Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Österåker
Registrerad
Sep 2010

[Hjälp sökes] planera en yta

Hej!
Då jag har tröttnat på dels min rumslayout och mitt ytterst minimala skrivbord så har jag tagit arslet ur vagnen och bestämt mig för att börja förändra saker och ting. Men, så fort jag började möttes jag av ett bakslag, hur fasen ska jag göra? vart ska allt stå? vad kan man få ut av rummet?

Till den frågeställningen behöver jag hjälp av ni kära sweclockare. Kommer självklart sätta personlig prägel på rummet, men vill ha tips och idéer (se det som en allmän brainstorm) på hur jag kan utnyttja rummets ytor till fullo.

Punkter som jag vill uppnå:

• Större skrivbordsyta

• behålla sängen

• behålla den högre garderoben

• behålla bänken i hallen/vardagsrummet

• eventuellt behålla soffan i hallen/vardagsrummet

Länkar en CAD bild på hur rummet ser ut i sitt nuvarande skick, men undantag för vardagsrummet (koncentrationen började sila) och badrummet (kommer stanna i befintligt skick)

För att ge en förklaring på bilden. Rummet till höger är "hallen". Det stora öppna hålet är en simulation av vart dörren och ett fönster sitter. På väggen som delar de två rummet åt står en tvbänk som ska behållas. På motsatta sidan finner man en rätt så stor soffa (kanske 30-40cm yta på vardera sidor) om den ska behålles är diskutabelt. Det upptagna området i nedre högra hörnet är upptaget av värmepannorna till huset (bor i källaren) och dessa ska inte bli alltför blockerade.

Bifogar även en SketchUp fil så ni kan få ett 3d perspektiv. Alla mått i den stämmer med verkligeten (finns troligtvis diverse felkalkyleringar och felaktiga mått) http://goo.gl/FTG82

Budgetten för projektet får inte överskrida 20 000kr (med andra ord, jag vill få mitt rum så bra som möjligt utan diverse "ghetto" lösningar.)
Tacksam för alla tips och råd som jag kan tänkas få.

//RsQ