HDD Maxtor, konstiga temperaturer?

Permalänk
Medlem

HDD Maxtor, konstiga temperaturer?

Hej swec, hittade en hårddisk som använts i flera år här hemma. Tänkte nu ta och använda den som lagringsdisk för Fraps, media etc etc. När jag körde en full genomsökning kom den upp i 63-64c! , Stämmer detta? Den var riktigt varm när jag kände med handen. Jag vet att den legat över 50c förr vid belastning men hur kan den fortfarande fungera?

Maxtor 7 Y250M0

Mvh

//Emil

Visa signatur

Desktop: 4690K @4,1Ghz | Sapphire 280x | GIGABYTE Z97M-D3H | Prodigy M | 3TB + 120GB | 8GB RAM
Tillbehör: QPAD-MK80 | Zowie EC1-A | Qpad QH-90
Citera för svar

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Jepp, det stämmer - kräver hygglig kylning

Jag har ändå två 120mm i fronten som blåser på den? Men är temperaturerna normala för den modellen menar du?

Vad är maxtemp den kan ligga på så att säga? Den har status "Bra" i Crystal Disk.

Visa signatur

Desktop: 4690K @4,1Ghz | Sapphire 280x | GIGABYTE Z97M-D3H | Prodigy M | 3TB + 120GB | 8GB RAM
Tillbehör: QPAD-MK80 | Zowie EC1-A | Qpad QH-90
Citera för svar

Permalänk
Medlem

Den klarar sig gott mot 80 grader ...sen kan man få lite problem med dataskrivning och läsning.
Men maxtor kan man inte lita på. Den senaste och sista jag köpte gick sönder under en dataskrivning ...ja den var varm.

Permalänk
Medlem

Har aldrig, kommer aldrig, att acceptera HDD tempar >45C
Det är luftflödet, inte storleken på fläkten, som kyler

Finns ett samband mellan diskens hållbarhet och för hög temp oavsett märke.
Maxtors HDDer är kända för hög temp (pga bristfällig kylning) -> kort livslängd

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Har aldrig, kommer aldrig, att acceptera HDD tempar >45C
Det är luftflödet, inte storleken på fläkten, som kyler

Finns ett samband mellan diskens hållbarhet och för hög temp oavsett märke.
Maxtors HDDer är kända för hög temp (pga bristfällig kylning) -> kort livslängd

Ja de fläktarna flyttar verkligen tillräckligt med luft enligt mig. Den idlar 38-40c.

Visa signatur

Desktop: 4690K @4,1Ghz | Sapphire 280x | GIGABYTE Z97M-D3H | Prodigy M | 3TB + 120GB | 8GB RAM
Tillbehör: QPAD-MK80 | Zowie EC1-A | Qpad QH-90
Citera för svar