Ljud: Hjälp med extremt enkel LED peak-mätare/VU mätare/visualizer

Permalänk
Medlem

Ljud: Hjälp med extremt enkel LED peak-mätare/VU mätare/visualizer

(Denna tråd kanske passar i Ljud-delen istället men det är ett eget bygge så jag valde denna del. Om mods/admins misstycker så skyffla på.)
I samband med mitt boomboxprojekt uppkom en idé om att ha en eller ett par LEDs lysandes när ljudnivån når en viss höjd (peak eller strax intill) alternativt kanske tre LEDs för låg-medel-hög ljudnivå.
Jag har googlat som en galning och i princip alla ritningar jag hittar använder sig av ICn LM3915 eller liknande, jag vet inte om jag är ute och cyklar helt men jag känner att det borde gå att göra med komponenter som man har liggande hemma.
Jag känner mig en aning tveksam till att under alla de 20-30 år som sådana VU-mätare funnits i bandare och stereoanläggningar skulle de ha baserats på en IC av detta slag.

Har genom åren samlat på mig en hel del saker och komponenter såsom transistorer (både PNP och NPN, t.ex. D45H2A), kondensatorer, dioder, små ICs (t.ex. vanliga NE555P) för att inte nämna alla moderkort, grafikkort, modem, ljudkort, mobiltelefoner, bärbara datorer, batteriladdare och vem vet vad som man har liggandes.

Finns det någon som kan hjälpa mig att fixa något slags kopplingsschema för en sådan här, relativt enkel anordning utan hjälp av en IC specifikt gjord för ändamålet? Väldigt förenklat är det ju faktiskt bara en lampa som ska tändas när en viss strömstyrka passerar alternativt X lampor vid Y spänning...

Permalänk
Medlem

Typ något sånt här?

http://www.diy-electronic-projects.com/p25-Three-Level-Audio-Power-Indicator

Behöver kanske justera något värde här eller där för at ställa in önskad effekt.

Eller denna om du vill ha en analog display:

http://www.sm0vpo.com:800/audio/l_meter_00.htm

Du borde kunna använda leds istället för displayen om du använder transistorer med olika bias.

Observera att detta antagligen inte är kompletta lösningar för ditt specifika ändamål, men kanske ger dig lite ideer/inspiration.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodium:

Typ något sånt här?

http://www.diy-electronic-projects.com/p25-Three-Level-Audio-Power-Indicator

Behöver kanske justera något värde här eller där för at ställa in önskad effekt.

Ja något sådant ungefär, frågan är hur vanlig den där LM339 är, vad man kan ersätta den med och om det måste vara så många komponenter...
Tack för tipset hur som helst, ska googla vidare med den utgångspunkten! Hoppas att the morning crew kan komma med fler uppslag

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Ja något sådant ungefär, frågan är hur vanlig den där LM339 är, vad man kan ersätta den med och om det måste vara så många komponenter...
Tack för tipset hur som helst, ska googla vidare med den utgångspunkten! Hoppas att the morning crew kan komma med fler uppslag

LM339 är en komprator så du borde kunna ersätta den med någon annan liknande. Eller byta ut mot en opamp (kanske inte perfekt, men du är ju inte ute efter den bästa lösningen utan en som fungerar, kanske med lite modifikationer)

Permalänk
Rekordmedlem

Ja om det är oerhört simpelt (och "lite" blinkande) du vill ha så kan du sätta en zenerdiod och ett motstånd i serie med en lysdiod. Kanske inte världens mest eleganta koppling, den funkar bra som batteriindikator, men en buffert emellan är nog vettigt om du ska mata det med musiksignal. Principiellt nått sånt här, nivåerna får du klura ut, här är det tänkt som batterimätare

Permalänk
Medlem

Denna kanske också fungerar ok. Spänningen sjunker med varje diod och således kommer inte alla lysa när volymen är låg. Går att justera nivån med resistorer efter behov (tex. mellan dioder eller före). Väldigt simpel design.

Permalänk
Medlem

Nu börjar vi snacka ser jag, ni förstår precis vad jag söker efter. Dags att börja rota i lådorna!