Inget Adobe Flash för Android 4.1 "Jelly Bean"

Permalänk
Medlem

Skönt att slippa flash, vettefan om det blir bättre med html5, men man slipper iallafall krashande flashbanners på sidor.

Permalänk
Medlem

Så nu kanske man slipper stöta på officiella spelsidor som kräver flash? Eller sidor som använder flash för att visa statiska bilder/texter?

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lordsqueak:

Skönt att slippa flash, vettefan om det blir bättre med html5, men man slipper iallafall krashande flashbanners på sidor.

HAHAHA, det är bland det roligaste jag läst, framför allt då alla Android användare bl.a använt argumentet för Flash-stöd som det possitiva med Android hela tiden tidigare

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Medlem

Känns lite som hyckleri inne på swec idag, varje gång man läser en tråd som bara nämner iPhone så är det minst en som klagar på att den inte har stöd för flash..
Nu är det inte en jäkel som säger nått om det.

Aja, skönt att slippa flashskiten iaf.

Edit:

Skrivet av Absurd:

HAHAHA, det är bland det roligaste jag läst, framför allt då alla Android användare bl.a använt argumentet för Flash-stöd som det possitiva med Android hela tiden tidigare

Tack, äntligen någon som reagerar. Håller med helt. Och jag använder inte ens en iPhone

Permalänk
Medlem

Det är väl bra sålänga sidorna stödjer det och inte Flash.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Absurd:

HAHAHA, det är bland det roligaste jag läst, framför allt då alla Android användare bl.a använt argumentet för Flash-stöd som det possitiva med Android hela tiden tidigare

Fast det var (en av) anledningarna till att jag köpte android när jag valde mellan ios och android. Visst flash är inte bra men eftersom det mesta bygger på flash är det rent ut sagt idiotiskt att inte stödja det tills det försvinner och tas över av html5. Att android stödde flash var en extrem fördel då man inte begränsades så kraftigt på internet som i jämförelse med ios. Nu har jag wp istället och jag kan faktiskt säga att jag saknar stödet för flash, man blir mer begränsad utan det.

Permalänk
Avstängd

Då får jag göra Hellspawned glad idag!

Ofta jag blir förbannad på att Ipad inte stödjer Flash.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk

Äntligen, har ändå aldrig förstått vad man ska med flash till på en mobiltelefon. Det ända man slipper är ju reklamen. Youtube har ju mobilsida samt separat app.

Visa signatur

Asrock Z77 Extreme4 | i5 3570k | 8 GB Corsair Vengeance LP | MSI HD 7870 TF3 | Samsung 830 128 GB | 2 TB Seagate Barracuda | Optiarc AD-7280S | Antec 650W | Fractal Design Arc | HTC One M8

Permalänk
Medlem

Sa det när alla sa att iphone sög för det inte stödde flash, fan ska man med möget till.
Bra val att ta bort det jädra skitet av android också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gvil:

Fast det var (en av) anledningarna till att jag köpte android när jag valde mellan ios och android. Visst flash är inte bra men eftersom det mesta bygger på flash är det rent ut sagt idiotiskt att inte stödja det tills det försvinner och tas över av html5. Att android stödde flash var en extrem fördel då man inte begränsades så kraftigt på internet som i jämförelse med ios. Nu har jag wp istället och jag kan faktiskt säga att jag saknar stödet för flash, man blir mer begränsad utan det.

Det mesta? Jag vet inte det jag... Den mesta REKLAMEN möjligtvis och den kommer jag inte sakna. Däremot blir ju stickdeath.com och apelsin.nu lite svåra att surfa på. Annars vet jag inte en enda vettig sida som fortfarande kör flash.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

toppen, då är det bara att se fram emot 10 år av exempel på utvecklare som inte följer HTML5 istället..

det mest troliga är väll att alla lösningar kommer specialanpassas för att funka med IE som fortfarande har absolut sämst testvärden med H5 på typ alla format som finns.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av gvil:

Fast det var (en av) anledningarna till att jag köpte android när jag valde mellan ios och android. Visst flash är inte bra men eftersom det mesta bygger på flash är det rent ut sagt idiotiskt att inte stödja det tills det försvinner och tas över av html5. Att android stödde flash var en extrem fördel då man inte begränsades så kraftigt på internet som i jämförelse med ios. Nu har jag wp istället och jag kan faktiskt säga att jag saknar stödet för flash, man blir mer begränsad utan det.

Du har en poäng, men du missar också en. Om stödet ska finnas kvar som det alltid har gjort så kör folk på flash istället för HTML5 eftersom dom kan det.

Man måste tvinga på det här sättet för att det ska ske en förändring. Jag tycker att flash alltid varit störigt. En av de mest krashande "applikationerna" (eller vad man ska kalla det).

MEN något negativt tror jag det är:
Hur blir stödet för vektorgrafik i banners och sånt? För vad jag förstår så finns det ingen motsvarighet till Flash. Nu tänker jag givetvis också på spel (t.ex miniclip.com)

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gvil:

Fast det var (en av) anledningarna till att jag köpte android när jag valde mellan ios och android. Visst flash är inte bra men eftersom det mesta bygger på flash är det rent ut sagt idiotiskt att inte stödja det tills det försvinner och tas över av html5. Att android stödde flash var en extrem fördel då man inte begränsades så kraftigt på internet som i jämförelse med ios. Nu har jag wp istället och jag kan faktiskt säga att jag saknar stödet för flash, man blir mer begränsad utan det.

Flash är bara föråldrad seg skit som äntligen försvinner, när det gäller Apple så tänkte de framåt, inte bakåt och se så bra det blev

Skrivet av Nivity:

Sa det när alla sa att iphone sög för det inte stödde flash, fan ska man med möget till.
Bra val att ta bort det jädra skitet av android också.

Precis

Skrivet av AndreaX:

toppen, då är det bara att se fram emot 10 år av exempel på utvecklare som inte följer HTML5 istället..

det mest troliga är väll att alla lösningar kommer specialanpassas för att funka med IE som fortfarande har absolut sämst testvärden med H5 på typ alla format som finns.

http://www.sammobile.com/wp-content/uploads/2012/03/545419678...

Som jag sa ovan, Flash är gammalt och förlegat sedan länge och segar ner allt och borde ha begravts när Adobe köpte upp Macromedia och tog över Flash i den affären 2005

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Skrivet av zillio:

Du har en poäng, men du missar också en. Om stödet ska finnas kvar som det alltid har gjort så kör folk på flash istället för HTML5 eftersom dom kan det.

Man måste tvinga på det här sättet för att det ska ske en förändring. Jag tycker att flash alltid varit störigt. En av de mest krashande "applikationerna" (eller vad man ska kalla det).

MEN något negativt tror jag det är:
Hur blir stödet för vektorgrafik i banners och sånt? För vad jag förstår så finns det ingen motsvarighet till Flash. Nu tänker jag givetvis också på spel (t.ex miniclip.com)

Nja inte riktigt sant, vektorgrafik finns det stöd för genom HTML5 canvas vilket i stort sätt är som svg. I kombination med Ecma-baserade scriptspråk (oftast JavaScript alt JScript) så kan man göra i princip allt som flash kan ( finns demos på 3dmotorer med bilar du kan köra som har raytracing och hela shuderuttet direkt i din browser). En nackdel är dock att det är betydligt lättare för de flesta att utföra client side manipulering i dessa fall men även detta är knappast omöjligt med flash, det är bara inte lika många som besitter den kunskapen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

Bra att eländet försvinner. Allt Adobe rör vid blir till skärp. Nästa sak att hoppas på är att Adobe försvinner som företag - minns allt Adobe har ställt till med, alla gråa hårstrån, alla kraschade webbläsare, all förslösad tid som Adobe i sin oändliga inkompetens har stulit ifrån oss alla under alla dessa år....

R.I.P(ain) flash

http://amplicate.com/hate/adobe

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lordsqueak:

Skönt att slippa flash, vettefan om det blir bättre med html5, men man slipper iallafall krashande flashbanners på sidor.

Ett praktiskt problem som kanske snart kommer märkas är att tidigare kunde man bara helt enkelt inaktivera Flash i webläsaren (eller köra någon click-to-play-lösning) och slippa en mängd alltför påträngande reklambanners. När de i framtiden kommer renderas med HTML5 är det svårare att avgränsa.

Skrivet av Absurd:

HAHAHA, det är bland det roligaste jag läst, framför allt då alla Android användare bl.a använt argumentet för Flash-stöd som det possitiva med Android hela tiden tidigare

För ett par år sedan var det ett försäljningsargument att kunna stödja Flash - idag är det inte så. Adobe själva har sagt att Flash ska fasas ut. Iom att HTML5 börjar stödjas så kommer folk inte längre behöva köpa verktygen för att skapa Flashinnehåll, vilket var det Adobe tjänade pengar på. Att utveckla plugins i sig är bara en kostnad.

Detta har stått klart i mer än ett halvår, så det är ingen som är speciellt överraskad över att dagen kom.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Men som sagt så måste vi ju börja använda stekpannor till att steka ägg nu. Kommer sakna doften av stekt ägg på min laptop.

Haha jo det är sant, men personligen så tycker jag att det är skönt att vi blir av med skiten, det gör inget annat än att ta batteri och lagga

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

toppen, då är det bara att se fram emot 10 år av exempel på utvecklare som inte följer HTML5 istället..

det mest troliga är väll att alla lösningar kommer specialanpassas för att funka med IE som fortfarande har absolut sämst testvärden med H5 på typ alla format som finns.

http://www.sammobile.com/wp-content/uploads/2012/03/545419678...

Det finns väl inga som kör IE frivilligt 2012? IE är väl totalt bort hur man än ser på saken?

Permalänk
Medlem

Varför länkar folk en bild när det går alldeles utmärkt att i stället länka till websidan för samma resultat.
http://html5test.com/results/desktop.html
(Och en bild som desutom bör ha sparats som PNG, inte en nerskalad JPG)

Permalänk
Medlem

Min Chrome Beta på SIII får 369 och 11 i bonus, körde precis, bättre än någon mobil på listan och bättre än Firefox på desktop så skall man inte ha Flash så är SIII rätt väl rustad fast det inte är en Iphone

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

haha kommer ihåg detta:

Skrivet av Android fanboys:

gnäll gnäll gnäll iphone tar inte flash.

Skrivet av Android fanboys:

hahaha skit iphone tar inte flash.

Permalänk

Försvinner Flash så kommer det en ny generation 14-åringar som tror att de är experter på HTML5, precis som jag trodde om Flash 14 år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignostic:

haha kommer ihåg detta:

Bara det att Android är bättre på HTML5 också, se mitt test ovan ....

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

bättre än någon mobil

Förutom alla med Opera Mobile release?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bengt-re:

Det finns väl inga som kör IE frivilligt 2012? IE är väl totalt bort hur man än ser på saken?

Din bild ovan (jag fixade länken här så att den syns) är en väldigt märklig mätning. Här hittas Statcounters globala mätning:

Chrome verkar alldeles nyligen ha gått förbi IE globalt (även om Microsoft gnällde över detta på felaktiga grunder), men IE är fortfarande väldigt relevant.

"Frivilligt" är ett stort ord i sammanhanget också — det är många företag/institutioner som fortfarande är kvar på IE7 (och tom IE6); dels då interna applikationer har utvecklats till att stödja just den plattformen, och dels då det allmänt inte bara är att slänga in senaste versionen av senaste webläsaren på företag innan rigorösa säkerhetstester (vilket i sig borde vara ett argument mot IE mtp dess historia, men men).

EDIT: Kan tillägga den intressanta saken att Chrome globalt har varit störst ett tag, på söndagar . När folk är hemma från jobbet så är IEs marknadsandel klart lägre.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXale:

Förutom alla med Opera Mobile release?

Som får exakt samma! Den fanns inte på listan när jag kollade för ett par minuter sen så det var någon som testade alldeles nyss, troligen på en SIII ...

(eller också var det helt enkelt jag, det är möjligt att Chrome skickar det som id-string)

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Den fanns inte på listan när jag kollade för ett par minuter sen

Den har varit där ett par månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXale:

Den har varit där ett par månader.

Det är möjligt, jag såg den inte i alla fall

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengt-re:

Bra att eländet försvinner. Allt Adobe rör vid blir till skärp. Nästa sak att hoppas på är att Adobe försvinner som företag - minns allt Adobe har ställt till med, alla gråa hårstrån, alla kraschade webbläsare, all förslösad tid som Adobe i sin oändliga inkompetens har stulit ifrån oss alla under alla dessa år....

R.I.P(ain) flash

http://amplicate.com/hate/adobe

Adobe gör inte bara Flash

Skrivet av bengt-re:

Det finns väl inga som kör IE frivilligt 2012? IE är väl totalt bort hur man än ser på saken?

http://imageshack.us/photo/my-images/21/statcounterbrowserbdm...

Jo det finns folk som gillar IE

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bengt-re:

Bra att eländet försvinner. Allt Adobe rör vid blir till skärp. Nästa sak att hoppas på är att Adobe försvinner som företag - minns allt Adobe har ställt till med, alla gråa hårstrån, alla kraschade webbläsare, all förslösad tid som Adobe i sin oändliga inkompetens har stulit ifrån oss alla under alla dessa år....

R.I.P(ain) flash

http://amplicate.com/hate/adobe

Photoshop är über, Flash är det inte Adobe som gjort, utan Macromedia som Adobe köpte upp men det bygger fortfarande på något som inte Adobe skapat

Skrivet av phz:

Ett praktiskt problem som kanske snart kommer märkas är att tidigare kunde man bara helt enkelt inaktivera Flash i webläsaren (eller köra någon click-to-play-lösning) och slippa en mängd alltför påträngande reklambanners. När de i framtiden kommer renderas med HTML5 är det svårare att avgränsa.

För ett par år sedan var det ett försäljningsargument att kunna stödja Flash - idag är det inte så. Adobe själva har sagt att Flash ska fasas ut. Iom att HTML5 börjar stödjas så kommer folk inte längre behöva köpa verktygen för att skapa Flashinnehåll, vilket var det Adobe tjänade pengar på. Att utveckla plugins i sig är bara en kostnad.

Detta har stått klart i mer än ett halvår, så det är ingen som är speciellt överraskad över att dagen kom.

Reklambanners tar mit AntiVirus bort om jag väljer det, så vad skulle det bli för skillnad med html5?

Skrivet av bengt-re:

Det finns väl inga som kör IE frivilligt 2012? IE är väl totalt bort hur man än ser på saken?

http://imageshack.us/photo/my-images/21/statcounterbrowserbdm...

Jag kör IE och det finns absolut inga problem med det, bara onödigt att installera en ytterligare weblösare, Explorer kommer du inte ifrån ändå, alla dina mappar öppnas med Explorer vare sig du vill det eller inte

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you