USB hårddisk slutar överföra efter 10 sekunder.

Permalänk
Medlem

USB hårddisk slutar överföra efter 10 sekunder.

Hejsan!
nu är det så att jag har ett smärre problem...

min älskade sambo har en usb hårddisk (2.5" med usb vagga) med USA bilder från 2010 som hon håller väldigt kärt..
jag byggde ihop en ny dator till henne (enkel sak med 4gb ram, 4850ati samt e5300 prolle), skulle ta bild mappen på denna HDD o föra över till hennes nya dator.. de ser ut att gå bra, men efter 10 sekunder av överföring stannar de till.. vägrar flytta något efter det.. kan ej cancellera för då sitter den bara o tänker.. måste dra ut hårddisken och plugga in igen för att få igång den.

detta gör mig mycket orolig, ja måååååååååste ha dessa bilder åt henne..

jag har en annan USB dockningstation som ja prova på mina 3 andra datorer, samt provade skicka över till en macbook istället, med samma resultat.

en gång fick jag upp "cannot read source disk", varav jag fått plugga ur o plugga in..

varje gång har den hittat disken och jag kan gå in och bläddra bland mapparna, men jag kan ej föra över till en annan destination!
hjälp mig, va ska ja göra? ska jag frysa ner den i några dygn o prova eller finns de nå program ja kan använda? de e cirka 3gb med bilder...

jag har försökt ta en bild i taget men det blir jätte jobbigt samt att den fryser till sig i windows explorers fil överförings ruta titt som tätt, men ja kan kolla på bilderna inne på hårddisken..

Permalänk
Medlem

Disken drar för mycket ström för USB hosten - vanligt fel på de flesta icke matade USB hårddiskarna. Koppla in disken dirert på en SATA port (när datorn är avstängd) och mata den ifrån nätagget i datorn. Eller sätt en splitkabel som tar ström ifrån två USB-portar eller mata disken med en USB-hub med rejäl externmaningen så skall det nog fungera.

Permalänk
Medlem

okay så du tror ej att det är fel på hårddisken i sig?
ja hoppas verkligen att du har rätt, min sambo hade kapat kulorna av mig för denna hårddisk är en begagnad disk och ja ville ge henne 320gb lagring istället för 120gb..

men du, usb dockningsstationen jag har ger ju separat ström från vägguttag? jag har en splitkabel med 2 usb kablar som man kan plugga in, no difference.

men du har rätt, ska prova plugga in den i datorns interna sata port istället.. hoppas till gudomars att de funkar,bilderna betyder mycket då det var första gången jag tog med henne till usa för o träffa familjen!

Permalänk
Medlem

Hmmm.. har man otur kan disken skadats av att förlora strömmen oväntat, men testa som sagt att koppla in den direkt på SATA i datorn - vore inte första gången som det skulle hjälpa. Håller tummarna för dig...

Permalänk
Medlem

okay jag har pluggat in hårddisken i datorn. den för över i 10 sekunder, sen tar de bara stop. ladda ner ett program som hette unstoppable copier för att få över filerna. men det funkade inte, 10 sekunder också som sagt... panikk!!!! va gör jag ????!

Permalänk
Medlem

Dela upp alla överföringar i mindre bitar? Så att de tar typ 7-8 sekunder per gång?