Sänka tempen på ett 4870...

Permalänk
Medlem

Sänka tempen på ett 4870...

Hej!

har ett gammalt Radeon 4870 som jag tänkte använda i min media server men tycker att det blir onödigt varmt. Eftersom jag bara ska ha tv'n inkopplad så borde man kunna klocka ner det så att tempen minskar.

Någon som har prova eller har någon annan ide?

//S

Permalänk
Medlem

en annan gpu kylare sen nerklockning kanske ?
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/108527-arctic_cooling...
kostar inte så mkt och kommer vara mkt tystare ^^

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk

Tycker du skall ta och fundera på ett annat kort till en medieserver. Just 4870 är ökänt för att dra svinmycket effekt i idle (specat till 90W i idle!) och i en medieserver lär det bli mycket idle. Visst kan du underklocka och flasha bios och hålla på, men det är ändå konstgjord andning på ett sådant kort.

Jag skulle lägga ut det där på Swecs marknad för typ 200-250 spänn (jag fick 300:- för mitt Sapphire HD 4870 512MB i våras) och sedan använda de pengarna till att köpa ett nyare kort med sämre spelprestanda, men bättre effektförbrukning (och samtidigt kanske lite modernare utgångar/hårdvaruacceleration).

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kjell Brel:

Tycker du skall ta och fundera på ett annat kort till en medieserver. Just 4870 är ökänt för att dra svinmycket effekt i idle (specat till 90W i idle!) och i en medieserver lär det bli mycket idle. Visst kan du underklocka och flasha bios och hålla på, men det är ändå konstgjord andning på ett sådant kort.

Jag skulle lägga ut det där på Swecs marknad för typ 200-250 spänn (jag fick 300:- för mitt Sapphire HD 4870 512MB i våras) och sedan använda de pengarna till att köpa ett nyare kort med sämre spelprestanda, men bättre effektförbrukning (och samtidigt kanske lite modernare utgångar/hårdvaruacceleration).

detta skulle nog vara en bättre ide att göra då mediaservern skulle fortfarande ha en hög energiförbrukning kika på hd 6450 om den ska gå ner så mkt som möjligt ^^

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Ok, tack för tipsen, kommer nog att sälja 4870 och köpa något enklar som ni säger.

Är just 6450 känd för att vara bra för HTPC-lösningar i jämnförelse med radeon tidigare kort eller nvidias motsvarande kort?