Uppgradering för en Compaq Presario CQ-60

Permalänk
Medlem

Uppgradering för en Compaq Presario CQ-60

Hej!

Eftersom min Presario (s:n CQ60-415SO) är, och varit från första början, en odräglig maskin att leva med, så tänkte jag försöka uppdatera den lite.

Det sitter en 1 kärnig Sempron i, som rullar på 2,1 GHz med ett TDP på 25W.
Socket S1g2, vilket skulle innefatta Turion X2 processorer också.

Min fråga är, utöver SSD, skulle en CPU och RAM uppgradering (3 -> 4GB) vara möjlig?

Går det ens att uppgradera processorn? Att den passar osv har jag kollat, det finns processorer för runt 3 - 400 svenska på Ebay, men min fråga är om det ens går?
Var är det som gäller med BIOS? Någon som vet om det ens kommer starta efter? Proceduren att byta processor osv är jag absolut ingen nybörjare på, inte ens på bärbara, men just att det är en Compaq gör mig fundersam

Någon som kan svara på ovan frågor? Tips?

Är det bara att slänga och köpa en ny? (Lär bli en Trinity baserat ITX-maskin i så fall, då den ändå bara står nere vid TV'n och streamar.

Mvh

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Hej!

Eftersom min Presario (s:n CQ60-415SO) är, och varit från första början, en odräglig maskin att leva med, så tänkte jag försöka uppdatera den lite.

Det sitter en 1 kärnig Sempron i, som rullar på 2,1 GHz med ett TDP på 25W.
Socket S1g2, vilket skulle innefatta Turion X2 processorer också.

Min fråga är, utöver SSD, skulle en CPU och RAM uppgradering (3 -> 4GB) vara möjlig?

Går det ens att uppgradera processorn? Att den passar osv har jag kollat, det finns processorer för runt 3 - 400 svenska på Ebay, men min fråga är om det ens går?
Var är det som gäller med BIOS? Någon som vet om det ens kommer starta efter? Proceduren att byta processor osv är jag absolut ingen nybörjare på, inte ens på bärbara, men just att det är en Compaq gör mig fundersam

Någon som kan svara på ovan frågor? Tips?

Är det bara att slänga och köpa en ny? (Lär bli en Trinity baserat ITX-maskin i så fall, då den ändå bara står nere vid TV'n och streamar.

Mvh

------------------
Jag personligen hade nog aldrig rekommenderat någon att göra något på den där modellen, uff, det plasthärket ^^
Sure, en ssd är säkert trevligt och mer ram men har för mig om att den kommer med 3gb ram som standard?

Att uppgradera processorn i en såndär billig maskin, är vanskligt om ens möjligt, för de där brukar redan med sin lilla skruttiga sempron bli rätt varma.. har dock för mig att det där är väl en athlon i ?

Edit:
Det är väl denna?
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/100869-compaq_presari...

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

------------------
Jag personligen hade nog aldrig rekommenderat någon att göra något på den där modellen, uff, det plasthärket ^^
Sure, en ssd är säkert trevligt och mer ram men har för mig om att den kommer med 3gb ram som standard?

Att uppgradera processorn i en såndär billig maskin, är vanskligt om ens möjligt, för de där brukar redan med sin lilla skruttiga sempron bli rätt varma.. har dock för mig att det där är väl en athlon i ?

Edit:
Det är väl denna?
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/100869-compaq_presari...

Jag, det är den du listade

Det säger Athlon, men det är en Athlon X2, som är nedgraderad till en enkärnig Athlon = En Sempron

Enligt CPU-ID, så är "Name" En Sempron SI-46, men enligt Specification så är det en Athlon QI-46. Samma skit antar jag.

Den blir äckligt varm ja, tänkte jag skulle slänga på lite ny kylpasta och blåsa ur den och se om det gör någon skillnad.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Vassare processor med högra värmeutveckling är sällan något man skall göra i en laptop, odsen är stora att den överhettar. Har gjort liknande på äldre socket 478 as, så länge jag använt mig av processorer som inte drar mer ström brukar det gå bra. Dock kan det gå med en processor som drar lite mer kräm men då kan det hända att nätadaptern inte levererar ström nog och du får byta den till en med mer ampere.
Så svalare eller måttligt varmare processor kan gå men jag skulle hålla mig i ramarna vad modeller med samma bios/moderkort säljs med som vassast då det är stor risk att det inte fungerar om det är utanför konfigurationer som den säljs med.

Resterande kan jag itne svara på utan att veta vad du tänkt använda datorn till.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Jag, det är den du listade

Det säger Athlon, men det är en Athlon X2, som är nedgraderad till en enkärnig Athlon = En Sempron

Enligt CPU-ID, så är "Name" En Sempron SI-46, men enligt Specification så är det en Athlon QI-46. Samma skit antar jag.

Den blir äckligt varm ja, tänkte jag skulle slänga på lite ny kylpasta och blåsa ur den och se om det gör någon skillnad.

----------------------
Mjo, de där är inte direkt kända för att vara bra, hp överlag verkar vara uselt konstruerade gällande värmeavledning
Har gjort det där på en väns laptop, liknande specifikationer..hjälpte 2 grader:/
Men om du har mycket damm i fläkten så kan det ju vara ide att blåsa den fri från damm

Men, tror nog att summan av det jag skriver, är mer att du borde nog fundera på nåt nytt sen istället, som t e x trinity som du säger, har ju gjorts en del tidiga tester med dem och de verkar rätt fina

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

----------------------
Mjo, de där är inte direkt kända för att vara bra, hp överlag verkar vara uselt konstruerade gällande värmeavledning
Har gjort det där på en väns laptop, liknande specifikationer..hjälpte 2 grader:/
Men om du har mycket damm i fläkten så kan det ju vara ide att blåsa den fri från damm

Men, tror nog att summan av det jag skriver, är mer att du borde nog fundera på nåt nytt sen istället, som t e x trinity som du säger, har ju gjorts en del tidiga tester med dem och de verkar rätt fina

Enda som jag kräver av ITX-systemet är HD film, och möjligheten till Source-spel (CSS/DOTA2 osv, vilket nuvarande Llano klarar galant, så det ska nog inte vara några problem).

Satt och la in nytt windows precis, tog bort datorn och brände mig rejält på bordet..., att en dator ska framkalla brännmärken efter användande är väl inte riktigt vad man kan kalla kvalitetsdatorer.
Blir nog att slänga skiten och sikta på Trinity

Mvh

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Enda som jag kräver av ITX-systemet är HD film, och möjligheten till Source-spel (CSS/DOTA2 osv, vilket nuvarande Llano klarar galant, så det ska nog inte vara några problem).

Satt och la in nytt windows precis, tog bort datorn och brände mig rejält på bordet..., att en dator ska framkalla brännmärken efter användande är väl inte riktigt vad man kan kalla kvalitetsdatorer.
Blir nog att slänga skiten och sikta på Trinity

Mvh

----------------
Wow, ja det låter som en äkta billig hp det där!

Tycker inte du ska slänga den, finns säkert nån glad själ därute som gärna vill köpa den för en billig slant, släng upp den på tradera vetja så får du iallafall några kronor tillbaka i utbyte iallafall

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

----------------
Wow, ja det låter som en äkta billig hp det där!

Tycker inte du ska slänga den, finns säkert nån glad själ därute som gärna vill köpa den för en billig slant, släng upp den på tradera vetja så får du iallafall några kronor tillbaka i utbyte iallafall

Det är sant...Tack för alla svar!

Mvh

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag är intresserad av att köpa den för en billig peng.
Moderkortet på min Cq60 har tyvärr gått sönder.

MVH
Anna-Karin