Google firar Alan Turings födelsedag

Permalänk
Melding Plague

Google firar Alan Turings födelsedag

IT-jätten Google byter ut logotypen mot en beräkningsmaskin för att fira 100 år sedan matematikern och datorpionjären Alan Turing föddes.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tragiskt..

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

Usch. Tragiskt indeed. Gillar Googles sätt att hedra på dock. Byta sin logga uppmärksammar verkligen något eftersom det syns så mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Richard aka inkui

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Bildskärm: Acer 27" WQHD 170Hz 2560x1440
Datorsystem: AMD Ryzen 3600 @4.0GHz - Nvidia RTX 3060 - ASUS TUF GAMING X570-PLUS - NZXT H440 Blue
Övrigt: Corsair K95 RGB - Corsair Scimitar - Corsair VOID Wireless

Permalänk
Inaktiv

Sjukt att man förr i tiden dömde homosexuella till hormonbehandling. I Sverige vet jag att man gjorde könsbyten på endel homosexuella förr. Många av dessa mådde ännu sämre efter det...

Det är dock alltid roligt att man ser att loggan ändras då och då. Man lär sig oftast något nytt när det händer!

Permalänk

Bara jag som inte får fram loggan?

Visa signatur

Dator: OCZ Agility 3 60GB || Intel i7 3770k 4gHz || ASRock Z77 Extreme4 || 12GB Vengeance Ram
6 TB Hdd || Gigabyte 780 windforce || Corsair Carbide 500R|| Fatal1ty 500W PSU 80+ ||
Kamera: Sony Alpha A33

Permalänk
Medlem

Det är för jävligt att homosexuella inte får vara ifred, de är precis som vilken människa som helst :/ RIP för snillet Alan

Permalänk
Skrivet av kvicksilv3r:

Bara jag som inte får fram loggan?

det är femtio minuter sedan hans födelsedag var över. Loggan var där igår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kvicksilv3r:

Bara jag som inte får fram loggan?

Nope samma här.

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk
Skrivet av Navicula:

Det är för jävligt att homosexuella inte får vara ifred, de är precis som vilken människa som helst :/ RIP för snillet Alan

Var helt annat på den tiden..

Visa signatur

Dator 1|Fractal Design R3 Titanium|AMD Phenom 2 X6 1055T 2.8Ghz |Noctua NH-U9B SE2|Gigabyte GA-880GM-UD2H |Corsair 8GB 4x2GB XMS3 DDR3|AMD 7970| Chieftec750w| Intel 320 120GB SSD|
Servern|NZXT Lexa S |AMD Dualcore 3.1Ghz|Arctic Cooling Rev2 |Gigabyte DS3 |4x2 Crucial DDR2 667mhz |Nvidia GT 430|4x2TB Western Digital Green|Chieftec 400w|
"Try not. Do or do not, there is no try"

Permalänk

Alan Turing idag, igår Sonic the Hedgehog och Chuck Billy (Metalikon som besegrade cancer) vilka dagar asså.

Permalänk

Humanity gained from Alan Turing
Inhumanity took him from us

Skrivet av Alucard88:

Var helt annat på den tiden..

Likadant och värre i många delar av världen - och världen blir ju mindre och kommer och knackar på ytterdörren. Globalism och så.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

I min värld är det svårt att förstå sådan trångsynthet. Sen beror det säkert på att jag känner flertalet homo- och bisexuella. Alla förträffligt fina människor, som det slumpar sig.

Men eftersom att jag är så nära det, så är det kanske inte rättvist av mig att vara så dömande. Jag hoppas bara att det inte finns någonting jag missar på samma sätt.

Skrivet av kvicksilv3r:

Bara jag som inte får fram loggan?

Den försvann efter midnatt; det var egentligen igår den var framme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

I min värld är det svårt att förstå sådan trångsynthet. Sen beror det säkert på att jag känner flertalet homo- och bisexuella. Alla förträffligt fina människor, som det slumpar sig.

Men eftersom att jag är så nära det, så är det kanske inte rättvist av mig att vara så dömande. Jag hoppas bara att det inte finns någonting jag missar på samma sätt.
Den försvann efter midnatt; det var egentligen igår den var framme.

Jag ser inte det konstiga i att det var olagligt, det är bara att titta på vår egen lagstiftning.
Det var en ren morallag och sådana finns det gott om än idag.
Det är så det blir när människor ska bestämma vad andra får lov att göra och inte göra baserat på vad som anses vara moraliskt riktigt.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk

Skit i att, människa som människa.
Kön, sexualitet ska aldrig spela någon roll.
Här hade vi mer eller mindre ett rent geni.

Permalänk

De hade en intressant artikel om honom i Världens Historia ganska nyligen, kommer dock inte ihåg vilket nummer det var. Läsvärt i vilket fall som helst, om man vill veta mer om Alan Turings bidrag till datorutvecklingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enity:

Jag ser inte det konstiga i att det var olagligt, det är bara att titta på vår egen lagstiftning.
Det var en ren morallag och sådana finns det gott om än idag.
Det är så det blir när människor ska bestämma vad andra får lov att göra och inte göra baserat på vad som anses vara moraliskt riktigt.

Fast de absolut flesta lagar baseras på moral, vilket inte är så konstigt eller dåligt. Att t.ex. stöld och mord är olagligt beror på att vi anser det moraliskt felaktigt. Problemet med lagen mot homosexualitet var inte att den var baserad på moral utan att moralen bakom inte var baserad på annat än fördomar och okunskap.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alucard88:

Var helt annat på den tiden..

Jo jag vet, men jag förbarmar mig fortfarande över alla män och kvinnor som fick lida för att folk inte fattade på den tiden... Som tur har saker och ting blivit lite bättre idag :]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zartax:

Fast de absolut flesta lagar baseras på moral, vilket inte är så konstigt eller dåligt. Att t.ex. stöld och mord är olagligt beror på att vi anser det moraliskt felaktigt. Problemet med lagen mot homosexualitet var inte att den var baserad på moral utan att moralen bakom inte var baserad på annat än fördomar och okunskap.

Snarare baseras de lagarna på att det finns ett offer, om det inte finns ett offer hur kan något vara olagligt?

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk

Arkivet

Skrivet av kvicksilv3r:

Bara jag som inte får fram loggan?

http://www.google.com/doodles/alan-turings-100th-birthday

Permalänk
Skrivet av Navicula:

Jo jag vet, men jag förbarmar mig fortfarande över alla män och kvinnor som fick lida för att folk inte fattade på den tiden... Som tur har saker och ting blivit lite bättre idag :]

Håller med dig, Folk på den tiden trodde allt skulle vara i plast i dag då det var det bästa matrialet enligt 90% av befolkningen då

Undra hur det hade sett ut idag om han levde?

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zartax:

Fast de absolut flesta lagar baseras på moral, vilket inte är så konstigt eller dåligt. Att t.ex. stöld och mord är olagligt beror på att vi anser det moraliskt felaktigt. Problemet med lagen mot homosexualitet var inte att den var baserad på moral utan att moralen bakom inte var baserad på annat än fördomar och okunskap.

Nej. Morallagar är när det inte finns ett offer. Om någon är homosexuell, vem är offer då? Det finns ingen. Stjäl någon, så har någon annan blivit av med något. Ser du skillnaden?

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

http://www.google.com/doodles/alan-turings-100th-birthday

Google har en hemsida där man kan titta på alla deras "doodles" som dom kallar dom för alal som missade logon igår

Permalänk
Medlem

Självmord? Vem som helst fattar väl att Dark Brotherhood lade ett Poisoned Apple i hans inventory.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enity:

Jag ser inte det konstiga i att det var olagligt, det är bara att titta på vår egen lagstiftning.
Det var en ren morallag och sådana finns det gott om än idag.
Det är så det blir när människor ska bestämma vad andra får lov att göra och inte göra baserat på vad som anses vara moraliskt riktigt.

Håller med. Ändå känns det förjävligt att att vissa som är på ett specillt sätt för sota beroende på vilken tid de vistats på jorden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Nej. Morallagar är när det inte finns ett offer. Om någon är homosexuell, vem är offer då? Det finns ingen. Stjäl någon, så har någon annan blivit av med något. Ser du skillnaden?

Jag skulle gissa att den homosexuella personen själv sågs som ett "offer" för sin sexualitet, ungefär så som man ser på missbrukare idag.

Permalänk

De har bett om ursäkt för det inte för så länge sen

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Medlem

Tja, dem av er som utgjuter er om hur hemskt det var bör betänka att han antagligen hade blivit ännu hårdare dömd idag. Saken är nämligen den att AT inte bara var homosexuell, utan hade en uttalad preferens för unga pojkar. Med andra ord hade han under den lagstiftning som gäller nu blivit stämplad och dömd som pedofil, inte som bög.

Och då misstänker jag att många av dem som koketterat med sin vidsynthet i tråden här ovan plötsligt drar öronen åt sig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av roykio:

Håller med dig, Folk på den tiden trodde allt skulle vara i plast i dag då det var det bästa matrialet enligt 90% av befolkningen då

Undra hur det hade sett ut idag om han levde?

Allt är i plast... visst en överdrift men det som inte är i plast är något syntetiskt kompositmaterial och lyckas man hitta nån metall så är det med största sannolikhet en ny legering eller aluminium och det var det bara tyskarna som använde då. Plast är förövrigt det bästa materialet som människan klämt ur sig.

OT börja jag bli trött på Turing, tredje mannen som knäckte enigma koden? 179 gubben som kom på att man borde räkna med nån sorts (elektro)mekanisk apparat.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nosslo Snah:

[...]AT inte bara var homosexuell, utan hade en uttalad preferens för unga pojkar.

Har du en källa för det där?