätt vinkel på de du böjer tillbaka.

Permalänk

Hehe hände mig samma sak när jag skulle byta kylare. Processorn var som fastlimmad av den torkade kylpastan, tur att man märkte det iaf och inte ställde ner den på bordet

Permalänk
Medlem

Hehe, kul att man får tillfälle att roa lite folk såhär på kvällskvisten.
Var rätt lustigt när jag kom in för och ta en titt på datorn, "fan, inte konstigt att den inte får nån bild, var har ni gjort av processorn?". Sen ser de ut som två frågetecken till jag lyfter upp den gamla kylaren, då ljusnar det för dom och alla bara garvar.

Tackar så mycket för alla tips, ska försöka böja tillbaka pinsen som sagt och försiktigt göra rent det jag kan på socketen, får se hur det går. Lämnar besked någon gång efter helgen troligtvis.

Permalänk
Medlem

Nog tusan kunde man råka ut för detta på den gamla onda tiden när Intel körde med den numera förhistoriska socket 478. Det är förbannat synd att inte AMD har följt på Intel med LGA. De har tydligen släppt flera processorer för servermarknaden med LGA så det är inte för mycket begärt att även vanliga konsumenter slipper dessa otyg.

Till AMD:

Dold text
Permalänk
Medlem

Har haft AMD i jag vet inte hur många år och bytt processorer/kylare otal gånger.. även haft s478, men aldrig råkat ut för detta.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Lämna in den dom till Inet och be dom repparera den för en viss billig summa.
Gjorde det med mitt moderkort och det funkar perfekt.

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Har haft AMD i jag vet inte hur många år och bytt processorer/kylare otal gånger.. även haft s478, men aldrig råkat ut för detta.

Jo det beror ju även på vad man har för kylpasta. AS5 och MX-1 klistrade ju sig gärna fast så hade man otur så kunde man få med processorn. Den lilla spaken som höll processorn på plats var inte helt genomtänkt.

Permalänk
Medlem

Jag fixade en gammal 939-cpu med en 0.5mm stiftpenna, trä pennan över stiftet och böj försiktigt tillbaka.

Permalänk

Har också klåpat med att byta processor kylpasta det blev böjda pinnar och den dog RIP. Men har nu beställt ny processor från Tyskland

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Nog tusan kunde man råka ut för detta på den gamla onda tiden när Intel körde med den numera förhistoriska socket 478. Det är förbannat synd att inte AMD har följt på Intel med LGA. De har tydligen släppt flera processorer för servermarknaden med LGA så det är inte för mycket begärt att även vanliga konsumenter slipper dessa otyg.

Till AMD:

LGA är dock inte mycket mer att hänga i granen. Då ansvaret för pinsen skiftas från CPU till moderkort tillverkaren istället.
Och cpu-socket pinsen på LGA har en god tendens att böjas vid dålig hantering.

Om man hanterar CPUn slavrigt, så kommer pins böjas, oavsett om det är LGA eller inte..

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

LGA är dock inte mycket mer att hänga i granen. Då ansvaret för pinsen skiftas från CPU till moderkort tillverkaren istället.
Och cpu-socket pinsen på LGA har en god tendens att böjas vid dålig hantering.

Om man hanterar CPUn slavrigt, så kommer pins böjas, oavsett om det är LGA eller inte..

Jo visst finns det dem som lyckats med den bedriften. Men det ska allt mycket till för att en LGA ska misslyckas med att hålla fast processorn vid kylarbyte. AMDs saknar helt den förmågan utan förlitar sig på en teknik som Intel slutade med för tre generationer sen.

Permalänk
Medlem

Efter en lyckad operation startar nu datorn och verkar fungera utan problem, tiden får utvisa om någonting har tagit skada.

Tack än en gång för all hjälp, tur att det gick bra den här gången.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av PerZerk:

Nog tusan kunde man råka ut för detta på den gamla onda tiden när Intel körde med den numera förhistoriska socket 478. Det är förbannat synd att inte AMD har följt på Intel med LGA. De har tydligen släppt flera processorer för servermarknaden med LGA så det är inte för mycket begärt att även vanliga konsumenter slipper dessa otyg.

Till AMD:

Jo Intels lösning är skitbra! synd bara att den ställer till det för så många!
http://www.sweclockers.com/forum/search.php?searchid=2272436

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Jo Intels lösning är skitbra! synd bara att den ställer till det för så många!
http://www.sweclockers.com/forum/search.php?searchid=2272436

Det är ju skillnad på hur man monterar processorn. Det går inte att dra alla över samma kam. De som hetsar och slarvar kommer alltid att ställa till det för sig. Man ska ta det långsamt och ordningsamt.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av PerZerk:

Det är ju skillnad på hur man monterar processorn. Det går inte att dra alla över samma kam. De som hetsar och slarvar kommer alltid att ställa till det för sig. Man ska ta det långsamt och ordningsamt.

Ja absolut, en av de bättre monteringsråden är att ha gott om tid, och inte stressa.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av decee:

Jag fixade en gammal 939-cpu med en 0.5mm stiftpenna, trä pennan över stiftet och böj försiktigt tillbaka.

thats the way you do it!

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Strunt i att försöka fixa. Är man så dum så att man inte bara gör en tabbe utan två så får man faktiskt punga fram pengarna kalaset kostade!

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rhalla:

Strunt i att försöka fixa. Är man så dum så att man inte bara gör en tabbe utan två så får man faktiskt punga fram pengarna kalaset kostade!

den funkar ju nu...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 || Moderkort: MSI P67A-C45 B3 || GPU: R9 280x ||
CPU: Intel Core i5 2500K@ 4Ghz || CPU kylare: Antec kühler 620 PnP Gentle Typhoon ||
Nätagg: Fractal Design Tesla 650W || Hårddisk: Samsung Spinpoint F3 1TB || Ram: CORSAIR 4x2GB DDR3 XMS3 || 3DMark 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johen:

Efter en lyckad operation startar nu datorn och verkar fungera utan problem, tiden får utvisa om någonting har tagit skada.

Tack än en gång för all hjälp, tur att det gick bra den här gången.

Skrivet av rhalla:

Strunt i att försöka fixa. Är man så dum så att man inte bara gör en tabbe utan två så får man faktiskt punga fram pengarna kalaset kostade!

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD