Corsair SSD Accelerator Series 60GB eller en samsung 830 128 gb??

Permalänk
Medlem

Corsair SSD Accelerator Series 60GB eller en samsung 830 128 gb??

hej,

har varit sugen på en ssd en längre tid nu och funderar starkt på att köpa en

Corsair SSD Accelerator Series 60GB
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=745807

dock så undrar jag hur den presterar jämtemot en vanlig ssd så som 830.
kan det vara så stor skillnad att det är mer värt att köpa en vanlig ssd ist?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mosq1to:

hej,

har varit sugen på en ssd en längre tid nu och funderar starkt på att köpa en

Corsair SSD Accelerator Series 60GB
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=745807

dock så undrar jag hur den presterar jämtemot en vanlig ssd så som 830.
kan det vara så stor skillnad att det är mer värt att köpa en vanlig ssd ist?

Samsungen är snabbare, stabilare och billigare. Inte ett jättesvårt val om du frågar mig. Hur fan kan de ta ett sån't pris för en 60GB-SSD när de flesta säljer 128GB till det priset? Nä... kör samsung.

Samma pris, mer än dubbelt så mycket utrymme: http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=752104&cks=ASS&assoc=...

Länk
Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

den du linkade är skräp. köp samsung

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iwar:

den du linkade är skräp. köp samsung

Verkar vara gammal skit med Sata II-gränssnitt. Vad är det för nötter som tar ca850Kr för det idag?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mosq1to:

dock så undrar jag hur den presterar jämtemot en vanlig ssd så som 830.
kan det vara så stor skillnad att det är mer värt att köpa en vanlig ssd ist?

Hur menar du vanlig SSD? Den du länkar till är väl också en vanlig SSD?

Visa signatur

Phenom II x4 955, Radeon 4870 1 GB, 4GB DDR3 1333MHz, Corsair VX 550W

Permalänk
Medlem

Finns ett test där man jämför mot en OCZ Synapse 64GB och en 7200RPM 2TB Western Digital RE4. Hur intressant är det!?
Inget om hur den står sig mot de nyaste på marknaden.

Corsair Accelerator Series Caching SSD Review
http://www.storagereview.com/corsair_accelerator_series_cachi...

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av JayDee:

Hur menar du vanlig SSD? Den du länkar till är väl också en vanlig SSD?

Det är en SSD som ska användas för chaching, i kombination med en HDD (eller SSD, men skulle varit korkat) alltså.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Samsungen är snabbare, stabilare och billigare. Inte ett jättesvårt val om du frågar mig. Hur fan kan de ta ett sån't pris för en 60GB-SSD när de flesta säljer 128GB till det priset? Nä... kör samsung.

Samma pris, mer än dubbelt så mycket utrymme: http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=752104&cks=ASS&assoc=...

Skrivet av Ozzed:

Verkar vara gammal skit med Sata II-gränssnitt. Vad är det för nötter som tar ca850Kr för det idag?

Skrivet av Rydisen:

Det är en SSD som ska användas för chaching, i kombination med en HDD (eller SSD, men skulle varit korkat) alltså.

borde ha nämn att 60gb används som en catch sdd som lagrar allt det du använder mest. dvs. windows bootfilerna för att sedan leverera windows i ssd hastighet. fördelen med den är att man använder sig av en annan hdd där man har allt installerat t.ex en 2 tb hdd vilket ger 20ggr mer lagring.

Permalänk
Medlem

Vilka styrkretsar sitter i corsair tro:? Jag hade utan tvekan köpt samsung den är beprövad

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Största problemet med Corsair-disken är dataplex-mjukvaran som har ett fascist-kopieringsskydd.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mosq1to:

borde ha nämn att 60gb används som en catch sdd som lagrar allt det du använder mest. dvs. windows bootfilerna för att sedan leverera windows i ssd hastighet. fördelen med den är att man använder sig av en annan hdd där man har allt installerat t.ex en 2 tb hdd vilket ger 20ggr mer lagring.

Med tanke på överföringshastigheterna så tror jag inte den är något vidare för cache-lagring heller. Bättre att köpa en Samsung 64GB och ha som cache-disk isåfall. Det är 27nm toggle NAND i den och den har en Write amplification som ligger på 1.1, vilket är väldigt bra.

Sedan så verkar inte cache-lagring funka sådär jättebra i praktiken, det är mest en hype för att tillverkarna ska få sälja slut på sina SLC-kretsar verkar det som.

Edit: Såg att den inte ens har SLC, utan MLC... och SandForce kontroler. Jag skulle då inte köpa den, ens som cachedisk.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.