Giada lanserar mediadator med Ivy Bridge

Permalänk
Melding Plague

Giada lanserar mediadator med Ivy Bridge

Kinesiska Giada kombinerar Intel Ivy Bridge och Nvidia Kepler i en ny dator, framför allt tänkt för vardagsrummet.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Fint som snus. Hoppas dom bantar prislappen rejält för versionen utan Windows, om det nu kommer en sådan på riktigt.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem

Gillar verkligen inte formen på den, allt annat jag har i tvbänken förutom mitt palystation är fyrkantigt, tror det är så hos de flesta andra också, verkligen ogillar alla designmissar på färdiga htpc lösningar som annars hade vart utmärkta!

Permalänk
Skrivet av aptjack:

Gillar verkligen inte formen på den, allt annat jag har i tvbänken förutom mitt palystation är fyrkantigt, tror det är så hos de flesta andra också, verkligen ogillar alla designmissar på färdiga htpc lösningar som annars hade vart utmärkta!

Håller med, jag tycker den ser ut som en router

Mvh: Eric

Visa signatur

Intel i7 2700k, 7970 3GB, 12GB Dominator GT, 2TB Seagate.

Permalänk
Medlem

Kommer bagis att finnas via deltaco dist. Sen om det är butiker som väljer att sälja dom är en annan sak.

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV | i5 4460 | Noctua NH-U9B SE2 |
Corsair 12GB@1866mhz | GTX 970 | SSDs: 3x120 raid, 1x 256 Win10

Permalänk
Avstängd

Ska det här vara en HTPC?
Vad är det här för puckat?

Varför har dom stoppat in ett Nvidia GeForce GT 640M istället för bara köra på den integrerade grafiken i Intel Ivy Bridge?
Grafiken i Ivy Bridge lär ju räcka för 1080p?

Varför använder som ens en Intel Ivy Bridge?
Varför kör dom inte bara en ARM processor istället?

Dom skulle kunna ha en större hårddisk än 500 GB också.

Dom skulle kunna köra MythTV eller XBMC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Ska det här vara en HTPC?
Vad är det här för puckat?

Varför har dom stoppat in ett Nvidia GeForce GT 640M istället för bara köra på den integrerade grafiken i Intel Ivy Bridge?
Grafiken i Ivy Bridge lär ju räcka för 1080p?

Varför använder som ens en Intel Ivy Bridge?
Varför kör dom inte bara en ARM processor istället?

Dom skulle kunna ha en större hårddisk än 500 GB också.

Dom skulle kunna köra MythTV eller XBMC.

Dafuq....

OT. Hoppas att prislappen inte blir för hög, kan tänka mig en ny mediadator

Permalänk
Skrivet av rektor:

Ska det här vara en HTPC?
Vad är det här för puckat?

Varför har dom stoppat in ett Nvidia GeForce GT 640M istället för bara köra på den integrerade grafiken i Intel Ivy Bridge?
Grafiken i Ivy Bridge lär ju räcka för 1080p?

Varför använder som ens en Intel Ivy Bridge?
Varför kör dom inte bara en ARM processor istället?

Dom skulle kunna ha en större hårddisk än 500 GB också.

Dom skulle kunna köra MythTV eller XBMC.

Det finns billiga lågpresterande HTPC's.

Det finns dyrare mer högpresterande HTPC's.

Det finns olika val.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sound Shower:

Det finns billiga lågpresterande HTPC's.

Det finns dyrare mer högpresterande HTPC's.

Det finns olika val.

Varför skulle man vilja ha en dyr överspeccad HTPC när du kan ha en liten billig en som ändå klarar 1080p?

Som dessutom är mindre, tystare och strömsnålare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Ska det här vara en HTPC?
Vad är det här för puckat?

Varför har dom stoppat in ett Nvidia GeForce GT 640M istället för bara köra på den integrerade grafiken i Intel Ivy Bridge?
Grafiken i Ivy Bridge lär ju räcka för 1080p?

Varför använder som ens en Intel Ivy Bridge?
Varför kör dom inte bara en ARM processor istället?

Dom skulle kunna ha en större hårddisk än 500 GB också.

Dom skulle kunna köra MythTV eller XBMC.

Not sure if Serious or trolling.

Tex avkodning av 10bit/hi10p orkar ingen arm processor med, samt har intel ens fixat 24hz buggen i deras integrerade grafikkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Varför skulle man vilja ha en dyr överspeccad HTPC när du kan ha en liten billig en som ändå klarar 1080p?

Som dessutom är mindre, tystare och strömsnålare.

Kul att ha en som kan surfa på webben och hantera några youtubeflikar utan lagg, med en torrentklient på i bakgrunden. Eller spela enklare spel, typ Fifa, på ok inställningar.

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Ska det här vara en HTPC?
Vad är det här för puckat?

Varför har dom stoppat in ett Nvidia GeForce GT 640M istället för bara köra på den integrerade grafiken i Intel Ivy Bridge?
Grafiken i Ivy Bridge lär ju räcka för 1080p?

Varför använder som ens en Intel Ivy Bridge?
Varför kör dom inte bara en ARM processor istället?

Dom skulle kunna ha en större hårddisk än 500 GB också.

Dom skulle kunna köra MythTV eller XBMC.

För att Intel är världssämst på grafikhårdvara?

För att ARM är för vek?

De skulle kunna strunta i hårddisk helt och hållet, vad ska man med det till i en htpc?

De kommer ju sälja utan os också, så why the gnäll?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Varför skulle man vilja ha en dyr överspeccad HTPC när du kan ha en liten billig en som ändå klarar 1080p?

Som dessutom är mindre, tystare och strömsnålare.

Varför skulle man vilja ha en liten politiskt korrekt "grön" htpc som inte orkar med något överhuvudtaget?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backfeed:

För att Intel är världssämst på grafikhårdvara?

För att ARM är för vek?

De skulle kunna strunta i hårddisk helt och hållet, vad ska man med det till i en htpc?

De kommer ju sälja utan os också, så why the gnäll?

ARM är inte alls vek.
Raspberri Pi kostar 250 kr och spelar 1080p, den är single-core på 700 MHz. Det finns även quad-core ARM processorer på 2 GHz.

Hårddisk i en HTPC används för att lagra filmer och musik. Samt spela in program från TV.

Vore ju sjysst att få den förinstallerad med Android eller XMBC istället för inget eller Windows (som då kostar mer).

Skrivet av backfeed:

Varför skulle man vilja ha en liten politiskt korrekt "grön" htpc som inte orkar med något överhuvudtaget?

Den orkar ju visst.
Raspberri Pi kostar 250 kr och spelar 1080p, den är single-core på 700 MHz. Tänk då vad en quad-core ARM på 2 GHz klarar då.

Förrutom att den är politekt korrekt grön, så är den billigare, billigare i drift, tystare, svalare, och tar upp mindre plats i rummet.

Skrivet av medstud:

Kul att ha en som kan surfa på webben och hantera några youtubeflikar utan lagg, med en torrentklient på i bakgrunden. Eller spela enklare spel, typ Fifa, på ok inställningar.

Tror säkert den ändå skulle klara flera YouTuba flikar och en torrentklient i bakgrunden.
Dock inte så lämpad för spel, men en HTPC är för film, inte för spel.

Permalänk
Medlem

Man kan göra HTPC av alla dess kaliber. Min kör Ivy Bridge i5:a och radeon HD 6670 (bästa kortet som jag kunde hitta lättilgängligt för low profile) samt 4.5TB diskutrymme för mediefiler. Kanske overkill för en vanlig h264-rulle men med proffsvideoformat och lite gaming i tankarna så känns det rätt befogat. Den är också min digitalbox, DVR (dvs den har ett TV-kort), Blu-ray, ftp/webb-server och allmän renderingsmaskin.

Vill man ha en maskin som bara tar streams från NAS/annan dator eller webben så är ju det också en grej. Då kommer man ju undan billigt förstås, men blir begränsad i funktioner.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Hade den inte sett ut som en router, kanske det hade varit intressant för personer som bara vill ha en smidig och "billig" htpc.

Men, för mig själv kör jag mitt egna race där jag föredrar att bygga ihop mitt eget lilla system.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

ARM är inte alls vek.

Hårddisk i en HTPC används för att lagra filmer och musik. Samt spela in program från TV.

Tror de flesta använder sig av en server o lagrar inte så mycket på en HTPC så personligen skulle jag föredra en snabb ssd för att den ska kännas rapp fast det är ju en smaksak.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av rektor:

Ska det här vara en HTPC?
Vad är det här för puckat?

Varför har dom stoppat in ett Nvidia GeForce GT 640M istället för bara köra på den integrerade grafiken i Intel Ivy Bridge?
Grafiken i Ivy Bridge lär ju räcka för 1080p?

Varför använder som ens en Intel Ivy Bridge?
Varför kör dom inte bara en ARM processor istället?

Dom skulle kunna ha en större hårddisk än 500 GB också.

Dom skulle kunna köra MythTV eller XBMC.

För att den integrerade grafiken i Intel Ivy Bridge är värdelös för HTPC. Bättre än Sandy men fortfarande dålig.

Sen missar du och många andra en viktig sak med det där med att avkoda 1080p. Det beror oerhört mycket på vilket codec som körs. Vidare är det inte ARM-processorn som avkodar film i en Rasberry Pi utan grafikkretsen som har avkodning av H.264. Kastar man andra format på den är risken överhängande att det går åt skogen. ARM-processorn har inte en chans i världen att spela upp 1080p. En ensam ARM11 på 700 MHz har inte en suck att spela upp film. Den är oerhört mycket klenare än en gammal Atom, vi snackar en tiopotens eller mer här, och testa hur det går att titta på högupplöst film på den.
Är du bara ute efter en billig HTPC finns det fina system från ett par hundra som klarar det. Har man lite krav på sin utrustning, till exempel digitalt ljud ut, så är en Rasberry Pi eller annan enkel mediaspelare baserad på Realtek eller Sigma oanvändbara. De är dessutom rätt begränsade i vad de kan göra utöver film.

Antingen köper du en mediaspelare för att billigt avkoda H.264 eller så köper du en HTPC som kan tugga all film du slänger på den utan problem plus att man kan ha den som allmän dator utöver det.

TL;DR: Du jämför äpplen och päron och du vet inte vad det är för hårvara du pratar om.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Ser ju trevligt ut detta.
Har länge gått och funderat på en HTCP med lite kräm i, men med rätt pris på den så varför inte.
Sen skulle jag skippa win7 och lägga in Windows 8. Tänk Metro systemet på TV:n, så jäkla snyggt med alls live tiles.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

ARM är inte alls vek.
Raspberri Pi kostar 250 kr och spelar 1080p, den är single-core på 700 MHz. Det finns även quad-core ARM processorer på 2 GHz.

Hårddisk i en HTPC används för att lagra filmer och musik. Samt spela in program från TV.

Vore ju sjysst att få den förinstallerad med Android eller XMBC istället för inget eller Windows (som då kostar mer).

Den orkar ju visst.
Raspberri Pi kostar 250 kr och spelar 1080p, den är single-core på 700 MHz. Tänk då vad en quad-core ARM på 2 GHz klarar då.

Förrutom att den är politekt korrekt grön, så är den billigare, billigare i drift, tystare, svalare, och tar upp mindre plats i rummet.

Tror säkert den ändå skulle klara flera YouTuba flikar och en torrentklient i bakgrunden.
Dock inte så lämpad för spel, men en HTPC är för film, inte för spel.

Vad en HTPC är till för är väl olika för alla personer. Poängen med en HTPC vare sig den är för spel eller film eller musik är att den ska vara liten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

För att den integrerade grafiken i Intel Ivy Bridge är värdelös för HTPC. Bättre än Sandy men fortfarande dålig.

Sen missar du och många andra en viktig sak med det där med att avkoda 1080p. Det beror oerhört mycket på vilket codec som körs. Vidare är det inte ARM-processorn som avkodar film i en Rasberry Pi utan grafikkretsen som har avkodning av H.264. Kastar man andra format på den är risken överhängande att det går åt skogen. ARM-processorn har inte en chans i världen att spela upp 1080p. En ensam ARM11 på 700 MHz har inte en suck att spela upp film. Den är oerhört mycket klenare än en gammal Atom, vi snackar en tiopotens eller mer här, och testa hur det går att titta på högupplöst film på den.
Är du bara ute efter en billig HTPC finns det fina system från ett par hundra som klarar det. Har man lite krav på sin utrustning, till exempel digitalt ljud ut, så är en Rasberry Pi eller annan enkel mediaspelare baserad på Realtek eller Sigma oanvändbara. De är dessutom rätt begränsade i vad de kan göra utöver film.

Antingen köper du en mediaspelare för att billigt avkoda H.264 eller så köper du en HTPC som kan tugga all film du slänger på den utan problem plus att man kan ha den som allmän dator utöver det.

TL;DR: Du jämför äpplen och päron och du vet inte vad det är för hårvara du pratar om.

Idd det är många här på forumet som gnällt över att Rasp Pi inte klarar av många andra än h.264.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Adam901:

Idd det är många här på forumet som gnällt över att Rasp Pi inte klarar av många andra än h.264.

Jag är inte förvånad för processorn klarar inte mycket till filmvisning och grafikdelen är väldigt klen så hade den inte varit specifikt byggd för h.264 hade den inte kunnat köra 108+p alls.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jag är inte förvånad för processorn klarar inte mycket till filmvisning och grafikdelen är väldigt klen så hade den inte varit specifikt byggd för h.264 hade den inte kunnat köra 108+p alls.

Vissa (rektor) verkar tro att 1080p betyder något, vilket det egentligen inte gör, att säga 1080p visar ju inget, varken bitrate eller codec.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aptjack:

Gillar verkligen inte formen på den, allt annat jag har i tvbänken förutom mitt palystation är fyrkantigt, tror det är så hos de flesta andra också, verkligen ogillar alla designmissar på färdiga htpc lösningar som annars hade vart utmärkta!

ja för de är ju verkligen de viktigaste när man köper dessa saker......

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

ja för de är ju verkligen de viktigaste när man köper dessa saker......

Ja det är väldigt viktigt för många människor. Man vill ju att saker ska se bra ut och passa in.

Permalänk
Medlem

För att duga som HTPC måst5e den klara XBMC eller liknande lösning felfritt, ha stöd för Java, klara 1080p, helst med stöd för 3D och i minst 30, gärna 50Mb/s bitrate för att klara rejäla blu-rays.
En skabbig 1080p ripp på 4gb, det är långt från nog för alla. Det finns de som rippar hemma själva, hederligt, och då blir bitraten och kvalitén högre, och kravet på hårdvara likaså.

Permalänk
Medlem

Tyvärr så verkar priset bli ganska högt. Hittade en artikel som hävdar att priset blir 680 dollar (http://liliputing.com/2012/06/giada-d2305-mini-pc-packs-ivy-b...)

//Calimero

Visa signatur

"ZFS - Practicing Safe Hex"

Permalänk

Raspberry pi är för dem som vill lära sig lite programmering osv.

Att den klarar att köra en del videos i 1080p är bara en liten bonus och kan utnyttjas om man vill knepa ihop en liten portabel spelare.
Varför skulle man vilja det då det finns mobiler som redan kan det?

Jo för att det är kul helt enkelt

Visa signatur

http://www.solliefoto.se - En hobbyfotografs hem - Datorsystem:
Många, har tappat räkningen....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

För att den integrerade grafiken i Intel Ivy Bridge är värdelös för HTPC. Bättre än Sandy men fortfarande dålig.

Sen missar du och många andra en viktig sak med det där med att avkoda 1080p. Det beror oerhört mycket på vilket codec som körs. Vidare är det inte ARM-processorn som avkodar film i en Rasberry Pi utan grafikkretsen som har avkodning av H.264. Kastar man andra format på den är risken överhängande att det går åt skogen. ARM-processorn har inte en chans i världen att spela upp 1080p. En ensam ARM11 på 700 MHz har inte en suck att spela upp film. Den är oerhört mycket klenare än en gammal Atom, vi snackar en tiopotens eller mer här, och testa hur det går att titta på högupplöst film på den.
Är du bara ute efter en billig HTPC finns det fina system från ett par hundra som klarar det. Har man lite krav på sin utrustning, till exempel digitalt ljud ut, så är en Rasberry Pi eller annan enkel mediaspelare baserad på Realtek eller Sigma oanvändbara. De är dessutom rätt begränsade i vad de kan göra utöver film.

Antingen köper du en mediaspelare för att billigt avkoda H.264 eller så köper du en HTPC som kan tugga all film du slänger på den utan problem plus att man kan ha den som allmän dator utöver det.

TL;DR: Du jämför äpplen och päron och du vet inte vad det är för hårvara du pratar om.

ja du har helt klart rätt för dig, men jag fattar vad medlemmen du citerade menar! Och jag håller med till 100%

Varför köpa en HTPC med en i7, när man kan köpa typ socket 775 system för allt det du menar svinbilligt och fixar allt lika bra! Film/surfa/media ja allt kan man fixa med socket 775 processor och ett bra grafikkort!

Det behövs ingen Ivy för det!

Och har man redan ett slaktat 775 eller AM2 system, så kostar det inte många kr att sätta upp en svinbra HTPC!

Jag kan inte hjälpa det, med det känns lite som att dom försöker lura okunniga!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

ja du har helt klart rätt för dig, men jag fattar vad medlemmen du citerade menar! Och jag håller med till 100%

Varför köpa en HTPC med en i7, när man kan köpa typ socket 775 system för allt det du menar svinbilligt och fixar allt lika bra! Film/surfa/media ja allt kan man fixa med socket 775 processor och ett bra grafikkort!

Det behövs ingen Ivy för det!

Och har man redan ett slaktat 775 eller AM2 system, så kostar det inte många kr att sätta upp en svinbra HTPC!

Jag kan inte hjälpa det, med det känns lite som att dom försöker lura okunniga!

TL;DR

Var god länka till ett mini-itx socket 775 moderkort. Inte fasiken bygger någon en htpc baserat på ett atx moderkort.