Lenovo ThinkPad Edge E530 - Prisvärd bärbar för dagligt användande?

Permalänk

Fick min tredje blåskärm med datorn nu. Hann läsa att det stod något i stil med "unable to connect to reset display driver" Jag tolkade det som att datorn inte riktigt gillar att jag kör med den senaste beta nVidia drivern (304.79). Så jag gick in på Lenovos hemsida och laddade ned den senaste drivern från dem, (295.93). Hoppas att jag slipper blåskärmar nu. Vad tror ni om det? nVidias kontrollpanel håller på och säger att jag ska hämta den senaste nVidia drivern som inte är beta (301.42). Men det har jag testat förut och det funkade inte. Men tror ni att det är den senaste från Lenovo som gör datorn mest stabil utan att ta bort för mycket prestanda?

Visa signatur

Bärbar: Lenovo ThinkPad Edge 530 | Intel core i7 Ivy Bridge 3612QM 2.1 GHz | Nvidia Geforce GT630M 2048 MB
Stationär: Fractal Design Define R4 | Gigabyte Radeon HD 7950 3072 MB | Intel Core i5 3570 K 3,4 GHz | Corsair Vengeance 1600 MHz 16 GB | Fractal Design Integra 750 W | Seagate Barracuda 2 TB | Intel 330 Series 120 GB | MSI Z77A-G41 ATX.

Permalänk

Man bör nog BARA köra med det som Lenovo rekommenderar. Avancerade saker, och nVidia jobbar säkert stenhårt med att få fram en stabil driver.

MEN, det är helheten som spelar in - inte bara grafikkortet - och därför gör man klokast i att köra tillverkarens drivrutiner. Ingen skugga över nVidia, hur ska de kunna förutse allt som händer i en Lenovo? Men om de verkligen rekommenderar en beta-programvara så tycker jag det är grymt oseriöst.

Permalänk

Okej, ja. Tänkte också det. Fick dock lite sämre FPS. Kanske bara är något jag inbillar mig dock. Kort efter så stängde spelet också ner sig och fick en felruta med en massa bokstäver och siffror bl.a nollor. Sedan så var klocken tillbaka på det låga, även i spelet och det laggade igen. Men efter en stund så fick jag tillbaka den höga klocken igen som tur är

EDIT: Såg också att det kom upp konstiga streck på skärmen i WoW login, Och att det var andra konstiga saker. Kanske bara var något tillfälligt för såg inte det nu när jag loggade in. Kommer bara låta allt vara nu om inget annat händer. Btw så har jag klocken i MSI afterburner på 135 + nu. Jag kom nu på att jag ändrade den och sedan öppnade WoW ifrån jag minimerade det. Det var då allt stängdes ner. Ska jag köra med den klocken eller originalklock om inget mer händer nu? Om något händer så sänker jag ju såklart

Visa signatur

Bärbar: Lenovo ThinkPad Edge 530 | Intel core i7 Ivy Bridge 3612QM 2.1 GHz | Nvidia Geforce GT630M 2048 MB
Stationär: Fractal Design Define R4 | Gigabyte Radeon HD 7950 3072 MB | Intel Core i5 3570 K 3,4 GHz | Corsair Vengeance 1600 MHz 16 GB | Fractal Design Integra 750 W | Seagate Barracuda 2 TB | Intel 330 Series 120 GB | MSI Z77A-G41 ATX.

Permalänk

Efter att spelet stängde av sig och klocken sänkte sig så känner jag att datorn i sig har blivit lite långsammare och jag får lite mindre FPS i WoW. Som sagt, det är säkert bara något som jag inbillar mig. Men kan det vara så att datorn på något konstigt sätt stänger av vissa funktioner efter krascher så att datorn går långsammare?

Visa signatur

Bärbar: Lenovo ThinkPad Edge 530 | Intel core i7 Ivy Bridge 3612QM 2.1 GHz | Nvidia Geforce GT630M 2048 MB
Stationär: Fractal Design Define R4 | Gigabyte Radeon HD 7950 3072 MB | Intel Core i5 3570 K 3,4 GHz | Corsair Vengeance 1600 MHz 16 GB | Fractal Design Integra 750 W | Seagate Barracuda 2 TB | Intel 330 Series 120 GB | MSI Z77A-G41 ATX.

Permalänk
Medlem

Lade in 4GB sticka, exakt som den som kom med datorn, har nu följande värden

cpu 7.5
minne (totalt 8GB) 7.8
grafik 6.6
spelgrafik 6.6
disk 5.9

Riktigt nöjd med datorn, enda som saknas är upplyst tangentbord...

Permalänk

Hej, hur ser man hur mSATA disken cachar? Jag har inte kvar "apps" i SWTOOLS efter att jag gjorde en systemåterställning. Så kan inte installera expresscache.

Visa signatur

Bärbar: Lenovo ThinkPad Edge 530 | Intel core i7 Ivy Bridge 3612QM 2.1 GHz | Nvidia Geforce GT630M 2048 MB
Stationär: Fractal Design Define R4 | Gigabyte Radeon HD 7950 3072 MB | Intel Core i5 3570 K 3,4 GHz | Corsair Vengeance 1600 MHz 16 GB | Fractal Design Integra 750 W | Seagate Barracuda 2 TB | Intel 330 Series 120 GB | MSI Z77A-G41 ATX.

Permalänk
Skrivet av istorage:

Lade in 4GB sticka, exakt som den som kom med datorn, har nu följande värden

cpu 7.5
minne (totalt 8GB) 7.8
grafik 6.6
spelgrafik 6.6
disk 5.9

Riktigt nöjd med datorn, enda som saknas är upplyst tangentbord...

Istorage, vet du vart man kan köpa exakt den stickan som redan sitter i datorn?

Visa signatur

Bärbar: Lenovo ThinkPad Edge 530 | Intel core i7 Ivy Bridge 3612QM 2.1 GHz | Nvidia Geforce GT630M 2048 MB
Stationär: Fractal Design Define R4 | Gigabyte Radeon HD 7950 3072 MB | Intel Core i5 3570 K 3,4 GHz | Corsair Vengeance 1600 MHz 16 GB | Fractal Design Integra 750 W | Seagate Barracuda 2 TB | Intel 330 Series 120 GB | MSI Z77A-G41 ATX.

Permalänk
Medlem

du hittar den här

http://www.dustinhome.se/product/5010641980/lenovo-4gb-so-dim...

det är en samsung (samma som originalet i datorn) även om klistermärket säger lenovo.

Permalänk

Jo, efter mitt batteriproblem som jag hade tidigare i tråden så fick jag min dator utbytt. Idag hämtade jag den nya datorn, när jag packar upp den och börjar känna lite på datorn så märker jag att trackpaden låter som att den sitter löst. Startar upp datorn och märker att den ibland ej registrerar klick......

Precis såhär ser det ut.

http://www.youtube.com/watch?v=ELvcKz3HGe4

Någon annan som har liknande problem? För jag antar att jag måste skicka tillbaks denna med..... ärligt talat så vill jag inte ha ett till exemplar, jag måste ha haft extremt otur för detta är bara löjligt. Har snart gått en månad sen jag köpte datorn och kan fortfarande inte använda den. Nä aldrig mer Lenovo.....

Visa signatur

i73820 | P9X79 PRO| Intel 330 120gb | 16gb Corsair 1600 | GTX680OC | Antec P280 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heinkel92:

Jo, efter mitt batteriproblem som jag hade tidigare i tråden så fick jag min dator utbytt. Idag hämtade jag den nya datorn, när jag packar upp den och börjar känna lite på datorn så märker jag att trackpaden låter som att den sitter löst. Startar upp datorn och märker att den ibland ej registrerar klick......

Precis såhär ser det ut.

http://www.youtube.com/watch?v=ELvcKz3HGe4

Någon annan som har liknande problem? För jag antar att jag måste skicka tillbaks denna med..... ärligt talat så vill jag inte ha ett till exemplar, jag måste ha haft extremt otur för detta är bara löjligt. Har snart gått en månad sen jag köpte datorn och kan fortfarande inte använda den. Nä aldrig mer Lenovo.....

Hade exakt samma fel med touchen, glappade så Fick min nya idag, och den har också lite glapp -.-

Tror det mest är dessa "budget" modeller som krånglar :/

Visa signatur

2500k @ 4.2GHz - Asus R9 290x - 16GB G.Skill 1600Mhz - Asus P8Z68 Pro Gen3 - Samsung 840 256GB / 500GB WD Black / Corsair TX650 V2 / Corsair H80 / Define R3

Permalänk
Medlem

Har en beställning liggandes hos Inet på en Crucial SSD m4 256GB mSATA. Tror det är några till som har eller eventuellt funderar på just denna disk till maskinen.
Då leveransen verkar dröja har jag också spanat in A-Data SSD SX300 256GB mSATA.
A-Data-disken är dyrare men i teorin snabbare. En annan fördel är att den verkar kunna levereras snabbare. Nån som har någon fundering eller synpunkt kring detta?

Visa signatur

| NZXT H2 | Corsair HX 750W | Asus P8Z68-V Pro | Intel i5 2500K@4,5Ghz | 16GB | GTX970 | SSD: 1x512Gb + 1x240Gb + 1x120Gb | Lenovo Thinkpad E530 | ASUS RT66U+56U | Synology DS412+ 4x4TB + DS214 | Zyxel NAS540 8TB | Boxee Box | OnePlus X |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FouR:

Har en beställning liggandes hos Inet på en Crucial SSD m4 256GB mSATA. Tror det är några till som har eller eventuellt funderar på just denna disk till maskinen.
Då leveransen verkar dröja har jag också spanat in A-Data SSD SX300 256GB mSATA.
A-Data-disken är dyrare men i teorin snabbare. En annan fördel är att den verkar kunna levereras snabbare. Nån som har någon fundering eller synpunkt kring detta?

Frågan är om man har någon nytta av den högre hastigheten?
Enligt det test (http://www.notebookcheck.com/Test-Lenovo-ThinkPad-Edge-E530-N...) som tyska Notebookcheck.com gjorde av datorn (med en annan konfiguration, men troligen med samma moderkort) verkar mSATA-porten vara begränsad till 3 gbps, vilket borde bli en flaskhals som stryper de snabbaste SSD-modellerna. (Jag kan inte tyska, men man förstår tillräckligt mycket av texten ändå ...)

Permalänk
Medlem

Bra länk där! Verkar vara som du är inne på da-li
Om jag fattade Google-translate-översättningen av sidan rätt så står det i princip att man ska titta på en disk där pris och kapacitet är i fokus på grund av begränsing i överföring. Gött mos, beställningen får ligga kvar

Visa signatur

| NZXT H2 | Corsair HX 750W | Asus P8Z68-V Pro | Intel i5 2500K@4,5Ghz | 16GB | GTX970 | SSD: 1x512Gb + 1x240Gb + 1x120Gb | Lenovo Thinkpad E530 | ASUS RT66U+56U | Synology DS412+ 4x4TB + DS214 | Zyxel NAS540 8TB | Boxee Box | OnePlus X |

Permalänk
Skrivet av Heinkel92:

Jo, efter mitt batteriproblem som jag hade tidigare i tråden så fick jag min dator utbytt. Idag hämtade jag den nya datorn, när jag packar upp den och börjar känna lite på datorn så märker jag att trackpaden låter som att den sitter löst. Startar upp datorn och märker att den ibland ej registrerar klick......

Precis såhär ser det ut.

http://www.youtube.com/watch?v=ELvcKz3HGe4

Någon annan som har liknande problem? För jag antar att jag måste skicka tillbaks denna med..... ärligt talat så vill jag inte ha ett till exemplar, jag måste ha haft extremt otur för detta är bara löjligt. Har snart gått en månad sen jag köpte datorn och kan fortfarande inte använda den. Nä aldrig mer Lenovo.....

Ja... Du har verkligen haft en väldig otur med datorn. Jag har inte ett liknande problem. Inga hårdvaru problem faktiskt. Det enda som jag har haft problem med är grafikklocken som jag hade tidigare i tråden. Men som löste sig. Ja, det är inget som du kan göra då det är ett fabriksfel. Du får helt enkelt skicka tillbaka den och fråga om du kan få pengar istället för en ny sådan dator.

Visa signatur

Bärbar: Lenovo ThinkPad Edge 530 | Intel core i7 Ivy Bridge 3612QM 2.1 GHz | Nvidia Geforce GT630M 2048 MB
Stationär: Fractal Design Define R4 | Gigabyte Radeon HD 7950 3072 MB | Intel Core i5 3570 K 3,4 GHz | Corsair Vengeance 1600 MHz 16 GB | Fractal Design Integra 750 W | Seagate Barracuda 2 TB | Intel 330 Series 120 GB | MSI Z77A-G41 ATX.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FouR:

Bra länk där! Verkar vara som du är inne på da-li
Om jag fattade Google-translate-översättningen av sidan rätt så står det i princip att man ska titta på en disk där pris och kapacitet är i fokus på grund av begränsing i överföring. Gött mos, beställningen får ligga kvar

Jag tror faktiskt att den kommer att bli snabb så det räcker. Jag gillar dessutom möjligheten att kunna kombinera en SSD och en mekanisk hårddisk, vilket inte är vanligt i femtontummare annat än i betydligt högre prisklasser!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon36896:

Jag tror faktiskt att den kommer att bli snabb så det räcker. Jag gillar dessutom möjligheten att kunna kombinera en SSD och en mekanisk hårddisk, vilket inte är vanligt i femtontummare annat än i betydligt högre prisklasser!

Håller med dig helt! Lite synd att min första dator va defekt, likaså min andra... Men med en SSD, då blir de fart måste jag tro Älskar även tangentbordet på dessa Levovo laptops!

Visa signatur

2500k @ 4.2GHz - Asus R9 290x - 16GB G.Skill 1600Mhz - Asus P8Z68 Pro Gen3 - Samsung 840 256GB / 500GB WD Black / Corsair TX650 V2 / Corsair H80 / Define R3

Permalänk
Skrivet av gabbe the 222:

Efter att spelet stängde av sig och klocken sänkte sig så känner jag att datorn i sig har blivit lite långsammare och jag får lite mindre FPS i WoW. Som sagt, det är säkert bara något som jag inbillar mig. Men kan det vara så att datorn på något konstigt sätt stänger av vissa funktioner efter krascher så att datorn går långsammare?

Jag har samma problem som du hade. Mitt 630m är alltid nedklockat till 240/405, kan inte ens spela BF3 på low. Lagt in win7 pro, 2x4GB vengeance och kör med 301.42 som drivare.

Kan du minnas vad du gjorde för att det skulle börja performa igen?
Man blir ju lite ledsen i ögat när man inte kan få spela lite i detta fina sommarväder

Visa signatur

12.5" HP Elitebook 2570P|3820QM|16GB(LoVo)|2x256GB SSD @RAID_0|
|eGPU GTX670| -> 3dmk6/vant.gpu/11.gpu = 25509/26495/7791

Permalänk
Skrivet av niclasjacobsson:

Jag har samma problem som du hade. Mitt 630m är alltid nedklockat till 240/405, kan inte ens spela BF3 på low. Lagt in win7 pro, 2x4GB vengeance och kör med 301.42 som drivare.

Kan du minnas vad du gjorde för att det skulle börja performa igen?
Man blir ju lite ledsen i ögat när man inte kan få spela lite i detta fina sommarväder

Tydligen råkade det bara funka för mig, vet inte varför?!
Jag har satt energi-profilen balanced och startat om datorn, kan kanske vara den som låste upp mina klockor innan.
För övrigt så har jag global settings -> auto.

Visa signatur

12.5" HP Elitebook 2570P|3820QM|16GB(LoVo)|2x256GB SSD @RAID_0|
|eGPU GTX670| -> 3dmk6/vant.gpu/11.gpu = 25509/26495/7791

Permalänk
Skrivet av Asse9204:

tjena jag kan lira bf3 på mid/high med 30fps+ och Cod mw3 på högsta med 30fps+ men jag har OCat Nvidia kortet till grafik klockan är på 800 mhz och 1030mhz på minnes klockan processor klockan för grafiken ligger på 1600mhz nu jag tycker att e530 är lätt värt pengarna och ja den funkar definitivt bra för gaming också

Vad har du för temp osv?
Har tänkt klocka min lite jag med

Visa signatur

12.5" HP Elitebook 2570P|3820QM|16GB(LoVo)|2x256GB SSD @RAID_0|
|eGPU GTX670| -> 3dmk6/vant.gpu/11.gpu = 25509/26495/7791

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasjacobsson:

Vad har du för temp osv?
Har tänkt klocka min lite jag med

tjena jag har 70 som max temp just nu men har laptop fläkt under också tips för alla som har problem med att den är underclockad... hämta lenovos egna senaste driver för laptopen på deras hemsida inte Nvidias... för att den är inte anpassad för den jag klarar av de flesta spelen med 30fps+ nu köpte 8 gb (4+4) vengeance cl9 ddr3 1600mhz som funkar jävligt bra också

Permalänk
Skrivet av Asse9204:

tjena jag har 70 som max temp just nu men har laptop fläkt under också tips för alla som har problem med att den är underclockad... hämta lenovos egna senaste driver för laptopen på deras hemsida inte Nvidias... för att den är inte anpassad för den jag klarar av de flesta spelen med 30fps+ nu köpte 8 gb (4+4) vengeance cl9 ddr3 1600mhz som funkar jävligt bra också

OK, så du kör inte 302.xx drivarna längre med andra ord. Har haft fett med problem med Nvidias egna drivare då de inte verkar kunna sköta GPU throttling så bra. En annan sak som förbryllar mig är att min GPU verkar låst i Nvidia inspector, då alla OC inställningar sätts tillbaka på default såfort jag klickar Apply.

1. Har du kollat med både Gpu-z och Cpu-z att din core vekligen är klockad?
Jag lyckades bara klocka memory när jag försökte med Afterburner

2. Vilket program överklockar du med?

Jag ska testa att byta tillbaka till lenovos drivare ikv och se om jag kan överklocka med dessa ist.
Ps. har också tryckt in 2x4GB vengeance, funkar prima!

Visa signatur

12.5" HP Elitebook 2570P|3820QM|16GB(LoVo)|2x256GB SSD @RAID_0|
|eGPU GTX670| -> 3dmk6/vant.gpu/11.gpu = 25509/26495/7791

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasjacobsson:

OK, så du kör inte 302.xx drivarna längre med andra ord. Har haft fett med problem med Nvidias egna drivare då de inte verkar kunna sköta GPU throttling så bra. En annan sak som förbryllar mig är att min GPU verkar låst i Nvidia inspector, då alla OC inställningar sätts tillbaka på default såfort jag klickar Apply.

1. Har du kollat med både Gpu-z och Cpu-z att din core vekligen är klockad?
Jag lyckades bara klocka memory när jag försökte med Afterburner

2. Vilket program överklockar du med?

Jag ska testa att byta tillbaka till lenovos drivare ikv och se om jag kan överklocka med dessa ist.
Ps. har också tryckt in 2x4GB vengeance, funkar prima!

japp allt stämmer i gpu-z också

Permalänk
Skrivet av Asse9204:

japp allt stämmer i gpu-z också

Ok grymt!!
Vilken mjukvara överklockar du med och vilken version har du på lenovo drivaren?
Tack för hjälpen!

Visa signatur

12.5" HP Elitebook 2570P|3820QM|16GB(LoVo)|2x256GB SSD @RAID_0|
|eGPU GTX670| -> 3dmk6/vant.gpu/11.gpu = 25509/26495/7791

Permalänk
Medlem

jag använder nvidias egna mjukvara nvidia performance och så har jag version 295.53 på driver

Permalänk
Skrivet av Asse9204:

jag använder nvidias egna mjukvara nvidia performance och så har jag version 295.53 på driver

Fint, återvänder hit med resultat kanske redan ikv

Visa signatur

12.5" HP Elitebook 2570P|3820QM|16GB(LoVo)|2x256GB SSD @RAID_0|
|eGPU GTX670| -> 3dmk6/vant.gpu/11.gpu = 25509/26495/7791

Permalänk
Skrivet av Asse9204:

jag använder nvidias egna mjukvara nvidia performance och så har jag version 295.53 på driver

Har nu installerat 295.93 (Är den jag fick från lenovo.com, inte 295.53), har installerat Nvidia System Tools. Det konstiga är att jag inte lyckas klocka upp coren, den står fortfarande på 660Mhz?!
Är det så att jag måste låsa upp någonting?
//Tack för hjälpen

Visa signatur

12.5" HP Elitebook 2570P|3820QM|16GB(LoVo)|2x256GB SSD @RAID_0|
|eGPU GTX670| -> 3dmk6/vant.gpu/11.gpu = 25509/26495/7791

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asse9204:

köpte 8 gb (4+4) vengeance cl9 ddr3 1600mhz som funkar jävligt bra också

Kan du länka exakt vilka minnen du köpte? Har samma minnen, men program och windows blir ostabilt och krashar till slut :/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

2500k @ 4.2GHz - Asus R9 290x - 16GB G.Skill 1600Mhz - Asus P8Z68 Pro Gen3 - Samsung 840 256GB / 500GB WD Black / Corsair TX650 V2 / Corsair H80 / Define R3

Permalänk
Skrivet av Plesjoor:

Kan du länka exakt vilka minnen du köpte? Har samma minnen, men program och windows blir ostabilt och krashar till slut :/

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har likadana från webhallen: Vengeance 2x4GB

Har inte haft några problem med dessa, dock har jag installerat windows 7 pro, så det kan ju vara några drivare som spökar för dig?

Visa signatur

12.5" HP Elitebook 2570P|3820QM|16GB(LoVo)|2x256GB SSD @RAID_0|
|eGPU GTX670| -> 3dmk6/vant.gpu/11.gpu = 25509/26495/7791

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasjacobsson:

Jag har likadana från webhallen: Vengeance 2x4GB

Har inte haft några problem med dessa, dock har jag installerat windows 7 pro, så det kan ju vara några drivare som spökar för dig?

Det är exakt samma minnen som jag har! Det finns hopp då Kanske finns nyare bios med fix eller så kanske det bara va drivrutins problem.

Visa signatur

2500k @ 4.2GHz - Asus R9 290x - 16GB G.Skill 1600Mhz - Asus P8Z68 Pro Gen3 - Samsung 840 256GB / 500GB WD Black / Corsair TX650 V2 / Corsair H80 / Define R3

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag har också köpt en E530 nu på Dustin. Riktigt nöjd med den än så länge, dock har jag några funderingar till er andra som har en.

1: Flexar den om ni trycker till höger om trackpaden? Trycker jag där så flexar hela datorn ner tills den träffar bordet med undersidan.

2: Flexar plasten ovanför tangentbordet? Trycker jag till höger om powerknappen så flexar det övre lagret av plasthöljet också en hel del, det minskar och blir mindre dessto längre höger jag går.

Kan lägga upp filmer om jag är otydlig med hur jag menar.

Har ingen lust att dra igång nån reklamation om det bara är så som den är byggd då jag är supernöjd i övrigt.

MVH Marcus