Operatörer lanserar mobil plånbok

Permalänk
Melding Plague

Operatörer lanserar mobil plånbok

Fyra svenska operatörer slår sig samman och lanserar mobila plånboken Wywallet. Funktioner är bland annat överföringar till telefonnummer, SMS-betalningar samt internetköp.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

låter bra, frågan är hur mycket det kommer användas.

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rolle90:

låter bra, frågan är hur mycket det kommer användas.

och hur mycket det kommer kosta

Visa signatur

Är du trött på långa url adresser? BytURL.se
Ska du till DreamHack? Då har du chansen att vinna en Byturl T-shirt! Facebook
Citera för svar

Permalänk
Inaktiv

Någon mer än jag som känner Cash-vibbar?

Permalänk
Medlem

Tänk så tappar man eller glömmer telefonen och vipps så har du köpt massa nya saker du inte visste om. Suprize !

Visa signatur

Rätta mig om jag har fel, det har jag inget emot

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon131002:

Någon mer än jag som känner Cash-vibbar?

Haha, precis vad jag tänkte skriva!

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Vad händer om man tappar bort telefonen? Då får de ju full tillgång till ens pengar ._.

Visa signatur

4770k | GTX 760 | 32GB Dominator platinum 2133MHz | OCZ Vertex 4 256GB | Dell U3011 | Asus MG279Q

Permalänk
Inaktiv

Betala för lokaltrafik finns redan i Skåne (sms-biljett), annars går det bra med kontokort på regionsbussar - samt att övriga tjänster som nämns i artikeln använder jag kontokortet.

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis finns det någon som har nytta av det, personligen fattar jag inte vad jag ska ha det till. Kanske är lite efter men när har man nytta av detta?

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Hur pass säkert är detta egentligen?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

Jag tänkte, "perfekt för betalning av bilar osv" till jag läste att det efter juli 2013 ska börja kosta 3%.

Permalänk
Medlem

Pris för överföring person-till-person
1 kr (men vi bjuder på avgiften fram till sista juni 2013).

Pris för överföring till bankkonto
3% av beloppet (men vi bjuder på avgiften fram till sista juni 2013).

Då är iZettle billigare.

Visa signatur

Är du snabbare än en gris? AnimalSpeeder ger dig svaret:
http://itunes.apple.com/se/app/animalspeeder/id551490974?l=en...

Permalänk
Medlem

Vad skulle vara osäkert? Det är ju inte så att man kopplar WyWallet till ditt bankkonto. Du väljer att betala via mobilräkning, månadsfaktura (1000kr limit till en början) eller WyWallet konto som man måste fylla på.

Den enda möjliga risken skulle vara att man kan göra stora inköp via mobilräkningen då den inte har någon direkt gräns men tror det alternativet bara fungerar för SMS-köp.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon131002:

Någon mer än jag som känner Cash-vibbar?

Ja. Tanken slog mig direkt. Men så är det när man bygger nya system som ingen har frågat efter utan att simulera faktisk användning innan lansering.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Ett steg i riktningen slippa kontanter och samtidigt slippa krångla med kontonummer varje gång man ska betala nån kompis något! Om det funkar bra och inte kostar mer än 1kr för person-till-person är jag på ge det en chans.. när det kommer till Windows Phone 7.

Visa signatur

Neon
Citera mig om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

Ja det är alltid kul att betala lite extra för något man knappt kommer att använda...

Ska jag dela på notan kan jag lika gärna göra en banköverföring dagen efter eller slänga upp kontanter direkt utan att betala extra. Stadsbussarna tar SMS-betalning och Regionsbussarna tar VISA-kort utan att ta extra betalt.

Jag har svårt att se hur de ska lyckas om det inte är gratis.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon131002:

Någon mer än jag som känner Cash-vibbar?

Det finns ett flertal länder som har RFID-kort som fungerar utmärkt för småbetalningar, där Hongkong ligger först men även i andra asiatiska länder som ligger före Sverige i teknikutvecklingen.

I Sverige fungerade det aldrig, varken med Cashkort eller med det gigantiska misslyckandet som heter SL Access. Antagligen för att det är någon mutad gubbe på stat eller landsting som väljer ett uselt system som inte fungerar men som gör några få väldigt rika.

Precis som denna mobila plånbok som de kan de stoppa upp någonstans...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Avstängd

Dom vill ha mer och mer kontroll över en

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk

Hum... var det inte så att Telia började med detta och då kunde man inte använda SMS-betalning utan att använda plånbokstjänsten?
Blir jäkligt segt för min del då jag använder firmaluren för att betala resorna på Upptågen så jag ska slippa lägga ut pengarna själv och sen skriva en jäkla reseräkning i slutet på månaden...

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Permalänk

Säkerhet och det luddiga svaret under "8. Jag har ångrat mig och vill inte använda WyWallet längre. Varför kan jag inte betala med min mobilfaktura eller mitt kontantkort?" ( http://wywallet.se/kundtjanst/#8 ) får mig att tveka.
Får man inte använda kontantkort längre?

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk
Avstängd

Så kan folk skicka pengar till anonymt kontantkort?
Kommer folk använda detta för pengatvätt då?

Kan man överföra anonymt via e-gold, ecash, Bitcoin, etc?

Permalänk
Medlem

Nej tack, vill ju kunna imponera folk med min Feta plånbok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fille3002:

Säkerhet och det luddiga svaret under "8. Jag har ångrat mig och vill inte använda WyWallet längre. Varför kan jag inte betala med min mobilfaktura eller mitt kontantkort?" ( http://wywallet.se/kundtjanst/#8 ) får mig att tveka.
Får man inte använda kontantkort längre?

Det stämmer, man får inte använda kontantkort längre. Man skyller på EU vilket bara är löjligt.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

ÄNTLIGEN!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tim_Beluga:

Blir jäkligt segt för min del då jag använder firmaluren för att betala resorna på Upptågen så jag ska slippa lägga ut pengarna själv och sen skriva en jäkla reseräkning i slutet på månaden...

Mitt (stora, 8000+ användare) företag spärrar all SMS-betalning nästa vecka och vi har precis börjat kolla ordentligt på WyWallet. Om du väljer faktura kommer du att få en specificerad räkning som du bara kan skriva ut om använda som kvitto när du skriver reseräkningen. Begränsningen ligger dock på 1000:- i månaden, kommer du över det beloppet måste du tyvärr betala själv.

edit: Kanske missuppfattade dig, du behöver inte skriva räkning ALLS nu? Men det är väl bara kontantkort som spärras för betaltjänster, inte vanliga abonnemang om inte företaget har begärt det, så du kan nog fortsätta som tidigare om det blir smidigare för dig.

I övrigt verkar det alltså rätt smidigt, när du skickar SMSet för biljetten dras beloppet på ditt WyWallet-konto (förbetalt eller faktura) istället för på operatörsräkningen och man ser kontot och alla aktivteter både på nätet och i telefonen sen.

Angående säkerhet så är det klart att det kan rinna iväg om man blir av med telefonen (och inte skyddar med PIN) och programmet är satt till faktura eller automatiskt påladdning av kontot från kontokort. Man kan dock gå in på sitt konto via webben och spärra, då raderas även all info i telefonen.

Jag har dock upplevt att iOS-klienten kraschar en del och JAVA-versionen får jag inte alls igång på våra icke-smartphones.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem

Vad är grejen med att betala saker med mobilen? Funkar väl bra med kort? Jag har i alla fall aldrig råkat ut för ett kort som får slut på batteriet.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Inaktiv

Tummen ner blää!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerka^:

Vad är grejen med att betala saker med mobilen? Funkar väl bra med kort? Jag har i alla fall aldrig råkat ut för ett kort som får slut på batteriet.

Jag tror den stora anledningen är att det kostar för mycket att betala med kort. Inte för konsumenten då men för dom som säljer nåt. Tror du har sett debatten där små kiosker vill ta tex 5:- betalt för en kortbetalning under 100:- eftersom dom helt enkelt förlorar pengar om du tex köper en glass för 20:- och betalar med kort. Det finns helt enketl ett behov. Sen för mobiloperatörernas sida så är det såklart en ny möjlighet för dom att tjäna pengar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dahle86:

Förhoppningsvis finns det någon som har nytta av det, personligen fattar jag inte vad jag ska ha det till. Kanske är lite efter men när har man nytta av detta?

Undrar jag med? Kommer åt min bank via telefonen, sen har jag paypal och visa, som också större delen av befolkningen kommer åt, vad ska jag med detta till? Är det smidigare? Enklare? Inte gratis heller...

Själva grejen att man måste ladda wywallet med pengar först också känns onödigt krångligt. Står dock att det "fylls på automatiskt" o det är ju trevligt, men betalar man för varje påfyllning då?

Men ska såklart testa innan jag dömer ut det helt :), och jag hoppas verkligen att jag får knappa in någon form av pinkod varje gång en överföring görs?

Permalänk
Medlem

Kontanter är fortfarande min vän. Mindre insyn av myndigheter vad man får eller gör med stålarna

Visa signatur

CPU: 5600X| Mobo: AORUS X570 itx|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus TUF 3080 OC |Chassi: CM NR200P|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: NZXT 650W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850