RAID1 som går sönder? Vad säger SMART data?

Permalänk

RAID1 som går sönder? Vad säger SMART data?

Hejsan Sweclockers

Jag har två hårddiskar i ett externt skal, RAID:en sköts av hårdvaran i skalet. Den rapporterade smart datan har sakta men säkert blivit sämre över en lång period (2 år).

Här är en skärmdump som det ser ut idag: länk

En sak jag undrar är hur man ska tolka SMART data i raidupsättningar. Förmodligen så är det inte båda hårddiskarna som går sönder, utan bara en av dem, d.v.s. ena hårddisken har dåliga sektorer, den andra inte.

Hur stor är risken för faktisk dataförlust?

Skulle man kunna plocka isär arrayen, undersöka diskarna individuellt och sedan sätta ihop allt igen? Detaljerade instruktoner skulle vara bra isåfall.

---
Sen vill jag bara ställa en nyttig fråga men som inte berör ämnet egentligen. Hur kan man testa diskar när man först har köpt dom? Rent spontant antar jag att man får fylla på disken med massa fejkdata så att lagrinskapaciteten tas upp till fullo. Då borde dåliga sektorer upptäckas...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Parallels:

---
Sen vill jag bara ställa en nyttig fråga men som inte berör ämnet egentligen. Hur kan man testa diskar när man först har köpt dom? Rent spontant antar jag att man får fylla på disken med massa fejkdata så att lagrinskapaciteten tas upp till fullo. Då borde dåliga sektorer upptäckas...

Du behöver inte fylla diskarna med data för att upptäcka dåliga sektorer. Kör chkdsk så reporterar den om det finns dåliga sektorer. En vanlig långsam formatering felkontrollerar också disken så det rekommenderas ifall du har problem med dina diskar. Du kan också i samband med formateringen lägga till ett kommando som skriver över varje sektor n gånger ifall du vill testa att skriva till varje sektor.

Skickades från m.sweclockers.com