Officiella Total War: Rome II -tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simcon:

Har testat att försöka göra det som Suebi... det gick inte vidare bra ;).

Kanske går med elefanter... Körde det igår som Selucid? röjde ganska bra med mina bepansrade pansarvagnar.

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk
Skrivet av Rosslan:

Kanske går med elefanter... Körde det igår som Selucid? röjde ganska bra med mina bepansrade pansarvagnar.

Jag har inte provat att köra med elefanter än men har mött elefanter vid ett par tillfällen och visst är de bra på att bryta upp och splittra infanteri i formation men fick intrycket av att de inte tålde så många pila Och ja Pila är korrekt form av pilum i plural på Latin
Så några spjutkastare bakom infanteriet gjorde ganska kort historia av Dumbo och hans vänner. Fast du hade ju bepansrade elefanter och dom är kanske mer effektiva? Ska testa så fort jag får chans. Finns kanske som mercenary units neråt Afrika?

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Ja det borde finnas där nere, har för mig att Karthago har lite bepansrade elefanter också. Mötte mest spjutgubbar som inte kastar så hade inte just det problemet med projektiler.

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk

många plus och minus på dessa elefanter.

+
+med stamped på och anfallande med support utav kavalleriet så kan nästan ingen arme stå emot dem.
+de tål en hel del, speciellt de bepansrade
+pilbåge skyttar på ryggen
+de skrämmer och sänker moralen rejält på fiende trupper

-
-det kostar att ha dessa bestar.
-så gott som alla fiende trupper fokuserar alla sina projektiler på elefanterna.
-det är INTE som i rome total war där elefanterna också kunde agera som en stark projektil del utav armen, skyttarna på ryggen har blivit starkt reducerade i 2:an.
tänk inte ens tanken på att ta autoresolve på slagfälten, man förlorar med största sannolikhet stora delar utav sina elefant trupper, ibland även alla, uträkningen och logiken i rome 2 är inte den bästa.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk

spinner vidare på dessa elefanter.
har under min senaste omgång med the selecuid eempire försökt få veni,vidi achi i spelet, dvs spela alla fighter på slagfältet, inte en enda autoresolve.
har kommit till underfund att livet blir mycket enklare för att uppnå detta achi med ett gäng elefanter i armen.

katapulter som tar ihjäl lite innan de når fram, silvershield pikemen som pinnar fast, elefanter som svänger runt bakom fienden och snipar ned på fienden, har fienden förstärkning så inväntar man den och rider sedan runt med sina azat knights och i kombination med elefanterna och dess stampede, så anfaller man rakt bakifrån.
works everytime och hur stora armer fienden har spelar ingen roll, 4-5 armer med 2000-2500 man kan ta tid, men inga större bekymmer.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

spinner vidare på dessa elefanter.
har under min senaste omgång med the selecuid eempire försökt få veni,vidi achi i spelet, dvs spela alla fighter på slagfältet, inte en enda autoresolve.
har kommit till underfund att livet blir mycket enklare för att uppnå detta achi med ett gäng elefanter i armen.

katapulter som tar ihjäl lite innan de når fram, silvershield pikemen som pinnar fast, elefanter som svänger runt bakom fienden och snipar ned på fienden, har fienden förstärkning så inväntar man den och rider sedan runt med sina azat knights och i kombination med elefanterna och dess stampede, så anfaller man rakt bakifrån.
works everytime och hur stora armer fienden har spelar ingen roll, 4-5 armer med 2000-2500 man kan ta tid, men inga större bekymmer.

Kör med DEI-modden, vet inte om de påverkar hur starka elefanterna är, testade att skapa en 20 Units arme, bara elefanter, svärdsgubbar, inga problem, hästar, inga problem, vanliga spjut, typ triarii, inga problem där heller, men riktiga spjutgubbar, de som kör pike-phallanx, rid runt, testade att köra rakt på, gick inte så bra, gick faktiskt riktigt dåligt men var tvungen att undersöka.

Dyr armé men riktigt rolig att köra, möter arméer med 4000+ gubbar och man är chanslöst undermannade, men Dumbo och familj röjer på bra, sprider panik bland fotfolket som vill besegra mig. Suger i belägring dock, elefanter på stegarna funkar inte riktigt det heller.

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk

Någon som vet ifall det är nån slags decay på experience nivån på gubbarna? Menar alltså enheterna i arméerna. Har för mig att jag hade en armé som började bli riktigt bra sett till experience på gubbarna i förhållande till att jag är ganska tidigt in spelet. Men nu när jag spelade idag så var det ingen av arméerna som var särskilt mycket bättre än någon annan.
Är det möjligtvis så att om männen inte får strida på en stund så tappar de erfarenhet?

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Permalänk
Skrivet av Rosslan:

Kör med DEI-modden, vet inte om de påverkar hur starka elefanterna är, testade att skapa en 20 Units arme, bara elefanter, svärdsgubbar, inga problem, hästar, inga problem, vanliga spjut, typ triarii, inga problem där heller, men riktiga spjutgubbar, de som kör pike-phallanx, rid runt, testade att köra rakt på, gick inte så bra, gick faktiskt riktigt dåligt men var tvungen att undersöka.

Dyr armé men riktigt rolig att köra, möter arméer med 4000+ gubbar och man är chanslöst undermannade, men Dumbo och familj röjer på bra, sprider panik bland fotfolket som vill besegra mig. Suger i belägring dock, elefanter på stegarna funkar inte riktigt det heller.

har vågat mig på allt mer elefanter i trupperna mina, haar nu för tillfället 7-8 elefant units per arme och resten azats och silver shield pikemen.
tror jag aldrig har sett 6000+ tungt beväpnade trupper springa ett race förut, det är precis som att de slänger sina vapen och tänker "fuck this" när de ser elefanterna komma fram rusandes.
men det jag tycker är irriterande då man har elefanter på slagfältet är att fienden gör precis allt för att försöka få bort dem, det spelar ingen roll hur mycket trupper de förlorar, spelar ingen roll om jag vinner slaget, bara de får stå och skjuta sina pilar på mina elefanter så kvittar resten, precis som att de blir besatta utav dem, "de ska bort, resten kvittar".

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

har vågat mig på allt mer elefanter i trupperna mina, haar nu för tillfället 7-8 elefant units per arme och resten azats och silver shield pikemen.
tror jag aldrig har sett 6000+ tungt beväpnade trupper springa ett race förut, det är precis som att de slänger sina vapen och tänker "fuck this" när de ser elefanterna komma fram rusandes.
men det jag tycker är irriterande då man har elefanter på slagfältet är att fienden gör precis allt för att försöka få bort dem, det spelar ingen roll hur mycket trupper de förlorar, spelar ingen roll om jag vinner slaget, bara de får stå och skjuta sina pilar på mina elefanter så kvittar resten, precis som att de blir besatta utav dem, "de ska bort, resten kvittar".

Förstå att det handlar ju om skrytmöjligheten när de sedan springer för glatta livet, det va mitt spjut/pil/pilum som sänkte monstret

Verkar vara lite som om fienden kör fullt ut på att sänka ens starkaste gubbar/djur.

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk
Medlem

DLC annonserad

Hannibal at the Gates
http://forums.totalwar.com/showthread.php/123729-Official-Ann...

Citat:

We’re delighted to announce the next major Campaign Pack DLC for Total War: ROME II will be centred around one of Rome’s most fearsome adversaries: Hannibal, available March 27th.

Dropping players into the Western Mediterranean at the outbreak of the 2nd Punic War, Hannibal at the Gates features a new campaign map focused on the tinderbox geopolitical situation that brought two ancient world superpowers to all-out war; with sworn rivals Scipio and Hannibal at the very heart of the conflict.

Five playable factions will feature a wealth of new units. Main protagonists Rome and Carthage will benefit from a new civil tech tree based around diplomacy, while the challenge in the shadow of these mighty empires for newcomers Syacuse, the Arevaci and the Lusitani will be formidable.

Dessutom

Citat:

In addition to this, another significant free content update for ROME II will also drop soon, benefitting all players regardless of whether they own any DLC. Details will be revealed in the next episode of community TV show Rally Point, coming soon.

Edit: Kampanj-DLC:n har en del extra info och bilder på Steam
http://store.steampowered.com/app/273380/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

DLC annonserad

Hannibal at the Gates
http://forums.totalwar.com/showthread.php/123729-Official-Ann...

http://www.youtube.com/watch?v=MM5qUVV7gh8

Dessutom

Edit: Kampanj-DLC:n har en del extra info och bilder på Steam
http://store.steampowered.com/app/273380/

Alltså jag är lite blandad inför dessa släpp, det lägger till mycket roligt, dvs. Ceasar in Gaul va tycker jag gav ganska mycket och det var roligt och allt sådant, patchar har rullat på bra och spelet har gradvis blivit bättre med tiden. Dock tycker jag nog att de borde fokusera ganska mycket på siege-battles, mycket där som fortfarande inte riktigt funkar som det ska. Men man lär väl skaffa detta under någon rea, trots 10% rabatt idag.

EDIT: ca 30kr billigare på greenmangaming just nu i alla fall.

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk
Medlem

Själv har jag inte ens köpt CiG, nu dyker det upp en till :p. Men visst, det är väl trevligt med mer tightare kampanjer och mer till spelet, borde säkerställa att det fortsätter att utvecklas och bli bättre.

Permalänk
Medlem

Vore gött om det där jävla spelet kunde blir spelbart först...

Permalänk
Medlem

Bestämde mig för att testa igen... Verkar som AI:n blivit mycket mer aggressiv och någorlunda bättre, siege verkar fortfarande broken men bättre än vad det var vid start, fortfarande dålig dock. Spelet i sig lider fortfarande av massvis andra problem som t.ex. prestandan. Den är fortfarande botten, speciellt i campaign maps...

Ser fram emot när det flyter på lika fint som Shogun 2, men det lär ta ett eller två år till.

Visa signatur

RTS :D

Permalänk

Köpte nya DLCn av bara farten. Det var först sen jag såg att releasen inte var förrän den 27e.. Men då hinner man ju köra klart den kampanjen man håller på med nu innan DLCn kommer.
Spelar nu som Gallatia och fick starta i mitten av nuvarande Turkiet (!) Har vart mycket mer action från AI:s sida än vad jag är van vid sen tidigare. Mycket bra. Nu är det jäkligt kul att spela när AI:n bara helt plötsligt kan få för sig att nu ska det bli krig och skickar trupper över gränserna!

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk

gav upp på elefanterna, de är bra, men det blir för mycket kuta omkring och för messy.

så min uppställning i varje arme ser nu ut så här:
1 general(cathaprat)
6 azat knights
7 silvershield pikemen
6 greek heavy onagers

jag får fan gåshud utav att se hur stenbumlingarna dimper ned i slowmotion över stackars fienden, river stora hål i hela armen och gubbar/hästar flyger åt alla håll och kanter, ENORM skada!.
men varför, VARFÖR lyfter fienden sina sköldar över sina huvuden som skydd? tror de att skit tunga stenbumlingar som kommer farandes i flera kmh studsar av deras sköldar=/?

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Patch 10 officiellt släppt
http://forums.totalwar.com/showthread.php/124320-Patch-10-now...!

Dessutom passade de på att lägga till fler enheter i BOW-paketet (den tidigare DLCn). Leopard Warriors, Sobek Cultists, Wolf Warriors. De som inhandlat den tidigare får förstås dem gratis.

Patch notes (officiella wikin är överbelastad):
http://www.twcenter.net/forums/showthread.php?645347-Patch-10...

Små bilder på nya BOW-enheterna

Permalänk
Medlem

This is Total War är väl skitlätt att fixa? Bara att köra med den enklaste svårighetsgraden?

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

This is Total War är väl skitlätt att fixa? Bara att köra med den enklaste svårighetsgraden?

Förstår va du menar men det är ju inge kul utan utmaning, samt att det tar sin lilla tid.

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk
Entusiast

Kul med Seasons & Wonders uppdateringen igår! Nu fattas bara stora förbättringar av prestanda, AI, en fix för CO-OP samt en översyn av UI och politiken.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk

grymt sugen på att köpa horde expansionen.
mestadels för royal scythia då jag vill pröva på en helt annan spelstil.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

grymt sugen på att köpa horde expansionen.
mestadels för royal scythia då jag vill pröva på en helt annan spelstil.

Ja, jag är dum. Nu är det sagt!

Men, vilken "horde expansion"?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Skrivet av Beginner:

Ja, jag är dum. Nu är det sagt!

Men, vilken "horde expansion"?

expansionen kanske inte heter så, men hordes from the east, 3 till factioner att spela som:)

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Kul med Seasons & Wonders uppdateringen igår! Nu fattas bara stora förbättringar av prestanda, AI, en fix för CO-OP samt en översyn av UI och politiken.

Wonders är kul att de lagt in, men seasons förstår jag inte, eftersom det är ett år per turn. Det är samma säsong varje turn då alltså. Hoppas det går att stänga av.

För Hannibal at the Gates har de kört samma frestelse-stuk som med Ceasar in Gaul, de har lagt till enheter och fraktioner som spelbara i stora kampanjen, men bara om man köper DLC:t.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Wonders är kul att de lagt in, men seasons förstår jag inte, eftersom det är ett år per turn. Det är samma säsong varje turn då alltså. Hoppas det går att stänga av.

För Hannibal at the Gates har de kört samma frestelse-stuk som med Ceasar in Gaul, de har lagt till enheter och fraktioner som spelbara i stora kampanjen, men bara om man köper DLC:t.

Paradox släpper ju mycket DLC men det gör ju iaf. förbättringar tillgängliga för alla om de ex. förbättrar AI:n mm. inte helt giltig liknelse, men rätt OK.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Wonders är kul att de lagt in, men seasons förstår jag inte, eftersom det är ett år per turn. Det är samma säsong varje turn då alltså. Hoppas det går att stänga av.

För Hannibal at the Gates har de kört samma frestelse-stuk som med Ceasar in Gaul, de har lagt till enheter och fraktioner som spelbara i stora kampanjen, men bara om man köper DLC:t.

Släng in en 4 turns per year så voilà, har du dina säsonger till dina säsongseffekter.

Visa signatur

| Playstation 5 | LG C1 65" | Samsung Galaxy S23 +

Permalänk

någon mer som upplevt att spelet hänger sig då och då efter patchen?

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Har alltid misstänkt att keysellers är gråzonshandlare som inte har några skrupler. Fast2play blev nyss avslöjad att inte ha det heller.
http://www.joystiq.com/2014/03/29/fast2play-reselling-steam-k...