Sandia visar ny typ av processorkylare

Permalänk
Melding Plague

Sandia visar ny typ av processorkylare

Amerikanska Sandia Labs utforskar nya lösningar med processorkylaren Sandia Cooler. Med en snabbt roterande kylfläns mycket nära bottenplattan lovar företaget värmeöverföring i toppklass.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Blir att inte pilla allt för mycket med datorn på, ett finger mindre då nog

Visa signatur

Citera för svar
|i7-920|Asus P6T SE|Asus DCII HD 6970|12GB G.Skill 1600MHz|Intel X25-M 80GB|Asus Xonar Dx|Fractal Design Newton R2 650W|Noctua NH-U9B SE2|Fractal Design Define R2 Titanium USB3 mod|

Permalänk
Avstängd

Lär svida om man råkar hamna med fingret när metallflänsen snurrar i 2000rpm som han sa

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Medlem

blir spännande att se ljudmätningar

Permalänk
Medlem

Hur fungerar det i en upprättstående maskin. Känns som den lätt blir skev då. :/

Permalänk
Medlem

Fett

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Hur fungerar det i en upprättstående maskin. Känns som den lätt blir skev då. :/

Undrar samma

Permalänk
Medlem

Spännande! Tycker fläktbranschen har stannat upp lite på siståne. Hoppas att det här får det att börja hända saker igen.

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM

Permalänk

Ljudet från kylaren de visade i videon var ju fruktansvärt i alla fall! Väldigt högfrekvent och jobbigt.

EDIT, tydligen är det motorn som låter då den blir rätt tyst när de stänger av motorn, kanske inte är så illa ändå

Permalänk
Avstängd

kostar säkert 1500kr och kylar lika bra som stock kylarna......

Kan ju knappast tänka mig att ett objekt på 500g eller större kan snurra i 2000rpm i en dator.

tänk om de blir något fel
Sitter och ser på film, sedan helt plötsligt så kommer en cpu kylare flygandes rakt in i väggen, blir bara kattskit kvar av allt i datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Ljudet från kylaren de visade i videon var ju fruktansvärt i alla fall! Väldigt högfrekvent och jobbigt.

Det var nog coilwhine från motorn, Senare i videon så stänger dom av motorn och låter den coasta.
Med en bättre motor så ska man nog bli av med det ljudet.

Permalänk
Medlem

Man får hoppas att de fixar det där äckliga högfrekventa ljudet när motorn är igång och att den går att köra vertikalt.

Visa signatur

Tänker inte skryta om alla mina prylar, så det får bli att framföra faktan att jag lagar godare köttbullar än dig.

Permalänk
Medlem

Kylare kan ju vara tunga för att det är dom lätta fläktarna som roterar. Där är det ju en tjock metallklump som roterar, måste skapa väldigt mycket turbulens och utsätta moderkortet för lite stryk.

Permalänk
Medlem

Känns ju som man måste ha den helt plan så den inte kommer i obalans, sen som föregående talare skriver om det blir nåt fel och den flyger iväg så blir det nog lite jobbigt.

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk
Medlem

Alltid lika roligt när någon kommer med något helt nytt såhär. Hoppas de kan fixa till den såpass att det kan bli en färdig produkt bara.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Låter som en cirkelsåg från distans... tror jag håller mig kvar på 120/140mm fläktar.

Permalänk
Medlem

coolt

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk
Medlem

när de beräknat lite fel på denna fluid lift dynamic så kommer "fläkten" automatiskt slipa ner IHC för att optimera kylningen...

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Mycket intressant koncept. Verkar mycket lovande eftersom den har potensial att kunna utvecklas mycket mera.
Jag börjar genast fundera på om det skulle gå att använda vatten stället för luft, då skulle man bli av med de stora flänsarna, och skulle kunna bygga ett mycket mycket tyst system.

Ett stort frågetecken är dock.. Kan man montera den vertikalt?

Permalänk
Medlem

Vi har ju sett en hel del alternativa kylmetoder innan. Felet är att de sällan varit praktiska, behövt speciella förutsättningar, och aldrig varit kostnadseffektiva.

Permalänk
Medlem

Ballt..

Apple kör liknande design på sin fläkt i nya retina MBP'n..

Kanske Apple har köpt licensen av dessa? (iofs kanske fläktutförandet inte har nått med teknologin och göra iofs..)

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem

Kul idé, Får se om det blir något av det.

Visa signatur

Chasi: Thermaltake XaserVI LBNS | Mobo: P9X79 PRO
Cpu: SB-E 3930k 4.8ghz @ 1.34v | Kylning: 2x Laing DCC, EK supreme HF Cu, 45*60cm nissan bilkylare.
Ram: 6x4GB G.skill 2133mhz cl11 | Disk: Samsung 830 256GB

Permalänk
Medlem

Jag gissar på att den funkar ganska dåligt om den monteras vertikalt, med tanke på att de inte visar den så eller nämner det alls.

Skrivet av Rawet:

Ballt..

Apple kör liknande design på sin fläkt i nya retina MBP'n..

Nej. Apple kör med asymmetrisk placering av fläktbladen. Det är något helt annat än detta.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem

Men, är inte problemet desamma?
Att värme överföringen inte är stor nog, till luft.
Enda dom hade en lösning på var det lilla lagret dam som bildas efter ett tag?

Visa signatur

4670K | Sniper M5 | 16gb Corsair Vengeance | 2x HD 5850 | SSD 840

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

Ballt..

Apple kör liknande design på sin fläkt i nya retina MBP'n..

Kanske Apple har köpt licensen av dessa? (iofs kanske fläktutförandet inte har nått med teknologin och göra iofs..)

Nej, det är traditionella radialfläktar i MBP.

Permalänk
Medlem

Jag har svårt att se fördelarna, det är ju i grund och botten bara en radialfläkt som extraknäcker som kylfläns. Nog för att väldigt mycket luft kommer att strömma över flänsen i sig men luftspalten (hur tunn den än må vara) lär isolera rätt dugligt. Ska bli kul att se om det blir något av det dock.

Sen tror jag knappast det är några problem att montera vertikalt, jag är absolut ingen expert men kommer den inte stabilisera sig själv som ett gyro?

Visa signatur

Captain Awesome

Permalänk
Medlem

Ouch att köra fingret i den där...

Edit: Vilken fruktansvärt typiskt amerikansk video det där.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av AX:

Men, är inte problemet desamma?
Att värme överföringen inte är stor nog, till luft.
Enda dom hade en lösning på var det lilla lagret dam som bildas efter ett tag?

Lyssnade du vad som sades?

Problemet som den framförallt löser är lagret av luft vid flänsarna.
Om du har flänsar och sedan blåser luft på dom så är det ett mikroskopiskt lager av stillastående luft som isolerar flänsarna från kalluften som blåser över dom.

Genom att snurra flänsarna minskar man den isoleringseffekten till en tiondel vilket gör stor skillnad.

Det jag är skeptisk till är hur effektiv värmeledningen från bottenplattan är till den snurrande kylflänsen.

Permalänk
Medlem

visst de kanske funkar men vad kommer de kosta? 2k+ ?

Tror inte detta är framtidens kylare.

Visa signatur

| Ryzen 1700 @ 4.0 ghz | Asus PRIME X370-PRO | 32 GB Corsair Vengeance LP 3000 mHz | Gigabyte GTX 770 2-way SLI | BenQ XL2410T, 5x AOC e2460SDA | Fractal design R5 | https://i.imgur.com/rjO3bLw.jpg

Software developer

Permalänk
Medlem

Det där ljudet den gav ifrån sig.. tar hellre en lövblåsare på cpun nästans..

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul