Lite bättre än "ghetto-mod" men inte mycket - min server

Permalänk

Lite bättre än "ghetto-mod" men inte mycket - min server

Jag har som så många andra en "server i garaget", och min står bokstavligt talat i garaget.
Där huserar allt möjligt, jag kör torrent på den och har en exchange-server, sen är det en... Jag kanske skall ta det från början.
Någon gång 2007 så installerade jag en Small Business Server på någon garderobshårdvara som jag hade liggande.
Jag skulle bara leka lite...
Någon halvår senare körde jag en egen Exchange, en domän, en filserver, torrentankningar och DC++ samt backup av egna bilder osv...
Då var den baserad på något Intel moderkort med en Pentium D och jag lyckades för några månader sedan migrera till ny hårdvara.
Ett S775 med en Quad och jag behövde inte installera om Windows alls (installera om en SBS 2003 är INTE kul).
Men prestandan räckte inte till och jag ville dessutom på något sätt plocka bort en annan maskin som körde smoothwall (spara ström).
Det blev virtualisering! Det blev fler "virtuella maskiner"! Mer diskar behövdes...
Mitt chassi som hängt med sedan vinterkriget hade bara plats för 5 diskar, visst kunde man knöla in några diskar i CD platserna men det är inte min grej så jag funderade på en enkel liten modd.
Om man tar två likadana chassin och klipper och klistrar lite så kanske man kan få ihop ett chassi med plats för 10 diskar, dubbelt upp helt enkelt.

Här följer en enkel bildserie på vad som hände sen:

Så här såg det ut när jag började. Dammigt och jävligt.

Tyvärr är det väl som vanligt, jag började modda och fixa och glömde bort att ta bilder.
Här är chassit redan moddat och lackat med vanlig svart sprayflaska. En extra fläkt är monterad under DVDn.

Jag tog helt enkelt "hårddisk-korgen" från ett annat chassi och svetsade och popnitade lite plåtbitar så att den hamnade över den andra.

Hårdvaran återmonterad och moderkortet har 8 SATA och ett raidkort med ytterligare 2 SATA ger 10 diskar totalt.

Dom fem ursprungliga diskarna på plats.

....................FÖRE...........................................................EFTER....................

UPDATE:

Jag var ute i garaget och tog två bilder på hur det ser ut idag.
Uppgraderad hårdvara och några fler diskar monterade.
Den tionde disken jag skulle ha i var trasig redan från början så den åkte ur igen.
Nu sitter det Asus X58 med en i7 950 och 3x4GB Ram
(Det körs nu Server 2008 r2 (host) - Server 2003 SBS - Windows 7 - Windows 7 - Smoothwall 3.0)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

snyggt gjort funderar också på att skaffa mej en filserver, men spelar hårdvaran någon roll(cpu)? för du ju ett i7 system

Permalänk
Skrivet av Gulbanan:

snyggt gjort funderar också på att skaffa mej en filserver, men spelar hårdvaran någon roll(cpu)? för du ju ett i7 system

Skall du bara ha den som filserver skall du satsa på så billig och strömsnål CPU du kan.
Det kan gott räcka med exempelvis en 800 MHz Celeron eller något annat i samma stil.
Men så fort du tänker på något annat än filserver så stiger kraven.
Att jag kör en i7 (Socket 1366) är bara för att jag kör virtualisering, alltså flera operativsystem i samma burk.
Jag köra ju sammanlagt upp till 5 Operativsystem på min server och då krävs framför allt mycket minne.
Min gamla hårdvara klarade max 8 GB minne medan denna klarar 24 GB minne (jag har 12 GB nu)

Skall du börja med en server så välj något gammalt "skrot". En CPU från socket 775 serien är ju lätt att få tag på och väldigt billigt.
Ett nice chassi och ett antal diskar sen är det bara att börja leka.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Klimpen717:

Skall du bara ha den som filserver skall du satsa på så billig och strömsnål CPU du kan.
Det kan gott räcka med exempelvis en 800 MHz Celeron eller något annat i samma stil.
Men så fort du tänker på något annat än filserver så stiger kraven.
Att jag kör en i7 (Socket 1366) är bara för att jag kör virtualisering, alltså flera operativsystem i samma burk.
Jag köra ju sammanlagt upp till 5 Operativsystem på min server och då krävs framför allt mycket minne.
Min gamla hårdvara klarade max 8 GB minne medan denna klarar 24 GB minne (jag har 12 GB nu)

Skall du börja med en server så välj något gammalt "skrot". En CPU från socket 775 serien är ju lätt att få tag på och väldigt billigt.
Ett nice chassi och ett antal diskar sen är det bara att börja leka.

jag har en sempron 1,6ghz (ett sjukgammalt cpu)med moderkort med endast ide-kontakter, är kanske lite svårt och få tag på. kan man man använda något pcikort med sata portar?sata kontroll kort?är en noob inom sånt :/

fet med 5oprativsystem, vet dock inte vad det används till

jag har ett chassi liggande, ett matx får nog använda och köpa några beg hårddiskar som en börja, förresten jag funderar på att använda den med två oprativsysten xp och homeserver, så att jag kan använda den som en varadagsrumdator också, eller är det bättre att bara installera freenas?

btw riktigt fet mod på vattenblocket ska kanske göra samma med min zalman zm-wb5