Brus i mikrofon när spel är igång (ljudkort = Xonar Phoebus)

Permalänk
Medlem

ang.ljudkortet?

[QUOTE="Estatus;12557883"]Aja, som det verkar så är det ett vanligt fall när det kommer till mikrofon och ljudkort. Problemet ligger i att man får med brus / störningar om man kör analog-to-digital, vilket inte förekommer (rätta mig om jag har fel) på dom flesta onboards då många moderkort saknar DAC? Läste också om att man bör köra med USB mikrofon (tex http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/17678-logitech_deskto...) för att bli av med bruset/white noise/störningar då USB sker via digital-to-digital, och är därför en aning dyrare än analoga mikrofoner då dom har integrerat eget ljud som är separat från det du har i ljudkortet.

Jag ska plocka upp en Logitech USB mic när den kommer in i lager och se om det stämmer.[/QUOT

Tjena!
Tänkte höra hur det gått för dig med asus ljudkort,är själv spekulant på en phoebus men efter jag läst denna tråd vet jag inte längre
Vart det bättre med usb mick?Vad svara asus när du skrev till dom?Trist på annars ett förbannat bra ljudkort,man tycker ju asus borde
kunna lösa problemmet!....någon som prövat med feritkärna?Vet inte hurvida det tar bort ljudstörningar men i detta fall verkar det ju
handla ett belastningsproblem......Några nya drivisar till xonar korten som gjort skillnad??Hur är asus på uppdatera drivisar??

Permalänk
Medlem

[QUOTE="RobNuqem;12764781"]

Skrivet av Estatus:

Aja, som det verkar så är det ett vanligt fall när det kommer till mikrofon och ljudkort. Problemet ligger i att man får med brus / störningar om man kör analog-to-digital, vilket inte förekommer (rätta mig om jag har fel) på dom flesta onboards då många moderkort saknar DAC? Läste också om att man bör köra med USB mikrofon (tex http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/17678-logitech_deskto...) för att bli av med bruset/white noise/störningar då USB sker via digital-to-digital, och är därför en aning dyrare än analoga mikrofoner då dom har integrerat eget ljud som är separat från det du har i ljudkortet.

Jag ska plocka upp en Logitech USB mic när den kommer in i lager och se om det stämmer.[/QUOT

Tjena!
Tänkte höra hur det gått för dig med asus ljudkort,är själv spekulant på en phoebus men efter jag läst denna tråd vet jag inte längre
Vart det bättre med usb mick?Vad svara asus när du skrev till dom?Trist på annars ett förbannat bra ljudkort,man tycker ju asus borde
kunna lösa problemmet!....någon som prövat med feritkärna?Vet inte hurvida det tar bort ljudstörningar men i detta fall verkar det ju
handla ett belastningsproblem......Några nya drivisar till xonar korten som gjort skillnad??Hur är asus på uppdatera drivisar??

Phoebus var inget för mig så jag bytte in det mot Essence ST. Och angående mic så införskaffade jag en begagnad Blue Yeti USB, har inga mer brusproblem. Men om du ska köra Phoebus så bör du undvika den analoga micen som tillkommer och skaffa en USB mic som den från Logitech.

Visa signatur

Ljud                        Till salu
Sound Blaster ZxR → Philips Fidelio X1 / Sennheiser IE 80

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Estatus;12797451"]

Skrivet av RobNuqem:

Phoebus var inget för mig så jag bytte in det mot Essence ST. Och angående mic så införskaffade jag en begagnad Blue Yeti USB, har inga mer brusproblem. Men om du ska köra Phoebus så bör du undvika den analoga micen som tillkommer och skaffa en USB mic som den från Logitech.

Phuebus är ett strålande kort, men mic problemet hade jag också. Men tydligen har folk kommit på en väg runt den.
Asus gav kortet självständig ström direkt från PSUn för att slippa elektriska störningar från moderkortets PCI slot. Men de tänkte tydligen inte på att både grafikkort och processor även ger elektriska störningar.

Finns personer som då kom upp med att lägga till ferritkärnor i chassit, på PSU kabeln som går till ljudkortet. Ferritkärnan "drar" därefter åt sig de mesta av de elektriska störningarna. Folk har i stort sätt blivit av med de mesta störningar.

Permalänk

Kan man köpa en färdig moddad kabel med ferritkärna då jag varken kan eller vill göra det själv?

Visa signatur

Gigabyte M32U , AMD Ryzen 9 5900X , ASUS GeForce RTX3080TI TUF GAMING OC , Corsair iCUE 5000X RGB Midi Tower , ASUS ROG Strix X570-F GAMING , Corsair MP600 PRO 1TB M.2 , Samsung 860 EVO 4 TB , Corsair RM850x, 850W Vit PSU , Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3200MHz 32GB , Corsair iCUE H100i ELITE CAPELLIX White , Win 10

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Shooto Great:

Kan man köpa en färdig moddad kabel med ferritkärna då jag varken kan eller vill göra det själv?

Det är mycket enkelt att montera på ferriter, man bara trär igenom kabeln, några varv om det går och det finns även öppningsbara som är ungefär lika svåra att montera som en påsklämma på en brödpåse.
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datorkom...
man kan även ha en vanlig rund kärna och snurra igenom kabeln ett par varv

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?toc=20223

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Så en sådan du länkade till från Kjell,påsklämman,skulle fixa biffen menar du?

Visa signatur

Gigabyte M32U , AMD Ryzen 9 5900X , ASUS GeForce RTX3080TI TUF GAMING OC , Corsair iCUE 5000X RGB Midi Tower , ASUS ROG Strix X570-F GAMING , Corsair MP600 PRO 1TB M.2 , Samsung 860 EVO 4 TB , Corsair RM850x, 850W Vit PSU , Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3200MHz 32GB , Corsair iCUE H100i ELITE CAPELLIX White , Win 10

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Shooto Great:

Så en sådan du länkade till från Kjell,påsklämman,skulle fixa biffen menar du?

Den minskar rf iallafall, om det löser alla problem med oljud vet jag inte för det är nått som man måste mäta/prova.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Värt och prova då mitt ljudkort just nu extraknäcker som brevpress vilket känns lite onödigt

Visa signatur

Gigabyte M32U , AMD Ryzen 9 5900X , ASUS GeForce RTX3080TI TUF GAMING OC , Corsair iCUE 5000X RGB Midi Tower , ASUS ROG Strix X570-F GAMING , Corsair MP600 PRO 1TB M.2 , Samsung 860 EVO 4 TB , Corsair RM850x, 850W Vit PSU , Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3200MHz 32GB , Corsair iCUE H100i ELITE CAPELLIX White , Win 10

Permalänk
Medlem

Måste fråga er som har problem. Har ni jordade uttag eller ojordade? För jag har samma problem och har ojordade uttag och jag testade dra ut allt förutom just datorn till jordnings uttaget och jag fick faktiskt mindre brus men ej helt. Tänkte om det är det som gör detta?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Fatty:

Måste fråga er som har problem. Har ni jordade uttag eller ojordade? För jag har samma problem och har ojordade uttag och jag testade dra ut allt förutom just datorn till jordnings uttaget och jag fick faktiskt mindre brus men ej helt. Tänkte om det är det som gör detta?

Att ansluta switchade nätdelar utan jordade uttag brukar ge en del störningar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Att ansluta switchade nätdelar utan jordade uttag brukar ge en del störningar.

Finns det nå alternativ till det då?

Har sj ojordade uttag i vår lägenhet så det bästa jag kan göra för att reducera bruser är att vila foten mot chassit för att absorbera(?) elen med kroppen.

(Har förövrigt satt och googlat på dessa problem gång på gång och lustigt nog verkar du dyka upp i alla trådar som handlar om el )

Visa signatur

W10 Pro N | i7 6700K @ 4.7 GHz | NH-D15 | GTX 980 Ti HOF | ASUS Z170 Pro Gaming | 16GB 3000Mhz CL15 | Samsung 850 EVO 500GB | 3x HDD ~8TB | Define S | EVGA 750W G2 | Logitech g502 | Corsair K70 Red | Beyerdynamic DT 770 Pro 250Ω | Sound Blaster Z | BenQ XL2430T 144Hz + GW2250HM 60Hz
» Youtube: https://www.youtube.com/c/Phreec

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av phreec:

Finns det nå alternativ till det då?

Har sj ojordade uttag i vår lägenhet så det bästa jag kan göra för att reducera bruser är att vila foten mot chassit för att absorbera(?) elen med kroppen.

(Har förövrigt satt och googlat på dessa problem gång på gång och lustigt nog verkar du dyka upp i alla trådar som handlar om el )

Det går att göra om skärmningen eller nått liknade men tillverkarna förutsätter att man har jordat och designar utefter det så det är ju lite besvärligt att ordna det i efterhand, man kan också ordna så man får jord på nått sätt, dra in det från elcentralen eller nån lösning med transformatorer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag har jordade uttag,så det är inte problemet i mitt fall.Skall inhandla ferritakärna och testa senare i månaden.

Visa signatur

Gigabyte M32U , AMD Ryzen 9 5900X , ASUS GeForce RTX3080TI TUF GAMING OC , Corsair iCUE 5000X RGB Midi Tower , ASUS ROG Strix X570-F GAMING , Corsair MP600 PRO 1TB M.2 , Samsung 860 EVO 4 TB , Corsair RM850x, 850W Vit PSU , Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3200MHz 32GB , Corsair iCUE H100i ELITE CAPELLIX White , Win 10

Permalänk
Medlem

Jag använder datorn på ett jordat uttag också, och jag har även problemet med att micen ger konstiga brus när jag startar spel.

Jag testade och satt dit ett ferritblock på den lilla störmkablen precis innan ljudkortet och det blev _inte_ bättre för mig. i alla fall vad mina kompisar säger. kanske minimalt om något. (denna kabel jag pratar om: http://www.shopaddonics.com/mmSHOPADDONICS/Images/AA4PFFPCBL....)

Jag själv kan inte få fram detta fenomen. jag startar ett krävande spel som mina kompisar säger ger iväg ganska rejäla brus. och så startar jag skypes echo sound test service och spelar in ljudet själv för att höra det. det låter glasklart för mig.

Bör jag testa med fler ferritblock? och en sak till, är dessa skadlig mot systemet om de sitter för nära komponenter?
Jag har ett Asus Xonar DX.

Glömde skriva vilket ljudkort jag har.
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av obbeluff:

Jag använder datorn på ett jordat uttag också, och jag har även problemet med att micen ger konstiga brus när jag startar spel.

Jag testade och satt dit ett ferritblock på den lilla störmkablen precis innan ljudkortet och det blev _inte_ bättre för mig. i alla fall vad mina kompisar säger. kanske minimalt om något. (denna kabel jag pratar om: http://www.shopaddonics.com/mmSHOPADDONICS/Images/AA4PFFPCBL....)

Jag själv kan inte få fram detta fenomen. jag startar ett krävande spel som mina kompisar säger ger iväg ganska rejäla brus. och så startar jag skypes echo sound test service och spelar in ljudet själv för att höra det. det låter glasklart för mig.

Bör jag testa med fler ferritblock? och en sak till, är dessa skadlig mot systemet om de sitter för nära komponenter?
Jag har ett Asus Xonar DX.

Det kanske inte är mikrofonen som störs utan någonting senare i signalkedjan, om du kan spela in ljudet och det då är störfritt så vet du att problemet inte ligger i mikrofonanslutningen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det kanske inte är mikrofonen som störs utan någonting senare i signalkedjan, om du kan spela in ljudet och det då är störfritt så vet du att problemet inte ligger i mikrofonanslutningen.

Okej okej. har du nån aning om hur jag bör gå till väga för att försöka fixa det här?
Jag hörde förövrigt ett knastrande "klickande" ljud nu senaste jag var in på mumble, vilket är ungefär andra gången efter jag skaffade xonar dx.
och då första gången efter jag satt dit ferritblocket. därav jag frågade om det kunde skada komponenter det satt nära?
(tänkte inte om det var några problem första gången innan ferritblocket)

Jag tog bort den för att se om det skulle försvinna, men ack så är det kvar.
Alla andra ljud sources låter kanon, skype, spel, webrowser etc- så bara mumble. så antar att det är några inställningar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av obbeluff:

Okej okej. har du nån aning om hur jag bör gå till väga för att försöka fixa det här?
Jag hörde förövrigt ett knastrande "klickande" ljud nu senaste jag var in på mumble, vilket är ungefär andra gången efter jag skaffade xonar dx.
och då första gången efter jag satt dit ferritblocket. därav jag frågade om det kunde skada komponenter det satt nära?
(tänkte inte om det var några problem första gången innan ferritblocket)

Jag tog bort den för att se om det skulle försvinna, men ack så är det kvar.
Alla andra ljud sources låter kanon, skype, spel, webrowser etc- så bara mumble. så antar att det är några inställningar.

Det kan vara ljudkortet i sig som tar emot störningar och mixar in dem på nått sätt, men det är svårt att gissa på nått specifikt, man får prova sig fram och utesluta saker, det kan bero på både mjuk och hårdvara men det är svårt om man inte kan prova lite saker och höra om det händer nått. Kanske är det öppna oanslutna ingångar, ev är det så att mjukvaror öppnar dem pga felkonf, det kan i så fall förklara att det bara uppstår i vissa program, kanske beror det på delarnas placering inuti datorlådan osv...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Använder numer mitt kort som brevpress..

Visa signatur

Gigabyte M32U , AMD Ryzen 9 5900X , ASUS GeForce RTX3080TI TUF GAMING OC , Corsair iCUE 5000X RGB Midi Tower , ASUS ROG Strix X570-F GAMING , Corsair MP600 PRO 1TB M.2 , Samsung 860 EVO 4 TB , Corsair RM850x, 850W Vit PSU , Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3200MHz 32GB , Corsair iCUE H100i ELITE CAPELLIX White , Win 10