Pengar utebetalda från skattekonto

Permalänk
Medlem

Pengar utebetalda från skattekonto

Ohoy kära kamrater!

Förra året jobbade jag i Norge, men min arbetsgivare envisades med att jag skulle vara anställd av ett bolag i Sverige.
Jag sa emot, men kom överens om att det skulle komma fram fick de stå för kostnaderna.

Det kom fram och de pyntade fint för 2 advokater eller vad det nu var som hjälpte mig med deklarationen till Sverige och Norge.
De betalade även in all skatt som skulle till norska skatteverket.

Nu till frågan, under hela året har jag betalat skatt till Sverige (ca 140k). Arbetsgivaren har betalat 100k till norska staten och tanken är att jag ska betala dessa när jag får tillbaka mina pengar från svenska skatteverket.
Fick meddelande av hon som gjorde min deklaration i Sverige att pengarna kommer sättas in på mitt Svenska skattekonto.
Går det att få ut sina pengar därifrån eller är de låsta?

Ja jag ska ringa skatteverket och höra, men jobbar dagtid och långa skift utan möjlighet till telefon de närmsta veckorna, så jag tänkte om nån av er kanske har koll?

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem

Det borde ju gå att få ut dem om du skattejämkar. Annars blir de ju först utbetalade efter deklarationen nästa år vilket kanske är lite trist. Annars får du väl säga till din arbetsgivare att sluta betala in skatt på det som han betalar ut som lön till dig. Så jämkar du på det sättet. ^^

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Om man inte kopplat ngt bankkonto till sitt skattekonto så ska man få ett utbetalningskort till ens folkbokförda address. Antagligen så tar det kanske lite längre tid att få ut pengarna då det inte verkar som du går genom den normala lätta processen. Augusti är nästa utbetalning har jag för mig.
Det som betalats in i år kommer du få nästa år då såklart.