Problemhärva med diskar(diskhantering, bios, mjukvara), snabb lösning sökes!

Permalänk
Medlem

Problemhärva med diskar(diskhantering, bios, mjukvara), snabb lösning sökes!

Tjena,

Så har ett litet dilemma, tar det från början så att ni lättare kan få grepp om situationen. Det började med att mitt OS, Windows 7, började krångla. Så jag tänkte att jag reparerar OS via en "repair disc", eftersom jag inte har skiva så fixade jag det på ett USB minne. Själva installationen där gick felfritt, startade sedan om datorn och bootade med USB, valde språk för tangentbordet och sedan letade programmet efter diskar där systemet var installerad på.

Nu till dilemmat, den visar en annan partition än den jag har systemet på, inget mindre än min E:\ disk. Själva E disken är formaterad, det är en partition av min D disk. Tänkte då ganska snart att det var något i bios som inte stämde rätt till så gick in där och ändrade boot priority på mina diskar, har jag min SSD annat än etta där så startar inte OS alls, den saknar "boot.mgr" eller liknande.

Efter det gick jag in i diskhanteraren och kollade, såg en eventuellt lösning på problemet, men tog stop ganska snabbt. Själva SSD som tidigare var systemdisk är fortfarande markerad som just systempartiion, ingen annan disk är, inte ens min C disk. Så jag stänger av datorn för att se om det går att lösas på annat sätt. Testar att byta plats på diskarna i SATA portarna för sakens skull, swapade C disken med E disken, detta fungerade dock inte så bra.

Startar i vilket fall senare upp datorn utan SSD ikopplad, detta gick inte alls, datorn vägrar starta. Körde sedan i USB minnet med alla diskar urkopplade förutom C disken. Denna gång hittade den ingen disk med W7 på att "reparera", det gick heller inte att starta upp OS.

Så nu sitter jag här med öppnad burk som ett frågetecken, ett problem som var så litet till början men eskalerade. Vill helst inte formatera min C disk, även om jag bara har OS där mer eller mindre. Postar en bild nedan på hur diskhanteringen ser ut, ni kanske har en lösning. Öppna bilden i ny flik för att se texten bättre. Tackar för alla svar!

Mvh Erik

Permalänk
Medlem

min första tanke är att din boot partiton är på annan disk en ssd men själva win ligger där. stor nått om de under c: status den här bör väll ligga undder samma som win liger. läst vaning för att instalera win på ssd med andra diskar ikoplade.

ser att de finns en Ny voliym som är 99 mb vilket är den som borde varit boot.
gissar under repararion att den har flyttat bort boot filerna från de ursprungliga stället å gort omde på nytt ställe.

hur man löser detta är jag osäker på dock. låter nån mer kunig försöka först, men anars skulle jag gissa på att man kan reparera win igen men då bara med ssd i å hoppas att den gör en boot patition på den. detta kan dock leda till dubbla möjliga win att boota där av får nån annan föra ett yttrande före du testar atta.

Permalänk
Medlem

Tack för svar, har dock inte kunnat reparera, det är ju målet. Vore trevligt om du såg över din stavning så jag kan förstå dig bättre. Får nog bli formatering om jag inte löser detta snarast. Väntar i vilket fall på en lösning någon dag till.