Officiella Total War: Rome II -tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Ett tips till alla, ni är många, som är riktigt besvikna på Rome II: Total War.

Europa Unversalis IV. Ett rent mästerverk och det spelet ger dig verkligen känslan av att det är du som är i kontroll och att du tar beslut som gör skillnad. Tyvärr så missar man ju de episka fighterna som man har i Total War-serien, det är en väldigt förenklad variant i Europa Universalis IV.

EU IV är har dock sina brister också.
En sak är att AI:n inte är så briljant. Ofta får iaf jag intrycket att spelet inte kan klå en genom vanliga metoder så man bombarderas med "events" som man inte kan försvara sig mot stup i kvarten. Dessa events saktar ner dig, vilket är syftet, så att motståndarna kan samla kraft. De agerar som en slags krycka åt motståndar-AI:n.
Det är lite som Payday 2 där AI:n inte nödvändigtvis är smartare på Overkill än på Medium/Hard, bara att gemene polis tål mer och det kommer många fler poliser också. Det är sällan man förlorar på Overkill, såvida man inte vill bara stealtha helt och hållet, däremot så tar det bara lite längre tid. Det är lite samma sak på EU IV, där iaf jag får känslan att de kompenserar för en mindre bra AI genom att hela tiden kasta random events på dig så den kan komma ikapp.

EU IV är bäst i MP, om man kan hitta folk som är dedikerade. Där är det ett gudomligt spel.

Permalänk
Medlem

Det är verkligen ospelbart just nu för mig. Bara slöseri med pengar. Man får väl vänta i säkert ett halvår innan det blir någorlunda bra. >: (

Permalänk
Skrivet av DDemis:

Det är verkligen ospelbart just nu för mig. Bara slöseri med pengar. Man får väl vänta i säkert ett halvår innan det blir någorlunda bra. >: (

Om vi har rejäl tur. Empire tog dom 2-3 år att fixa, men det var faktiskt riktigt bra med patch 1.5 och DarthMod. Lär bli samma visa med Rome 2.

Permalänk
Medlem

http://www.youtube.com/watch?v=P_QK-lcW8a8 denna är så jävla bra hur spelet är asså

Visa signatur

Intel Core 2 Quad Q6600 NIVIDIA GeForce GTX470 Cooler Master Real Power M1000 MSI P35 Neo-F SyncMaster T220

Permalänk

Rome 2, spelet som var sämre än Empire vid release, dom har uppenbarligen totalt struntat i hur sönder det är och ändå releasat det fullt medvetna om precis allt och dessutom med Empire i bagaget det är minst sagt respektlöst. Jag är rädd för att detta inte kommer kunna patchas till ens ett någerlunda fungerande spel, grafik och performance ok (en av de få saker jag faktiskt inte har så stora problem med), men ALLT det andra...Lurad igen av Creative Assembly, tyvärr har jag bara har mig själv att skylla då det inte är första gången, korkad som man är biter man på en dlc med innehåll som borde funnits i spelet oavsett och förbeställer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Snigeln Bert:

Givetvis, en bra strategi men i de andra spelen har AIn faktiskt gjort något motstånd.

Det håller jag med om. AI:n är ganska sinneslö i spelet och det kan ha och göra med en hel del buggar. Tex. så intog jag en Illyrisk stad igår.. Allt jag gjorde var att sända upp två peltasttrupper och en cohort på muren och sedan stod jag där och kastade prick. AI:n vägrade ta sig upp på muren utan valde att springa fram och tillbaka som ett par nackade höns.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Låter som den strategin jag körde med i Shogun 2. Tog min arme, slängde in den i X antal städer. Väntade på att AI:n stångade sig blodig i med en 3 årings tjurighet.. Sedan tog jag ut min arme och intog staden som han just rensat på soldater. En strategi som faktiskt varit framgångsrik iaf sedan Rome I för min del.

Att ha en stark arme är lite a och o, men Shogun 2 bjuder iaf motstånd och har inte en AI som är i princip helt värdelös.

Allt deras snack om stora förbättringar, och avancerad AI innan Rome 2 släpptes var ren och skär lögn.

Permalänk

Är det bara jag som inte kan ha javelinare längre än att dom hinner kasta 2 gånger?

Dom är verkligen världsbäst på att stå och kasta in i mina egna trupper, förr i de andra spelen var det lite lättare att få att sluta men nu är det riktigt jobbigt då dom alltid kastar in ett lass javeliner in i ryggen på sina kamrater.

Hur får man ens melee mode på dom? Så att dom springer fram och hjälper?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Om vi har rejäl tur. Empire tog dom 2-3 år att fixa, men det var faktiskt riktigt bra med patch 1.5 och DarthMod. Lär bli samma visa med Rome 2.

Det är riktigt synd, då spelet har sjukt mycket potential..

Permalänk
Medlem

Får hoppas att det snart kommer mods som fixar det mesta som med empire.....

Visa signatur

| CPU: Intel core i5-3570k 3.4GHz | H100 CPU kylare | GPU: Gigabyte GeForce GTX 980 Ti G1 GAMING 6GB | OS: Windows 7 Home pre 64bit | DDR3 4Gb ram | Moderkort: MSI Z77IA-E53 |Skärm: Dell U2312HM 23 | Chassi: NZXT H440W Silent Ultra White |PSU: Corsair TX850 | SSD 1: EVO Basic 840-Series 250GB | SSD 2: 60GB | HDD 1: Seagate 1TB | HDD 2: Lacia 1TB | HDD 3: 3TB WD Red |

Permalänk
Inaktiv

Hej grabs. Är det någon här som vet hur man hittar replay mappen på rome?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Überklass:

Har du läst boken "den forna seden" vol. 1 & 2, skrivna av Östen Kjellman. Rekommenderar dom hjärtligt om du är intresserade över våra germanska förfäders leverne, kvinnornas roll i samhället och hur deras samhället var uppbyggt i norden före kristendomen.

Herat ligger lite långt bort från Shiraz och Persepolis så jag tvivlar på att svägerskan vill ta en roadtrip dit

Tack för tipset, min barndomsvän var jätte intresserad så han kommer nog fixa böckerna och då lånar jag ifrån honom. höhöhööh

Permalänk
Medlem
Skrivet av saindrenan:

Fan har det släppts någon ny patch eller?

Kör på dem här inställningarna (har bara ändrat Unit Details till Ultra och Texture Filtering till 16x) och jag ligger på stabila 60 fps i snitt!

Ser att båda mina GPU:er belastas på 80% och alla 4 kärnor används (Core:1 ligger på 90%, de andra ligger på kanske 70%).

Texturerna ser fortfarande ut som skit dock....

Vilka inställningar har du på Catalyst för att få CrossfireX att fungera? Slår jag på CRX så flimrar allt i spelet.

Visa signatur

CPU 3930K Mobo Rampage IV BE Minnen 32gb 1600 mhz SSD Samsung 850 pro 512 gb PSU Corsair 1200AX GPU Msi 980 Gaming

Permalänk
Medlem

De släppte nyligen en patch som ska fixa perfomance i campaign map, någon som märkt någon skillnad?

Visa signatur

RTS :D

Permalänk
Skrivet av Sarevok:

Vilka inställningar har du på Catalyst för att få CrossfireX att fungera? Slår jag på CRX så flimrar allt i spelet.

Kör inte på något speciellt i Catalyst. Allt är på default.

Hade sjukt mkt glimmer, artifakter, låg fps etc, listan är lång.
Avinstallerade drivrutinerna och tog bort allt från darorn som hade med AMD/ati att göra (mappar, filer och regedit). Sen installerade jag nya 13.10 beta drivrutinen.

Spelet har fungerat bra nu. Fast buggar och avdankade texturer är fortfarande en del av spelet...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bio & Ljud: Optoma HD67, B&W 805D, Dali Fazon Sat, Dali Lektor Sub, Denon AVR3313
Dator: CPU: i5 2500K@4.5 GHz GPU: 2x6950 2GB Mobo: Asus P8P67 RAM: 16GB HDD: Corsair Force 3 120GB + WD 1TB + WD 2TB Kylning: Thermalright Silver Arrow + 4st Noctua 120mm + 2st Noctua 140mm Skärm: Samsung SA23700d
Övrigt: Synology DS413j + WD Red 12TB, Playstation 3, Xbox 360, Nintendo Wii

Permalänk
Medlem
Skrivet av saindrenan:

Kör inte på något speciellt i Catalyst. Allt är på default.

Hade sjukt mkt glimmer, artifakter, låg fps etc, listan är lång.
Avinstallerade drivrutinerna och tog bort allt från darorn som hade med AMD/ati att göra (mappar, filer och regedit). Sen installerade jag nya 13.10 beta drivrutinen.

Spelet har fungerat bra nu. Fast buggar och avdankade texturer är fortfarande en del av spelet...

Skickades från m.sweclockers.com

Tack ska testas!

Visa signatur

CPU 3930K Mobo Rampage IV BE Minnen 32gb 1600 mhz SSD Samsung 850 pro 512 gb PSU Corsair 1200AX GPU Msi 980 Gaming

Permalänk

Kan man inte vara Barbariens som i Rome 1 ?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av punchline82:

Kan man inte vara Barbariens som i Rome 1 ?

Germanerna är Suebi!!

Permalänk
Medlem

Kommer ingen patch imorrn

Hiya, we are hoping to implement patch 2 early next week. It is currently undergoing intense internal testing and we are hoping to release it as soon as we can.

For those that are still experiecing support issues, please take them to the support forum and also take a look at our collected list of possible solutions pertaining to certain issues: http://forums.totalwar.com/showthrea...-14-22-UK-time

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

Kan man inte vara Barbariens som i Rome 1 ?

Iceni, Suebi och Arverni är "barbariska" faktioner som du kallar det.

-----------------------

Patch 2 beta släppt:
http://forums.totalwar.com/showthread.php/90956-Patch-2-BETA-...

Permalänk
Avstängd

Är det fler än jag som inte ens kan starta spelet? Exakt samma konfiguration som igår, när det funkade som det skulle (dock dog det efter ett tags spelande i prologue).

Efter man trycker "Play" i launchern startas spelet för att sen minimeras och tvärdö. Jag kunde till och med spela SimCity mer än detta.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk

enligt comunityn på steam så har flera tusen spelare samma problem med uppstarten.
de jobbar hårt för att försöka ordna till detta.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Skrivet av SeF.Typh00n:

Är det fler än jag som inte ens kan starta spelet? Exakt samma konfiguration som igår, när det funkade som det skulle (dock dog det efter ett tags spelande i prologue).

Efter man trycker "Play" i launchern startas spelet för att sen minimeras och tvärdö. Jag kunde till och med spela SimCity mer än detta.

Det var typ samma sak för mig, det dog inte helt men det gick inte att komma åt spelet minimerat. Dock fungerade det när jag använde aktivitetshanteraren och switch to activity.

Permalänk
Entusiast

Jag har inga problem att starta spelet med nya beta patchen.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MrAdde:

Jag har inga problem att starta spelet med nya beta patchen.

Hur är prestandan i strider och på kartan? Några förbättringar för AIn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Hur är prestandan i strider och på kartan? Några förbättringar för AIn?

Tycker prestandan fortfarande är miserabel, både på campaign kartan och i strider. Helt katastrofalt är det. Måttligt irriterande att man investerade i nya datordelar bara för det här spelet, och så är det så uselt optimerat.

Usch.

Visa signatur

| Playstation 5 | LG C1 65" | Samsung Galaxy S23 +

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av kikoelz:

Tycker prestandan fortfarande är miserabel, både på campaign kartan och i strider. Helt katastrofalt är det. Måttligt irriterande att man investerade i nya datordelar bara för det här spelet, och så är det så uselt optimerat.

Usch.

Det är buggar i textur system och sånt men går fortf att spela utan lagg för vissa. Det jag tycker är katastrofalt är lixom hur fan dom tänkte med den dumma AI:n tar ju då fan inte lång tid att döda hela italien,spanien och egypten och vem fan kan då stå upp mot mig....

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av trisse23:

Det är buggar i textur system och sånt men går fortf att spela utan lagg för vissa. Det jag tycker är katastrofalt är lixom hur fan dom tänkte med den dumma AI:n tar ju då fan inte lång tid att döda hela italien,spanien och egypten och vem fan kan då stå upp mot mig....

Jag som är stendum. Tvärtom för mig, jag får råspö ofta och då kör jag easy på slagen! (Håna mig inte, säger själv att jag är stendum!)

Det som stör mig är som igår, kör germanic och lyckas tränga in en motståndare i hans sista område med trupper i rejält dåligt skick, de få de har kvar när helt plötsligt under nästa turn så kommer de med nästa 3000 trupper i mint kondition mot mina 1800. Behöver inte säga hur det gick.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Skrivet av trisse23:

Det är buggar i textur system och sånt men går fortf att spela utan lagg för vissa. Det jag tycker är katastrofalt är lixom hur fan dom tänkte med den dumma AI:n tar ju då fan inte lång tid att döda hela italien,spanien och egypten och vem fan kan då stå upp mot mig....

Fast "vissa" tycker inte att 20-25 fps är lagg. Ganska ofta uppstår det fryslagg och stuttering i kampanjkartan. Samma fenomen kan man se under ett slag. Jag brukar få runt 80 fps i början av slaget. Sedan när man börjar slåss så kommer det dropps ned till 20-25 fps som endast beror på CPU-flaskhals.

Jag tycker att man ska kunna få minst 60 fps (utan konstanta drops) om man drar ned på grafiken. Men detta går inte idag. T.om. mitt gamla GTX 460 flaskas av en i5 750@3.8GHz.

Jag har även en dator med en i7 920@4.0GHz och mitt GTX 670 kan bara nyttjas till ~60%.

Total War serien har alltid varit CPU tung och detsamma gäller för Rome 2.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Beginner:

Jag som är stendum. Tvärtom för mig, jag får råspö ofta och då kör jag easy på slagen! (Håna mig inte, säger själv att jag är stendum!)

Det som stör mig är som igår, kör germanic och lyckas tränga in en motståndare i hans sista område med trupper i rejält dåligt skick, de få de har kvar när helt plötsligt under nästa turn så kommer de med nästa 3000 trupper i mint kondition mot mina 1800. Behöver inte säga hur det gick.

Vinna strider -> Helt enkelt att bara mot attackera deras och det är typ 50/50 inget svårt.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3