AMD Radeon HD 7970 Gigahertz Edition

Permalänk
Melding Plague

AMD Radeon HD 7970 Gigahertz Edition

AMD tar upp grafikkampen och lanserar nya flaggskeppet Radeon HD 7970 GHz Edition. Med uppskruvade klockfrekvenser och turboläge hoppas företaget kunna slå Nvidia Geforce GTX 680 på fingrarna.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Fan va nice att man dygna just ikväll så att man kan vara först att kommentera. Fan va fränt med 1 GHz gränsen!

Permalänk
Medlem

ahh man vaknar, kollar sweclockers och det första man ser är en ny recension. Snacka om perfekt start för en midsommar

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem

Coolt. De gröna kommer dock tillbaka ska ni se

Permalänk
Avstängd

Där ser man.. AMD kan om de bara lägger manken till. Nu får man bara hoppas att de fixar sina drivrutiner.

Skrivet av Bokenbergen:

Coolt. De gröna kommer dock tillbaka ska ni se

Tror inte Nvidia är så brydd egentligen..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

Nja, antar att dessa med eftermarknadskylare kan klocka högre än vanliga 7970n med lägre strömförbrukning, men kändes inte allmänt som något att hänga i granen!

Visa signatur

Jag drömmer mardrömmar om att installera chassifläktar

Permalänk
Medlem

Sen har ju AMD sina problem med drivrutiner ...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Där ser man.. AMD kan om de bara lägger manken till. Nu får man bara hoppas att de fixar sina drivrutiner.

Tror inte Nvidia är så brydd egentligen..

Problemet är ju bara att alla med överklockningmjukvara och fem minuter till övers har kunnat ha det här kortet i ett halvår.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Med andra ord blir den här prestandakronan ytterst kortvarig.

Naturligtvis kommer Nvidia svara med att överklocka sitt GTX680 för att komma förbi. Och då är vi tillbaks på ruta ett, GTX680 är världens snabbaste singel GPU för spel! Detta börjar bli larvigt!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Kan inte folk på detta forum bara sluta tjafsa om drivrutiner? Jag kör idag med amd & nvidia kort dagligen, ingen är bättre än den andre när det kommer till drivare, punkt slut...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Kul med lite fight mellan Nvidia och Amd.

Men det enda jag bryr mig om är prestandan i BF3 på ganska låg upplösning och där ser det ju ut som om mitt 670 presterar bättre så detta kortet är inget jag suktar efter...

Visa signatur

NZXT H2 Vit| i7 2600 + Hyper 212 | Fractal Design Newton R2 650W | Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 | G.Skill Ripjaws X 2x4GB | SSD A-Data 511 120 GB | 1TB WD Caviar Blue | Gigabyte GTX670 Windforce 3X OC | 2 x DVD | Corsair Vengeance K60 & Razer Imperator & Steelseries Siberia V2 USB

Permalänk
Avstängd

Äger Redan ett 7970 kort och man kan lika bra överclocka kortet och får samma resultat. visst nice med turbo funktion men det är inget som behövs.

Ger Tummen ner då det enda nya är turbo funktionen och ett högre pris än ett vanligt 7970. Köp ett vanligt och Överclocka.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk

Jag skulle lätt gå över till AMD igen om inte drivrutinerna är begränsade i UIn.

Visa signatur

Motherboard: ASUS ROG Crosshair VIII Hero X570 | Processor: AMD Ryzen 5900X | Graphic: MSI GeForce RTX 4090 24GB GAMING TRIO | Memory: G.Skill 64GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | PSU: ASUS ROG Thor 1200W

Permalänk
Medlem

Vanligaste problemet AMD har är amatörer till användare som inte kan hantera drivrutiner på ett vettigt sätt.

EDIT: Det var bättre förr när medlemmarna här på SWEC kunde mer än chatta på facebook och spela call of duty.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Kort o gott en PR-lansering..............jaja.........var ngt annat egentligen väntat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Vanligaste problemet AMD har är amatörer till användare som inte kan hantera drivrutiner på ett vettigt sätt.

EDIT: Det var bättre förr när medlemmarna här på SWEC kunde mer än chatta på facebook och spela call of duty.

Tänkte precis samma sak, har aldrig någonsin haft problem med AMD:s drivrutiner. Dock har Nvidia drivers get mig huvudvärk förut (dock inte haft Nvidia nu sedan 8800GTS, Vista var nytt Nvidia:s drivers katastrof).

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem

Vad ville AMD uppnå med detta? Som att fabriksöverklockade kort inte skulle vara bra nog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Vanligaste problemet AMD har är amatörer till användare som inte kan hantera drivrutiner på ett vettigt sätt.

EDIT: Det var bättre förr när medlemmarna här på SWEC kunde mer än chatta på facebook och spela call of duty.

Sen kan det ju vara svårt att "hantera" dessa drivrutiner när de är skit och inte funkar som de ska så det spelar ingen roll.

OT: Kul att AMD är med i matchen igen, hoppas på lägre priser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Där ser man.. AMD kan om de bara lägger manken till. Nu får man bara hoppas att de fixar sina drivrutiner.

Tror inte Nvidia är så brydd egentligen..

Ne, me de piskar ändå AMD i de flesta lägen

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eltarion:

Tänkte precis samma sak, har aldrig någonsin haft problem med AMD:s drivrutiner. Dock har Nvidia drivers get mig huvudvärk förut (dock inte haft Nvidia nu sedan 8800GTS, Vista var nytt Nvidia:s drivers katastrof).

Det var ju ett tag sen 8800 var modernt...

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Sen kan det ju vara svårt att "hantera" dessa drivrutiner när de är skit och inte funkar som de ska så det spelar ingen roll.

OT: Kul att AMD är med i matchen igen, hoppas på lägre priser.

Huvet på spiken

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem

Precis som jag tidigare skrivit så skulle det komma drivers som boostar kortens prestanda. Det kommer med stor sannolikhet mer då 79xx ær mycket kraftfulla GPU'er sett till rå berækningskraft och att det finns mer att hæmta.

Snacket med drivrutiner fortsætter i sin patetiska form. Jag har haft GeForce\TNT och Radeon\Rage kort sedan 90 talet och det har aldrig vart några større oundvikliga problem. Det har vart små buggar och mindre fel med bægge aktørernas kort. nVidia ær dæremot snabbare på att optimera prestandan før sina kort och pumpar in enorma mængder fjæsk och pengar till spel och programvaruproducenter. I slutændan så spelar det ingen roll då korten fram och tillbaka presterar ganska likt.

Både GTX680 och 7970 ær grymma grafikkort. Big kepler kommer bli ruskigt snabb, och HD89xx serien ær på væg in. Från tape out så ær AMD mycket snabba med att få færdiga kort och vi får nog se HD89xx serien till høsten.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

både mitt OC 6970 och mitt OC 6870X2 ger bättre resultat än ett 7970/680. Why bother?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Sen kan det ju vara svårt att "hantera" dessa drivrutiner när de är skit och inte funkar som de ska så det spelar ingen roll.

Kan hålla med om att AMDs drivrutiner är lite svårare att installera. Men rent funktionellt fungerar AMDs lika bra som Nvidias.

Och jag har inte haft problem med drivrutiner varken från Nvidia eller ATI sedan Riva TNT och 3D Rage. Så kan med gott samvete säga att majoriteten här på forumet som klagar på drivrutiner är helt enkelt amatörer.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Inaktiv

Dom är för sent, känns som för många lämnade 79xx när kepler kom......

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast

Så det här är alltså vad 7970 hade blivit om de väntat lika länge som Nvidia med att släppa det.

Det var ju snack om att det skulle vara lite mer optimeringar än bara höjda klockfrekvenser? Vet att jag läste något om att de trimmat in tillverkningsprocessen för att ge lite lägre strömförbrukning. Vore intressant att se ett 7970 GHz mot ett gammalt klockat 7970 för att se om det faktiskt blev någon skillnad eller om de verkligen bara är ett överklockat 7970.

Till er som hoppas på nytt från Nvidia så ska ni inte hoppas på för mycket. Skillnaderna är för små för att motivera ett nytt släpp av ett toppkort, speciellt när Nvidia sitter på 690 som AMD inte svarat på än. Vidare behöver Nvidia få ut sin 660 serie också. Nej nästa prestandakort från Nvidia blir 700-serien om ett halvår som då kommer kriga med AMDs 8000 serie. Utvecklingen går framåt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Pimpim666:

Kan hålla med om att AMDs drivrutiner är lite svårare att installera. Men rent funktionellt fungerar AMDs lika bra som Nvidias.

Och jag har inte haft problem med drivrutiner varken från Nvidia eller ATI sedan Riva TNT och 3D Rage. Så kan med gott samvete säga att majoriteten här på forumet som klagar på drivrutiner är helt enkelt amatörer.

Det finns fruktansvärt många som har problem med 7970 i CF i höga upplösninngar och massa andra spel får crasher och mycket annat.

Jag har 2x 7970 i min andra burk jag få så mycket aspasm och lacka över och sålde dom och köpte 2x 560ti för att dom drivrutinerna kommer jag alldrig ta ens med tång igen om dom inte fixar skiten.

Får kalla mig nvidia fanboy eller vad du vill men jag har haft både high end amd / nvidia i runt 5 år nu.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

1050 mhz är precis vad mitt kort klarar utan spänningshöjnigar så jag känner inte att jag missat något. Men det är aldrig fel att ge konsumenterna fler alternativ :).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

3770k @4,5ghz, EK-Supremacy, 2x hd 7970 @1050/1500 , 4x 4 GB corsair vengeance LP 1600 mhz, Corsair RM1000x, z77a-gd65, Samsung 840 pro 256 GB, Crucial m4 128 GB, Nzxt switch 810

Permalänk
Medlem

Varför kacklar folk om "det blir nog bra med nya drivrutiner". I texten står följande "AMD passar även på att röra om i grytan med en ny version av drivrutinen Catalyst."

Folk är så snabba på att vända kappan efter vinden. När titlar får bättre prestanda så är mjukvaran och hårdvaran höjd till skyarna, men om titlar/funktioner inte blir så bra då är det helt plötsligt dålig mjukvara som då givetvis kan/ska lösas med en ny mjukvaruppdatering.

nVIDIA / AMD är väl varken sämre eller bättre än den andre. Olika saker funkar olika bra, ibland kan man lösa/få en förbättring med ny mjukvara, ibland oförändrat och ibland sämre.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Med andra ord blir den här prestandakronan ytterst kortvarig.

Naturligtvis kommer Nvidia svara med att överklocka sitt GTX680 för att komma förbi. Och då är vi tillbaks på ruta ett, GTX680 är världens snabbaste singel GPU för spel! Detta börjar bli larvigt!

GTX 680 är inte snabbast nu, det är 7970.

http://www.sweclockers.com/recension/15564-amd-radeon-hd-7970...