Permalänk

Aktivera AHCI

Hej!

Jag och en polare köpte varsin SSD http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/134876-ocz_intern_ssd...

Problemet är att vi inte hittar var man aktiverar AHCI i BIOS. Moderkortet är ett ASUS M4N68T-M LE V2. Vi har sökt runt på google och vissa säger att det kortet inte stöder AHCI, är det så? Andra säger att man istället kan köra disken i RAID0 och då samtidigt få AHCI.

Mitt moderkort stöder AHCI och får 7,7 i windows prestanda samtidigt som hans får 7,1 utan AHCI.

Är det AHCI som är så viktigt?

Hur löser vi detta problemet? Hjälp uppskattas oehört mycket

Permalänk
Medlem

Det moderkortet har inte stöd för AHCI.

Hade själv ett sådant kort några månader när jag fick för mig att köra mATX var en bra idé.
Var i princip förbannad på det sen dag 1 för att det var ren skit, och eftersom jag hade en ATX-chassi ståendes så gick det 2-3 månader innan jag bytte upp mig igen.

Jag körde min SSD i IDE på det moderkortet. Visst går det snabbare på mitt nuvarande moderkort i AHCI, men det går ju fortfarande hyffsat snabbt i IDE.

Men i alla fall kan han glömma AHCI på det moderkortet. Finns inte. Går inte att få in.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk
Skrivet av Make.Sense:

Det moderkortet har inte stöd för AHCI.

Hade själv ett sådant kort några månader när jag fick för mig att köra mATX var en bra idé.
Var i princip förbannad på det sen dag 1 för att det var ren skit, och eftersom jag hade en ATX-chassi ståendes så gick det 2-3 månader innan jag bytte upp mig igen.

Jag körde min SSD i IDE på det moderkortet. Visst går det snabbare på mitt nuvarande moderkort i AHCI, men det går ju fortfarande hyffsat snabbt i IDE.

Men i alla fall kan han glömma AHCI på det moderkortet. Finns inte. Går inte att få in.

Okej då vet jag det Att köra den i RAID är också uteslutet? Läste att AHCI och finns när man kör den i RAID men iof så gällde det ett Intel MB...

Permalänk
Medlem
Skrivet av andy_jalla:

Okej då vet jag det Att köra den i RAID är också uteslutet? Läste att AHCI och finns när man kör den i RAID men iof så gällde det ett Intel MB...

Så vitt jag vet så använder man bara RAID när man har fler än en disk.
I detta fall har du bara en SSD i datorn, inte två. Därför inget RAID.

Och få aldrig för dig att köra RAID mellan en SSD och en mekanisk ("vanlig") hårddisk.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340