MSI N440GT - Windows startar inte.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2012

MSI N440GT - Windows startar inte.

Hejsan.
Har ett sällsynt problem baserat på mina onlinesökningar.
Jag har börjat rusta upp en gammal burk något, och tyckte nu att det va dags att byta upp mig till ett åtminstone vettigt grafikkort då det tidigare suttit ett Sempron på, talar för sig självt.

Jag beställde MSI N440GT eftersom jag inte behöver något mer avancerat än så. Det landade hemma hos mig och jag bytte ut korten.
Direkt blev jag misstänksam då bilden direkt när jag startar datorn är väldigt centrerad, drivrutiner tänkte jag och ignorerade.
När den sen kommer till att starta windows, där några prickar blandas till windowsloggan, så kraschar datorn med en snabb blåskärm och startas om.
Den vill sen att jag startar windows med automatisk reparation vilket leder till ännu en blåskärm. Denna blåskärm stannar dock kvar tills jag stänger av datorn på knappen.

Har testat att gå in i windows innan bytet och avinstallera alla drivrutiner för att inget ska störas. Samma problem.
Har testat att starta med nya kortet och skivan för rutinerna i, samma problem.
Har testat att starta datorn och boota windows cd för ominstallation av hela os, men blåskärm innan windowsinstallationen kan starta.
Det går heller inte att starta datorn i felsäkert läge.

Allting fungerar perfekt med det gamla kortet dock, trycker jag i det så är allting precis som vanligt. Utöver att rutinerna saknas vill säga.
Mitt nätagg är inte bäst, det ligger på 420w och kortet kräver 300w. Borde det inte klara biffen då?
Har ett nyköpt 500w 80+ aggregat som jag dock inte installerat pga platsbrist i chassit.

Har ni några tankar om vad som kan orsaka detta, och vad jag borde göra?
Specifikationer:

Operativ: MS Windows 7 32-bit SP1
cpu: Intel Core 2 Quad Q6600 @ 2.40GHz
RAM: 3,00 GB Singel-Kanal DDR2 @ 266MHz (4-5-4-12)
Moderkort: Packard Bell BV PT890-8237A (Socket 775)

Tack!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2012

Finns det verkligen ingen med svar eller tankar här?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uddevalla
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av pongoindeed:

Hejsan...

...Tack!

Låter som ett ruttet OEM agg, testa att koppla in det nya liggandes utanför chassit en gång.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av Racka:

Låter som ett ruttet OEM agg, testa att koppla in det nya liggandes utanför chassit en gång.

Vänner som kikat på problemet, som faktiskt har bättre koll än jag, tror inte att det är agget.
Baserat på mina sökningar så är blåskärm vid installation av ny hårdvara ett typiskt symptom på strömbrist.
Men datorn klarar ju ändå att köra fram till operativsystemet?

Det kan inte ha något med BIOS att göra? När jag får blåskärmen som inte rebootar datorn så står det någonting om att BOIOS inte är fullt ACPI compliant eller dylikt. Tankar?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2012

Okej, så jag har testat ett annat grafikkort, också nytt - med precis samma problem. Min blåskärm säger "BIOS not fully acpi compliant" så jag tänker att en BIOSuppdatering kan lösa problemet? Det morderkort jag har i för tillfället är troligtvis något som Fred Flinta har sålt vidare begagnat en gång i tiden, men kan någon hitta senaste BIOSuppdatering till den?
Tror att jag kommer lämna in dator så igen, så de får felsöka problemet och byta moderkort om det krävs. Mitt moderkort är ett sådant:
http://microdream.co.uk/foxconn-pt8907mb-2-0-8ers2h-socket-lg...